مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که فقط در درگیری‌های هفته اخیر، 168 شبه‌نظامی کرد را کشته‌اند. «حزب دموکراتیک خلق‌ها» وابسته به کردها در ترکیه، اعلام کرد در این حملات 31 غیرنظامی هم کشته شده‌اند.

گروه بین‌الملل مشرق - سرکوب و حکومت نظامی ترکیه 200 هزار نفر از کردها  را در جنوب شرق ترکیه آواره کرده است. پس از اعلام جنگ ترکیه علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک)، که منجر به شکست آتش بس دو ساله میان دولت ترکیه و این حزب شد، ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه یا حدود 10هزار نیرو و با استفاده از توپخانه، بالگرد و تانک این مناطق را مورد حمله قرار داد. حمله‌ای که شهرهای عمدتا کردنشین این مناطق را به مخروبه و شهر مردگان تبدیل کرده است.

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

تمرکز حملات ترکیه روی شهرهای دیاربکر، سیلوپی، جیزره و نصیبین است. به گزارش روزنامه «تودی زمان» ترکیه، از شروع این حملات در ماه جولای، این منطقه شاهد دومین موج بزرگ مهاجرت از اوایل دهه 1990 بوده است. در ناحیه «سور»، استان دیاربکر، ده‌ها هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. سی‌ان‌ان ترک به نقل از ساکنان مناطق درگیری گزارش داد که شهرهای مناطق درگیری دقیقا به میدان جنگ تبدیل شده‌اند. منازل و مغازه‌ها به واسطه گلوله‌باران بی‌وقفه بالگردها و تانک‌های ارتش ترکیه ویران شده‌اند. مدارس شهر «جیزره» تعطیل و تهیه آب و مواد غذایی برای ساکنان منطقه بسیار دشوار شده است. مضاف بر این که برق مناطق درگیری هم معمولا قطع است.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که فقط در درگیری‌های یک هفته اخیر، 168 شبه نظامی کرد را کشته‌اند. از سوی دیگر، «حزب دموکراتیک خلق‌ها»، حزب وابسته به کردها در ترکیه، اعلام کرد که در همین حملات، 31 غیرنظامی هم کشته شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که در 6 ماه گذشته در مناطق کردنشین، دست کم 100 مورد کشته شدن زنان و کودکان را ثبت کرده است.

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

همزمان، در شهرهای دیاربکر و جیزره، پلیس و نیروهای امنیتی، تظاهرات کردهای معترض را با خودروهای آب‌پاش و گاز اشک آور سرکوب می‌کنند. در روزهای اخیر، تظاهرات صدها نفر از طرفداران حقوق کردها در میدان «تقسیم» استانبول هم توسط پلیس ترکیه به شدت سرکوب شد.
متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

رجب طیب اردوغان، هدف از حملات نظامی به جنوب شرق ترکیه را، هدف قرار دادن «تروریست‌ها» و «جدایی‌طلبان» و یکسره کردن کار «پ‌ک‌ک»، یک بار برای همیشه، اعلام کرد:

«این نبرد علیه سازمان‌های تروریستی تا آخر و بدون وقفه ادامه خواهد یافت.»

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

این در حالی است که در چند هفته اخیر، واحدهایی از ارتش ترکیه، به صورت یکجانبه و غیرقانونی وارد شمال عراق شده‌اند. بهانه این مداخله آشکار، آموزش نیروهای کرد در برابر داعش عنوان شد. این در حالی است که دولت عراق بارها اعلام کرده که هرگز از ترکیه تقاضای کمک نکرده و این اقدام ترکیه را مصداق بارز «نقض حاکمیت ملی عراق» خوانده است. ناظران هدف این اقدام ترکیه را از بین بردن پایگاه اصلی «پ‌ک‌‌ک» در ارتفاعات قندیل در شمال عراق می‌دانند.
 
متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

در ماه جولای، در پی انجام چند عملیات تروریستی در ترکیه که منجر به کشته شدن حدود 100 شهروند این کشور شد، دولت ترکیه مواضع شبه‌نظامیان کرد را به شدت مورد حمله قرار داد. این در حالی بود که داعش مسوولیت این اقدامات تروریستی را که عمدتا کردهای ترکیه را هم هدف قرار داده بود، به عهده گرفت.

{$sepehr_album_34965}

حمله تروریستی ماه جولای در شهر کردنشین سوروچ ترکیه

 اما دولت ترکیه به جای در پیش گرفتن اقدامات جدی علیه داعش، دامنه حملات خود به کردها را افزایش داد و به آتش بس دو ساله با «پ‌ک‌‌ک» پایان داد. با وجود این که رد پای داعش در عملیات تروریستی آنکارا در ماه اکتبر (بزرگ‌ترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر ترکیه) هم آشکار بود، باز هم دولت ترکیه در عمل نشان داد که تمایلی به برخورد جدی با داعش ندارد و سرکوب کردها را هدف خود قرار داده است.

{$sepehr_album_34966}

حمله تروریستی ماه اکتبر در آنکارا

{$sepehr_media_1311807_400_300}
دانلود
لحظه انفجار در آنکارا

حزب کارگزان کردستان(پ‌ک‌ک) که توسط عبدالله اوجالان تاسیس شد، از 1984 بر سر خودمختاری با دولت ترکیه درگیر است. این حزب از سوی دولت ترکیه، ایالات متحده و ناتو یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
عبدالله اوجالان رهبر پ‌ک‌ک که در ترکیه زندانی است

این درگیری 30 ساله تاکنون حدود 40 هزار کشته بر جای گذاشته است. با این حال، در یکی دو سال اخیر که داعش به بزرگ‌ترین خطر امنیتی منطقه تبدیل شده است، پ‌ک‌‌ک هم در کنار سایر نیروهای کرد، با داعش می‌جنگد. انتظار می‌رفت که در چنین شرایط حساسی، اولویت اول دولت ترکیه، کمک به نابودی داعش باشد و تا حدی انعطاف خود را در برابر نیروهای کرد بالا ببرد (دست کم به روند آتش‌بس دوساله ادامه دهد).

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
نیروهای پ‌ک‌‌ک‌ علیه داعش

 اما حملات سنگین اخیر ترکیه، که به جای داعش، کردها را هدف گرفته، نشان می‌دهد که اولویت‌های ترکیه در منطقه با سایر کشورهای منطقه متفاوت است، و دست کم در این برهه ترکیه داعش را چندان خطری برای خود نمی‌بیند. کما این که در ماه‌های اخیر، هر اتفاقی که در ترکیه افتاده است، انگشت اتهام دولت ترکیه به سوی کردها نشانه رفته است. حتی در پی انفجارهای تروریستی آنکارا در آستانه انتخابات (که نقش داعش در آن ثابت شده است)، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر، این اقدامات را کار کسانی دانست «که می‌دانند در انتخابات پیروز نخواهند شد.» (یعنی احزاب کرد).

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
حمله تروریستی علیه حزب دموکراتیک خلق ها وابسته به کردهای ترکیه

از حدود یک ماهی که از اعلام به اصطلاح کارزار هوایی ترکیه علیه داعش می‌گذرد، عملا هیچ آماری از واردشدن تلفات به داعش در این حملات هوایی در دسترس نیست و اصولا از ابتدا هم حمله به داعش از سوی ترکیه چندان جدی گرفته نشد، چرا که اسناد و مدارک نشان‌دهنده ارتباطات دولت ترکیه با داعش، مدت‌هاست که از پرده بیرون افتاده است. در عین حال، تاکنون حدود 1000 نفر از نیروهای کرد (شامل پ‌ک‌ک) در حملات ترکیه (عمدتا در حملات هوایی) کشته شده‌اند. نیروهایی که جزو زبده‌ترین نیروهای فعلی در مقابله با تروریست‌های داعش هستند.

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
کارزار هوایی علیه داعش یا برضد کردها؟

در حال حاضر، تمرکز حملات ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه، شهر «شیرناک»، مرکز استان شیرناک است که به گفته دولت ترکیه مرکز استقرار شبه نظامیان کرد است. اما اهالی منطقه در گفتگو با رسانه‌ها، می‌گویند که عملیات نظامی ترکیه، بدون هیچ محدودیت و احتیاطی، غیرنظامی‌ها را هم هدف قرار می‌دهند. «عبدالله وکرین»، مغازه دار 38 ساله اهل جیزره، به خبرنگار روزنامه زمان گفت:

«جنگ اخیر در منطقه شیرناک، به ویژه در جیزره، نامش پاکسازی نیست. آن‌ها غیرهدفمند گلوله‌باران می‌کنند. مردم بیچاره شده‌اند. بیماران نمی‌توانند به بیمارستان بروند. مجروحین سعی می‌کنند در خانه مداوا شوند و برخی به دلیل نبود پزشک و از دست دادن خون زیاد جان داده اند.»

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد

ساکنان جیزره به شدت از کمبود آب و مواد غذایی اظهار ناراحتی می‌کنند. شهرهای جیزره و سیلوپی در 30 کیلومتری مرز عراق، از 12 روز قبل تحت مقررات حکومت نظامی هستند. به گزارش حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه، بیشتر مردم این نواحی، از ترس بمباران و گلوله‌باران نیروهای ترکیه در زیرزمین زندگی می‌کنند. همزمان، از اوایل ماه دسامبر، نیروی هوایی ترکیه حملات هوایی سنگینی را علیه مواضع کردها در ارتفاعات قندیل، هاکورک، زاپ و آواسین بایسن انجام داده است. واحدهای زمینی ارتش ترکیه هم علی رغم اعتراضات مکرر دولت عراق هنوز از خاک عراق خارج نشده‌اند. دولت ترکیه اخیرا در پاسخ به اعتراضات دولت عراق، حفاظت از نیروهای آموزشی خود در برابر داعش را دلیل تجاوز به خاک این کشور اعلام کرده‌ است. احمد داوود اوغلو در این باره گفت:

«مربیان نظامی ما در کمپ بعشیقه (شرق موصل)، توسط داعش تهدید شدند، چون آن‌ها تنها حدود 20 کیلومتر با موصل فاصله داشتند و تنها به سلاح سبک مجهز بودند.. پس وقتی تهدید داعش افزایش یافت ما سربازان خود را برای محافظت از آن‌ها فرستادیم!»

اکنون در مناطق کردنشین ترکیه و شمال عراق، غیرنظامیان که از سویی با وحشت حملات داعش دست و پنجه نرم می‌کنند، باید با وحشت آتش جنگنده‌ها، تانک‌ها، بالگردها و توپخانه ارتش ترکیه هم رو به رو شوند. یک خبرنگار مستقل که خواست نامش ناشناس بماند، به «راشا تودی» گفت:

«جوانان شهر جیزره سنگر گرفته‌اند... حکومت می‌خواهد آن‌ها را از بین ببرد. مردم می‌خواهند از خود دفاع کنند، چون نمی‌خواهند دستگیر شوند و به زندان بیافتند.»

در حال حاضر در 17 ناحیه از جنوب شرقی ترکیه مقررات منع رفت و آمد اعمال شده است. «دریا»، زنی از اهالی منطقه در مصاحبه با روزنامه «زمان» می‌گوید از 26 آگوست 5 مرحله قوانین حکومت نظامی در ناحیه نصیبین در استان ماردین اعمال شده است. با برداشته‌شدن آخرین مرحله، او به همراه اعضای خانواده‌اش از آن جا گریختند تا در خانواده خویشاوندان در ناحیه دیگری از استان شیرناک پناه بگیرند:

«شب‌ها به علت صدای انفجار و شلیک نمی‌توانستیم بخوابیم. آب نداشتیم و همه مبدل‌های برق منفجر شده بود. من 7 فرزند دارم. آن‌ها نمی‌توانند به مدرسه بروند و از نظر روحی به شدت افسرده شده‌اند. مجبور شدیم آبی را مصرف کنیم که معمولا برای توالت استفاده می‌کردیم. فرزندانم همه مریض شده‌اند. به خاطر ممنوعیت رفت و آمد نمی‌توانیم آن‌ها را به بیمارستان ببریم. خانه‌ام در نصیبین سوراخ سوراخ شده است. خانه‌ای بدون سوراخ گلوله در نصیبین باقی نمانده است.»

مراد کارادیلان، فرمانده ارشد پ‌ک‌ک‌ در ارتفاعات قندیل به ترکیه هشدار داد:
«اگر ترکیه عملیات نظامی خود را تا حد کشتار گسترش دهد، این آتش را شعله‌ور خواهد کرد. در این صورت ما تصمیمات جدیدی خواهیم گرفت.»

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
مراد کارایلان

رجب طیب اردوغان اما مصمم است که به عملیات نظامی تا از بین بردن کامل پ‌ک‌ک ادامه دهد:

«نیروهای امنیتی ما اعضای سازمان‌های تروریستی را به دقت و یک به یک از بین می‌برند. بعد از آن، ما زخم‌ها را می‌بندیم و فاز جدیدی را با مردم منطقه آغاز می‌کنیم»

آقای اردوغان البته نگفت که چرا این غضب او شامل اعضای وحشی‌ترین و پلیدترین گروه تروریستی تاریخ، یعنی داعش نمی‌شود.

در این گیر و دار، دیدار صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها (وابسته به کردهای ترکیه) از مسکو و رایزنی با مقامات روسیه برای حمایت از کردها، خشم حزب حاکم بر ترکیه و متحدان آن را تیزتر کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در هفته گذشته، در مصاحبه با رسانه‌های ایتالیایی، اقدام اخیر ترکیه در سرکوب کردها را به شدت نکوهش کرد:

«باید بررسی کنیم که یک عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا، چگونه اهداف ائتلاف را اجرا می‌کند. چرا به جای بمباران تروریست‌ها، به کردها حمله می‌کند؟»

متحد ناتو به جای تروریست ها، کردها را هدف قرار می دهد
دیدار سرگئی لاوروف با صلاح الدین دمیرتاش


منابع:
https://www.rt.com/news/327041-turkey-crackdown-violence-kurds
http://www.todayszaman.com/national_southeast-undergoes-2nd-largest-migration-wave-since-90s_407180.html
https://www.rt.com/news/325265-turkish-jets-kurds-iraq
http://popherald.com/2015/12/25/protests-grow-as-turkey-kills-110-kurds-in-six-day-offensive.html
http://www.thestar.com.my/news/world/2015/12/25/clashes-persist-in-turkeys-southeast-pkk-militants-killed-in-attack-on-police
http://www.wsj.com/articles/turkeys-kurdish-cities-become-war-zones-1450898252
http://uk.reuters.com/article/uk-turkey-blast-idUKKCN0PU0SR20150720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ناشناس ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    7 1
    کشورهای خاورمیانه اغلب چند قومیتی هستند ولی بعلت رعایت حقوق اقوام مشکلی ندارند ولی اردوغان مدعی است که کردی در ترکیه وجود نداردو به همین دلیل به یک جنایتکار خونریز تبدیل شده است.چرا اتحادیه اروپا و کانادا و...دولت ترکیه را محکوم نمی کنند؟چطور برای حقوق بشر در آنجا دل نمی سوازانند و قطعنامه علیه ترکیه صادر نمی کنند؟
  • مهدی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    4 1
    مردم عادی میکشند و اعلام میگنند که پ پ ک را کشتند و افتخار هم میکنند که مردم خودشان را می کشند
  • ایرانی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    5 3
    سوال من اینجاست آیا کنترل پ ک ک در ترکیه به نفع ایران نیست؟؟؟ چرا که پژاک وابسته به پ ک ک هنوز هم در آذربایجان ایران ایجاد ناامنی میکنه و همین چند ماه پیش دو پاسدار شهرستان خوی رو شهید کرد....آیا وجود داعش باعث میشه یک کشور از تروریسم برای جنگ با تروریسم استفاده کنه؟؟؟ البته ما مخالف کشتار کودکان و زنان هستیم و باید مثل ایران صرفا مواضع نظامی پ ک ک مورد حمله واقع بشه نه روستا و شهرهای کرد نشین...یا علی
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 1
    رسانه های غربی این اخبار رو به شدت سانسور می کنند و نهاد های حقوق بشری در مقابل این جنایت سکوت کرده اند.جنگی که ترکیه با ادعای مبارزه با پ ک ک شروع کرده کاملا ضد مردم کرد و شهروندان مدنی است.دیوارهای مناطق کرد نشین پر از شعاهای توهین آمیز و تهدید آمیز علیه کردها شده و مردم در مناطق مسکونی مورد حمله بی رحمانه ارتش و گروه افراطی و نژادپرست« اسدالله»قرار می گیرند.اردوغان داره انتقام سیاست های شکست خورده منطقه ای اش را از کردها می گیره اما به امید خدا باز هم شکست می خوره.
  • مهندس رجبی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    4 0
    هر چند این منتشر نمیشه ولی متاسفانه دیروز که معاون علمی رئیس جمهور رفته بود ترکیه بدجور در ترکیه ضایع شد!..عملا ترک ها می گفتن شما به غیر از هسته ای که اون هم برای ساخت بمب بوده هیچ دستاوردی نداشتین بعد معاون علمی فناوری اومد گفت ما در هوافضا نانو بیو و...پیشرفت کردین خبرنگار ترک بلند شد گفت شما حتی یک ماهواره الان در فضا ندارید کدوم پیشرفت در هوافضا!!؟ مردم شما برای درمان هسته ای به ترکیه میان چون در ایران سایبر ناف نیست و در بخش نظامی ما صادر کننده هستیم شما در فکر خرید از روسیه حفظ اقتدار ساختگی رو با سانسور میشه در داخل ادامه داد اما در خارج چی!!؟ اگر رسانه های کمی نمی ترسیدن و انتقاد می کردن بخصوص نسبت به جا زدن پیشرفت های آزمایشگاهی در کشور در بخش هایی مثل هوا-فضا به جای پیشرفت های صنعتی و تجاری که عملا در ده سال گذشته همین کار رو کردیم و باعث شده مردم به پیشرفت های ما با مقایسه این پیشرفت های غیر صنعتی آزمایشگاهی با مثلا خودرو ...بدبین بشن امروز کار به اینجا نمی رسید که دستاوردهای علمی ایران در ترکیه هم مورد تمسخر قرار بگیره
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 0
    لعنت بر اردوغان
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    4 8
    دمت گرم اردوغان....
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 1
    با اردوغان جنایتکار محشور بشی!!! به خاطر حماقت های اردوغان اگر زن و بچه خودت مثل مردم مظلوم سوریه و عراق آواره شده بودن بازم همین حرف رو می زدی؟ اگر اردوغان زن و بچه تو رو می کشت همین رو می گفتی؟؟!!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 0
    البته ترکیه چند ساله به لطف جناب اردوغان به مرحله صدور تروریست تکفیری هم نائل شده! لابد اینم ساخته رسانه های داخلیه، پیشرفته بودن یه کشور رو نمیشه موردی بررسی کرد، ترکیه خودش F-16 میسازه؟ خودش ماهواره میسازه و پرتاب میکنه؟ ما که ادعا نکردیم همه جای مملکت آباده و مشکلی نداریم ولی هر کسی میتونه بهمون انتقاد کنه به جز ترکیه با این وضعش، طرف بلند شده یه چیزی گفته شما اگه قدرت تجزیه و تحلیل نداری گوش نکن تا اعصابت خط خطی نشه
  • ارش ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 1
    مرگ بر اردوغان درود بر انسانیت ....
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 1
    تو در جنایات اردوغان شریکی چون از او تعریف کردی
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 0
    از انجا که استراتژی نظام مقدس اسلامی دفاع از مظلوم و دشمنی با ظالم است جمهوری اسلامی می باید در اسرع وقت حمایت مالی نظامی و لجستیکی از کردهای ترکیه به عمل آورد و جنایات سبعانه اردوغان علیه کردها را در محافل بین المللی شدیدا محکوم کند و خواستار وارد کردن نام دولت اردوغان در لیست سازمان های تروریستی شود حسبنالله و نعم الوکیل
  • مهندس رجبی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 0
    شما اصلا متوجه شدی من چی گفتم دوست عزیز!من دارم میگم ما داریم دستاوردهای آزمایشگاهی و آزمایشی رو در کشور که اصلا وارد بخش صنعتی و تجاری نشدن به جای دستاورد صنعتی شده و تجاری شده جا می زنیم و این یک سم مهلک شده برای کشور شده مثلا ادعا می کنیم خودروی ملی ساختیم ولی الآن ایران بزرگترین وارد کننده خودرو در خاورمیانه شده! همین ده سال پیش ایران جز ده کشور صادر کننده خودرو بود الآن ترکیه دوازدهم هست ایران هجدهم!! بعد عملا وارد که میشی می بینی فقط یک نمونه برای نمایش در نمایشگاه به صورت واقعا ملی و ساخت داخل ساخته شده و رفتن با خرید طرح فلان فیس لیفت خودروی خارجی با شرط عمق داخلی سازی زیر 10 درصد که برای اون شریک همکار خارجی بصرفه با قطعات تماما درجه دو یا سه چینی و چهار پنج میلیون حق مونتاژ در داخل سر هر خودرو که اگر مستقیم وارد میشد قطعا ارزون تر میشد به اسم خودروی ملی دارن مردم رو می چاپن!! این اسمش خودروساز شدن هست!؟؟ خوب مشخص هست باید امثال ترکیه و مالزی بیان در عرض ده سال از ما بزنن جلو قرار هست به صورت نمایشی و سیاسی خودروساز و صنعتی بشیم یا واقعی!؟؟ یا پرتاب یه میکرو ماهواره دو ماهه که کلا ده میلیارد تومن هم هزینه نداره که فقط برای تست زیر سیستم های ازمایشگاهی کاربرد داره و دنیا بهش میگم ماهواره های هوم مید یا دست ساز خانگی! ولی وقتی همین ترکیه یا امارات یا رژیم صهیونیستی ماهواره ای در فضا دارن که پنج سال در فضا ماندگاری داره و خدمات جاسوسی با دقت زیر یک متر یا ارتباطات با پروتکل های امنیتی محرمانه یا هدایت و کنترل ناوبری و..بهشون میده به این می گن پیشرفت فضایی صنعتی با کاربرد نظامی و تجاری.... در همین سلول های بنیادی ده ساله ما ادعا می کنیم رتبه اول منطقه هستیم ولی هنوز به رویان و..مجهز زدن مراکز درمان در کشورهای همسایه ندادن بعد داخل کشور خودمون ملت حجوم می برن به نمایندگی های فلان شرکتهای درمان از طریق سلولهای بنیادی سوئیسی که در فلان شهر ترکیه یا جمهوری آذربایجان نمایندگی زده بعد وقتی می پرسی چرا می بینی در واردات اصلی ترین دستگاه های آزمایشگاهی برای رویان و حتی یک طویله استاندارد جهانی برای نگهداری حیوانات ژنتییکی شده مشکل دارن با همه اینها که صحت می کنم میگن فقط برای اون بخش آزمایشگاهی که جنبه تبلیغات و پروپاگاندا در کشور داره بودجه میدن ولی وقتی نوبت به صنعتی شدن میرسه...!!
  • مجتبی ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 1
    چرا وقتی این کردهای پژاک در ایران در آذربایجان کلی آدم می کشن از این حرف ها نمی زنین؟ با تروریست باید جنگید چه پژاک چه پ پ ک
  • صحرای گبی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 1
    مهندس جان خبر نگار ترک در توهم مغولی سیر میکرده است.چند وقت پیش هم اعلام کردند که مغولهای عثمانی برای اولین بار پیش از همه در قرن نوزدهم میلادی به کره ماه رفتند.!!!!!! ترکیه صادر کننده هیچ نوع کالای نظامی نیست. سازنده هیچ چیز هم نیست. هر نوع جنگ افزاری را که فکر میکنی ترکیه میسازد نام ببر تا من برایت جفنگ بودن ادعای احمقانه شان را تشریح کنم. در زمینه پزشکی هسته ای هم قضیه را بر عکس گفته است. در تمام خاور میانه ایران مرکزیت پزشکی هسته ای است و از همه کشورهای همسایه برای معالجه به ایران میایند. ضمنا ما اگر از روسیه اسلحه میخریم , فقط سیستم های پیچیده ای مثل اس 300 و جنگنده و زیر دریایی را میخریم . مثل ترکیه نیستیم که ساده ترین جنگ افزارهای انفرادی را هم وارد کنیم.
  • هیبت ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    پ ک ک و دولت ترکیه درعمل هدفشان یکی است وآن نابودی کردهاست .
  • هیبت ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    پ ک ک منافع حزبی خود رو به منافع کردها ترجیح میده . همه احزاب کردی همینطوریند . بیچاره کردها که از هردو طرف ضربه میخورن .
  • اردوان ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 2
    هروقت اسم حضرت اردوغان را می نویسید جلوش (مد ظله العالی) بگذارید چون ایشان امیرالمسلمین و امیر جهان اهل سنت هست .
  • araz ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 1
    همین مظلمومان بعد از استقلال کردستان عراق ببین سر ما چه بلایی میارن!!!متاسفم به کوته فکری شما!!!پ ک ک همدست پژاک و کومله و همه گروه های تروریستی کرد هست! ببین تو عراق سر شیعیان چی آوردن و نسل کشی کردن و خونه هاشون رو آتیش زدن.نشستی پشت کامپیوترت دو تا مطلب می خونی جوگیر میشی نظر میدی؟؟بنده با سیاستهای اردوغان موافق نیستم ولی تنها کشوری هست ترکیه که زبان اقلیتی مثل کردها رو به رسمیت شناخته مدارسشون به زبان خودشونه. حزب دارن. قدرت سیاسی دارن.......کدوم کشور خاورمیانه ای اینجوریه؟؟؟؟؟؟منطقی باش. ضمنا این نظر رو چاپ کنین لطفا اگه به دموکراسیتون برنمیخوره.
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    دوستان ما طرفدار پ ک ک نیستیم و لی مشکل ایجاست ارتش ترکیه تر وخشک وباهم میسوزونه و مردم عادی رو هم هدف میگیره که البته این یکی از نقشه های پ ک ک هم هست تا با کشوندن جنگ به مناطق شهری علاوه بر پناه گرفتن پشت مردم عادی و فرسایشی کردن جنگ ،مظلوم نمایی هم بکنه و خودش رو جزئی از مردم نشون بده!!
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 0
    چون تروریسم خوب و تروریسم بد رو ما هم قبول داریم این اسراییل
  • اصلاحات ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 1
    ای بابا آخه یکی منم منم می کنه که امپراطوری به جهود نداده باشه 30000 سال تمدن و 3000 سال پادشاهی داشتیم ترک و فارس و... یک وجب باج به شغال ندادیم . روسیه هم اگر کند و برد اون موقع ابرقدرت بود . ترک های عثمانی که غیرت نداشتند جلوی 2 تا قبیله عرب بایستند و مکه و مدینه رو نگه دارند به کنار ولی دیگه خدایی زمین دادن به اسرائیل خیلی بی وجودی و بی بخاری می خاد اردوغان امروز وارث کیه ؟ کدوم هویت ؟ کدوم سلحشوری و دلیری ؟ خو بدبخت کردها تف کنند کاخ ات رو سیل می بره ...
  • شاهو ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    3 1
    حزب کمونیستی که به رهبری اوجالان و با پرچم کمونیستی شوروی سابق بوده و تمام اهدافش ایجاد اغتشاش در کشورهای اطراف است همان بهتر که نابود شود .
  • سیروان ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 1
    من استثنائا در این مورد با اردوغان هم عقیده هستم به نظر من با شورشیان کرد که سالهاست قاتل جان امنیت جامعه ، نظامیان و سپاهیان ایران هستند باید به شیوه صدام حسین و عملکردی مشابه انفال عمل نمود . البته انفالی کامل و جامع نه مانند صدام ناتمام و نیمه کاره. خون برادران سپاه و ارتش و نیروی انتظامی بارها توسط این شورشیان وابسته به صهیونیستها و امریکا بر زمین ریخته شده
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    بهشون میگن ترک کوهستان خیلی خنده دار و فاجعست
  • هلاله ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    من حتی برای مناطق غیر نظامی هم دل نمی سوزانم. خون برادران سپاه برایم محترم تر است .
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    آقا چرا یک بنده خدا حرف حساب میزنه چرا همگی جبهه میگیرین دمت گرم واقعا حرف حق زدی تکنولوژی نظامی ترکیه هم از نظر دقت استحکام و الکترونیکی از خود روسیه بیسواد هم بهتره
  • هیبت ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق نیوز کامنتم رو پخش کن . یک سوال جدی برام پیش اومده . این حرو مزاده ایی که بااسمهای شاهو وهلاله وسیروان اومده جریانش چیه ؟؟ چنان توحشی درکامنتش آورده که فکر کنم جنایتکارترین افراد تاریخ بشر وابوبکر بغدادی درقیاس با اینا ملائکه باشند . بیشتر به نوادگان آتاترک و چنگیز مغول میخورن . لطفا خودشون بیان توضیح بدن وبرای من روشن سازی کنن از کدوم طویله بیرون اومدند . البته من خودم آدرس طویله شون رو میدونم . ولی مشرق تو کار خیلی نادرستی انجام میدی کامنت این حیوانات رو پخش میکنی . تاثیر وحشتناکی برای کشور خواهد گذاشت . چون کردها وترک زبانها قرینه هایی داخل کشور دارند . شماکه دوست نداری این جا مثل عراق و سوریه بشه . هدف اینجور اشخاص همینه . به هرحال وقتی این کامنتارو میخونم آینده روشنی برای این منطقه نمیبینم .
  • یوسف ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    اردوغان دمت گرم. داری کارهای صدام حسین رو تکرار میکنی. اون هم هوایی شده بود که خبریه اما .../ بدبختی نزدیک نوش جونت
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    1 0
    مبارزه با پ ک ک چه ربطی به کشتن غیرنظامیها یا کشاندن جنگ به داخل شهرها برای رای آوردن دارد؟
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    2 0
    غیرنظامیها نباید کشته بشن.
  • هیبت ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    ضمنا خطاب به این حیوان کثیف که با سه تا اسم کردی شاهو هلاله وسیروان اومده وپشت هویت دروغین قایم شده باید بگم هیچکدام از اعضای شورای رهبری پ ک ک کردنیستند بلکه ترک وارمنی هستند وخوب طبیعتا همینها تصمیمات پ ک ک رو اتخاذ میکنند . پس شکر کمتر بخور.
  • هلاله راستین ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    هلاله متاسفم برایت تفکر داعشی در وجودت نهادینه شده چطور دیگران سرزتش میکنی کودکانی که دیروز به دنیا امده اند چه گناهی دارند امیدوارم نسل تمام قابیلیان همچون تو که برای غیر نظامی هم متاسف نیستی برچیده شود
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 1
    مشرق نیوز این نقشه که گذاشتید همه استانهای ترکیه رو کرد معرفی کردید.حتی استانهای ترک نشین ترکیه.کردها فقط در دیاربکر و استانهای جنوب شرقی اکثریت هستن شمالی ترین منطقه کردنشین جنوب استان وان هست در این نقشه همه جا رو کرد معرفی کردید که معتبر نیست.درضمن مبارزه با تروریست پ ک ک به نفع کشورهای منطقه نیز می باشد.کردها کمتر از 12 میلیون در ترکیه جمعیت دارند.
  • جوان کرد ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    کامنت ها را که خواندم فقط به حا کرد ها میخواستم گریه کنم وقتی میفهمم ملت من با یکی از قومیت ها و یک انسان رفتار داعشی دارد ولی با عرب فلسطین احساس دلسوزی
  • وغعنعغ ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    لعنت بر خدای اردوغان
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    1 0
    می بینم که بعضی از پانطرکها با اسامی کردی کامنت گذاشتن.این از حربه های شیاطینی مثل شماست.
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    باید شما بدونید فقط در استامبول1میلیون کرد وجود دارد.همونی که چند روز پیش توسط اردوغان خائن معرفی شد نماینده کردهای استامبول است
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اردوغان داره کار مارو آسون میکنه این تروریست های بی دین که معلوم نیست در غارهای قندیل با دختران مظلوم کرد چه غلطی می کردند حالا اومدن پشت زن و بچه ها پنهان شدن با توجه به جنایتی که این نا کسان علیه سربازای ما کردن اگه دست منم بیفتن به روش خودشون سلاخیشون میکردم
  • هلاله ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    بژی (زنده باد) ایران
  • کوروموش ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
    0 0
    اردوغان تو روح بلند پروازی}تو مشت زمین بر اسمانی)تو سرور یاوه گویانی/خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخ خ؟
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    این ها هما ن هایی هستند که تو عراق جلو داعش وایسادن وگرنه داعش میومد ایران و...
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    2 1
    مرگ بر اردوغان تفکرات پان ترکی وانهایی که با اسم جعلی اومدن
  • ایلامی ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    2 1
    برای ما کردهای آریایی همین افتخار بس که پوز داعش رو بخاک مالیدیم وبرای اردوغان مغول زاده تا قیامت ننگ بیعت با داعش خواهد موند واقعا که چه بوی گندی از پان ترکها به مشام میرسه
  • وطن ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    3 2
    عاقبت صدام در انتظار اردوغان خوک کثیف به ظاهر مسلمان می باشد
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 2
    حرف من اینه که باید دلیل رو پیدا کرد که این همه جمعیت کورد چرا خواستار آزادین. حقیقت واضحه،اینه که حقشون رو خوردن و توی محرومیت قرارشون دادن. البته تو ی ایران وضعیت کوردها بهتره اما تو کشوری مثل تورکیه واقعا داره بهشون ظلم میشه وگرنه روانی که نیستن از جونشون بگذرن
  • نیما IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    کردهایی ترکیه به ایران بیایند واز آزادی و حقوق بشر برخواردار بشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس