رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فراگیری ‌بیداری اسلامی در جهان گفت: ‌غربی‌ها به منظور مخدوش کردن چهره اسلام ‌‌داعش را تشکیل دا‌دند.‌

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی‌اکبر ولایتی پیش از ظهر امروز در نخستین اجلاس سراسری اساتید دانشگاه فرهنگیان که در محل کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اینکه رهبر انقلاب بارها و اخیراً به موضوع تمدن اسلامی اشاره کردند باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به همین منظور، ‌ابتدا علوم مختلفی را که در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش داشتند طبق نمودار منحنی وقایع سیر تحولات اسلام ‌در این جلسه بررسی می‌کنیم.‌

وی با بیان ا‌ینکه در قرآن کریم در قالب 80 حوزه ابعاد علم عنوان شده است، اظهار داشت: با این رویکرد باید گفت اینکه در دربار پادشاهان که عالمان وجود داشته‌اند یک نوع زینت محسوب می‌شد و زمینه توجه مردم را در پی داشت، همچنین یک آزادی در عرصه علم وجود داشت که علتش جوهره علم‌خواهی در اسلام است.

ولایتی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال موضوعاتی که در قالب متون‌های مختلف در کشورهای گوناگون وجود دارد حتی در ایران هم به زبان عربی ترجمه می‌شد لذا اینگونه عرصه علم مورد توجه مردم قرار داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین فارسی‌نویسی در عرصه بزرگان علمی‌ مرسوم بوده است و حتی ابوریحات بیرونی در این عرصه 180 کتاب فهرست کرده است.

ولایتی با بیان اینکه در هیچ تمدنی به اندازه تمدن اسلامی به مبحث چشم پزشکی پرداخته نشده است، تصریح کرد: در هر بخشی که از علم وارد شویم متوجه می‌شویم مسلمانان تاثیر بالایی در ارتقای علوم داشتند و با این رویکرد توپ را برای اولین بار مسلمانان ابداع کردند که در نگارش‌های ابن خلدون به آن اشاره شده است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل یادآور شد: به دلایل مختلف می‌توان گفت که تاثیرات ارتقای علوم در عصر شکوفایی تمدن اسلامی شکل گرفته است. ‌

وی تاکید کرد: شخصیت‌هایی همچون زکریای رازی، شیخ‌الرئیس و ابوریحان بیرونی از بزرگانی هستند که در این عرصه پیشگام بودند لذا هرچقدر جلوتر می‌رویم مشاهده می‌شود ادبیات پیشرفت می‌کند، شخصیت‌هایی همچون فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ در قرون بعدی این عرصه را شکوفا کرده‌اند.

ولایتی با بیان اینکه بعد از این دوره عصر پیشرفت عرصه هنر است، گفت: معماری میدان نقش جهان نمونه‌ای از این شکوفایی است که در آن همه علوم وجود دارد. ‌

وی با بیان اینکه ‌مرحله بعدی قرن رکود است، افزود:‌ این قرن معادل با زمان حمله صلیبی‌ها به جهان اسلام است که بعد از آن تجدید حیات تمدن اسلامی شکل گرفت و همچنین بیداری اسلامی به همراه حکومت اسلامی تحقق یافت.

وی با اشاره به اینکه بیداری اسلامی در تاریخ ایران 200 ساله است، عنوان کرد: آغاز بیداری اسلامی در اوایل قرن 19 شکل گرفت و امروز شاهد این هستیم که غربی‌ها به منظور مخدوش کردن چهره اسلام به مقابله با آن برآمد‌ه‌اند و یکی از نمونه‌های آنها داعش است، لذا آنها اینگونه اسلام را با کشتار مردم بی‌گناه گسترش می‌دهند.

ولایتی گفت: سال‌های سیاه اروپا، سال‌های روشن جهان اسلام بوده‌ لذا اگر بخواهیم در مورد تعریف فرهنگ و تمدن حرف بزنیم جای بحث وجود دارد همچنین باید گفت، فرهنگ جنبه فکری انسان است.

وی با تاکید بر اینکه دانشمندان عرصه اسلامی جزء پیشگامان و ابداع‌کنندگان علوم روز‌ طی قرن‌های مختلف بوده‌اند، ادامه داد: در حوزه نجوم، جغرافیا، طب و سایر حوزه‌ها عالمان و دانشمندان عرصه اسلامی تحول ایجاد کرده‌اند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    بنده حرفتان را قبول دارم اماازولایتی به شدت درانتخابات ریاست جمهوری درموضوع وحدت بین اصولگراها ناراحتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس