رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۱۱۲ نفر در کشور بر اثر آنفلوانزا فوت کردند که اکثر فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای مانند سرطان پیشرفته و بیماری قلبی و عروقی پیشرفته داشتند. در آمریکا نیز تاکنون ۷۰ نفر به دلیل آنفلوانزا فوت کردند.

 به گزارش مشرق، محمد مهدی گویا با بیان اینکه همه کشورهای دنیا در فصول سرد سال درگیر بیماری آنفلوآنزا می‌شوند، اظهار داشت: نصف کشورهای دنیا در یک دوره زمانی 6 ماهه و سایر کشورها در دوره 6 ماهه دیگر به این بیماری که یک عفونت ویروسی است مبتلا می‌شوند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در همه دنیا این بیماری با درصدی از بستری شدن در بیمارستان، بخش‌های ویژه و درصدی مرگ و میر همراه است و افرادی که سیستم دفاعی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

فوت 112ایرانی بر اثر آنفلوانزا؛ در آمریکا 700نفر +توصیه‌ها

گویا با اشاره به اینکه مسیر این بیماری از شرق آسیا به غرب آسیا و اروپا و آمریکا می‌رود، افزود: در طی یک فصل آنفلوانزایی حدود 20 درصد مردم یک کشور به این بیماری مبتلا می‌شوند که از این 20 درصد، 90 تا 95 درصد به صورت خفیف به بیماری آنفلوانزا مبتلا می‌شوند و فقط 5 درصد دچار نوع شدید بیماری می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: مرگ و میر یک‌سال آنفلوانزایی 1.2 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است.

به گفته گویا، به طور مثال در کشور آمریکا علی رغم اقدامات خوب تشخیصی و درمانی تاکنون 700 نفر در اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا فوت کرده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر با بیان این که موج های بعدی آنفلوانزا خفیف تر از موج اول است، افزود: در برخی از استان های کشور موج اول کاهش یافته و برخی استان ها هنوز درگیر موج اول هستند ولی خوشبختانه امکانات و اقدامات لازم برای مواجهه با این بیماری وجود دارد و هیچگونه اتفاق غیرعادی در اپیدمی این بیماری در کشور رخ نداده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه تاکنون کلیه موارد مشکوک به این بیماری توسط 13 قطب آزمایشگاهی در کشور مورد آزمایش قرار گرفتند، افزود: 1190 نفر تست آزمایشگاهی مثبت داشتند که در طول این مدت 112 نفر در کل کشور در اثر ابتلا به آنفلوانزا فوت کردند که اکثریت فوت شده‌ها بیماری زمینه ای مانند سرطان پیشرفته و بیماری قلبی و عروقی پیشرفته داشته اند.

گویا با بیان اینکه اقدامات لازم از سوی وزارت بهداشت از همان ابتدای مهر و آبان ماه صورت گرفت، گفت: در خصوص اینکه گروه‌های در معرض خطر لازم است واکسینه شوند اطلاع رسانی کردیم. به‌خصوص کادر درمانی که با بیماران سر و کار دارند نیاز به واکسیناسیون دارند.

وی با بیان اینکه دارو برای بیماران آنفلوانزا به اندازه کافی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: در خصوص این بیماری کمبود دارو نداشته و واکسن هم موجود است که البته واکسن فقط برای گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود.

به گزارش وزارت بهداشت، گویا در ادامه بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزا تاکید کرد و گفت: هدف این است که در صورت ابتلا به این بیماری با رعایت دستورات پزشک، مراجعه به بیمارستان کاهش و در صورت مراجعه به بیمارستان، انتقال به بخش مراقبت های ویژه کاهش یابد تا در نهایت افراد کمتری جان خود را از دست بدهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به مهم بودن رعایت نکات بهداشتی و تنفسی، افزود: افرادی که در معرض مستقیم با بیمار هستند مانند کادر درمانی و خود بیمار باید از ماسک استفاده کنند و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیازی به استفاده از ماسک در همه مکان‌ها و همه افراد نیست.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت آداب تنفسی خاطرنشان کرد: از آنجا که با هر عطسه و سرفه بیمار مبتلا به آنفلوانزا، میلیون‌ها ویروس منتشر می‌شود، لازم است فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه حتماً از دستمال کاغذی استفاده کند و دستمال کاغذی مصرفی خود را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در سطل زباله درب دار بیاندازد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    حالا اگه زمان احمدی نژاد بود همین 112 نفر میشد : صـــــــــــــــــد وووووووو دوااااا....زده نـــــــــــفــــــــــــــــر!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس