کد خبر 509209
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱

معاون ارزي بانک مرکزي با اعلام سياست‌هاي جديد بازار ارز، گفت: در حال تهيه برنامه يکسان سازي نرخ ارز هستيم، ضمن اينکه با راه اندازي بازار محصولات مشتقات ارزي موافقت کرديم نه بورس ارز.

به گزارش مشرق، غلامعلي کامياب در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبني بر اينکه آيا بانک‌هاي خارجي درخواستي براي همکاري با نظام بانکي ايران در پساتحريم داشته اند يا خير؟ گفت: تعداد درخواست‌هاي همکاري خارجيان بسيار زياد است که عمدتا از سوي بانک‌هاي بزرگ کشورها اروپايي و تعدادي هم از طرف کشورهاي آسيايي بوده است. برخي از اين تقاضاها براي ايجاد شعبه در کشورمان بوده است.

معاون ارزي بانک مرکزي افزود: در مجموع ايجاد روابط بانکي مد نظر آنها است، همچنين افتتاح حساب، ايجاد روابط کارگزاري، انجام عمليات بانکي، گشايش اعتبار اسنادي، ضمانت نامه، حواله و غيره نيز در دستور کار است، اما در نهايت با ايجاد روابط کارگزاري تمامي اين مراحل و پرداخت ها امکانپذير مي شود.

موافقت با راه اندازي بازار مشتقات ارزي
وي در پاسخ به پرسش ديگر مهر، درباره راه اندازي بورس ارز و اينکه مسئولان بورس اعلام کرده اند که در صورت عدم موافقت بانک مرکزي باز هم بورس ارز را راه اندازي مي کنند؟ عنوان کرد: بانک مرکزي با راه اندازي بازار محصولات مشتقات ارزي موافقت کرده است نه بورس ارز؛ اما اطلاعي درباره زمان راه اندازي اين بورس ندارم و بايد بورس برنامه آن راه اندازي و آماده کند که البته طول مي‌کشد ولي بانک مرکزي برنامه آن را آماده کرده است.

کامياب در مورد پيمان‌هاي پولي دو جانبه با کشورهايي همچون روسيه، ترکيه و عراق گفت: پيمان‌هاي پولي دو جانبه را کماکان ادامه مي‌دهيم.

وي در پاسخ به اين مطلب که اما شنيده شده است که در سفر اخير پوتين يکسري مسائل در اين زمينه مطرح شده و مشکلاتي در اين خصوص وجود دارد، آيا اين موضوع صحت دارد؟ عنوان کرد: قراردادي با روسيه در اين زمينه منعقد کرده ايم و موضوع نهايي شده و به زودي اين برنامه را عملياتي خواهيم کرد و هيچ مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

برنامه يکسان سازي نرخ ارز در حال تدوين
معاون ارزي بانک مرکزي در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره برنامه بانک مرکزي براي يکسان سازي نرخ ارز گفت: در حال حاضر بانک مرکزي در حال تهيه برنامه يکسان سازي نرخ ارز است.

خبرنگار مهر در ادامه پرسيد ارز تک نرخي حول و حوش چه نرخي خواهد بود، اين نرخ به قيمت ارز مبادله اي نزديک است يا به نرخ بازار آزاد؟ که کامياب در پاسخ اظهارداشت: حالا نمي‌توانم به اين سئوال پاسخ دهم و بهتر است که پاسخي به آن ندهم.

وي در ادامه درباره وضعيت بازار ارز و گراني دلار و در پاسخ به اينکه آيا بانک مرکزي براي تعادل بخشي به قيمت‌ها تزريق ارز را افزايش داده است و يا برنامه خاصي براي بازار ارز دارد؟ بيان کرد: بانک مرکزي روي بازار ارز کار مي کند.

اين مقام مسئول در بانک مرکزي درباره داستان جمع آوري ضربتي حدود ۴۰ تا ۵۰ دلال ارزي از بازار ظرف چند ساعت و اينکه آيا اين همان گام چهارم بانک مرکزي و ديگر دستگاه‌هاي ذي‌ربط در بازار ارز است؟ ادامه داد: بانک مرکزي مقررات ناظر بر عمليات ارزي را سال گذشته ابلاغ کرده و اين اقدام اخير در بازار ارز در جهت اجراي اين مقررات ارزي بوده است.

وي درباره اينکه آيا اين دلالان از قبل شناسايي شده بودند؟ نسبت به اين موضوع اظهار بي اطلاعي کرد و ادامه داد: بانک مرکزي تک تک به دنبال اين افراد نبوده است. ما آئين نامه اي را ابلاغ کرديم و بايد مقررات آن اجرايي شود و اگر کسي آن را اجرا نکرد بايد با آن برخورد شود.

معاملات ارزي فردايي مورد تائيد نيست
کامياب در مورد معاملات فردايي و اينکه تعدادي از دلالان در فضاي مجازي معاملات فردايي انجام مي دهند و بانک مرکزي با آنها برخوردي خواهد داشت يا خير؟ عنوان کرد: معاملات فردايي مورد تائيد بانک مرکزي نيست و تا آنجا که بتوانيم، جلوي آن را مي گيريم و برخورد مي کنيم.

معاون ارزي بانک مرکزي در پاسخ به اين مطلب که آيا بخشي از افزايش قيمت ارز به معاملات فردايي مربوط مي شود؟ گفت: معاملات فردايي عمدتا معاملات صوري براي متاثر کردن بازار و براي سوء استفاده سفته بازان است.

معاون ارزي بانک مرکزي نسبت به اينکه پيشنهاد بانک مرکزي براي نرخ ارز در لايحه بودجه سال ۹۵ چه رقمي است؟ اظهار بي اطلاعي کرد و افزود که در جريان نيستم.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس