تیم ملی پرتغال در رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ در گروه F حریفان خود را شناخت که آسان‌ترین گروه به شمار می‌آید. حال باید منتظر درخشش رونالدو در این رقابت‌ها باشیم.

به گزارش مشرق،‌ تیم ملی پرتغال همیشه در رقابت‌های بزرگ ناکام است. زیرا یکی از تیم‌های اروپایی به شمار می‌آید که در اکثر ادوار تک ستاره بوده است. یعنی تنها یک الی دو بازیکن تاپ در ترکیب خود دارد. در نتیجه کاری از این ستاره برنمی‌آید. با مشاهده به کارنامه پرتغال در رقابت‌های جام جهانی متوجه می‌شویم که در 19 دوره جام جهانی تنها در 6 دوره توانسته به این تورنمنت برساند. بهترین مقامی که ملوان ها در جام‌جهانی کسب کردند، مقام سومی در جام‌جهانی 1966 انگلیس است. بعد از آن در جام‌جهانی 2006 آلمان هم توانستند به مقام چهارمی دست یابند. این‌ها تنها افتخار تیم‌ملی پرتغال در بزرگترین رقابت‌های جهانی فوتبال است.

با نگاه به کارنامه دریانوردان در جام ملت‌های اروپا آنها قهرمانی را کسب نکردند و تنها افتخار آنها در سال 2004 که پرتغال میزبان این مسابقات بود رقم خورد. پرتغال توانست از میزبانی خود بهترین استفاده را کند و خود را به فینال این رقابت‌ها برساند.

دیدار فینال یورو 2004 در تاریخ 14 تیر 1383 (4 ژوئیه 2004 میلادی) در شهر لیسبون٬ بین تیم‌های ملی فوتبال یونان و پرتغال برگزار شد.

این دو تیم در مرحله گروهی و در گروه A این مسابقات با یکدیگر همگروه بودند و علاوه بر انجام این دیدار که فینال و آخرین بازی این مسابقات بود٬ در اولین بازی یعنی بازی افتتاحیه این مسابقات هم با یکدیگر روبه‌رو شدند که با نتیجه دو بر یک به نفع یونانی‌ها رقم خورد.

در واقع بازی اول و آخر این دوره از مسابقات (افتتاحیه و اختتامیه)٬ ما بین همین دو تیم بوده است. بنابراین پرتغالی‌ها در اندیشه‌ انتقام دیدار افتتاحیه از یونان بودند.

در مسابقه‌ فینال حساس و نفس گیر٬ تیم ملی فوتبال یونان که دومین حضورش را در این مسابقات پس از جام ملت‌های اروپا 1980 تجربه می‌کرد٬ با گل دقیقه 57 که توسط آنجلوس چاریستیس به ثمر رسید٬ موفق به شکست یک بر صفر پرتغال شد و توانست اولین عنوان قهرمانی‌اش را در مسابقات یورو با سرمربی‌گری اتو ریهاگل جشن بگیرد و شگفتی‌ساز این دوره از مسابقات جام ملت‌های اروپا شود. تیم پرتغال هم که از امتیاز میزبانی این دوره از مسابقات برخوردار بود و امیدوار بود تا بتواند اولین جام خود را در این مسابقات بالای سر ببرد٬ از کسب عنوان قهرمانی بازماند. یونانی‌ها اولین گل و آخرین گل این مسابقات را به ثمر رساندند.

حال پرتغال در رقابت‌های یورو 2016 شانس آورده و در آسان‌ترین گروه افتاده است. گروه F متشکل از پرتغال، ایسلند، مجارستان و اتریش است. در این گروه کار برای کاپیتان رونالدو آسان خواهد بود.
تیم ملی پرتغال که مشهور به ملوان‌ها هستند غالبا در رقابت‌ها در دروازه خود روی پاتریسیو را قرار می‌دهد. در خط دفاعی در صورت نداشتن مصدوم و محروم برای ملوان‌ها په‌په، کاروالیو، ویرینیا و الیسو بازی می‌کنند. با وجود مدافعان مستحکمی مانند په‌په و کاروالیو کار برای حریفان مقابل پرتغال سخت خواهد بود.
در خط میانی نانی، موتینیو، دنی و دنیلو پریرا برای پرتغال توپ می‌زنند. خط میانی پرتغال هم نسبتا خوب است اما با مقایسه با خط حمله ضعیفتر نشان می‌دهد زیرا در خط حمله کریستیانو رونالدو فوق ستاره کهکشانی‌ها قرار دارد و در کنار او برناردو سیلوا بازی می‌کند. با این وضعیت موجود تمام هواداران پرتغال به تکنیک بالای فوق ستاره خود چشم دوختند تا برایشان گلزنی کند.

فرناندو سانتوس به امید قهرمانی

این مربی باتجربه، بدون توجه به محرومیت هشت‌ جلسه‌ای که از زمان کار در یونان در پرونده‌ی خود دارد، به عنوان جانشین پائولو بنتو معرفی شد. پس از کناره‌گیری پائولو بنتو از هدایت تیم ملی پرتغال که درپی شکست یک بر صفر خانگی این تیم در برابر آلبانی در مقدماتی یورو 2016 اتفاق افتاد، فدراسیون فوتبال پرتغال فرناندو سانتوس را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی این کشور منصوب کرد. سانتوس 59 ساله در یک دوره‌ درخشان سی‌ساله هدایت هر سه تیم بزرگ پرتغال پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ را بر عهده داشته و همچنین در تیم‌های یونانی آ.ا.ک آتن، پاناتینایکوس و پائوک نیز حضور موفقیت‌آمیزی داشته است.

سانتوس همچنین در سال 2010 پس از اوتو ریهاگل به عنوان سرمربی تیم ملی یونان انتخاب شد و توانست با این تیم در رقابت‌های یورو 2012 و نیز جام جهانی امسال از دور گروهی صعود کند. او در بازی مرحله‌ یک‌هشتم پایانی جام جهانی برابر کاستاریکا از کنار زمین اخراج شد و درپی آن فیفا یک محرومیت هشت‌ جلسه‌ای را برای او در نظر گرفت.بدین ترتیب او بخش اعظم بازی‌های پرتغال را در دور انتخابی یورو 2016 را از دست  داد.
حال باید ببینیم سانتوس باتجربه می‌تواند پرتغال را در این رقابت‌ها به آرزو‌ی دیرینه خود برای قهرمانی برساند یا ناکام می‌ماند.

با نگاه به بازی‌های ملی ستاره‌های پرتغال می‌بینیم که فیگو با 127 بازی در رده اول قرار دارد و رونالدو با 123 بازی در رده دوم است. در این رقابت‌ها کریس رکورد فیگو را خواهد شکست؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس