رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه برجام تنها تحریم‌های ثانویه ایران را لغو می‌کند و تحریم‌های اولیه پا برجاست، گفت: تحریم جدید آمریکا که تردد و سفر به ایران را محدود می‌کند همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را کمرنگ خواهد کرد.

به گزارش مشرق ، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ، در مورد تاثیر اجرایی شدن برجام بر روند صادرات و مبادلات تجاری کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های اولیه برداشته نمی‌شود بلکه تحریم‌های ثانویه و مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای برداشته می‌شود، قرار است طبق ماده 27 برجام کمیته‌ای تشکیل شود تا نحوه تجارت با ایران بازتعریف و عملا یک ماه آینده بین اتحادیه اروپا و آمریکا کار اجرایی در این زمینه آغاز شود.

وی اضافه کرد: قرار است در این کمیته ظرف دو ماه آیین‌نامه‌ای را تدوین کنند،اما در نهایت 15 تا 16 تحریم بانکی برطرف شده و سوئیفت برقرار می‌شود که حداقل تجارت با شرق آسیا و خاور دور مانند ژاپن و کره آسان تر برقرار می‌شود.

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران صادرکنندگان به دلیل عدم امکان دریافت گشایش اعتبارات توسط خریداران طی 7-8 سال گذشته از بسیاری فرصت‌ها مسائل محروم بوده‌اند ولی از آن طرف هم برای خرید مواد اولیه امکان گشایش LC را نداشتند و اینها نکاتی است که با اجرایی شدن برجام سبب روان‌تر شدن تجارت می‌شود.

لاهوتی با اشاره به اینکه قبل از برداشته شدن تحریم‌ها فقط برای دور زدن این تحریم‌ها 15 درصد به هزینه جابه‌جایی و قیمت تمام شده کالا اضافه می‌شد، افزود: در کنار آن هزینه انتقال پول نیز 5 درصد از مبلغ هر معامله را در برمی‌گرفت و می‌توان گفت در زمان تحریم 80 درصد واردات ما که مواد اولیه و سرمایه را تشکیل می‌دهد 20 درصد گران‌تر به دست تولید کننده داخلی می‌رسید که باید تبدیل به کالا شده و صادر می‌کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: تا با برداشته شدن تحریم‌ها ورود ماشین‌آلات و خطوط فاینانس و ریفاینانس برای خطوط تولیدی امکان‌پذیر شود که قاعدتا در کاهش هزینه‌های تجاری و افزایش کیفیت کالا که منجر به افزایش صادرات می‌شود خواهد بود.

لاهوتی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد مصوبه اخیر کنگره آمریکا درمورد اعمال محدودیت برای افرادی که به ایران سفر می‌کنند گفت: این مسئله شرکت‌های اروپایی را با مشکل مواجه می‌کند چرا که بسیاری از این شرکت‌ها با آمریکا مراوده تجاری دارند و حتی ممکن است نمایندگی‌هایی داشته باشند و به نوعی از حضور در بازار ما منع می‌شوند.

وی افزود: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است موضوع گردشگری است که 38 کشور مهم با آمریکا موضوع لغو روادید را دارند که با مصوبه اخیر در صورت سفر به 4 کشور از جمله ایران ملزم به اخذ روادید هستند و این مسئله سبب می‌شود تا حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که نیاز به رفت‌ و آمد در ایران را دارد کمرنگ کند.

وی پیشنهاد داد: تا تیم کارشناسی وزارت امور خارجه کشورمان این موضوع را بررسی کرده تا به جای آنکه پاسپورت اتباع 38 کشور ممهور شود روی برگ ورود و خروج این مسئله اتفاق بیفتد تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بسیاری از شرکت‌های خارجی که رایزنی را برای فعالیت در ایران آغاز کرده‌اند برای انتقال دانش فنی نیاز به حضور تکنسین‌ها و اساتید خود در ایران دارند که قاعدتا دچار مشکل خواهند شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس