کد خبر 512778
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲

گروه دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه گزارش داد سربازان نیجریه پیش از حملات توجیه ناپذیری که منجر به شهادت صدها نفر از شیعیان در این کشور آفریقایی شد، به سوی کودکان شیعه غیرمسلح تیراندازی کردند.

 به گزارش مشرق، آسوشیتدپرس از لاگوس گزارش داد گروه دیده بان حقوق بشر این گزارش را در حالی مطرح کرد که سلطان محمد سعد ابوبکر سوکوتو رئیس شورای عالی امور اسلامی نیجریه به دولت درباره اقداماتی که ممکن است موجب افراط گرایی مسلمانان در کشوری که 20 هزار نفر را در درگیری های بوکوحرام از دست داده اند ، هشدار داد.

گروه دیده بان حقوق بشر همچنین درباره روایت ارتش نیجریه درباره این که حملات سه روزه به سه منطقه شیعیان در شهر زریا به دنبال توطئه ترور فرمانده نیروهای ارتش نیجریه صورت گرفت ، ابراز تردید کرد.

ارتش نیجریه اعلام کرد حملات 12 تا 14 دسامبر (21 تا 23 آذرماه) پس از آن صورت گرفت که شیعیان تلاش کردند مانع عبور کاروان ژنرال توکور بوراتای شوند.

دانیل بکله مدیر بخش آفریقا گروه دیده بان حقوق بشر اعلام کرد غیرممکن است که اقدام گروهی از جوانان خشمگین برای بستن یک جاده بتواند کشتار صدها نفر را توجیه کند.

وی افزود در بهترین حالت ، این حملات ، اقدام بسیار بی رحمانه نیروهای ارتش را نشان می دهد و در بدترین حالت این اقدام ، حمله ای برنامه ریزی شده علیه گروه اقلیت شیعیان نیجریه بوده است.

فعالان حقوق بشر می گویند کشته شدن یک هزار نفر در این حملات ، اعتراضات در شمال نیجریه و کشیده شدن دامنه آن به تهران پایتخت ایران و دهلی نو در هند را به دنبال داشته است.

ابراهیم زکزاکی رهبر مسلمانان نیجریه نیز هدف اصابت چهار گلوله قرار گرفت و بین بازداشت شده ها است.

جنبش اسلامی نیجریه روز سه شنبه اعلام کرد افرادی که در این حملات زخمی شدند در بازداشتگاه پلیس و ارتش در حال مرگ هستند چرا که هیچ مراقبت های پزشکی و درمانی به آنها ارائه نمی شود.

ابراهیم موسی سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه نیز از تخریب اموال این جنبش در ایالت کادونا خبر داد و اعلام کرد یک مدرسه و یک آرامگاه نیز روز دوشنبه تخریب شد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس