کد خبر 509979
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰

نخست وزیر عراق از ائتلاف جدید سعودی ها برای جنگ علیه داعش ابراز تعجب کرد و گفت، این کشورها در طول یک سال ونیم به درخواست های کمک به عراق در جنگ علیه داعش دریغ کرده اند و اگر اعلام جهاد کفائی مرجعیت نبود ، داعش حالا در کشورهای خلیج فارس حضور داشت.

به گزارش مشرق، حیدرالعبادی در بیانیه ای در شامگاه پنجشنبه با اشاره به اینکه هم اکنون دو کشور عراق و سوریه بصورت واقعی در حال جنگ با تروریست ها هستند، گفت ما با تعدادی از کشورها برای کمک به عراق در جنگ علیه تروریسم تماس گرفتیم ، اما تمایلی نشان ندادند.

دولت سعودی این هفته از تشکیل یک ائتلاف موسوم به ائتلاف اسلامی ضد داعش با مشارکت 34 کشور خبر داد که قرار است در عراق و سوریه علیه داعش وارد جنگ شوند، این درحالی است که عراقی ها اعتقاد دارند عربستان و تعدادی از کشورهای فهرست اخیر در شکل گیری گروه های تروریستی از جمله داعش و حمایت از این گروه ها نقش فعالی دارند.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از بیانیه رسانه ای خود از قول جوبایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت،واشنگتن اطمینان داده که در خصوص پرونده اشغال نظامی شمال عراق توسط نیروهای ترکیه ، در شورای امنیت از عراق حمایت خواهد کرد.

وی در عین حال از مقامات ترکیه به دلیل اظهارات متناقض آنان در ارتباط با بحران اخیر در روابط دو کشور انتقاد کرد.

روابط ترکیه و آنکارا حدود 15 روز پیش با ورود نیروهای ترکیه به بعشیقه ، منطقه ای در 110 کیلومتری عمق خاک عراق درحوالی موصل مرکز استان نینوا وارد یک مرحله بحرانی شده است.
ترکیه از عقب نشینی نیروهایش برغم درخواست های متوالی بغداد طفره رفته است و دولت عراق نیز به همین دلیل به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است.

العبادی در بخش دیگری از بیانیه خود به اختلافات داخلی در کشور اشاره کرد و گفت این اختلافات مانع سازندگی و اصلاحات در کشور است .

وی از برخی گروه ها که در مسیر طرح های دولت مانع تراشی می کنند انتقاد کرد و در عین حال گفت دولت عراق طی یک سال و نیم اخیر با چالش های بزرگی از جمله جنگ علیه داعش، کاهش قیمت نفت و مبارزه با فساد روبه رو بوده است اما به گفته وی بغداد برای این چالش ها راهبردهای خود را دارد.

نخست وزیر عراق در پایان به خطر تفکر افراط گرایی در منطقه اشاره کرد و گفت این تفکر تروریستی و تکفیری خطری برای اسلام است و اکنون در حال تخریب چهره دین اسلام ، دین صلح ،می باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    جای تاسف داره که کشورت در اشغاله امیدت به قول جو بایدنه دم نوری المالکی گرم. فکر کنم اگه زمان حمله داعش به عراق العبادی به جای المالکی نخست وزیر بود به جای مسلح کردن نیروهای مردمی و مقاومت به حمایت امریکاییها امید میبست.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    روابط ترکیه انکارا
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    دور نیست که میبینیم داعش تو خاک عربستان هم حضور پیدا میکنه شک ندارم اون شاهزاده های عربستانی که از داعش حمایت کردند حالا برای رسیدن به قدرت داعش رو به خاک عربستان هم میکشونن و جنگ قدرت تو عربستان رخ خواهد داد.
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    آل سعود و مفتی هاش/وهابیت و تند روی و تکفیر و بکش برو بهشت/بریتانیای مهربون بیش از 90 در صد مشکلات خاورمیانه و جهان اسلام توسط بریتانیای مهربون از طریق حمایت از وهابیت به وجود اومده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس