کد خبر 509725
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷

عربستان سعودی بعد از ۲۵ سال تعطیلی سفارت خود در عراق قصد دارد امروز سفیر خود را به عراق بفرستد تا در مراسم بازگشایی سفارت خود در بغداد شرکت کند.

به گزارش مشرق، رحمان نعیمی در روزنامه جوان نوشت:  عربستان سعودی بعد از 25 سال تعطیلی سفارت خود در عراق قصد دارد امروز سفیر خود را به عراق بفرستد تا در مراسم بازگشایی سفارت خود در بغداد شرکت کند. سعودی‌ها سفارت خود را در زمان حکومت صدام حسین و به دلیل حمله او به کویت و اشغال نظامی این کشور تعطیل کردند، هر چند بعد از سرنگونی او روابط خود را با عراق در سال 2004 از سر گرفتند اما به دلیل سیاست‌های مداخله‌جویانه خود در عراق و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور، این از سرگیری روابط به بازگشایی سفارت آنها در بغداد ختم نشد. حالا به نظر می‌رسد ریاض می‌خواهد با بازگشایی سفارت به روابط خود با عراق سر و سامانی بدهد اما با توجه به تداوم سیاست‌گذشته و حتی تشدید آن در وضعیت فعلی، نمی‌توان انتظار رفتاری متفاوت با گذشته از سعودی‌ها در قبال عراق و تمامیت ارضی این کشور داشت. پس، قصد ریاض برای بازگشایی سفارتش در عراق این سؤال را پیش می‌کشد که سعودی‌ها از این کار چه هدفی را دنبال می‌کنند؟


پاسخ مسئله دست کم از یک جهت به تحولاتی مربوط می‌شود که طی روزهای اخیر در شمال عراق و بر سر پایگاه اردوگاه نظامی بعشیقه واقع در 30 کیلومتری شمال شرق موصل به وجود آمده است. دولت ترکیه به بهانه آموزش و تعلیم نیروهای پیشمرگه کرد در اوایل ماه جاری میلادی تعدادی نیروی نظامی خود را به همراه تانک و زره‌پوش راهی این اردوگاه کرد. این اقدام ترکیه هر چند با هماهنگی دولت اقلیم کردستان عراق بود اما با مخالفت شدید دولت بغداد روبه‌رو شد و کار را به آنجا رساند که دولت بغداد شکایت رسمی خود را به شورای امنیت فرستاد و با پیگیری و تماس با اعضای دائم این شورا موافقت آنها را برای قرار گرفتن شکایت خود در دستور کار شورا به دست آورد.

حالا ترکیه دست کم در ظاهر بخشی از نیروهای مستقر خود را در بعشیقه خارج کرده اما بر حفظ مابقی نیروهایش بر حضور نظامی در این اردوگاه اصرار می‌کند. اخباری طی این جریان منتشر شد که گویای حضور تعدادی از نیروهای نظامی عربستان در این منطقه بود و نشان می‌دهد این مداخله نظامی ترکیه به خاک عراق نه تنها بدون هماهنگی با سعودی‌ها نبوده بلکه ریاض نقشی هم در این برنامه به عهده دارد. این نقش با توجه به رابطه اسامه النجیفی با سعودی‌ها قابل توجه است چنانکه سند مربوط به پرداخت بیش از نیم میلیون دلار سعودی‌ها به او آن هم 13 روز بعد از سقوط موصل به دست داعش، نشان می‌دهد عربستان از ابتدای ماجرای موصل به طور مستقیم با النجیفی ارتباط داشته‌ تا با فراهم کردن زمینه مناسب کار سقوط موصل را برای داعش آسان کند.

حالا که جبهه‌ای گسترده علیه داعش به وجود آمده و ارتش و نیروهای مردمی عراق آماده می‌شوند تا بعد از الانبار سراغ موصل بروند، ترکیه و عربستان به فکر ورود مستقیم به خاک عراق افتاده‌اند تا جبهه‌ای جدید را علیه دولت بغداد آن هم با شعار مبارزه با داعش ایجاد کنند. مقر عملیاتی این جبهه را باید همین پایگاه بعشیقه دانست که در آنجا نیروهای مربوط به افرادی نظیر النجیفی و برخی از قبایل ضددولت بغداد مشغول آموزش و آمادگی نظامی شده‌اند.

از سوی دیگر، گفته می‌شود که ترکیه تماس‌هایی با سران بعثی‌ها داشته تا اتحاد نظامی خود را با داعش به هم زده و با پیوستن به جبهه بعشیقه در سقوط موصل با آنها همکاری بکند. در صورتی که ترکیه و عربستان با مقر بعشیقه خود بتوانند همکاری بعثی‌ها را به دست بیاورند و در پی آن موفق به اشغال موصل بشوند، باید منتظر پایگاهی در موصل شد که متشکل از بعثی‌ها و نیروهای قبایل ضد‌دولتی بود که همانند داعش سرنگونی دولت عراق و فتح بغداد را دنبال می‌کند.

این هدف نهایی نیازمند حضور بیشتر سعودی‌ها در عراق است و به همین جهت هم گفته شده که آنها بعد از بازگشایی سفارت خود در بغداد سعی در بازگشایی کنسولگری خود در اربیل، مرکز دولت اقلیم کردستان عراق دارند که به طور مستقیم با مقر بعشیقه مرتبط است. این نحو ورود سعودی‌ها به عراق و همزمانی آن با تنش‌های مربوط به بعشیقه نشان می‌دهد آنها بیش از سفارت به دنبال داشتن اتاق عملیاتی خود در عراق هستند تا بتوانند از نزدیک با اتفاقات شمال عراق ارتباط داشته و از این طریق نقش بیشتری در این اتفاقات را به عهده بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    محور شرارت در عراق خانه دار شد
  • رجبعلی از اشکور ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    ملعوووووووووووووووووون به لانه جاسوسی بازگشت
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    پس چرا دولت عراق با بازگشایی این سفارت موفقت می کند ، یعنی دولت عراق از این چیز ها آگاه نیست
  • فرهاد ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
    0 0
    نبایددولت عراق درشرایط حساس کنونی اجازه به عربستان بده توعراق سفارت بازکنه این چه منطقیه این باعث قدرت گرفتن داعش میشه مگه داعش تحت حمایت عربستان نیست /چرااجازه میدن به عربستان سفارت بازکنه توعراق این حماقته
  • پارسا ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 0
    اگه عراقی ها عقل داشتند وفساد در درون دولتمردانشون نفوذ نداشت امیدی بود ولی معضل عراق حل شدنی نیس.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس