کد خبر 511492
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶

در بازار شب یلدای امسال قیمت گز و شیرینی ثابت مانده، در بین میوه‌ها هندوانه بیش از همه گران شده و بازار آجیل نیز در کسادی تمام به سر می‌برد.

به گزارش مشرق ، مردم در حالی به استقبال شب یلدا می‌روند که بازارها آن‌چنان ‌که انتظار می‌رفت گرم نیست. کاهش قدرت خرید مردم از یک‌سو و رشد قیمت برخی اقلام از سوی دیگر، بازار شب یلدا را به قول اقتصاددان‌ها دچار تورم رکودی کرده است.

این در حالی است که قیمت همین محصولات چند ماه پیش و در فصل گرما به ‌قدری پایین آمده بود که حتی برداشت آن‌ها نیز صرفه نداشت اما آن شوری آن زمان و این بی‌نمکی شب یلدا برای هر کس آب نداشته باشد، برای دلالان بازار میوه نان خوبی به همراه داشته و هنوز شب یلدا نشده قیمت هندوانه آن به نزدیکی 4 هزار تومان رسیده است.

البته نیاز به شرح ندارد که همه نیازهای مردم در شب یلدا به هندوانه محدود نمی‌شود و سایر اقلام نظیر آجیل، سیب، پرتقال، موز، انار، نارنگی و مواد غذایی همچون برنج، روغن، مرغ، سیب‌زمینی و.. را نیز باید در سبد مایحتاج شب یلدا جا داد.

*قیمت عمده‌فروشی میوه در آستانه شب یلدا

بر اساس اعلام اتحادیه میوه و تره‌بار اصفهان قیمت عمده‌فروشی انار ویژه کیلویی 4 هزار و 500 تومان، کیوی 3 هزار و 500، لیموشیرین 2 هزار و 800، موز 3 هزار و 200، نارنگی بندری 7 هزار تومان، نارنگی شمال 4 هزار تومان، پرتقال تامسون جنوب 4 هزار و پرتقال تامسون 3 هزار تومان اعلام‌ شده و هندوانه عمده‌فروشی 3 هزار تومان در میدان‌ها عرضه می‌شود.

با این ‌حال ناصر اطرج؛ رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میدان‌ها میوه و تره‌بار اصفهان معتقد است: بیشتر هندوانه پاییزه شهرستان میناب در استان هرمزگان به علت بارش تگرگ و یخبندان از بین رفت و کشاورزان این شهرستان هندوانه نو خود را به قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند.

در بازار اما قیمت‌ها نوسان جالبی به خود دیده و بعضاً منطقه به منطقه قیمت‌های مختلفی به خود گرفته‌اند. در بازار خرده فروشی قیمت هر کیلو هندوانه بین3 هزار و 500 الی 4 هزار، پرتقال تامسون 4 هزار و 500، انار 5 هزار و نارنگی نیز 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان به طور متوسط مورد عرضه قرار می‌گیرند.

*قیمت گز و شیرینی گران نمی‌شود

مهدی رهگذر؛ رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای انواع گز و شیرینی در شب یلدا نداریم، اظهار داشت: قیمت‌ها هیچ تغییری نکرده و گز و شیرینی بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان با اشاره به افزایش عرضه و تقاضای گز و شیرینی در ایام پایانی آذرماه به ‌ویژه در شب یلدا افزود: تلاش می‌شود تا با ارائه محصولات با کیفیت و نیز نظارت کافی محصولات با سلامت کامل به دست مصرف‌کنندگان برسد.

در این شرایط به نظر می‌رسد لازم است گروه‌ها و نمایندگان نظارت‌کننده بر نحوه فروش و قیمت گز و شیرینی از طرف اتحادیه و سایر ارگان‌های ذی‌ربط بر بازار گز و شیرینی نظارت داشته باشند تا با تخلف احتمالی صورت گرفته برخورد شود.

*بازار راکد آجیل

به نظر می‌رسد قیمت میوه و شیرینی آن‌قدر نسبت به متوسط درآمد مردم زیاد شده که دیگر جایی برای آجیل در سبد مصرفی شب یلدای آن‌ها باقی نمانده است. این جمله را یکی از آجیل‌فروشان اصفهانی گفت و تأکید کرد: نیازی به شرح نیست زیرا همین پیاده‌روهای خلوت نشان می‌دهد در بازار آجیل امسال یلدا خبری از رونق نیست.

وی همچنین افزود: بر اساس همین تقاضای کم‌، قیمت‌ها نیز تقریباً ثابت مانده و نسبت به‌روزهای قبل تغییری نکرده‌اند.

این فروشنده آجیل قیمت هر کیلو آجیل مخصوص شب یلدا را 30 الی 40 هزار تومان اعلام کرد و گفت: بستگی به اقلام موجود در آجیل این قیمت متفاوت است در حال حاضر گران‌ترین قلم پسته ویژه 45 هزار تومانی است و هر چه کشمش آجیل بیشتر باشد، قیمت آن کمتر خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقیقت ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق سلام: ان شاالله بازار بیشتر از این دچار رکود یا ور شکستگی شود .انتخابات هم نزدیک هست .البته اگر بعضی ها عبرت بگیرند. به جز بی غیرت ها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس