سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی و هیچ دولت دیگری قیم ملت سوریه نیست، گفت: ما از سوی این ملت امکان تصمیم‌ گیری نداریم.

 به گزارش مشرق، حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز دوشنبه در دومین نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی و اوضاع منطقه و عرصه بین‌الملل پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر حسن روحانی رئیس‌جمهور به ایتالیا با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به فرانسه و ایتالیا در پی حوادث تروریستی در اروپا و براساس توافق وزرای خارجه دو کشور به تعویق افتاد تا در فضای روانی و سیاسی مناسب‌تری انجام شود، عنوان کرد: هنوز تاریخ دقیق این سفر نهایی نشده و به محض اینکه قطعی شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مناسبات تهران و رم نیز با بیان اینکه دولت ایتالیا در زمان تحریم‌ها حاشیه‌ای را در عملکرد خود در مورد جمهوری اسلامی در نظر گرفته بود، عنوان کرد: در فضای جدید پسابرجام در صورتی که این وضعیت پیش برود زمینه‌های گسترده‌تری برای گسترش همکاری‌ها بین دو کشور فراهم می‌شود.

جابرانصاری اضافه کرد: در مورد مسائل منطقه به نظر می‌رسد که دولت ایتالیا تصویر نزدیک‌تری به واقعیت دارد و نسبت به سیاست‌های رویایی تحفظاتی را داشته و انتظار می‌رود که در فضای جدید ایجاد شده پس از گفت‌وگوهای وین در خصوص سوریه، ایتالیا به تسهیل توافقات بین طرف‌های درگیر در سطح منطقه به منظور خروج هرچه سریع‌تر از وضعیت فعلی کمک کند.

وی در خصوص اظهارات عراقچی درباره راهنمای رفع تحریم‌ها به سوال یکی از خبرنگاران بود، عنوان کرد: وقتی مقدمات اجرای برجام نهایی شد براساس مجموعه پیش‌بینی شده، برداشته شدن تحریم‌ها در همه زمینه‌هایی که در برجام آمده، اتفاق خواهد افتاد.

به گفته وی در شروع برجام نباید اقداماتی صورت گیرد که بر برجام تاثیر بگذارد و اگر مجموعه وضعیت به سمتی رود که ما به نقطه کانونی آغاز برجام برسیم، رفع تحریم‌ها در تمامی زمینه‌هایی که پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و تفاسیر اجرایی آن در وقت خود به استحضار رسانه‌ها خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات با آمریکا اظهار داشت: ما با طرفی مذاکره می‌کنیم که تاریخ طولانی از بی‌اعتمادی و اقدامات علیه ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را دارد و در چنین فضایی مذاکرات در عین حالی که انجام می‌شود با نهایت دقت و براساس پیچیدگی‌های عرصه سیاسی و توجه به احتمالات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وزارت خارجه با در نظر گرفتن فرض‌های متفاوت و احتمال‌های مختلف، سیاست خود را در چارچوب منافع مشخص و ملموس جمهوری اسلامی، اتخاذ کرده و این مسیر ادامه خواهد یافت. ملاک ما انجام تعهدات دولت آمریکا در مسیر برجام است. و آنچه ملاک تعامل جمهوری اسلامی است، علاوه بر گفته‌ها، عملکردها نیز هست و امیدواریم با عملکردهایی که رخ می‌دهد امکان ادامه این مسیر فراهم شود.

وی افزود: در غیر این صورت جمهوری اسلامی براساس منافع خود و بر طبق سیاست‌هایی که اتخاذ خواهد شد، مسیری را دنبال می‌کند که منافع ملت ایران محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین پیش‌شرط برای گفت‌وگوها در سوریه از جمله کنار رفتن بشاراسد خاطرنشان کرد: پیش از این موضع صریح دولت‌های غربی و برخی از کشورهای منطقه تعیین پیش‌شرط برای هر گونه گفت‌وگو بود که در روند گفت‌وگوهای وین که در نیویورک تکمیل و به قطعنامه شورای امنیت منتهی شد عملا این دولت‌ها از پیش‌شرط‌شان عدول کرده و عنوان کردند که بدون تحقق پیش‌شرط در گفت‌وگوها شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ آنچه عملا رخ داد عدول برخی بازیگران از پیش‌شرط‌های ذهنی بود که مبتنی بر واقعیت‌ها نبود.

جابرانصاری با بیان اینکه در سیاست نمی‌توان اولویت‌های متناقض با یکدیگر را در یک زمان واحد پیگیری کرد، افزود: در صحنه جاری در سوریه و منطقه باید اولویت دولت‌ها مشخص باشد که آیا اولویت آنها مبارزه با تروریسم است یا تحقق اهداف سیاسی برخی بازیگران که براساس آن به این منازعه دامن زده‌اند.

وی گفت: اگر آنچه در سطح اعلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌شود که اراده واحد برای مقابله با تروریسم است، هیچ راهی جزئی نیست که همه اولویت‌ها تحت‌الشعاع این اولویت قرار گیرد. البته اینها منوط به توافق سیاسی و تسهیل گفت‌وگوهای سوری برای توافق درباره آینده سوریه نیز هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از دید جمهوری اسلامی ما و هیچ دولت دیگری قیم ملت سوریه نیستیم و از سوی این ملت امکان تصمیم‌گیری نداریم. مکانیسم باید به نحوی باشد که گفت‌وگوهای سوری منجر به توافقی شود که به نفع ملت سوریه باشد و هرچه ملت سوریه تعیین کند، برای همه ملاک عمل خواهد بود.

جابرانصاری در خصوص گفت‌وگوهای ایران و عربستان با بیان اینکه اقدامات و تلاش‌هایی بین جمهوری اسلامی و دولت عربستان برای فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوی مستقیم و مفاهمه در ارتباط با اختلافات و مسائل موجود در منطقه در جریان است، اظهار داشت: این تلاش‌ها در ساز و کارهای دیپلماتیک موجود در حال پیگیری است و جمهوری اسلامی براساس سیاست ثابت خود در مورد همسایگان و کشورهای اسلامی برای تعریف فصل جدیدی از رابطه و تلاش در جهت حل بحران‌های منطقه که منافع‌اش هم برای جمهوری اسلامی و هم دولت‌های منطقه و هم مجموعه امت اسلامی خواهد بود، آمادگی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: در این چارچوب تلاش‌هایی در حال مدیریت است و امیدواریم با وجود اراده قطعی در طرف مقابل (عربستان) امکان رسیدن به این هدف فراهم شود.

جابرانصاری در پاسخ به این سوالی مبنی براینکه موضع جمهوری اسلامی نسبت به تشکیل ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان و اینکه آیا تهران از سوی ریاض برای این ائتلاف دعوت شده؟ پاسخ داد: جمهوری اسلامی سیاست ثابتی در رویارویی و مبارزه با تروریسم دارد و بیشترین هزینه‌ها را در تحولات یک دهه اخیر در منطقه که خطر تروریسم ملت‌ها و دولت‌های منطقه و جهان را با مشکل مواجه کرده، پرداخت کرده است و اتباع جمهوری اسلامی بالاترین هزینه‌ها را در مبارزه با تروریسم داده‌اند.

وی با بیان اینکه از هر گونه اقدام در رویارویی با تروریسم استقبال می‌کنیم یادآور شد: البته موثر بودن اقدامات در رویارویی با تروریسم منوط به در نظر گرفتن برخی مسائل ضروری وا ساسی است. اول اینکه شعارهای داده شده با عملکردها منطبق باشد و دوم اینکه در هر گونه اقدام علیه تروریسم، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی دولت‌هایی که در سرزمین آنها خطر تروریسم وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر آن قوانین بین‌المللی نیز مورد احترام باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی و بدون هماهنگی با دولت‌های مرکزی و همچنین بدون در نظر گرفتن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهایی که با تروریسم مواجه هستند و برخورد با استاندارد دوگانه می‌تواند چارچوب‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد و اگر اقدامی صورت گیرد به نقض‌غرض مواجه شود.

وی گفت: اگر اینها رعایت شود جمهوری اسلامی از هر اقدامی در مبارزه با ترورسیم استقبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره سفیر جدید عربستان در تهران نیز گفت: بررسی‌ها در خصوص سفیر جدید براساس ساز و کار موجود انجام و پاسخ به دولت عربستان داده شده و به زودی شاهد شروع به کار سفیر جدید عربستان آقای علی حسن جعفر هستیم.

جابرانصاری درباره هفته وحدت نیز گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اعلام هفته وحدت است و گرچه این اقدام جنبه نمادین دارد اما نماد ثابت سیاست واقعی جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب بود. براساس رهنمودهای رهبری و رهبر انقلاب، وحدت امت اسلامی به عنوان برنامه ثابت جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفته و در همین قالب اهتمام به مسئله مهم و اساسی امت اسلامی یعنی اشغال فلسطین جزو ثابت و تغییرناپذیر سیاست جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: اهمیت برگزاری اجلاس وحدت اسلامی در فضای فعلی منطقه و بعد از تشدید رویارویی شیعه و سنی و توطئه دشمنان است. ما به دنبال وحدت بین امت اسلامی هستیم و هرچه اختلاف ایجاد شود به نفع دشمنان خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این وزارتخانه نهایت همکاری را برای دعوت از میهمانان به منظور شرکت در این اجلاس انجام داده و امیدواریم اجلاس مذکور پیام‌آور وحدت و دوستی بین ملت‌های مسلمان و مجموعه امت اسلامی باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس