گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

عربستان با حمایت آمریکا و انگلیس عضو شورای حقوق بشر شد !

اعدام 47 نفر در یک روز از سوی عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل، موجب شرمندگی آمریکا و انگلیس به عنوان حامیان اصلی عربستان است.
روزنامه آمریکایی‌ هافینگتون‌پست در تحلیلی با اشاره به اعدام شیخ‌نمر نوشت: انتشار خبر اعدام 47 نفر در عربستان از جمله روحانی با نفوذ شیعه شیخ نمر باقر النمر باعث اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان از خود عربستان گرفته تا بحرین و کشمیر شد. رهبران شیعه در کشورهایی نظیر ایران، لبنان، عراق هشدارهای شدیداللحنی مبنی بر اینکه اعدام شیخ نمر سقوط نظام آل‌سعود را در پی خواهد داشت، داده‌اند. شیخ نمر النمر از اعتراضات ضددولتی در عربستان حمایت می‌کرد و در سال 2012 دستگیر شد.
سارا لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت: صرف‌نظر از جرایم رخ داده اعدام دسته‌جمعی زندانیان تنها باعث لکه‌دار شدن هر چه بیشتر سوابق نگران‌کننده حقوق بشری عربستان خواهد شد.
هافینگتون‌پست افزود: به رغم ابراز خشم جهانی علیه اعدام‌ها در عربستان، ریاض به طور قطع با برخوردی از سوی نهاد حقوق بشری سازمان ملل مواجه نخواهد شد. در حقیقت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل با توجه به بهره‌مندی از حمایت قدرت‌های جهانی نظیر انگلیس و آمریکا از نفوذ فراوانی برخوردار است. 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل بین 5 منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شوند و در جریان یک رای‌گیری مخفی، در مجمع عمومی سازمان ملل به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. عربستان سعودی در نوامبر 2013 به عنوان یکی از اعضای این شورا از قاره آسیا انتخاب شد. با وجود آنکه گروه‌های حقوق بشری نسبت به عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند، این کشور در پیمودن این راه از حمایت حامیانی شامل انگلیس و آمریکا برخوردار بود.
همچنین عربستان به عنوان رئیس یک کمیته کلیدی شورای حقوق بشر سازمان در تابستان گذشته انتخاب شد که خشم هر چه بیشتر گروه‌های حقوق بشری را در پی داشت.
به رغم ابراز خشم و نگرانی از این تحولات، هم‌پیمانان عربستان همچنان در کنار این کشور ایستادند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:  آمریکا از انتصاب عربستان در این کمیته استقبال می‌کند.
به گزارش آفتاب به نقل از هافینگتون ماه سپتامبر فشارهای عربستان باعث لغو تصویب پیش‌نویس قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط هلند به منظور انتصاب یک کمیته بین‌المللی برای تحقیق نقض حقوق بشر در جنگ یمن شد. گروه‌های حقوق بشری اقدام به مستندسازی استفاده از کودک سربازان، بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه و تلفات بالای غیرنظامیان در جریان 9 ماه تجاوز هوایی عربستان به یمن کرده‌اند. اما شورای حقوق بشر سازمان ملل بعد از مقاومت‌های عربستان تنها به تصویب یک قطعنامه مبهم بدون تشکیل تیم تحقیقات بین‌المللی برای یمن بسنده کرد.

نامزدهای باب طبع رادیو فردا برای شکاف در ساخت قدرت نظام

رادیوی آمریکایی «فردا» ضمن معرفی نامزدهای مطلوب خود برای مجلس خبرگان، نسبت به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی ابراز نگرانی کرد و نوشت حضور هاشمی در مجلس خبرگان به ‌دلیل ایجاد شکاف در ساخت قدرت امر مفیدی است.
وبسایت رادیو فردا در یادداشتی به قلم مرتضی-ک از اعضای متواری گروهک‌ ملی مذهبی نوشت: نیم‌نگاهی به فهرست نامزدهای انتخابات خبرگان مشخص می‌کند که «غیرخودی‌ها» در آن پرشمار نیستند.
رادیو فردا موسوی بجنوردی، مجید انصاری، محمود امجد، محسن غرویان، سروش محلاتی، سیدضیاء مرتضوی و رسول منتجب‌نیا را از جمله نامزدهای مطلوب معرفی کرد.
وبسایت وابسته به سازمان سیا در تحلیلی دیگر به قلم «علی-الف»  ( از آشوبگران متواری تیرماه 78)  نوشت: بررسی علایم و شواهد نشان از افزایش احتمال  عدم تأیید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان دارد. اظهارات برخی مقامات نظیر احمد جنتی بیانگر دشواری‌های عبور رفسنجانی از غربال شورای نگهبان است.
رادیو فردا افزود: علت اصلی مغضوب واقع شدن و رد صلاحیت هاشمی، زاویه گرفتن وی با مواضع رهبری است. رفسنجانی اگرچه در ظاهر نقطه تضاد خود را اصولگرایان افراطی! قرار داده اما نتایج موضع‌گیری‌هایش در تعارض با خطوط ترسیمی و سیاستگذاری‌های کلان رهبری است.
اصلاح‌طلب فراری در ادامه این تحلیل می‌نویسد: رد صلاحیت هاشمی موجب ناامیدی اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان خواهد شد که حضور رفسنجانی و قدرت گرفتن جناح میانه‌رو را ایجاد فضای تنفس برای خود می‌دید. غلط نیست اگر گفته شود حضور هاشمی در مجلس خبرگان و برخورداری از ظرفیت اثرگذاری برای جنبش دموکراسی‌خواهی به دلیل ایجاد شکاف در ساخت مطلقه قدرت، امر مفیدی است. البته لازمه این تاثیرگذاری مثبت، مواجهه کلامی و سیاسی با منجی‌سازی از رفسنجانی و برخورد خاکستری با وی است.

جروزالم‌پست: ایران قدرتمندترین نیروی موشکی منطقه است

یک نشریه صهیونیستی با ابراز نگرانی نسبت به قدرت موشکی ایران نوشت: ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است.
جروزالم‌پست با  ابراز نگرانی از آمار مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی درباره میزان ذخایر موشکی و راکتی ایران نوشت: ایران دارای ذخایر موشکی فراوانی است که تهدیدی جدی محسوب می‌شود. ایران از این طریق به دنبال ایجاد بازدارندگی قدرتمند منطقه‌ای است. این کشور از دهه 1980 توسعه زرادخانه موشکی خود را آغاز کرد و هم‌اکنون بزرگ‌ترین قدرت موشکی خاورمیانه است. احتمالا ایران بالغ بر یک هزار فروند موشک با برد تا هر چند هزار کیلومتر را در اختیار دارد. برنامه موشکی و توانمندی‌های نامنظم ایران، همگی توان این کشور برای دنبال کردن اهداف ژئوپلتیک منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

لیلاز: امید به سرمایه‌گذاری خارجی واهی است

در حالی که روزنامه دولت از سفر 146 هیئت تجاری به ایران در 9 ماهه گذشته خبر می‌دهد، عضو مرکزیت کارگزاران گفت امیدی به سرمایه‌گذاری خارجی نیست.
روزنامه ایران نوشت: از زمانی که توافقات ایران با کشورهای 5+1 به سمت مثبت شدن حرکت کرد، کشورهای مختلف برای حضور پررنگ در ایران اعلام آمادگی کردند و همین امر باعث شد تا هیئت‌های سرمایه‌گذاری از کشورهای دور و نزدیک وارد ایران شوند و با مسئولان اقتصادی، سیاسی و بخش خصوصی کشورمان پای میز مذاکره بنشینند، هر چند که خیلی از تفاهم‌های صورت گرفته به امضا نرسیده است.
ایران می‌افزاید: طی 9 ماهه سال جاری 146 هیئت تجاری به ایران آمده است. هیئت‌هایی که دنبال فعالیت‌های مشترک با شرکای ایرانی و یا سرمایه‌گذاری صددرصدی خود در کشورمان هستند.
همزمان با این خبر تبلیغاتی، سعید لیلاز به خبر آن‌لاین گفت: امیدی که به سرمایه‌گذاری خارجی بسته‌ایم واهی است چرا که با اوضاع فعلی اتفاق نخواهد افتاد.
تبلیغات برای آمد و شد هیئت‌های خارجی در حالی است که آمریکایی‌ها ضمن سخت‌گیری ویزایی برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر کنند، محدودیت‌های تحریمی جدیدی را وضع کرده و به تصریح مطبوعات غربی سعی کرده‌اند ریسک سرمایه‌گذاری در ایران در پسابرجام بالا برود.

نشنال اینترست: آمریکا برجام را با تحریم جدید نقض کرده است

یک رسانه آمریکایی تصریح کرد با توجه به مصوبه جدید کنگره و دولت آمریکا درباره ویزا، ایرانی‌ها  دلیل معتبری در زمینه نقض توافق هسته‌ای و اصرار بر تداوم تحریم‌ها دارند.
نشنال اینترست خاطر نشان کرد: مجلس تبدیل لایحه ویزا به قانون با امضای اوباما نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را درباره اعمال محدودیت‌های تازه برای شهروندان 38 کشور دارای قانون لغو روادید در صورت سفر آنها به چهار کشور سوریه، عراق، سودان و ایران تصویب کرد. قانون معافیت روادید به شهروندان اروپایی و برخی دیگر کشورها اجازه می‌دهد بدون نیاز به دریافت روادید پیش از سفر، به آمریکا وارد شوند و مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی در طرحی، لغو این معافیت برای افرادی که پس از سال 2011 میلادی به یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند را به تصویب رساند.
نشنال اینترست افزود: برای پی بردن به اینکه فهرست یاد شده کشورها تا چه میزان نابجا بوده، می‌توان یادآوری کرد که ربایندگان هواپیماها در حادثه 11سپتامبر 2001  اهل کجا بودند. 15 تن از این افراد عربستانی، دو نفر اماراتی و یکی از آنها اهل مصر و فرد دیگر لبنانی بودند. هر دو عامل حادثه اخیر سن برناردینو در آمریکا اصلیتی پاکستانی داشتند. زنی عامل حادثه سن برناردینو (که شهروند آمریکا نبود) آشکارا در عربستان افکار افراطی را تجربه کرده بود. توماس اردبرینک در مقاله‌ای در نیویورک تایمز در مورد این قانون محدودیت صدور ویزا نوشت «از آنجائی که ایران خود دشمن داعش است، دقیقا اینکه چرا نام ایران در لیست این قانون اعمال محدودیت گنجانده شده، مشخص نیست.»
تحلیل نشریه آمریکایی خاطر نشان می‌کند: الگوی تروریست‌های گذشته که از عربستان، پاکستان و یا امارات ( که در لیست رسمی کشورهای حامی تروریسم قرار ندارند) نشات گرفته ارتباطی به لیست کشورهای حامی تروریسم نداشته بلکه به نفوذهای افراطی درون جوامع در این سه کشور مرتبط بوده است. این در حالی است که فهرست کشورهای حامی تروریسم تنظیم شده توسط آمریکا یک بیانیه مخدوش شده سیاسی است که کشورهایی که کمتر در امور تروریسم دخیل بوده و یا اصلا دخالت نداشته‌اند، در این لیست اضافه و یا حذف شده‌اند.
در ادامه این تحلیل آمده است به دلیل اینکه شهروندان اروپایی که به این کشورها سفر کرده‌اند و یا حق شهروندی از این کشورها دارند با لغو معافیت ویزا برای سفر به آمریکا روبرو می‌شوند،  می‌توان انتظار داشت که دولتهای اروپایی نیز امتیاز مشابه را از شهروندان آمریکایی بگیرد. این بدان معناست که شهروندان آمریکایی با ارتباطات خانوادگی با ایران، عراق، سودان و سوریه که برای دیدار با وابستگان خود به این کشورها رفته‌اند با مشکلات ویزا روبرو می‌شوند در حالی که شهروندان دیگر کشورها مواجه نخواهند شد.
نشنال اینترست تصریح کرد: تحت این قانون احتمال نقض توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. این احتمال وجود دارد که بیشتر تجار اروپایی و آسیایی از سفر به ایران پرهیز کنند. تجار اروپایی و آسیایی ممکن است به دلیل اینکه معافیت صدور ویزا به آمریکا را از دست بدهند از سفر به ایران دوری کنند. مسئله رونق اقتصادی و احیای روابط اقتصادی با جهان برای ایران مهم به شمار می‌رود.
نشریه آمریکایی می‌افزاید: منطق برجام اینگونه است که از سیاستی که هدفش تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران بوده، جلوگیری شود. این سوال نیز مطرح است که چرا نام ایران باید در میان این کشورها باشد در حالی که هیچ ارتباطی میان سفر به ایران و تبدیل شدن به یک تروریست وجود ندارد. چرا به این مساله پرداخته نشده که ممکن است فردی به کشور دیگری سفر کند و دست به طراحی‌های تروریستی علیه آمریکا بزند.
پاسخ به این پرسش را اردبرینک در مطلبی مطرح کرده که مسئله انتقادها از ایران همچنان از لحاظ سیاسی در واشنگتن به شدت موردپسند سیاسیون بوده است. تحت فشار گذاشتن ایران در این قانون محدودیت صدور ویزا گامی دیگر در جهت اقدام‌ها برای حفظ انزوای تهران و فشار اقتصادی علیه این کشور است. بنابراین ایرانی‌ها دلیل معتبری در مورد نقض برجام دارند.

لطیفه خنک درباره عقل و اعتدال از زبان عضو حزب منحله افراطیون

بازداشتی فتنه 88 و عضو حزب منحله‌ سازمان مجاهدین (انقلاب) می‌گوید، اصلاح‌طلبی یعنی عقلانیت و ما نگرانیم تندروها، مدیریت اصولگرایان را برعهده بگیرند.
فیض‌ا... عرب‌سرخی در مصاحبه با ایلنا گفته است: نگاه اصلاح‌طلبان یعنی عقلانیت و درایت و توجه به مسائل روز.
عرب‌سرخی با اشاره به اصولگرایان ابراز داشت: در میان اصولگرایان نیروهایی هستند که عقلانی‌تر و منطقی‌تر از تندروها فکر می‌کنند. آنها برخلاف تندروها به کارآمدی نظام بیشتر توجه دارند. به میزانی که اعتدال و عقلانیت میان اصولگرایان بیشتر شود، از یک طرف، بخش‌هایی از اصولگرایان تندتر می‌شوند و از یک طرف، بخش‌هایی از اصولگرایان میانه‌روتر می‌شوند.
وی با اشاره به اصولگرایان میانه‌رو بیان کرد: اصولگرایان معتدل با فعال‌تر شدن بیشتر باید به تعدیل فضا در جهت یک فضای رقابتی قابل قبول کمک کنند تا از این طریق اگر حتی آنها نیز پیروز صحنه انتخاب شدند، این احساس وجود داشته باشد که اصول کلی کشور آسیب نمی‌بیند.
عرب‌سرخی مدعی شد: بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب نگران هستند اصولگرایان تندرو مدیریت اصولگرایان را برعهده بگیرند.
 ادعای عاقل شدن و اظهار نگرانی درباره تندروی در میان اصولگرایان در حالی است که حزب منحله سازمان مجاهدین (انقلاب) پدرجد افراط‌گری، آشوب‌افکنی و ساختارشکنی در 2 دهه اخیر محسوب می‌شود تا آن جا که برخی اعضای آن نظیر تاج‌زاده، حجاریان، بهزاد نبوی و ... تئوریسین یا کارگزاران قانون‌شکنی و یاغی‌گری و آشوب‌افکنی در قضایای تیرماه78  و انتخابات سال 88 بودند، ضمن اینکه برخی اعضای بی‌خرد این گروه نظیر آغاجری تا مرز اهانت علنی به امامت و مرجعیت و تشبیه تقلید از مراجع به کار میمون و افیون خواندن دین و... پیش رفتند.

** خراسان

دستور دولت برای پیوند مصوبه کابینه هفتم با نهم

در حالی که بر اساس مصوبه سال 88 دولت نهم، فهرستی از مناطق توسعه نیافته برای ارائه برخی تسهیلات و مشوق ها تعیین شده و این مصوبه در سال 91 به علت مغایرت با برخی قوانین، توسط دیوان عدالت اداری ابطال شده بود، بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از وزرا، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت وزیران، بخشی از مصوبه سال 79 دولت هفتم، به عنوان جایگزین بخش ابطال شده مصوبه سال 88، تعیین می شود.

درخواست عجیب مسئولان بانک دولتی در اوج مشکلات اقتصادی

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، در حالی که بر اساس بررسی ها و اعلام مسئولان، قوه مجریه به دلایل مختلف با کاهش درآمد خود مواجه شده و برنامه های مختلفی را برای مدیریت بهتر منابع مالی خود دارد، مسئولان یکی از بانک های وابسته به دولت با پیگیری ها و نامه نگاری های مختلف، درصدد افزایش حقوق و مزایای کارمندان و مدیران خود هستند که این موضوع، سنخیتی با برنامه ها و هدف گذاری های دولت ندارد.

** وطن امروز

جنایت سعودی‌ها با خشم آزادی‌خواهان مواجه می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه گفت جنایات آل‌سعود قطعا با خشم آزادی‌خواهان سراسر دنیا مواجه خواهد شد.   حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نودمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: همه دنیا می‌بینند که حکام پادشاهی آل‌سعود ماه‌هاست بر سر ملت مظلوم یمن آتش می‌ریزند و تمام زیرساخت‌های این کشور را هدف گرفته‌اند و مردم بی‌دفاع آن را شهید می‌کنند.  به گزارش میزان، سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به حمایت‌های رژیم سعودی از گروه تروریستی و تکفیری داعش گفت: حکام جنایتکار سعودی با حمایت‌های همه‌جانبه از گروه تکفیری و ملحد داعش در جنایت‌هایی که این گروه تروریستی در عراق و سوریه انجام می‌دهد شریک است.  وی تصریح کرد: همچنین رژیم سعودی در جنایت‌ها و ظلم‌هایی که علیه مردم مظلوم بحرین روا داشته می‌شود نیز شریک است. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه به اقدام جنایتکارانه اخیر رژیم سعودی در به شهادت رساندن آیت‌الله نمر اشاره کرد و گفت: رژیم سعودی با به شهادت رساندن این عالم بزرگوار جنایت‌های خود را به اوج رساند و اینگونه جنایت‌ها چیزی نیست که مسلمین و منصفین عالم بتوانند از کنار آن بگذرند. سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: رژیم سعودی با به شهادت رساندن این عالم بزرگوار زوال حتمی خود را رقم زده است. وی بیان داشت: رژیم آل‌سعود با اعدام این عالم بزرگوار هم با خشم مردم مسلمان و آزادی‌خواهان جهان روبه‌رو می‌شود و هم در دنیا و آخرت گرفتار عذاب دردناک الهی خواهد شد.  حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به سکوت مجامع به اصطلاح حقوق بشری در قبال جنایت‌های آل‌سعود اظهار کرد: از حکام آل‌سعود که خارج از عقل اقدام می‌کنند انتظاری نیست اما مایه تاسف از سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری و به اصطلاح مخالف اعدام است که در هیچ یک از این جنایت‌ها نه اقدام درخوری انجام داده‌اند و نه حتی سخن قابل توجهی گفته‌اند.  وی ادامه داد: در مورد اعدام اخیر فقط بعضی اظهار نگرانی کردند و اگر چنین اتفاقی در کشور دیگری می‌افتاد بوق‌های تبلیغاتی آنها چه کارها که نمی‌کردند.  سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به محکومیت اقدام جنایتکارانه اخیر رژیم سعودی از سوی علمای سنی و شیعی داخل ایران و خارج از ایران اظهار کرد: اگر چه غیرت مردم مسلمان ایران نسبت به جنایت‌های سعودی‌ها به جوش آمده اما ما باید در کشور هر کاری را که انجام می‌دهیم مطابق با قانون باشد.  حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای اقدام اخیر صورت گرفته در مقابل سفارت عربستان در تهران را اقدامی خلاف قانون و مقررات دانست و بیان داشت: بر همین اساس تعدادی تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند و تعدادی هم در حال شناسایی هستند تا با آنها برخورد‌های قانونی لازم صورت گیرد.  وی بیان داشت: جنایت‌های آل‌سعود چیزی نیست که با اینگونه اقدامات بتوان دل مسلمانان را نسبت به آن تسلی داد.

اعدام شیخ نمر نشانه ناراحتی عربستان از وقایع یمن است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه برخی نشانه‌های ناراحتی دولت سعودی از وقایع یمن و تحولات منطقه در اعدام شیخ نمر نمود پیدا کرده است، گفت: قطعاً این اعدام محکوم است.  به گزارش مهر، علی‌اکبر ولایتی در دیدار هیاتی از علمای یمن با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی و مردم ایران نسبت به سرنوشت مردم یمن نگرانی دارند، اظهار کرد: سعودی‌ها تصور می‌کردند ظرف مدت کوتاهی با بمباران می‌توانند مردم یمن را تسلیم کنند ولی پس از 9 ماه از شروع جنگ، مردم یمن ثابت کردند شایستگی دارند به‌عنوان ملت قهرمان جهان عرب و اسلام نامیده شوند.  رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: از مدت‌ها پیش آثار شکست سعودی‌ها در این جبهه مشخص بود و یقین داریم آنها به لحاظ نظامی، شکست خواهند خورد. ولایتی با بیان اینکه برخی نشانه‌های ناراحتی دولت سعودی از وقایع یمن و تحولات منطقه در اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان بروز کرده است، گفت: این اقدام هیچ توجیهی ندارد که این فرد روحانی و مجاهد که به مظالم سعودی اعتراض کرده است را اعدام کنند؛ بدون تردید این اعدام‌ها صرف‌نظر از نوع مذهب‌شان، محکوم است. وی ادامه داد: کجای دنیا اگر کسی در لفظ به یک حکومت اعتراض می‌کند، او را اعدام می‌کنند؟

** رسالت

روزنامه بهار توقيف شد

به گزارش ميزان، يک منبع آگاه گفت: روزنامه بهار به اتهام تبليغ عليه نظام و انتشار مطالبي كه به اساس جمهوري اسلامي ايران لطمه وارد مي‌كند، توقيف شد. وي افزود: اين روزنامه از ديروز حق انتشارش را از دست داد. پرونده اتهام در دادسراي فرهنگ و رسانه رسيدگي مي‌شود.

خوشحالي شيخ نمر از شنيدن حکم اعدام

ساعاتي پس از اعلام خبر رسمي اعدام شيخ نمر باقر النمر، سايت رسمي وي نامه‌اي که شهيد نمر پيش از اعدام به مادر خود نوشته بود را منتشر کرد. اين سايت نوشت: شيخ نمر بعد از شنيدن خبر حکم اعدام قطعي خود نه تنها ناراحت نشد بلکه با بيان جمله «خداوند بشارت خير به شما دهد» ابراز خوشحالي نيز کرده است. در اين نامه آمده است: «براي مادر صبورم ام جعفر؛ مادرم! همواره خدا را شاکر باش و آنچه تقدير مي‌نويسد را نيز پذير؛ چرا که تقدير خدا از تقدير بشر بسيار نيکوتر است و آنچه او براي ما برمي‌گزيند از آنچه ما براي خود مي‌خواهيم خردمندانه ‌تر است. درست است که ما بايد دعا کنيم و حاجات خود را از او بخواهيم؛ اما صلاح ما را او بهتر از ما مي‌داند. مادرم! بدان که خداوند بيناست؛ و آگاه باش که حتي کوچکترين کارهاي انسان را مي‌نگرد و از اراده او خارج نيست. همين ما را بس است تا بدانيم که اگر اتفاقي مي‌افتد تنها بر اساس مشيت الهي است و نه چيز ديگر.

توجيه مضحک مفتي سعودي ‌ها

مفتي عربستان سعودي مدعي شد اجراي حکم‌ هاي شرعي 47 تن که به صرف انتقاد از نظام حاکم عربستان سعودي اعدام شدند، با تکيه بر کتاب خدا و سنت پيامبر (ص) بوده است! ايسنا نوشت: عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ، مفتي اعظم عربستان سعودي و رئيس هيئت علماي ارشد و مديريت پژوهش‌هاي علمي و صدور فتوا در واکنش به اعدام شيخ نمر باقر النمر، روحاني برجسته عربستاني و 46 تن ديگر که به صرف انتقاد از نظام آل سعود اعدام شدند، مدعي شد: آنچه ما شنيديم، بيانيه‌اي کامل بود و بر مبناي کتاب و سنت و در راستاي حفظ امت و ثبات آن و دفاع از امنيت و اموال و خردهاي آن انجام شد و اين امر از ضرورت‌هايي است که اسلام آن را براي حفظ دين، آبرو، جان، خرد و مال مردم آورده است!

پهپادهاى ايرانى در ميان برترين هاى جهان

نشريه آمريکايي بيزينس اينسايدر نوشت: به رغم تحريم هاي سي ساله، ايران با صبر و بهره گيري از تکنولوژي داخلي توانست در صنعت پهپاد، توانمندي هاي خود را گسترش دهد. اين نشريه فهرست 11 هواپيما را تدوين کرد و نوشت: اين هواپيماها "مقررات بازي" در صنعت هواپيما سازي قرن 21 را تغيير مي دهند. هواپيماي جنگنده چند منظوره نسل پنجم تي 50 يا سوخو 50، اف 35، Raptor F-22، هواپيماي چيني J-20 و جنگنده Eurofighter Typhoon از جمله هواپيماهايي هستند که در فهرست پيشرفته ترين هواپيماها گنجانده شده اند. همچنين به هواپيماي بدون سرنشين مداري (Spaceplane) آمريکايي X-37B، هواپيماي شناسايي Stratolaunch ، بالگرد MH-Х Silent Hawk و نيز به پهپادهاي ايراني فطرس و ابابيل 3 اشاره شده است.

سياست‌هاي اقتصادي دولت اشتباه است

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي، سياست‌هاي اقتصادي دولت را اشتباه و نادرست دانست. سيد سعيد زمانيان در گفتگو با فارس، با اشاره به موضوع کاهش تورم و معضلات رکود در اقتصاد اظهار داشت: اشتباه بزرگ دولت، کاهش تک بعدي نرخ تورم و عدم توجه به رکود است. در حال حاضر رکود، کمر جامعه، بازار و توليد را مي‌شکند و اين شيوه کار به صلاح کشور نيست. دولت نقدينگي و پول را از جامعه جمع‌آوري کرده و رابطه عرضه و تقاضا را به هم زده است. وي با تاکيد بر اينکه سياست انقباضي دولت در قبال اقتصاد اشتباه است، يادآور شد: رونق توليد ضرورت دارد و براي خروج از رکود، نيازمند ايجاد رابطه منطقي ميان عرضه و تقاضا هستيم. اين نماينده مجلس با بيان اينکه بايد سياست‌هاي پولي و مالي بر اساس رويکرد خروج از رکود تنظيم شود، تصريح کرد: در حال حاضر چنين رويکرد و اقداماتي مشاهده نمي‌شود، بلکه به دنبال کاهش يک سويه نرخ تورم بوده و نقدينگي در بازار به شدت کاهش يافته است. وي ادامه داد: در 8 ماهه امسال درآمدهاي نفتي خوب بوده، همچنين روزانه با فرض فروش 70 ميليون ليتر بنزين مابه‌التفاوت 300 توماني عائد دولت مي‌شود که رقم قابل ملاحظه‌اي به نظر مي‌رسد، بنابراين عدم وجود منابع، بهانه است. به نظر مي ‌رسد پشت پرده مسائل اقتصادي، سياسي است، زيرا عملا حرکت جهادي و مديريت عالمانه اعمال نمي‌شود.

مسئولين اقتصادي چرا با انتظارات مردم بازي مي ‌کنند؟

رئيس هيئت ‌مديره اتحاديه لوازم خانگي گفت: بانک مرکزي طرح 10 ميليوني خريد کالاي ايراني را به شکست کشانده است. محمد رضا درافشار، در گفتگو با نسيم بيان داشت: همه درمورد اجراي اين طرح در بي‌خبري به سر مي‌برند و همين باعث سردرگمي بيشتري شده است، زيرا از يک طرف همچنان متقاضيان در انتظار سرنوشت اين طرح هستند و از طرفي نيز مسئولين مشخص نمي‌کنند که اجراي آن به کجا خواهد رسيد. وي ادامه داد: طرح کارت اعتباري باعث شده تا بازار و شرکت‌ها هر روز نسبت به روز قبل دچار رکود بيشتري شوند، اگر قرار است اين طرح اين چنين نابسامان بماند آقايان اعلام کنند تا حداقل بازار به حالت گذشته خود برگردد. زيرا بدترين موضوع براي بازار همين بلاتکليفي است. وي تاکيد کرد: يکي از نکات منفي که منجر شد احتمال شکست در اين طرح بالا برود، ضربه‌اي است که در آخرين لحظات مسئولان بانک مرکزي به اين طرح زدند، زيرا قرار بود بازپرداخت اقساط 18 ماهه باشد اما آنها اين را به 12 ماه کاهش دادند. اين کاهش زمان براي بازپرداخت براي اقشاري مانند بازنشستگان و کارمندان که ميانگين حقوقشان يک ميليون و 200 هزار تومان است، کار ساده‌اي نيست. وي تصريح کرد: واقعاً جاي سئوال است که مسئولين اقتصادي چرا اين چنين با انتظارات مردم، بازار و توليد بازي مي ‌کنند؟ ما از رئيس‌جمهوري استمداد مي‌طلبيم تا به ما و توليد کشور کمک کنند و اجازه ندهند که با اين گونه اقدامات سرنوشت توليد را با مشکل مواجه کنند.

خبر تعليق اجراي تصميم آمريکا قبل از نامه رئيس جمهور بود

روزنامه دولتي ايران، عبارت «عقب‌نشيني آمريکا بعد‌از تصميم روحاني» را به عنوان تيتر اول شماره شنبه خود انتخاب کرد و در اين باره نوشته است: هشدار و واکنش‌هاي شديداللحن مقامات بلندپايه کشورمان به اين اقدام غيردوستانه، مقامات آمريکايي را به عقب‌نشيني واداشت. تابناک يزد نوشت: در حالي که قرار بود تحريم‌هاي جديد آمريكا براساس اعلام کاخ سفيد، صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن اعمال شود، روزنامه وال استريت ژورنال خبر داد که مقام‌هاي اين کشور اعلام کردند اجراي اين تصميم را به حالت تعليق درآورده اند. اين در حالي است که خبر تعليق اجراي تصميم آمريکا درباره تحريم‌هاي جديد عليه برنامه موشکي ايران، پيش از انتشار نامه رئيس جمهور به وزير دفاع در رسانه‌هاي غربي منتشر شده بود و برخي از خبرگزاري‌هاي داخلي نيز آن را پوشش داده بودند.

مقايسه ابتکار با ملکه فرانسه

مشرق نوشت: معروف است که آخرين ملکه فرانسه قبل از انقلاب کبير اين کشور چندان از اوضاع مردمان روزگار خود خبر نداشت، «ماري آنتوآنت» داستان خنده ‌دار و طنزگونه اي دارد که در تاريخ مشهور است. نقل شده زماني که صداي نارضايتي مردم فرانسه بلند شده بود، وي از کسي پرسيد: مردم چه مي‌خواهند؟ آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌ اند و نان مي‌خواهند و شهبانو گفته بود: اکنون ‌که نان ندارند چرا شيريني نمي‌ خورند؟! داستاني که اگر واقعيت نداشته باشد، گاه ‌گداري در دنياي واقعي با مصاديق آن روبرو مي‌شويم.ماجراي برخي از مسئولين ايران نيز بي ‌شباهت به بي‌اعتنايي و بي‌خبري ماري آنتوانت نسبت به حال ‌و روز مردم کشورش و پيچيدن نسخه‌هاي عجيب‌ و غريب در شرايط حساس براي علاج درد آنها نيست. به عنوان مثال، پس از چالش بيست روزه مردم تهران و برخي از کلانشهرهاي کشور با آلودگي شديد هوا که بسياري را روانه درمانگاه و بيمارستان کرد، خانم ابتکار رئيس سازمان محيط‌ زيست، مردم را به چالش «دماي 18 درجه» دعوت کرده است؛ چالشي که افکار عمومي را به مقابله با آلودگي هوا بعد از بيست روز نفس‌ گير دعوت مي‌ کند.

سهم خواهي کواکبيان از مجلس دهم

مصطفي کواکبيان گفت: ما به آقاي لاريجاني گفته‌ايم که 90 کرسي مجلس دهم براي شما و 200 کرسي مابقي براي اصلاح‌ طلبان خواهد بود. دبير کل حزب مردم ‌سالاري در پيش کنگره چهاردهم اين حزب، اظهار داشت: اصلاح ‌طلبان در حوزه‌هاي انتخابيه شهرستان ‌ها از اصولگرايان معتدل حمايت خواهند کرد. وي با بيان اينکه ما از شوراي عالي سياست‌ گذاري اصلاح طلبان سهم‌ خواهي نخواهيم کرد، گفت: حزب مردم سالاري تأکيد بر شايسته‌ سالاري دارد و ما معتقديم در اين راه هر کسي نمره بالايي بگيرد، در ليست نهايي قرار خواهد گرفت. دبير کل حزب مردم سالاري با تاکيد بر اينکه ما مقام معظم رهبري و اصلاحات در چارچوب نظام را قبول داريم، گفت: من در نطق‌هايي که در مجلس هشتم داشتم، همواره از اصلاحات حمايت کردم، بنابراين مجلس دهم را بايد متحول کرد.

** جمهوری اسلامی

وزارت خارجه عربستان، ایران را به تنش آفرینی در منطقه متهم کرد

وزارت خارجه عربستان پس از بالا گرفتن موج اعتراضات به اعدام شیخ نمر، ایران را به تنش آفرینی در منطقه متهم کرد. به گزارش پایگاه تحلیلی خبری هم‌اندیشی، عربستان سعودی اظهارات مقامات ایران درباره اعدام شیخ نمر را محکوم کرد. به گزارش شبکه خبری العربیه، وزارت خارجه عربستان، حمایت ایران از شیخ «النمر» را حمایت از تروریسم خواند و تهران را به «مشارکت در جرایم تروریستی» متهم کرد. عربستان درحالی این اتهام را علیه ایران مطرح کرده که حتی رسانه‌های غربی، در هفته‌های گذشته حمایت مالی گسترده عربستان از مدارس وهابیت در سرتاسر دنیا را منشا ترویج تروریسم دانسته‌اند. روزنامه نیویورک تایمز، چندی پیش در تحلیلی، عربستان سعودی را «داعش سفید» و نسخه دیگری از گروه تروریستی داعش نامید.

خودداری دانشگاه مصر از تایید جنایت آل سعود

درحالی که دانشگاه الا‌زهر مصر از تایید جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر خودداری کرده، شبکه خبری العربیه تلاش می‌کند اظهارات دو تن از اعضاء مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر که از عربستان پول می‌گیرند را به دانشگاه الازهر نسبت دهد. این شبکه وابسته به آل سعود اعلام کرد فوزی الزفزاف، عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر گفت: «عربستان با اعدام 47 «تروریست» شرع و قانون الهی را اجرا کرد. این اقدام قصاص عادلانه‌ای بود که خداوند برای حفظ جان و آبرو و محافظت از امنیت مسلمانان آن را تدوین کرده است. همچنین اقدامی علیه تمامی کسانی است که در زمین فساد ایجاد می‌کنند تا امنیت خلق خدا را به خطر بیندازند.» شبکه العربیه، از قول یک وهابی دیگر به نام محمد نجیب عوضین، نیز نقل کرد که گفته: ‌«این اقدام عربستان اقدامی بسیار خوب و بازدارنده بود و به این معناست که قصاص علیه کسانی که امنیت مسلمانان را به خطر می‌اندازند فوری خواهدبود.» این دو نفر به وابستگی به حکومت عربستان و برخورداری از حمایت‌های مالی آل سعود معروف هستند.

سفیر ایران در امارات احضار شد

محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات بعد از ظهر یک شنبه به وزارت امور خارجه امارات احضار شد. براساس این گزارش وزارت امور خارجه امارات در حمایت از عربستان و اعتراض به واکنش ایران به اعدام شیخ نمر و هم‌چنین اتفاقات شب یکشنبه در کنسولگری عربستان در مشهد و سفارت این کشور در تهران، سفیر ایران در امارات را احضار کرد. امارات مدعی است ایران امنیت مناطق دیپلماتیک را تامین نکرده است. مدتی است که مقامات اماراتی بدون در نظر گرفتن منافع این کشور، نوکری مقامات سعودی را به دلایلی که یکی ازآنها قوم وخویشی سببی است در پیش گرفته‌اند.


** ایران

پیام اعدام  چهار شیعه عربستانی به روایت  «رویترز»

«رویترز» از «ریاض» گزارش داد: عربستان روز شنبه یک شیخ برجسته شیعی و ده‌ها سنی را اعدام کرد و این امر نشان داد «ریاض» تاب تحمل شیعه و سنی را ندارد و صرفاً به خشم فرقه‌ای در کل منطقه دامن می‌زند. به گزارش «میزان»، این  خبرگزاری افزود: «بیشتر 47 فرد اعدام شده در عربستان، سنی و 4 نفرشان از جمله آیت‌الله النمر شیعه بودند.»  براساس این گزارش، «تحلیلگران گمانه‌‌زنی کرده‌اند که اعدام 4 پیرو مذهب شیعه در عربستان، حاوی این پیام برای اکثریت سنی این کشور بود که دولت تفاوتی بین آنچه به اصطلاح ارتکاب خشونت سیاسی از سوی اعضای دو طیف خوانده شده، قائل نشده است. در این میان، گروه‌های مدافع حقوق بشر در واکنش به اعدام‌های امروز، رویه قضایی در عربستان را ناعادلانه خوانده و به مسأله اعتراف‌گیری زیر شکنجه و محروم کردن متهمان از داشتن وکیل مدافع اشاره کرده‌اند.»

جزئیات حکم دادگاه مهاجمان به مطهری

وکیل علی مطهری، جزئیات حکم دادگاه عاملان حمله به موکلش در شیراز را اعلام کرد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به اینکه «حکم اعلام شده برای متهمان مختلف، برحسب نوع جرم متفاوت است»،‌ افزود: «متهمان اصلی این پرونده (عاملان حمله) به دلیل تخریب اموال، برهم زدن نظم عمومی و توهین، به 2 سال حبس تعلیقی، برخی به 4 ماه و نیم، برخی به 10 ضربه و برخی دیگر نیز به 37 ضربه شلاق تعلیقی محکوم شدند.» وی درباره حکم متهمان دانشگاهی این پرونده نیز خاطرنشان کرد: «حکم مسئولان دانشگاه شیراز نیز انفصال از خدمات دولتی اعلام شد که البته برای برخی تعلیقی و برای برخی نیز قطعی است.» به گفته ترک همدانی، دانشجوی دعوت کننده از مطهری نیز به یک میلیون تومان جزای نقدی، به صورت قطعی محکوم شده است. ترک همدانی در پاسخ به این سؤال که واکنش علی مطهری به این حکم چه خواهد بود، گفت: «باتوجه به اینکه متهمان در لوایحی که به دادگاه ارائه داده‌اند، به نام آمران حمله اشاره کرده‌اند، احتمالاً موکل من نسبت به این حکم اعتراض نخواهد داشت، هرچند نظر قطعی در این باره منوط به رایزنی با آقای مطهری است.»

نقد اطلاعیه شورای نگهبان در سایت «جماران»

سایت «جماران» اطلاعیه اخیر شورای نگهبان درباره کسانی که باید در آزمون علمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند را مورد نقد قرار داد و آن را دارای «اشکال حقوقی» دانست. به نوشته این سایت، «بنا بر اطلاعیه نهاد ناظر بر انتخابات، تنها اعضای فعلی مجلس خبرگان و کسانی که در آزمون‌های گذشته شرکت کرده و تأیید شده‌اند، از گذراندن آزمون علمی مستثنی شده‌اند.»
به نوشته جماران، اگر این اطلاعیه اصلاح نشود، آیت‌الله ابراهیم امینی نیز باید آزمون بدهد؛ چرا که وی عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری نیست و در آزمون‌های سابق نیز شرکت نکرده است. بنابراین گزارش «سیره شورای نگهبان در دوره‌های گذشته این بود  که امتحان را صرفاً از کسانی می‌گرفته که هیچ راه دیگری برای احراز صلاحیت‌شان وجود نداشته و این سیره طبق گفته چند روز پیش آیت‌الله مؤمن در این دوره نیز جاری بوده باشد.» سایت «جماران»  افزوده است: «نکته قابل توجه این است که تقریباً هیچ یک از اعضای ادوار گذشته مجلس خبرگان در امتحان شرکت نکرده‌اند. از آن زمره می‌توان به اسامی زیر اشاره کرد: آیات هاشمی رفسنجانی، یزدی، جنتی، مؤمن، شاهرودی، مشکینی، منتظری، امینی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، فاضل لنکرانی، سید احمد خمینی، راستی کاشانی، ملکوتی، صانعی، موسوی خوئینی، ری‌شهری و...» در پایان این مطلب  ابراز امیدواری شده اطلاعیه شورای نگهبان در روزهای آتی مورد بازبینی قرار گیرد.
 

«بهار» توقیف شد

یک مقام قضایی گفت: توقیف روزنامه «بهار» شنبه گذشته به مسئولان وزارت ارشاد و مدیرمسئول این روزنامه اعلام شد. وی در گفت‌وگویی با «ایسنا» افزود: این روزنامه 12 دی ماه مطلبی با عنوان «واهمه زوال قدرت» منتشر کرد که برای آن پرونده‌ای به اتهام تبلیغ علیه نظام تشکیل شد.


** شرق

اعلام حکم دادگاه  حمله به مطهری


شرق: روز گذشته مصطفی ترک‌همدانی، وکیل علی مطهری، جزئیات حکم صادرشده برای متهمان پرونده حمله به مطهری در شیراز را اعلام کرد. او در گفت‌وگو با «شرق»، درباره جزئیات حکم دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده متهمان حادثه شیراز گفت: «در این حکم هشت نفر از عوامل حمله به آقای مطهری و سه نفر از دانشگاهیان، محکوم شده‌اند». به گفته ترک‌همدانی در بخشی از حکم آمده؛ شش نفر از متهمان این پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومی و توهین و همچنین تخریب عمومی به دو سال حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند اما این حکم دو سال تعلیق دارد. او همچنین درباره حکم دو متهم دیگر از جمع حمله‌کنندگان نیز گفت: «دو متهم دیگر به دلیل توهین به ٤,٥ ماه حبس و ۳۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند که برای این دو متهم هم یک سال تعلیق حکم صادر شده است». ترک‌همدانی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه برخی مسئولان دانشگاه میزبان و همچنین دانشجویی که مسئول تشکل دعوت‌کننده از مطهری بوده نیز در دادگاه محکوم شده‌اند، درباره احکام این افراد گفت: «دانشجویی که مطهری را دعوت کرده بود، به جرم معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه به یک ‌میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. همچنین دو نفر از مسئولان دانشگاه هم در این پرونده به دو سال انفصال از خدمت محکوم شدند». وکیل مطهری تصریح کرد: «درحالی‌که احکام همه عوامل حمله به آقای مطهری، تعلیقی است، حکم دانشجوی محکوم‌شده و یکی از مسئولان دانشگاهی، حالت تعلیقی ندارد». ترک‌همدانی با بیان اینکه درخواست عوامل حمله به مطهری برای اعلام رضایت همچنان به قوت خود باقی است، گفت: «همان‌طورکه پیش‌تر هم گفته‌ام آقای مطهری در آخرین جلسه دادگاه، اعلام کرد در صورت معرفی آمران این حمله از عوامل گذشت خواهد کرد. اما بعد از اینکه حکم به من ابلاغ شده، هنوز با آقای مطهری دیدار و گفت‌وگو نداشته‌ام و نمی‌دانم در مقابل این حکم چه تصمیمی خواهد گرفت». او پیگیری شکایت از آمران حادثه شیراز را هم منوط به تصمیم مطهری دانست. روز دوشنبه ١٨ اسفندماه سال گذشته، مطهری که به دعوت انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برای سخنرانی در این دانشگاه به شیراز رفته بود، موردحمله نیروهای خودسر قرار گرفت و پس از ساعت‌ها توقف در کلانتری و در شرایطی که تاکسی حامل او نیز موردحمله قرار گرفته بود، به تهران بازگشت. او پس از بازگشت در نامه‌ای اعلام کرد تجهیزات همراه حمله‌کنندگان و موتورهای آنان نشان می‌داد که متعلق به کدام نهاد هستند.

پیام تسلیت عارف  به خانواده خاتمی


شرق: در پی درگذشت حاج‌محمد ضیایی، دایی رئیس‌جمهور دوران اصلاحات، مراسم یادبود مرحوم ضیایی روز چهارشنبه از ساعت ١٤ الی ١٦ در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد. همچنین محمدرضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز گذشته با انتشار پیامی خطاب به رئیس دولت اصلاحات، این ضایعه را به او و خاندان خاتمی و ضیایی تسلیت گفت. در پیام عارف، خطاب به رئیس دولت اصلاحات، آمده است: «اندوه در‌گذشت دایی بزرگوارتان موجب تأثر و تألم شد. مرحوم حاج محمد ضیایی پس از عمري بندگي خدا و خدمت به خلق، اينك جان به جان‌آفرين تسليم كرده است. مطمئنا تلاش‌های خیرخواهانه ایشان در راه توسعه استان یزد به‌ویژه شهرستان اردکان هیچ‌گاه از یاد مردم مؤمن و قدرشناس این استان نخواهد رفت.  اطمينان دارم كه الطاف پروردگار متعال مانند همیشه تسلی‌بخش جناب‌عالی و سایر بازماندگان آن مرحوم خواهد بود. ضمن تقدیم مراتب خالصانه تعزیت و تسلیت به جناب‌عالی و برادران گرامی‌تان علی‌آقا، دکتر سید محمدرضا، خواهران محترم و خانواده‌های مکرم ضیایی، مجد و فرزندان بزرگوار آن مرحوم، از درگاه خداوند منان برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت و برای بازماندگان معزّز صبر و اجر و سلامتی آرزومندم».

«بسته‌نگار» در  بیمارستان بستری شد


شرق: محمد بسته‌نگار، داماد آیت‌الله طالقانی و از فعالان ملی- مذهبی که هم‌اکنون مدیرمسئولی ماهنامه ایران فردا را نیز بر عهده دارد، در روزهای گذشته به دلیل بیماری در بیمارستان پارس بستری شده است. خانواده این فعال سیاسی، در گفت‌وگو با «شرق» بیماری کلیوی و مشکلات ستون فقرات ناشی از شکستگی مهره‌ها را دلیل بستری‌شدن بسته‌نگار در بیمارستان اعلام کردند.


** آرمان

محسن هاشمی سرليست شد

شنیده شد که نسيم آنلاين نوشت؛ حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبيركل حزب مردمی اصلاحات رسما اعلام كرد كه سرليست انتخاباتی شهر تهران براي انتخابات مجلس مهندس محسن هاشمی و سرليست خبرگان در تهران آیت ا...هاشمی رفسنجانی است.

واکنش توئیتری روحانی به حمله به سفارت عربستان

شنیده شد که رئیس جمهور در صفحه رسمی خود نسبت به اقدام برخی افراد در حمله به سفارت عربستان در تهران واکنش نشان داد. خبرآنلاین نوشت؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی در واکنش به حمله برخی افراد به سفارت عربستان در توئیتر خود نوشت: « باید برای همیشه به این‌گونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد.»

نفت ايران، ارزان‌ترين نفت دنيا شد

شنیده شد که قيمت نفت سبك و سنگين صادراتي ايران در يك هفته اخير بيشترين ميزان كاهش را در بازار به ثبت رساند به‌طوري‌كه قيمت هر بشكه نفت سنگين ايران ۲۸ دلار شد. در ادامه تندتر شدن شيب سقوط آزاد قيمت طلاي سياه در بازار جهاني، شاخص نفت سنگين صادراتي ايران به يكي از ارزان‌ قيمت‌ترين نفت‌ خام‌هاي موجود در بازار تبديل شده است. بر اين اساس در معاملات منتهي به ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ ميلادي قيمت هر بشكه نفت سنگين صادراتي ايران با كاهشي ۶۴ سنتي به كمتر از ۲۸ دلار و ۴۰ سنت رسيد. ضمن آنكه قيمت هر بشكه نفت سبك صادراتي ايران از اين كاهش قيمت در امان نماند.

توقيف 23ميليون خودرو در 9ماهه اخير

شنیده شد که رئيس پليس راهور گفت: در ۹ ماه اخير ۲۳ ميليون خودرو توقيف شده كه ۹ درصد اين خودرو‌ها فاقد معاينه فني بوده است. سردار سرتيپ تقي مهري درباره گواهينامه‌هاي داراي نمره منفي افزود: يك ميليون و۶۷۲ هزار گواهينامه داراي نمره منفي هستند. وي گفت: ۲۰ هزار گواهينامه نمره منفي ۲۰ تا ۳۰ و هزار گواهينامه نيز بيش از ۳۰ نمره منفي را گرفته‌اند. سردار مهري همچنين درباره تعداد گواهينامه‌هاي صادر شده افزود: در ۹ ماهه امسال يك ميليون و ۲۴۳ هزار گواهينامه صادر شده است.

امارات سفير ايران را احضار كرد

شنیده شد که دولت امارات، با احضار سفير ايران، يادداشت اعتراض خود درباره اظهارات مقامات ايراني به اتفاقات اخير عربستان را به وي تحويل داد. باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ به گزارش گلف نيوز، امارات سفير ايران را در اين كشور در اعتراض به حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودي، احضار كرد. «راي العام» نيز در خبري فوري اعلام كرد دولت امارات به دنبال اظهارات مقامات ايراني درباره اتفاقات اخير عربستان، سفير ايران در اين كشور را فراخواند و يادداشت اعتراض خود در اين خصوص را به وي تحويل داد. امارات، اظهارات مسئولان ايراني را دخالت در امور داخلي عربستان خوانده است.

تکذیب پناهندگی پولادی به آمریکا

شنیده شد که رئیس تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با خانواده پولادی در ارتباط هستیم و آنها قول مساعدی برای بازگشت این بازیکن به ایران داده‌اند. در سال‌های اخیر موضوع خدمت سربازی فوتبالیست‌ها به بحث داغ فوتبال ایران تبدیل شده است. آنا نوشت؛ سردار باران چشمه در مورد شرایط خدمت ورزشکاران و به خصوص بازیکنان فوتبال اظهار داشت: «بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی هر جوان ایرانی زمانی که به سن مشمولیت رسیده است باید دوران خدمت خودش را سپری کند. قانونگذار در این مورد هیچ استثنائی برای افراد نگذاشته است. ورزشکاران هم از این امر مستثنا نیستند و باید این دوران را طی کنند. هر ورزشکاری در هر رشته ورزشی باید در تیم‌هایی که تحت نظر نیرو‌های مسلح است، مدت مقرر دوران خدمتش را سپری کند.»

شاکی شدن احمدی‌نژادی ها از صداوسیما

شنیده شد که جریان انحرافی و افراد‌ی که د‌ر حواد‌ث بعد‌ از انتخابات ۸۸ به احمد‌ی‌نژاد‌ و اطرافیانش برنامه می‌د‌اد‌ند‌، این روزها که صد‌اوسیما با ارائه گوشه‌ای ناچیز از اتفاقات ۸۸ تلاش کرد‌ه است متهمان اصلی این حاد‌ثه را معرفی کند‌، د‌چار آشفتگی شد‌ه‌اند‌ و نمی‌توانند‌ این عصبانیت را از نمایان شد‌ن د‌ست آنها، پنهان کنند‌. الف نوشت؛ این جماعت که به نظر می‌رسد‌ جایگاه خود‌ را به‌زود‌ی د‌ر عالم سیاسی و اجتماعی ایران از د‌ست د‌اد‌ه‌اند‌، با عتاب و خطاب به صد‌اوسیما می‌گویند‌: «نقش صد‌اوسیما د‌ر فتنه ۸۸ چه بود؟» این جریان د‌ر سایت خود‌ نوشته‌ است: «اگر برخی د‌ر صد‌اوسیما گمان کرد‌ه‌اند‌ با تأیید‌ اد‌عای د‌روغ خس و خاشاک، د‌ل‌هایی را متوجه خود‌ می‌کنند‌ و آن‌ها را نرم می‌سازند‌ و نسبت به صد‌اوسیما خوش‌بینشان می‌کنند‌، د‌ر اشتباه هستند‌ چراکه مد‌عیان خس و خاشاک، همان‌هایی هستند‌ که صد‌اوسیما را هم یکی از عوامل شکل‌گیری فتنه می‌د‌انند‌.»

باران كوثري هم ممنوع‌التصوير است؟!

شنیده شد که يكي ديگر از فيلم‌هايي كه از ممنوع التصويري بازيگرانش در تلويزيون متضرر شده فيلم «جامه دران» به كارگرداني حميدرضا قطبي است. در اين فيلم باران كوثري و پگاه آهنگراني نقش اصلي را ايفا مي‌كنند و در تيزرهاي تلويزيوني هيچ اثري از حضور آنها نيست. ساداتيان مي‌گويد: «همانطور كه مي‌بينيد دو نفر از بازيگران كليدي اين فيلم كه از طرف وزارت ارشاد مجوز بازي داشتند، در تلويزيون ممنوع التصوير هستند.» وی گلايه مي‌كند كه: «يك روز مي‌گويند اسم اين فرد نباشد و فردا مي‌گويند تصويرش را حذف كنيد. ما قطعا بدون تصاوير اين دو بازيگر مجبوريم هويت جعلي از اين فيلم تحويل تماشاگر بدهيم. تماشاگر چرا بايد با اين هويت جعلي ارتباط برقرار كند؟ اينكه ما يك چيز ديگر را تبليغ كنيم و يك چيز ديگري را نمايش بدهيم؟ در همين مدت كساني به من مي‌گفتند وقتي فيلم را ديديم از حضور بعضي بازيگران تعجب كرديم، پس چرا در تيزرهاي تلويزيوني نبودند؟»

برداشت اشتباه از پست اینستاگرامی پرستویی

شنیده شد که پس از انتشار خبر درگذشت محمدعلی اینانلو سیلی از پیام‌های تسلیت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این میان هر کس به نوبه خود به بزرگداشت یاد و خاطره‌ اینانلو می‌پرداخت. در همین رابطه‌ هوشنگ گلمکانی روزنامه‌نگار و منتقد سینما نیز متنی را در اینستاگرام منتشر کرد که تا حدود زیادی برگرفته از آشنایی دیرین او با محمدعلی اینانلو بود. او در این نوشته با اشاره به چهل سال سابقه‌ آشنایی خود با اینانلو به بازگو کردن یک خاطره از او پرداخته بود : «توی خیابان دیدمش، داشت از ماشین سفری شاسی‌بلندش پیاده می‌شد. گفت ماشینت را همین جا بگذار و با من بیا که دارم می‌روم به کوه و دشت. و نپرس کجا. پشیمان نمی‌شوی. حالا پشیمانم که نرفتم. مثل پشیمانی بابت خیلی از کارهای کرده و ناکرده.» امروز نیز پرویز پرستویی با بازنشر متن هوشنگ گلمکانی تاسف و تاثر خود از درگذشت اینانلو را با هواداران خود در میان گذاشت و پس از آن بسیاری از رسانه‌ها به اشتباه گمان کردند که این خاطره پرستویی از اینانلو است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بیژن ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    جونم پهپاد های ایرانی... دم همه مهندسان و نخبگان گرم
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    کواکبیان چی میگه؟؟
  • مسی خطر ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    تورو خدا دیگه بزنید عربستان سعودی رو با خاک یکسان کنید
  • رعیت ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    ای بابا مشرق تو هم دلت خوشه بیکارم و خسته فارغ از تحصیل شدم و کار نیست؛ چکار کنم؟؟
  • رامبد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    فقط تحلیل های وطن خوبه
  • بیژن ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    نخوندی مگه؟
  • رضا ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    ایول وجدانا امیدبخش و روحیه بخش هستند
  • بیوک ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    ایول مسی خطر سربازتم
  • بهرام ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    منم هستم
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    درد ما بیکاریِ برادر یا خواهرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس