کد خبر 517267
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

رهبران بسیج مردمی عراق با تاکید بر اینکه واشنگتن در برهه پیش رو تلاش خود را برای بازگشت نظامی به عراق بیش‌تر می‌کند، گفت: مصیبت‌هایی که آمریکا در زمان اشغال عراق بر سر ملت آن آورد، موجب بدگمانی عراقی‌ها نسبت به آمریکایی‌ها شد.

به گزارش مشرق، «حسن عبدالهادی» مشاور گردان‌های سید الشهداء از جمله گروه‌های بسیج مردمی عراق در بغداد درباره تلاش آمریکا برای بازگشت به عراق اظهار داشت: ملت عراق حضور آمریکایی‌ها در خاک خود را تجربه کرده است و هیچ اعتمادی به آنها ندارد.

وی افزود: طی همه سال‌های اشغالگری آمریکا در عراق ملت عراق با مصیبت‌هایی روبرو شدند که موجب بدگمانی آنها به آمریکایی‌ها شد، علاوه بر اینکه آمریکا یک در صد هم به وعده‌های گوناگون خود به ملت عراق عمل نکرده است.

عبدالهادی گفت: اعزام نیروهای زمینی آمریکا به شمال عراق برای اجرای عملیات مشترک با همکاری نیروهای منطقه کردستان عراق علیه داعش، بازی جدید آمریکا برای بازگشت به این کشور از دروازه جدیدی است، آن هم پس از اینکه این اشغالگران با مقاومت ملت عراق در نهایت ذلت و خواری مجبور به عقب‌نشینی شده بودند.

وی با بیان اینکه آمریکا در پس داعش و پشتیبان این گروهک تروریستی است، افزود: این قضیه را همه درک می‌کنند و هر اقدامی هم که واشنگتن امروز درصدد انجام آن در منطقه برآمده در راستای حمایت از داعش است.

نیروهای ویژه آمریکایی 10 روز پیش عملیات هلی برن در منطقه الریاض در جنوب غرب کرکوک انجام دادند که به گفته رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق هدف این عملیات که بدون اطلاع دولت عراق و نیروهای حاضر در این منطقه صورت گرفته، مشخص نشده است.

به گفته این نماینده عراقی عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در ریاض برای کمک به فرار سرکرده‌های گروه‌های تروریستی از این مناطقی است که تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته و از همه جهات در محاصره است.

«هاشم الموسوی» سخنگوی جنبش «انصار الله النجباء» عراق نیز در بغداد گفت: ما حضور آمریکایی‌ها در عراق را تروریسم بین‌المللی برمی‌شمریم و پیش‌تر هم تاکید کرده‌ایم که هر نیروی زمینی که وارد عراق شود، نیروی اشغالگر و دشمن می‌دانیم و به هر طریقی در برابر آنها مقاومت خواهیم کرد.

وی افزود: ما قبول نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم عراق عرصه و میدانی برای تجاوز به حاکمیت این کشور و دیگر کشورهای منطقه باشد.

«خالد السراج» استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد نیز در این باره اظهار داشت: نقش آمریکا در مرحله کنونی بازگرداندن حضور نظامی خود به عراق به هر صورت ممکن است.

وی افزود: آمریکا تلاش می‌کند در هر عملیات نظامی به هر بهانه‌ای حضور داشته باشد تا این هدف را محقق کند.

السراج گفت: عملیاتی که نیروهای آمریکایی در منطقه الریاض کرکوک با همراهی نیروهای کرد انجام دادند ثابت کرد که آمریکا به تلاش‌های خود برای بازگشت نظامی به عراق ادامه می‌دهد.

استاد عراقی تاکید کرد: این تلاش‌های آمریکا در برهه پیش رو به بهانه‌های مختلف و در زمان‌هایی مشخص تکرار خواهد شد تا بالاخره جای پای بزرگ‌تری در عراق پیدا کند و حضور خود را به مستشاران و دیپلمات‌ها محدود نکرده باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس