عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اعتبارات نظام سلامت كشور سه ميليارد دلار است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،  انوشيروان محسني در همايش تجليل از خانواده بزرگ اورژانس 115 مازندران در مجتمع نفت محمودآباد سلامت را از مسايل زيربنايي و حاكميتي جامعه دانست و بيان داشت: پس از انقلاب در ارتقاي خدمات تحول عظيمي را شاهد بوديم و ارزنده‌ترين خدمات در نظام سلامت، ارتقاي فوريت‌هاي پزشكي كشور بود.
وي اظهار داشت: كاهش 90 درصدي مرگ و مير مادران باردار و كاهش 75 درصدي كودكان زير پنج سال توفيقاتي است كه نظام سلامت كشور كسب كرد.
نماينده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شوراي اسلامي افزود: با آموزش، ارتقاي سطح علمي و كيفي و صرفه‌جويي در زمان خدمات اورژانسي و فوري به مصدوم حادثه ديده رسانده مي‌شود.
وي سوانح و حوادث را دومين عامل مرگ و مير در كشور اعلام كرد و افزود: 17تا 18 درصد از جوانان كه سرمايه‌هاي ارزشمند كشور هستند در حوادث و سوانح جانشان را از دست مي‌دهند كه در برنامه چهارم در ماده 85 چند دستگاه موظف به اقداماتي براي كاهش حوادث شدند تا با رفع نقاط حادثه‌خيز تا 50 درصد سوانح را كاهش دهند.
محسني ادامه داد: ارتقاي سيستم ايمني خودروهاي توليدي و وارداتي، ارتقاي مقررات حمل و نقل و رفع نقاط حادثه‌خيز جاده‌ها از جمله آنان بود كه اورژانس بتواند در كنار آنها با اجراي تمهيداتي مرگ ومير ناشي از حوادث و سوانح را كاهش دهد.
وي اضافه كرد: ولي خودروهاي ما كيفيت پيدا نكرد، وزارت راه توفيقي در رفع نقاط حادثه‌خيز نداشت اما به رغم همه اين‌ها اورژانس با تكميل پايگاه‌ها نمره عالي در طرح تحقيق و تفحص كسب كرد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي كمبود نيروي انساني متخصص و كمبود اعتبارات جاري و هزينه‌اي را از مشكلات اساسي اورژانس ذكر كرد و افزود: مجلس براي رفع مشكل اعتبارات در نظر گرفته از سوي دولت را افزايش داد تا با تجهيز اورژانس ضريب سلامت افراد جامعه بالا برود.
وي افزود: در اين راستا در بودجه سال جاري 181 ميليارد اعتبار ديده شده از سوي دولت توسط مجلس به رقم 226 ميليارد تومان افزايش يافت، همچنين 40 ميليارد تومان نيز براي پايگاه‌هاي اورژانس و 45 ميليارد تومان براي خريد آمبولانس دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور در نظر گرفته شد.
محسني ادامه داد: براي تامين آمبولانس اورژانس كشور نيز دولت 10 ميليارد در نظر گرفت كه مجلس آن را به 15 ميليارد افزايش داد و براي تامين ارتباط اورژانس كشور نيز يك ميليارد تومان در نظر گرفته شد.
محسني تاكيد كرد: اورژانس پيشاني خدمات بيمارستاني است و با مجهز شدن آن مرگ و مير سوانح و حوادث كاهش مي‌يابد.
وي با انتقاد از سازمان‌هاي بيمه‌گر در عدم پرداخت بدهي خود به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بيمارستان‌هاي كشور بيان داشت: سازمان‌هاي بيمه‌گر هر روز داراي ساختمان‌هاي بلندتر ، سيستم‌هاي مجهز و پاداش‌هاي خوب مي‌شوند در حاليكه مصدوم و حادثه ديده بر دوش بي‌منت اورژانس حمل مي‌شود.
محسني گفت: دولت در برنامه چهارم و تمديد آن در برنامه پنجم مقرر كرد بيمه‌ها عهده‌دار مسئوليت مصدومان و حوادث‌ديدگان در مراكز دولتي، خصوصي و مراكز تكميلي باشند.
اين نماينده مجلس اظهار داشت: در سال گذشته سازمان‌هاي بيمه گر 150 ميليارد تومان پول گرفتند ولي به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و بيمارستان‌ها بدهكار هستند و پرداخت نكردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس