شاخص بورس طی 2 روز کاری پس از مختومه شدن پی.ام.دی نزدیک به 500 واحد سقوط کرده که نزول کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد روند نزولی بورس در 2 روز پس از پایان پی.ام.دی نسبت به روزهای قبل از آن، شدیدتر شد.

گروه اقتصادی مشرق- بازار سرمایه 2 سالی است که در نزول مستمر افتاده است و سهامداران بورسی را به زیان مطلق رسانده است.

در ابتدای دولت وضعیت بازار سرمایه تحت تاثیر تبلیغات درباره برنامه‌های فوری دولت برای رونق اقتصادی و آثار مثبت مذاکرات هسته‌‌ای خصوصا توافق موقت ژنو در آذرماه 1392، حبابی شد و مسئولان دولتی نیز در ابتدا در باد همین حباب خوابیدند و رشد سریع بورس را نشانه تدابیر اقتصادی خود می‌دانستند و مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت می‌کردند.

اما آن حباب، خیلی زود فرونشست، زیرا فعالان بازار سرمایه فهمیدند که نه خبری از برنامه‌های کوتاه‌مدت برای رونق اقتصادی است و نه تبلیغات رسانه‌ای در مورد لغو تحریم‌ها با اجرای توافق ژنو واقعیت دارد.

پس از آن طی 2 سال اخیر با وجود اخبار متعددی که از تحولات مذاکرات هسته‌ای منتشر شد و هر بار مسئولان دولتی از برداشتن یک گام موفقیت‌آمیز دیگر در راه لغو تحریم‌ها سخن می‌گفتند، بازار سرمایه با احتیاط به این اخبار نگاه کرد.

روزهای سقوط بورس در روزشمار لغو تحریم‌ها

حتی امضای توافق نهایی هسته‌ای (برجام) در تیرماه امسال که با ادعای در برداشتن لغو همه تحریم‌ها همراه بود نیز نتوانست سد احتیاط بورس را بشکند.

در این میان از نظر مسئولان دولتی اینطور تحلیل می‌شد که با بسته شدن پرونده پی.ام.دی به عنوان آخرین گام اجرای برجام و قطعی شدن لغو کامل همه تحریم‌ها، احتمالا بازار سرمایه روی خوش به توفیقات هسته‌ای دولت نشان خواهد داد و سد مقاومت آن بالاخره شکسته خواهد شد.

نهایتا سه‌شنبه هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده پی.ام.دی ایران را مختومه کرد که موج شادی بی‌سابقه و تبریک و تقدیر میان دولت و حامیانش ایجاد کرد و وعده لغو قطعی همه تحریم‌ها از 3 هفته دیگر را نیز به دنبال داشت.

اما بازار سرمایه همچنان به تبلیغات رسانه‌ای درباره توافق هسته‌ای، برجام، پی‌.ام.دی و لغو تحریم‌ها با نگاه محتاطانه می‌نگرد و خوش‌بینی دولتی‌ها به شکسته شدن سد مقاومت آن، فعلا نادرست بوده است.

طی چند روزی که از بسته شدن پی.ام.دی می‌گذرد و به روایت مسئولان دولتی روزشمار لغو کامل تحریم‌ها در پایان کار خود است، باز هم بورس به ادامه سقوط خود داد؛ امری که تحیر حامیان دولت را به دنبال داشت.

شاخص بورس طی 2 روز کاری پس از مختومه شدن پی.ام.دی نزدیک به 500 واحد سقوط کرده که نزول کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد روند نزولی بورس در 2 روز پس از پایان پی.ام.دی نسبت به روزهای قبل از آن، شدیدتر شده است.

روزهای سقوط بورس در روزشمار لغو تحریم‌ها

فقط روز شنبه شاخص بورس 413 واحد سقوط کرد. در میان گروه‌های بورسی، گروه شرکت‌های نفتی 4763 واحد سقوط کرد که نزول بی‌سابقه‌ای است. شاخص گروه شرکت‌های ارتباطی نیز امروز 19 درصد سقوط کرد که در نوع خود یک رکورد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بله دیگه بورس از سال 90 و با بی ارزش شدن پول ملی این اتفاق براش افتتد
  • سیروس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    بورس چی هست اصلا؟؟
  • محسن ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    کاش به جای خوابیدن پول در بانک میتوانستم در بورس سرمایه گذاری کنم
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    هیچی سیروس خان شما خودتو عصبانی نکن
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    هعی... ریال ریـــــــــال ری یال
  • عباسی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    ای وای... سرمایه مملکت رو ببین مسئولان کاری کنید من کارمند که نمی تونم سیاست گذاری کلانی داشته باشد ضمنا شما مسئول هستید
  • مسی خطر ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    پول من هم خوابیده بیدارش کنم؟
  • خخخ گو ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    خخخخخخخ
  • سیروس ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    افرین عباسی
  • یارانه خوار ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    یارانه هارو کم نکنید زیاد کنید یارانه خوبه یارانه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    ایران در حال گذاره داریم وارد عصر جدیدی توی ایران میشیم ایران در حال ورشکستگی بزرگه
  • یک پزشک ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    علل عمق رکود: ۱. دولت روحانی و مجلس لاریجانی در سال ۹۲ سهم صنایع از هدفمندی و در سالهای بعد وجوه حاصل از حذف یارانه ها را بجای صنعت و اشتغال به طرح نمایشی، مسکنی و تبلیغاتی تحول سلامت( از قول کارشناسان حتی اصلاح طلب مانند پزشکیان) دادند تا مقابل مسکن مهر علمش کنند و در انتخاباتها بهره برداری نمایند متاسفانه هم طرح غیرکارشناسی و پرهزینه تحول سلامت در شرف شکست است(بقول خود وزیر) و هم صنایع تعطیل شدند! ۲. گره زدن مقوله مهم اقتصاد به نمایش مذاکرات هسته ای که نتیجه معکوس داد و صدای هواداران دولت هم درآمد ۳. عدم توجه و ایمان به توان داخلی و واردات افسارگسیخته و اشباع نیاز داخلی با کالای خارجی بعبارتی اشتغالزایی برای خارجیان! ۴. اعتماد و خوسبینی به رقبا و دشمنان خارجی که باعث طمع بیشتر آنان برای امتیاز گیری با روش های جدید مانند افت شدید قیمت نفت و تهدید نظامی و...شد! ۵. و... این است نتیجه سیاسی کاری با لعاب تدبیر! عدم اخلاص ! والسلام
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    عزیزم خواب مسئولان را بهم نزن!
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    ادامشم بگو: . . .نَمَنَدی؟! هاردان گلیپ؟؟؟؟!!!!!
  • نسل رفتنی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
    0 0
    تقریبا درست گفتی! ولی اینم باید گفت که تو "گذار" تکانه ها شدیده، انقدر شدید، که نقطه هارم تکون میده! ایران در حال "گدازه"!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس