کد خبر 512136
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت نابسامان اقتصادی و رکود حاکم در جامعه، در صحن علنی امروز مجلس،‌ اعتراض خود را ابراز کردند.

به گزارش مشرق، اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فصل زمستان صبح امروز (سه‌شنبه 1 دی ماه 94) به ریاست حجت الاسلام ابوترابی‌فرد نائب‌رئیس اول مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدای جلسه، 195 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی 92 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی جزئیات طرح استفساریه قانون استخدام معلمین حق‌التدریسی سازمان آموزش و پرورش اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.



*اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ابتدا اسامی تاخیرکنندگان آغاز جلسه از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- حبیب برومند نماینده مردم پارس آباد

2- عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان

3- جلیل جعفری نماینده مردم خلخال

4- محمد حسین حسین‌زاده بحرینی  نماینده مردم مشهد

5- عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار

6- محمد دامادی نماینده مردم ساری

7- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

8- ایرج عبدی نماینده مردم خرم‌آباد

9- عمران علی محمدی نماینده مردم ایلام

10- محمد فیروزی نماینده مردم قمصر

11- میر هادی قره سید رومیانی نماینده مردم تبریز

12- سالار مرادی نماینده مردم سنندج

13- اللهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت

14- محمد مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان

15- عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه


*موانع جذب نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان جزئیات طرح استفساریه قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، در تبصره 10 موضوع ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 28 مرداد 1394:

1- شرط رشته تحصیلی منحصراً برای بکارگیری مشمولان قانون فوق در مقطع آموزش متوسطه می‌باشد.

2- عبارت «حق‌التدریسی»، شامل نیروهای آموزشی، پرورشی، بهداشتی، مشاور و سرپرست کارگاه و حق‌التدریسان جامانده قبل از 26 مهر 1391 می‌شود.

3- عبارت «خرید خدمات آموزشی» شامل نهادهای عمومی از جمله سازمان دانش‌آموزی نیز می‌شود.

وکلای ملت با 150 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از 204 نماینده حاضر در جلسه، جزئیات این طرح استفساریه را به تصویب رساندند.

در تبصره 10 قانون الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت‌ سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش آمده است: وزارت آموزش و پرورش مکلف است فقط مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که قبل از تصویب این قانون با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند را به منظور تأمین نیروی حق‌التدریس با توجه به رشته تحصیلی مقطع (حداقل کاردانی)، جنسیت، نیاز منطقه‌ای و سنوات همکاری با آن وزارتخانه بدون الزام به رعایت ماده 8 این قانون بکار گیرد و استفاده از سایر نیروها در این زمینه ممنوع است.


*نمایندگان ترکیب شورای سنجش و پذیرش دانشجو را تعین کردند

نمایندگان در ادامه مواد ارجاعی طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو را بررسی کردند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر ماده 2 این طرح را به تصویب رساندند که به موجب آن برنامه‌ریزی، تصویب مقررات، هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها با ترکیب زیر واگذار می‌شود که در این قانون به اختصار شورا نامیده می‌شود:

1- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (رئیس شورا)

2-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

3- دو نفر از رؤسای دانشگاه‌های دولتی به انتخاب وزارتین

4-رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

5-رئیس دانشگاه پیام نور

6-رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا)

7-دو نفر از نمایندگان کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به عنوان ناظر

همچنین در تبصره یک این ماده آمده است: عضویت اعضا در شورا قابل تفویض به غیر نمی‌باشد و شورا با حضور حداقل 5 نفر از اعضای دارای حق رأی، رسمیت می‌یابد.

تبصره 2 این ماده نیز اعلام می‌دارد که شورا می‌تواند برای انجام وظایف محوله کارگروه‌های تخصصی تشکیل دهد.


ابوترابی‌فرد در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی:


*نمایندگان در محکومیت کشتار شیعیان نیجریه بیانیه می‌دهند/ حمایت قاطع مجلس از جبهه مقاومت اسلامی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 110 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در چند وقت اخیر کشتارهای زیادی علیه امت اسلام و شیعیان در نیجریه صورت گرفته است.

وی افزود: جرم این شیعیان در نیجریه این بود که دوستدار انقلاب اسلامی ایران هستند، شیخ نمر و الزکزاکی از این دست افراد بودند، لذا انتظار داشتیم در چند روز اخیر یکی از رؤسای جلسات اخیر مجلس در این رابطه صحبت کند.

در ادامه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی توضیح داد: مباحث عالم اسلامی به ویژه موضوع نیجریه جزء مسائل اصلی و دغدغه همه ماست، موضع مجلس در این موارد کاملاً شفاف است.

وی همچنین گفت: مجلس شورای اسلامی از امت اسلام، جبهه مقاومت اسلامی و مبارزان با نظام سلطه همواره قاطعانه حمایت می‌کند و ان‌شاءالله در پایان جلسه امروز مجلس بیانیه‌ای در محکومیت اقدام ارتش نیجریه در کشتار شیعیان این کشور که به امضای اکثریت قاطع نمایندگان رسیده است، قرائت خواهد شد.


*دغدغه نمایندگان مجلس درباره لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد به هیأت رئیسه منتقل شده است

محمد علیپور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: هیأت رئیسه مجلس باید بر اساس قانون در صحن علنی عمل کند، در نشست روز یکشنبه خانه ملت لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد مورد بررسی قرار گرفت اما با تصمیم باهنر رئیس جلسه و با استناد به ماده 117 قانون برنامه پنجم، اعلام شد که تصویب کلیات این لایحه نیازمند دو سوم آرای نمایندگان است.

وی افزود: برای تصویب کلیات لایحه مذکور حدود 117 نفر از نمایندگان به آن رأی مثبت دادند، حال چطور در مواقعی که هیأت رئیسه در رابطه با اخطار یکی از نمایندگان تردید دارد آن را به رأی می‌گذارد اما درباره این موضوع مهم اقدامی انجام نمی‌دهد؟!

علیپور در ادامه تصریح کرد: شاید در رابطه با مغایر نبودن لایحه ایجاد مناطق آزاد برداشت‌های متفاوتی وجود داشته باشد اما هیأت رئیسه باید به احترام 117 نفر نماینده، این لایحه را تعیین‌تکلیف کرده و راهی برای آن پیدا کند، زیرا این تصمیم در جهت حمایت از بخش خصوصی و مناطق محروم بوده است.

در ادامه سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر علیپور توضیح داد: تصمیم اخذ شده بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس بوده است، زیرا بر اساس قانون ریاست جلسه اگر تشخیص دهد که پیشنهادی با قانون برنامه پنجساله هماهنگ نیست، می‌تواند آن را ملزم به أخذ دو سوم آرای نمایندگان کند، البته در این رابطه دغدغه نمایندگان به هیأت رئیسه مجلس منتقل شده و با همین نگاه در نشست آتی هیأت رئیسه بررسی می‌شود.


*عدم اقدام متناسب برای حل مشکل سپرده‌گذاران میزان و شرکت پدیده «رحمانی‌فضلی» را به مجلس کشاند

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست، موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس، سؤال ملی موسی‌الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره علت عدم اقدام متناسب برای حل مشکل سپرده‌گذاران و سهام‌داران مؤسسه اعتباری میزان و شرکت پدیده اعلام وصول شد.

همچنین سؤال ملی ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد از وزیر کشور درباره علت ارائه آماد غیرواقعی کاهش آمار بیکاری، بی‌توجهی به ارزش‌های دینی و بی‌توجهی به پروژه‌های شهری و استانی اعلام وصول شد.


*آقامحمدی: آقای هاشمی‌رفسنجانی! به تتمّه اعتبار خود شلیک نکنید

در ادامه ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به هاشمی‌رفسنجانی گفت: شما در عمل ثابت کرده‌اید که توان نظارت بر فرزندان خویش را هم ندارید و ناچار باید برای اصلاح به عنوان بدهکار و  آسیب‌دیده اجتماعی جهت تربیت در اوین نگهداری شوند.

وی با توصیه‌ای به هاشمی‌رفسنجانی، گفت: به تتمه اعتبار خود شلیک نکنید، برخی جریانات که خیلی از بزرگان نظام را به لبه پرتگاه برده‌اند، این بار به شما چشم طمع دوخته‌اند و به دنبال آن هستند که جَمَلی بیارایند و دور موکب شما جمع شوند.

آقامحمدی گفت: اگر این موضوعات خواست خودتان نیست که ان‌شاءالله نباشد، هوشیار باشید و فاصله خود را با دشمنان زخم‌خورده امام(ره) مشخص کنید و هوشیار باشید که دشمنان انقلاب به دنبال ایجاد فتنه‌ای جدید هستند و آن را به عنوان فتنه و شلیک آخر به نام شما ثبت خواهند کرد.

وی در پایان خطاب به هاشمی‌رفسنجانی گفت: مطمئن باشید اگر فرزندان امام(ره) به این برسند که توطئه‌ای برای تزلزل در رکن رکین نظام طراحی شده است، آن روز درنگ نمی‌کنند و ملاحظه هیچ‌کس را نخواهند کرد.


*تذکر یکصد نماینده مجلس به رئیس‌جمهور درباره رکود عمیق و بی‌سابقه حاکم بر اقتصاد کشور

به دنبال آن، تذکرات کتبی نمایندگان و مسئولین اجرایی کشور از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان به وزیر امور خارجه لزوم اخذ تأمین محکم از کشورهای 1+5 راجع به خارج کردن محفظه قلب راکتور آب سنگین اراک و به وزیر بهداشت برنامه‌ریزی لازم برای تأسیس بیمارستان‌های ویژه بانوان با اولویت مراکز استان‌ها به منظور ارتقای رعایت موازین شرعی و اخلاقی در سطح بیمارستان‌های کشور و به رئیس جمهور لزوم تسریع در تدوین همه آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اجرای هماهنگ این قانون در سطح همه دستگاه‌های اجرایی کشور و به وزیر آموزش و پرورش تسریع در پرداخت پاداش بازنشستگی کارکنان این وزارتخانه را متذکر شد.

بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد به وزیر دفاع در مورد عدم پرداخت حقوق به جانبازان بسیجی، پاسدار و وظیفه تذکر داد.

سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین به وزیر راه و شهرسازی در مورد اظهاراتش مبنی بر انحلال سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان تذکر داد.

100نفر از نمایندگان که در میان اسامی آنها نمایندگان اقتصادی مجلس نیز مشاهده می‌شود در تذکری به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد عنوان کردند: رکود عمیق و بی‌سابقه حاکم بر اقتصاد کشور منجر به تعطیلی اکثر بخش‌های اقتصادی شده و تنها راه حل آن اقدام عملی دولت برای اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.


*پژمان‌فر: تغییر مصوبه پایتخت فرهنگی جهان اسلام بودن مشهد  قابل قبول نیست

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور درباره نشست وزرای کشورهای اسلامی در مشهد گفت: در سال 2010 در جلسه وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی در باکو، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 انتخاب شد اما در سال گذشته با تغییر مصوبه قبلی خود برگزاری اجلاس را به شهر کوچکی در سودان واگذار کرده است.

وی ادامه داد: هرچند کوتاهی و ضعف در بدنه دولت در پیگیری این قضیه مشاهده می‌شد و هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است اما تغییر این مصوبه در آستانه برگزاری آن قابل قبول نیست و توهینی بزرگ به ملت ایران و مردم مشهد است.

پژمان‌فر مصوبه تغییر محل برگزاری اجلاس سال 2017 را که در عمان صورت پذیرفت دلالت بر ضعف دستگاه دیپلماسی و وزارت ارشاد ذکر کرد و گفت: به عنوان یک پیشنهاد از رئیس جمهور تقاضا می‌کنم در جهت اعاده آبروی نظام، خود شخصاً ریاست شورای عالی ستاد سال 2017 را بر عهده گرفته و دبیری را به استانداری خراسان رضوی تفویض کنند زیرا تجربه اجلاس سال 2006 در اصفهان نشان داد که مسئولیت مستقیم رئیس جمهور تاثیر بسزایی در پیشبرد امور مربوط به این رویداد دارد.


*پایان مذاکرات علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی ششم دی‌ماه

سرانجام نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

وی پیش از پایان گفت: جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده 6 دی‌ماه با دستور کاری که اعلام خواهد شد، تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه طرح استفساریه قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند و سپس به بررسی مواد ارجاعی طرح سنجش و پذیرش دانشجو پرداختند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس