کد خبر 517176
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

واکنش‌ شخصیت‌ها و احزاب و گرو‌ه‌های سیاسی و مذهبی و پارلمانی در جهان اسلام به جنایت آل سعود در به شهادت رساندن شیخ نمر روحانی برجسته شیعی عربستانی ادامه دارد.

به گزارش مشرق، رشید الیاسری از نمایندگان ائتلاف ملی عراق تاکید کرد اعدام آیت الله شیخ نمرالنمر، اوضاع منطقه را بحرانی خواهد کرد.

الیاسری در بیانیه‌ای گفت مقامات سعودی، آیت الله شیخ نمر باقر النمری را اعدام کردند که به عنوان یک عالم دینی به نقش مهم خود در اشاعه روح تسامح و اعتدال در جامعه و به عنوان یک فعال سیاسی معارض به فعالیت تبلیغی می‌پرداخت، اعدام شیخ نمر، جنایت علیه انسانیت و آزادی است.

وی از مسلمانان جهان خواست در قبال این اقدام سعودی، موضع واضحی از طریق محکومیت آن اتخاذ کنند، چرا که این رژیم با اعدام شیخ نمر، احساسات مسلمانان را به چالش کشده است.

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق هم تاکید کرد اعدام شیخ نمر، سبب نگرانی مسلمانان شده و به بی‌ثباتی و ناامنی در عربستان و تمام منطقه منجر خواهد شد.

درخواست از مجامع جهانی برای محکوم کردن جنایت آل سعود

از سوی دیگر رئیس فراکسیون پارلمانی المواطن عراق هم با محکوم کردن جنایت آل سعود در اعدام شیخ النمر، از سازمان‌های اسلامی و جامعه بین المللی خواست این جنایت را محکوم کنند.

حامد الخضری در بیانیه‌ای گفت سازمان همکاری اسلامی،‌الازهر مصر، سازمان‌های حقوق بشری و جامعه بین المللی باید اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ النمر و سه معارض همراه وی را محکوم کنند.

وی تصریح کرد درخواست‌های زیادی از مقامات سعودی برای عقب نشینی از حکم ناعادلانه(اعدام شیخ نمر) صورت گرفت، ولی همه شاهد پافشاری عجیب آنها بر اجرای حکم اعدام بودیم.

الخضری افزود شیخ النمر از علمای مطرحی بود که با فساد،‌افراط گرایی و ظلم سیاسی در عربستان سعودی مبارزه کرد.

شیخ جلال الدین الصغیر از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق هم تاکید کرد شهادت شیخ النمر، سبب تقویت اراده آزادی‌ و رهایی از  چنگال آل سعود خواهد شد.

وی در بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت علامه مظلوم صابر و مقاوم و کسی که صدای حق را با وجود تلخی سخن گفتن فریاد زد، تاکید کرد طغیان و سرکشی آل سعود و دیگر فراعنه عصر ما، این جنایت شنیع را مرتکب شد. آنها اندک حکمت و عقل یا فهمی از سنت‌های تاریخی در جنبش‌های مردمی ندارند.

الصغیر تصریح کرد این جنایت ننگین به افزایش و تقویت اراده رهایی‌بخشی از بردگی آل سعود و سبب بر ملا شدن بیشتر دروغ بودن عقاید آنها و بدسیرتی و بدذاتی آنها خواهد شد.کدام دین یا نظام دوراندیشی فردی را می‌کُشد که تنها نظرش را بیان کرده و افکارش را در برابر ظلمی آشکار کرد که فساد و سرکشی و تروریسم وهابی بر کشورش حاکم است،‌تروریسمی که تمام جهان را در نوردیده  است.

وی افزود ما یقین داریم که آل سعود و دیگر جنایتکاران عصر ما و مزدورانشان، اجل و مرگ هیچ کس را مقدر نمی‌کنند، بلکه اجل و مرگ همه به دست خداوند است و فرق است بین اجلی که خداوند آن را به دست رذل‌ترین و پست‌ترین مخلوقاتش برای شخصی رقم می‌زند که شهادت مظلومانه را به عنوان مرگ انتخاب می‌کند فردی که خواهان ساده‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق انسانیت و شهروندی است و مرگی که در بستر رخ می‌دهد.

وی با اشاره به شهادت شیخ النمر و خون پاکش که به دست تروریسم وهابی بر زمین ریخته شد،‌به مردم عزیز در الاحساء و القطیف و دیگر مناطق حجاز تبریک گفت و برای افزایش همبستگی و انسجام میان علمای امت و مردم برای این‌که جنایتکاران این جنایت را راهی برای از بین بردن وحدت آنها قرار ندهند، دعا کرد.

عزیز کاظم علوان العکیلی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون المواطن هم اعدام شیخ نمر باقر النمر را جنایتی علیه انسانیت برشمرد.

العکیلی تاکید کرد اقدام مقامات سعودی در ارتکاب این اقدام زشت دلیل دیگری بر جدی نبودن آنها برای ثبات منطقه و همچنین حرکت آنها برای افزایش بحران است.

وی افزود اعدام جناب شیخ نمر باقر النمر، ادامه شیوه بستن دهان‌ها(سرکوبگری) و سرکوب آزادی‌ها و افزایش خفقان و تنش در عربستان و منطقه است.

ادامه واکنش لبنانی‌ها به جنایت آل سعود

در لبنان هم واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی عربستان همچنان ادامه دارد و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی این کشور این جنایت را محکوم می‌کنند.

شورای موسوم به هماهنگی تجمع احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های ملی لبنان در بیانیه‌ای،‌جنایت اعدام شیخ نمرالنمر را به شدت محکوم و آن را تلاش بیهوده و مأیوسانه ‌آل سعود برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم عربستان است که خواهان اصلاح و دموکراسی و عدالت اجتماعی هستند، این اعدام تلاشی برای سرکوب و تسلیم مردم است.

این تشکل لبنانی خواستار محکومیت گسترده این جنایت آل سعود شد و بر حمایت از مبارزات برحق مردم عربستان برای رسیدن به حقوق عادلانه خود تاکید کرد.

حزب التوحید العربی هم تاکید کرد نگرش و منطق عاملان جنایت اعدام النمر، نگرش دوران جاهلیت است و ناشی از گرایش سلطه‌جویانه‌ای است که فاقد حکمت و دوراندیشی است و از نظر دیگران وحشت دارد.

در بیانیه این حزب آمده است شیخ نمر، مرد اعتدال و منطق و گفت‌وگو بود که بهای شجاعتش را پرداخت و کلمه آزادی سلاح وی بود.

این حزب خواستار گرفته شدن فرصت از فتنه‌انگیزانی شد که خواهان شعله ور کردن آتش فتنه و درگیری‌ مذهبی و طایفه‌ای و ایجاد بحران جدید در منطقه علاوه بر بحران‌هایی است که منطقه را تهدید می‌کند.

تشکل‌های موسوم به رابطه التشغیله و تیار العروبه للمقاومه و العداله الاجتماعیه در بیانیه‌های جداگانه تاکید کردند جنایت تروریستی رژیم آل سعود بار دیگر پرده از ماهیت واقعی این رژیم و شیوه سرکوبگرانه تروریستی این رژیم در جهان برداشت و دروغ  بودن ادعاهای این رژیم مبنی بر نشر آزادی و اصلاح در سوریه و یمن را اثبات کرد.

رهبران این دو تشکل از تمام گروه‌های ملی و قومی خواست این جنایت آل سعود و دیگر جنایاتی را که این رژیم علیه ملت‌های عرب اعمال می‌کند، به ویژه در سوریه، یمن و عراق محکوم کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس