سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: افرادی که متولد قبل از ۷ اسفند ۷۶ هستند و ۱۸ سال دارند مجاز به شرکت در انتخابات هستند. افرادی که بیش از یک شناسنامه دارند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

 به گزارش مشرق، محمد ابراهیم طریقت در نشست خبری که به مناسبت هفته ثبت احوال برگزار شد در خصوص نقش این سازمان در انتخابات پیش رو اظهار داشت: مدیران ثبت‌احوال در هیأت‌های اجرایی انتخابات به عنوان اعضای اصلی هیأت‌های تأیید صلاحیت انتخاب شوندگان و کسانی که در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند حضور دارند.

وی ادامه داد: افرادی که متولد قبل از 7/12/1376 هستند و 18 سال دارند مجاز به شرکت در انتخابات هستند.

طریقت افزود: افرادی که بیش از یک شناسنامه دارند نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند و با کمک شماره ملی فقط یک بار می‌توانند نسبت به ثبت رأی خود اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور بیان داشت: بعد از انتخابات و با حفظ حریم خصوصی آمار گروه‌های سنی و فراوانی حضور در انتخابات به ستاد انتخابات کشور اعلام می‌شود.

طریقت یادآور شد: در حال حاضر یک سوم جمعیت کشور دارای شناسنامه جدید هستند و از سال 85 به متولدین شناسنامه‌های جدید داده شد و افرادی نیز که بیش از 15 سال دارند شناسنامه‌های آنها مکانیزه می‌شود.

وی درباره افرادی که تاکنون هیچ نوع کارتی دریافت نکرده‌اند گفت: کسانی که به هر دلیلی تاکنون هیچ نوع کارتی دریافت نکرده‌اند باید برای دریافت کارت ملی و یا هوشمند خود به دفاتر پیشخوان ثبت‌احوال مراجعه کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: در روز انتخابات نیز اگر رأی دهنده‌ای اوراق شناسایی خود را نداشت ما شرایطی را پیش بینی کرده‌ایم که با اعلام کد ملی و استعلام آن برای شرکت در انتخابات مشکلی نداشته باشد ولی بهتر است رأی دهندگان  اوراق و اسناد خود را به همراه داشته باشند.

طریقت گفت: ایرانیانی که تا به امروز کارت ملی و یا کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند به کمتر از 2 میلیون نفر رسیدند که باید با در اختیار داشتن شناسنامه‌های خود نسبت به دریافت کارت ملی اقدام کنند.

وی درباره ارائه کارت هوشمند ملی با آحاد جامعه نیز اظهار داشت: با استقرار سامانه‌های پایلوت نسبت به ارائه کارت هوشمند اقدام کرده‌ایم که در آغاز کارت‌های هوشمند ملی به کارت‌ اولی‌ها داده می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور به چالش‌های تولید و ارائه کارت هوشمند ملی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با چالش‌هایی به لحاظ فنی مواجه هستیم که البته بخش عمده‌ای از آنها رفع شده است.

طریقت با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی کارت هوشمند ملی احراز و تصدیق هویت در فضای مجازی است گفت: فضای مجازی ظرفیت بسیار بزرگی دارد و از سوی دیگر تهدیدی نیز عنوان می‌شود و ممکن است افرادی با نقاب وارد فضای مجازی شوند.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه به 115 درصد رسیده است گفت: 83 درصد از سیم‌کارت‌‌ها در حال حاضر فعال هستند و نرم‌افزارها و نسل جدید تلفن‌های همراه نیز هر روز به بازار می‌آید.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بر اساس آمار سازمان فناوری اطلاعات 14 میلیون نفر در ایران عضو تلگرام هستند که 82 درصد کاربران آن زیر 18 سال سن دارند و این یک فرصت بزرگ برای مبادله و ارائه خدمات است.

طریقت با بیان اینکه دولت الکترونیک با ارائه کارت هوشمند ملی آغاز می‌شود گفت: اصلی‌ترین نیاز ارائه خدمات و اطلاعات احراز هویت است و ظریفت خوبی کارت هوشمند ملی در این زمینه دارد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: در کارت‌های هوشمند ملی امضای دیجیتال در نظر گرفته شده و مهمترین کارکرد آن هم همین است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 560 دفتر پیشخوان، 390 دفتر پستی در کنار 1904 واحد اجرایی برای ارائه خدمات ثبت‌احوال به آحاد مردم در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.

طریقت تاکید کرد: با ارائه کارت هوشمند ملی امکان جعل آن غیرممکن و امکان سوء استفاده نیز مهیا نیست.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره تعرفه‌هایی که از مردم بابت دریافت شناسنامه و یا کارت ملی در دفاتر ثبت‌احوال اخذ می‌شود گفت: تعرفه‌ها بر اساس مصوبه مجلس اخذ خواهد شد. به عنوان مثال برای کارت هوشمند ملی 17 هزار و 200 تومان باید به خزانه دولت واریز شود و کارمزدی نیز توسط دفاتر پیشخوان و خدمات پستی توسط مردم پرداخت می‌شود که میزان کارمزد نیز در کمیته‌هایی مشخص شده در هر استان تصویب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ثبت احوال به نوزادان تازه متولد شده هدیه می‌دهد گفت: چنین اقدامی در رابطه با کار ما پیش‌بینی نشده است و ثبت احوال این اقدام را انجام نمی‌دهد لذا مردم در دادن اطلاعات شخصی خود دقت کنند.

طریقت گفت: اخیرا نیز اعلام کرده‌اند که افرادی با مراجعه به در منازل اقدام به اخذ پول برای صدور کارت هوشمند ملی کرده‌اند که این موضوع نیز از طریق ثبت‌ احوال انجام نمی‌شود و مورد پیگرد قانونی نیز قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: کارت‌های هوشمند ملی تنها به کارت اولی‌ها و افرادی که 15 سالشان تمام شده داده می‌شود.

طریقت افزود: در حال حاضر برای 5 میلیون نفر از آحاد جامعه کارت هوشمند ملی صادر شده است و امیدواریم تا پایان سال 95 به 20 میلیون نفر کارت هوشمند ملی داده شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور درباره اتمام مهلت کارت‌های ملی قدیمی نیز اظهار داشت:  با مذاکرات صورت گرفته تمامی کارت‌های قدیمی ملی که هنوز واجد شرایط برای تعویض و ارائه کارت هوشمند ملی نیستند تا سال 95 تمدید می‌شود.

وی درباره جمعیت کشور نیز اظهار داشت: جمعیت کودک و نوجوان زیر 15 سال ما 23.4 درصد و 17.5 میلیون نفر است؛ جمعیت جوان در کشور که از سن 15 تا 29 سال شناسایی شده‌اند 31.5 درصد یعنی 23.7 میلیون نفر هستند.

طریقت ادامه داد: جمعیت میانسال کشور که از 30 سال تا 64 سال شناسایی شده ‌اند 39.3 درصد و 29.5 میلیون نفر و جمعیت سالمندان که از 65 سال به بالا هستند 5.7 درصد و 4.2 میلیون نفر در جامعه محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 11 میلیون و 200 هزار نفر نیز مجرد در کشور شناسایی شده‌‌ است.

وی درباره وقایع حیاتی (ازدواج، طلاق، فوت و ولادت) در 9 ماهه امسال اظهار داشت: یک میلیون و 189 هزار و 367 ولادت در این مدت اتفاق افتاده است که 611 هزار و 44 ولادت پسر و 578 هزار و 323 ولادت دختر بودند.

طریقت گفت: در هر ساعت 180 واقعه ولادت ثبت که در این خصوص نسبت به 9 ماهه سال 93، 4.5 درصد افزایش ولادت داشته‌ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور یادآور شد: در 9 ماهه امسال 277 هزار و 904 نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 156 هزار و 177 نفر مرد و 121 هزار و 727 نفر زن بوده‌اند.

وی گفت: در هر ساعت 42 نفر جان خود را از دست می‌دهند و این آمار در طول روز به 1007 نفر می‌رسد.

طریقت درباره واقعه ازدواج نیز اظهار داشت: در طول 9 ماهه امسال 520 هزار و 240 ازدواج به ثبت رسیده که 79 واقعه ازدواج در طول ساعت و در شبانه‌روز 1885 واقعه ثبت شده است.

وی افزود: از تعداد ولادت‌ها 427 هزار و 417 مورد شهری بوده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطر نشان کرد: آمار ازدواج نسبت به 9 ماهه سال قبل 3.4 درصد کاهش یافته است.

وی درباره آمار طلاق نیز اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 122 هزار و 340 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که از این تعداد 109 هزار و 802 واقعه در شهر و 12 هزار و 538 واقعه در روستاها ثبت شده.

طریقت گفت: نسبت به 9 ماهه سال قبل میزان طلاق 4.2 افزایش یافته است و به عبارتی در هر ساعت 18 طلاق و روزانه 443 طلاق ثبت می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام شده در آقایانی که تحصیلات دیپلم به پایین دارند بیشتر و نسبت به خانم‌ها رابطه معکوس دارد یعنی خانم‌هایی که تحصیلات دیپلم به بالا دارند بیشتر طلاق گرفته‌اند.

وی گفت: در 9 ماهه امسال بیشتر طلاق‌ها برای آقایان و خانم‌ها در سن 25 تا 29 سالگی بوده است که البته طلاق در روستاها نیز افزایش یافته که البته شاید به خاطر افتتاح دفاتر طلاق در نقاط روستایی است.

طریقت یادآور شد: در خصوص ازدواج مردان بیشتر در سن 25 تا 29 سالگی و زنان در سن 20 تا 24 ازدواج می‌کنند.

وی در مورد پدیده طلاق در کشور ادامه داد: 14 درصد طلاق‌ها در یک سال اول زندگی و 49 درصد در 5 سال اول است.

طریقت درباره تغییر نام و فراوانی‌ نام‌ها نیز اظهار داشت: در 9 ماهه امسال 26 هزار و 670 تغییر نام و 47 هزار و 905 تغییر نام خانوادگی داشته‌ایم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بیشترین فراوانی نام‌ها در 9 ماهه امسال برای آقایان امیرعلی، امیرحسین، امیرمحمد و برای خانم‌ها فاطمه، زهرا و نازنین زهرا بوده که در رده 9 و 10 فراوانی نام‌ها برای خانم‌ها حلما، آیلین قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: شورای انقلاب فرهنگی نیز به درخواست ثبت احوال 30 اردیبهشت را روز ملی جمعیت نامگذاری کرده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس