وزير خارجه آمريکا اذعان کرد قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل براي حل بحران سوريه، شباهت زيادي به طرح پيشنهادي ايران دارد.

به گزارش مشرق، جان کري وزير خارجه آمريکا روز جمعه به وقت نيويورک (بامداد شنبه به وقت تهران) گفت: قطعنامه مصوب شوراي امنيت سازمان ملل در مورد سوريه، به طرح پيشنهادي ايران براي حل بحران بسيار شباهت دارد.

کري اين اظهارات را پس از تصويب قطعنامه 2254 در شوراي امنيت، در نشست خبري مشترک با سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و استفان دي ميستورا نماينده دبير کل سازمان ملل در امور سوريه در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

وي در پاسخ خبرنگار شبکه العربيه که گفت روسيه و آمريکا با عدم بحث در مورد سرنوشت بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در حال عقب انداختن اين مسئله هستند، گفت اينطور نيست و توافق وين و قطعنامه شوراي امنيت در حقيقت زمانبندي‌اي براي انتقال سياسي در سوريه است.

وزير خارجه آمريکا گفت: «حدود يک سال قبل هم، ايراني‌ها طرحي را براي صلح در سوريه ارائه کردند، که مشتمل بود بر آتش بس، تدوين قانون اساسي جديد، ايجاد دولت وحدت ملي و برگزاري انتخابات. خوب مي‌بينيد که اين تا حد بسيار زيادي به اين (قطعنامه شوراي امنيت) نزديک است.»

کري در ادامه گفت آمريکا، کشورهاي غربي و معارضين پس از مشاهده آنکه اصرار بر کناره‌گيري فوري اسد «جنگ را طولاني» مي‌کند، حاضر به امتيازدهي شدند و پذيرفتند که رئيس‌جمهور سوريه طي يک دوره انتقالي از قدرت کناره‌گيري کند.

او با اين حال بار ديگر تأکيد کرد که تا زماني که اسد در قدرت حضور داشته باشد، جنگ در سوريه متوقف نمي‌شود.

در ادامه لاوروف به اظهار نظر پرداخت و گفت مصوبه شوراي امنيت يک نکته کليدي دارد و آن اينکه تنها مردم سوريه بايد در مورد آينده خود تصميم‌گيري کند.

روسيه به همراه ايران تأکيد دارند که مطرح کردن پيش‌شرط عدم حضور بشار اسد در انتخابات سوريه، غير قابل پذيرش است و تنها اين مردم سوريه هستند که بايد با آرا خود در مورد آينده اسد و کشورشان تصميم‌گيري کنند.

شوراي امنيت روز جمعه قطعنامه‌اي را به تصويب رساند که خواستار آغاز مذاکرات سوري-سوري ظرف چند هفته آينده، برقراري آتش‌بس، تشکيل دولت وحدت ملي ظرف 6 ماه و برگزاري انتخابات ظرف 18 ماه است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    0 0
    ناجنس جنایتکار کر اخر حرف خود را می زند اسد باید برود.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    0 0
    همه چیز را انداخت گردن ایران!! طرح ایران کجا و متن قطعنامه کجا!!!!! تحویل بگیرید نوابغ دیپلماسی!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس