کد خبر 511275
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود، گفت: آینده مردم سوریه در اختیار ملت این کشور است.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار "ژرار لارشه" رئیس مجلس سنای فرانسه که عصر امروز (یکشنبه) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به این دیدار، اظهار داشت: دیداری بسیار خوب، سازنده و بامحتوایی را با رئیس مجلس سنای فرانسه و هیئت همراه داشتیم. در این دیدار مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: ایران و فرانسه نقطه نظرات مشترکی را نسبت به مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری گروه‌هایی مثل داعش که دشمن بشریت هستند و مرتکب جنایات زیادی در منطقه شده‌اند و ظرفیت‌های خطرناکی را برای منطقه به وجود آوردند، با یکدیگر دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما با یکدیگر هم‌نظر بودیم که باید در منطقه و صحنه بین‌الملل با تروریسم مبارزه کرد. در این دیدار بر حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه تبادل‌نظر کردیم و معتقد هستیم تضعیف کشورهای منطقه می‌تواند موجب نفوذ تروریسم در این کشورها شود.

ولایتی درباره روابط بین ایران و فرانسه گفت: آینده همکاری ایران و فرانسه روشن است و با توجه به سابقه طولانی که در تاریخ روابط دو کشور وجود دارد، زمینه برای توسعه روابط بین ایران و فرانسه فراهم است.

وی به سفر رئیس‌جمهور ایران به فرانسه اشاره کرد و گفت: سفر قریب‌الوقوع آقای روحانی به فرانسه موجب توسعه در رفت و آمدهای دو کشور خواهد شد و این تبادل‌نظرها می‌تواند روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را تقویت کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگار فرانسوی مبنی بر اینکه نگاه ایران و فرانسه نسبت به مسئله سوریه یکسان نیست، تصریح کرد: ما هیچ توقعی نداریم که نگاه دو کشور درباره یک کشور ثالث بر هم منطبق باشد و این یک توقع غیرواقع‌بینانه است.

ولایتی ادامه داد: نظرات ایران و فرانسه به یکدیگر نزدیک است و هر دو کشور درباره مسائل سوریه و مخالفت با تروریسم با یکدیگر توافق دارند و معتقدیم را‌ه‌حل سوریه نظامی نیست.

وی با تأکید بر اینکه تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود، گفت: آینده مردم سوریه در اختیار ملت این کشور است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد، بنابراین اگر ما این‌قدر هم با کشورهای دیگر در صحنه و روابط منطقه‌ای تفاهم داشتیم، بسیاری از مشکلات سیاسی قابل حل بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به گفته دیگر این خبرنگار فرانسوی مبنی بر "قصد ندارم فضای بین دو کشور را خراب کنم، اما نظر ایران و فرانسه درباره سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه یکی نیست"، افزود: این همان بخشی است که نگاه ما با یکدیگر مختلف است، اما استدلال ما این است که بشار اسد با وجود حمله گروه‌های تروریستی به این کشور به‌مدت 5 سال در سوریه ماند و از آن دفاع و تمامیت ارضی کشورش را حفظ کرد که این موضوع بسیار قابل تقدیر است.

ولایتی ادامه داد: ما قصد تصمیم‌گیری برای مردم سوریه را نداریم و آنها به هر کسی که دوست دارند، می‌توانند رأی دهند و هر دولتی را که می‌خواهند انتخاب کنند، زیرا این حق مردم سوریه است.

وی تصریح کرد: یکی از محاسن رابطه ایران و فرانسه این است که با یکدیگر به‌راحتی سخن می‌گویند و بنده با رؤسای جمهور فرانسه در گذشته دیدارهای مفصلی را داشتم؛ به‌عنوان مثال آقای سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه از بنده شخصاً دعوت کرد که در کاخ الیزه با وی دیدار و مذاکراتی داشته باشم و به این منظور سفیر فرانسه دعوت‌نامه‌ای را به منزل ما آورد و بنده در سفرم به فرانسه به‌مدت یک ساعت با سارکوزی گفت‌وگو کردم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    اگرسوریه به قطعات کوچکتر تقسیم بشه به نفع اسرائیل میشه و این خواسته ی اسرائیله..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس