نتایج تحقیقاتی كه در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۰۰۰ كاربر "فیس‌بوك" صورت گرفت، نشان داد كه ۲۵ درصد كاربران تجربه‌ی به‌هم خوردن رابطه از طریق "فیس‌بوك" را دارند و ایمیل یا پیغام تمام شدن رابطه از سوی دیگری را در "فیس‌بوك" دریافت كرده‌اند. از این میان ۲۱ درصد اعلام كرده‌اند كه تغییر وضعیت تجرد و تاهل خود را از طریق "فیس‌بوك" اعلام می‌كنند.

به گزارش مشرق به نقل از پارسینه "فیس‌بوك" با بیش از ۶۰۰ میلیون كاربر عضو به محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین شبكه اجتماعی وب تبدیل شده است. تحقیقات مربوط به رفتارهای كاربران "فیس‌بوك" نتایج جالب توجهی را نشان می‌دهد كه در زیر برخی از آن‌ها را مرور می‌كنیم.

هفته‌ی گذشته، نتایج تحقیقی كه در سایت اخبار فن‌آوری "مشبل" منتشر شد نشان داد كه ۴۷ درصد كاربران "فیس‌بوك" در صفحه‌ی خود ناسزاگویی می‌كنند. برخی از متخصصان رسانه‌های نوین می‌گویند، شبكه‌های اجتماعی رفتارها و ارزش‌های اجتماعی و فردی افراد را به تدریج تغییر داده و فرهنگ اجتماعی افراد را بازتعریف می‌كنند. برخی از نكته‌ها‌ی جذابی را كه طی آمارگیری‌ها و تحقیقات درباره‌ی رفتار و عادات كاربران "فیس‌بوك" به دست آمده با هم مرور می‌كنیم:

آمریكایی‌ها دوست ندارند با رئیس خود در "فیس‌بوك" دوست شوند


تحقیقات نشان می‌دهد ۵۶ درصد كاربران آمریكایی "فیس‌بوك" تمایلی ندارند با رئیس خود در این شبكه اجتماعی دوست شوند و معتقدند دوستی فیس‌بوكی با رئیس، از لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست. در تحقیقی كه بر روی ۱۰۰۰ كاربر "فیس‌بوك" صورت گرفته است، ۵۶ درصد گفته‌اند، با این‌كه روز به روز زندگی مجازی و واقعی آن‌ها بیشتر به هم نزدیك شده و فعالیت‌های واقعی‌شان در دنیای مجازی انعكاس می‌یابد، با این‌حال ترجیح می‌دهند م‌چنان محیط كار و زندگی سایبری خود را از هم جدا و دور نگه دارند و همكاران و به ویژه رئیس خود را به دنیای حضور مجازی خود راه ندهند.

در همین تحقیق ۶۲ درصد گروه تحقیق اعلام كرده‌اند، فكر می‌كنند برای یك رئیس اصلا شایسته نیست كه برای كارمندان خود درخواست دوستی بفرستد.

لینك‌های درباره رابطه جنسی ۹۰ درصد بیشتر از سایر لینك‌ها هم‌خوان می‌شوند


بالاخره مدیران شبكه‌ی اجتماعی "فیس‌بوك" تایید كردند كه لینك‌های مربوط به رابطه‌ جنسی بیش از هر تبلیغ دیگری مشتری جلب می‌كند و خریدار دارد. دان زارلا، یك متخصص رسانه نیز كه بیش از ۱۲۰۰۰ لینك در «فیس‌بوك» را مورد بررسی قرار داده است، می‌گوید كه نتایج تحقیقات‌اش نشان می‌دهد لینك‌هایی كه درباره‌ی روابط جنسی باشد، ۹۰ درصد بیش از لینك‌های دیگر هم‌خوان می‌شود و توجه كاربران این شبكه‌ی اجتماعی را جلب می‌كند.

نتایج تحقیقات دان زارلا هم چنین نشان می‌دهد كه لینك‌های اخبار مثبت بیش از اخبار منفی هم‌خوان شده و توجه‌برانگیز است.

كاربرانی كه در رابطه هستند، از كاربران مجرد خوشحال‌ترند


در فوریه ۲۰۱۰، "فیس‌بوك" استاتوس‌های كاربران در روز ولنتاین را مورد بررسی و تحلیل قرار داد. "فیس‌بوك" مبنا را نوشته‌های كاربران درباره این روز در صفحه‌ی خود قرار داده بود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد كه كاربرانی كه در بخش اطلاعات خود اعلام كرده‌اند كه در رابطه هستند، نوشته هایی با لحن مثبت‌تر و شادتری درباره‌ی این روز در مقایسه با كاربران مجرد نوشته‌اند. از قرار رابطه، آدم‌ها را خوشحال‌تر می‌كند.

كاربران روز به روز بیشتر از طریق "فیس‌بوك" رابطه‌های خود را به‌هم می‌زنند


نتایج تحقیقاتی كه در ژوئن ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۰۰۰ كاربر "فیس‌بوك" صورت گرفت، نشان داد كه ۲۵ درصد كاربران تجربه‌ی به‌هم خوردن رابطه از طریق "فیس‌بوك" را دارند و ایمیل یا پیغام تمام شدن رابطه از سوی دیگری را در "فیس‌بوك" دریافت كرده‌اند. از این میان ۲۱ درصد اعلام كرده‌اند كه تغییر وضعیت تجرد و تاهل خود را از طریق "فیس‌بوك" اعلام می‌كنند.

البته بیشتر شركت‌كنندگان در این تحقیق مردان بوده‌اند و فقط ۹ درصد زنان گروه تحقیق از طریق "فیس‌بوك" رابطه‌های خود را تمام می‌كنند.

اكثر زنان تجربه‌ی آزار و رنجش از دوستان "فیس‌بوكی" خود دارند


در تحقیقی كه در ماه مارس گذشته درباره‌ی آمار خشونت نسبت به زنان در شبكه‌های اجتماعی صورت گرفت، ۸۵ درصد زنان اعلام كردند كه لااقل یك‌بار تجربه‌ی آزار كلامی از سوی دوستان خود در "فیس‌بوك" را دارند. ۶۳ درصد هم اعلام كرده‌اند كه دوستان آن‌ها مدام در این شبكه‌ی اجتماعی غر می‌زنند و میزان شكوه و گلایه در این شبكه‌ی اجتماعی بالاست.

آن‌ها كه چندان از حریم شخصی و كنترل بر صفحه‌ی فیس‌بوك خود سر در نمی‌آورند

نتایج تحقیقی در ژوئن ۲۰۱۰ نشان می‌دهد كه از هر چهار زن خانه‌دار، یكی از آن‌ها كنترلی بر صفحه‌ی "فیس‌بوك" خود اعمال نمی‌كند و با شیوه‌های مدیریت صفحه و حق دسترسی دوستان‌اش بر صفحه‌ی خود آشنا نیست. البته نباید از یاد برد كه ۷۵ درصد زنان خانه‌دار از سطح دانش نسبتا خوبی از شبكه‌های اجتماعی برخوردارند.

به گزارش دویجه وله همین تحقیق نشان می‌دهد كه ۲۶ درصد كاربران عكس‌های كودكان خود را بدون اعمال هیچ كنترل و محدودیتی در "فیس‌بوك" به اشتراك می گذارند و به حق حریم شخصی كودك پایبند نیستند.

والدینی كه برای بچه‌های خود درخواست دوستی "فیس‌بوكی" می‌فرستند

نتایج تحقیقات متخصصان رسانه نشان داده است، وقتی صحبت از اضافه كردن فرزندان به لیست دوستان "فیس‌بوكی" است، والدین نظرات متفاوتی دارند. ۴۸ درصد آن‌ها معتقدند كه بهتر است برای فرزندان خود در این شبكه اجتماعی هم درخواست دوستی بفرستند، بقیه گروه تحقیق اعلام كرده‌اند كه به نظرشان دوستی با بچه‌های خود در شبكه‌های اجتماعی عجیب است و گاه می‌تواند آن‌ها را معذب كند.

والدین درباره سن عضویت بچه‌ها در "فیس‌بوك" هم نظرات متقاوتی دارند. بنا به قوانین "فیس‌بوك" نوجوانان از سن ۱۳ سالگی می‌توانند به عضویت این شبكه اجتماعی درآیند. این در حالی است كه در عمل تعداد قابل توجهی كودكان زیر این سن نیز عضو این شبكه اجتماعی هستند. ۲۶ درصد والدین اعلام كرده‌اند به‌نظرشان سن مناسب برای عضویت فرزندان‌شان در "فیس‌بوك" بالای ۱۸ سال است. ۳۶ درصد گفته‌اند بین ۱۶ تا ۱۸ سالگی را سن مناسب می‌دانند و فقط ۸ درصد اعلام كرده‌اند كه به نظرشان عضویت بچه‌های زیر ۱۳ سال در این شبكه اجتماعی بلامانع است.

"فیس‌بوكی‌ها" نیم‌نگاهی هم به پروفایل آدم‌های رابطه‌های قبلی‌شان دارند

در تحقیق ماه ژانویه وب‌سایت "یو تانگو" نتایح نشان داد كه ۴۸ درصد كاربران "فیس‌بوك" پروفایل‌های همسر یا دوست‌ قبلی خود را در این شبكه‌ی اجتماعی و دیگر شبكه‌های اجتماعی سر می‌زنند و عكس‌ها و اطلاعات آن‌ها را چك می‌كنند. پیش از این كارشناسان رسانه هشدار داده بودند كه یكی از خطرات بالقوه شبكه‌های اجتماعی می‌تواند همین در دسترس بودن آدم‌های رابطه‌های قبلی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس