آيت الله آملي لاريجاني گفت: حقوق بشري که غربي ها مطرح مي کنند تحميل پيش فرضهاي خودشان است و ما براي انسان ارزشها و مصالحي را قائليم که با پيش فرضهاي غربي ها ناسازگار است.

به گزارش مشرق، آيت الله آملي لاريجاني در سالروز «وحدت حوزه و دانشگاه» در جمع صميمي طلاب و دانشجويان دانشگاه هاي مازندران با گراميداشت ياد و خاطره شهيد مفتح اظهار کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه از منظرهاي مختلف قابل بررسي است و کمک حوزه و دانشگاه به يکديگر از مجاري مختلف قابل تحقق است.

وي ادامه داد: مي توان معنويت عالمان حوزوي را در دانشگاه مطرح کرد و همچنين مي توان نظم پژوهشي دانشگاهيان را در حوزه ها مطرح کرد.

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه سخنان خود به بحث مهم تحول در علوم انساني اشاره کرد و اين بحث را دغدغه مشترک حوزه و دانشگاه دانست و بيان داشت: ما در مقام نفي علومي انساني که از مغرب زمين آمده است نيستيم منتهي يک کنکاش لازم است تا بدانيم اين علوم با خود چه چيزهايي را مي آورند.

رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه بحث بازسازي و تحول در علوم انساني يک بحث بسيار دقيق و فني است گفت: بحث تحول در علوم انساني و بازنگري آن از منظر ديني و ارزش هاي اخلاقي يک بحث فني است و ريشه در فلسفه علم دارد و اين بحث به هيچ وجه سياسي نيست.

وي ادامه داد: برخي سکولارها و مدعيان روشنفکري ادعا مي کنند که بحث تحول در علوم انساني يک بحث سياسي است؛ آنها چنين القا مي کنند که روحانيون مي خواهند بحث نقلي را جايگزين بحث عقلي کنند و اين يک سخن و ادعاي بيهوده است.

آيت الله آملي لاريجاني تصريح کرد: سکولارها و مدعيان روشنفکري از آن جهت که علوم انساني غربي را سکولار مي دانند چنين ادعا مي کنند که بحث تحول در علوم انساني يک بحث سياسي است زيرا سکولاريسم با حکومت ديني تناسبي ندارد.

رئيس دستگاه قضا با بيان اينکه بحث تعامل علوم انساني با ارزشهاي اخلاقي يک بحث علمي و فني است، گفت: برخي مواقع که بحث تحول در علوم انساني مطرح مي شود عده‌اي گمان مي‌کنند که حوزويان مي خواهند بحث نقلي را جايگزين بحث عقلي کنند اين درحالي است که چنين بحثي حتي در مباحث حوزوي نيز مطرح نمي شود.

وي ادامه داد: کساني که گمان مي کنند ورود مباحث ديني به علم فقط اين است که نقل را جايگزين علم کنيم نشان مي دهند که از اساس ماهيت علم را نمي شناسند.

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با بيان اينکه دربحث روابط و تعامل علوم مهم‌ترين بحث، بحث پيش فرضها است، گفت: علوم مخصوصاَ علوم انساني از مجاري مختلفي بر نگاه ديني ابتناء دارند.

وي در ادامه با طرح اين پرسش که آيا ما به عنوان يک عالم محقق که به قرآن و روايات ايمان داريم مي توانيم به علمي با پيش فرضهاي ناسازگار ورود پيدا کنيم؟ گفت: ضرورت بازنگري در علوم انساني توجه به اين نکته است که نمي شود اعتقادات ما با پيش فرضهاي علمي ناسازگار باشد.

آيت الله آملي لاريجاني در ادامه با بيان اينکه علوم انساني اساساَ با انسان سرو کار دارد، اظهارکرد: علماي هرملوتيک در ابتدا مي گفتند که ما به دنبال تفسير متن هستيم اما بعدها هرملوتيک توسعه پيدا کرد و تفسير فعل انساني را هم شامل شد. بنابر اين فيلسوفان هرملوتيک مدعيند فهم فعل آدمي از طريق رفتار انسان قابل تشخيص نيست.

رئيس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به تأثير علماي علوم انساني از پوزيتي ويست ها در مقاطع زماني مختلف بيان داشت: بعدها خود علماي غربي به اين نتيجه رسيدند که فهم و بررسي فعل آدمي نياز به پيش فرضهايي غير مکانيکي دارد.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به تأثير نگاه ديني بر پيش فرضها و پيش داوري ها گفت: انسان مخلوقي است که در او نفخه الهي دميده شده است و هدايت الهي هميشه در مسير انسان قرار دارد.

وي افزود: نگاه يک انساني که معتقد به سيطره يک حقيقت و قدرت نامحدود بر عالم است و انسان را تجلي آن حقيقت نامحدود مي داند با نگاهي که انسان را پرتاب شده به عالم مي داند تفاوت دارد.

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به رويکرد روانکاوانه فرويد و کتاب تعبير روياي او گفت: فرويد به عنوان يک روانکاو غربي تمام تعبير رويا را از لحاظ ارضاي خواسته هاي دروني تحليل مي کند اما ما يک نگاه ديگري به انسان داريم که مي گويد در انسان نفخه الهي وجود دارد.

وي ادامه داد: ما معتقديم که برخي روياها تصويري از واقعيت است و در برخي از روايات آمده که اين روياي صادقه جزئي از اجزاي نبوت است چرا که اين روياي صادقه مي تواند از عالم وراء خبر دهد.

آيت الله آملي لاريجاني تصريح کرد: تفسير انساني که روح را مشاهده مي کند با تفسير رويايي که فرويد ارائه مي دهد و مبتني بر غرائز جنسي است متفاوت است و اين تفسير که روح را مي نگرد بسيار جامع تر است.

رئيس دستگاه قضا در ادامه به بحث حقوق بشر و ادعاهايي که غربي ها در اين زمينه مطرح مي کنند اشاره کرد و گفت: غربي ها هر از چند گاهي جامعه اسلامي را خصوصاَ نظام اسلامي ما را در زمينه حقوق بشر تحت فشار قرار مي دهند؛ بحث ما با آنها در اين رابطه دو نکته را شامل مي شود؛ نخست آنکه معيارهاي غربي ها در زمينه حقوق بشر دوگانه است و نمونه آن تناقضاتي است که غربي ها در رابطه با رعايت حقوق بشر در کشورهاي مختلف اعمال مي کنند و نکته دوم آنکه غربي ها بايد مشخص کنند که با چه پيش فرضهايي اين حقوق را براي بشر اثبات کرده اند.

وي با اشاره به قسمت اول اعلاميه حقوق بشر وبحث کرامت انساني در آن گفت: بايد از غربي ها پرسيد که اين بشري که از ديد شما ماترياليستي و مکانيکي است حقوقش از کجا آمده است؟ اما ما براي انسان کرامتي و ارزش قائل هستيم و معتقديم که نفخه الهي در روح انسان دميده شده است.

آيت الله آملي لاريجاني تصريح کرد: حقوق بشري که غربي ها مطرح مي کنند تحميل پيش فرضهاي خودشان است و ما براي انسان ارزشها و مصالحي را قائليم که با پيش فرضهاي غربي ها ناسازگار است.

رئيس قوه قضاييه اظهار داشت: با بررسي نظرات نظريه پردازان مختلف متوجه مي شويم که از کانالهاي مختلفي مي توان به بحث پيش فرضها رسيد و نگاه ديني و ارزشي در اين پيش فرضها اثر گذار است و اين پيش فرضها نگاه ها و رويکردهاي ما را تعيين مي کند.

وي با بيان اينکه ورود نورم ها به ساحت هاي علمي آشکار شده است، گفت: علوم خصوصاَ علوم انساني از طريق مجاري مختلفي با بيرون علم مرتبط است و اين بيرون علم که عبارت از پيش فرضها و پيش داوري ها است با نگاه ديني تغيير مي کند. بنابر اين ما مي توانيم يک علوم متعالي با نگاه ديني داشته باشيم.

آيت الله آملي لاريجاني در پايان توصيه اي را به طلاب و دانشگاهيان مطرح کرد و گفت: انسان دائماَ درحال عبور از يک مرحله به مرحله ديگر است و انسان با تقوا به اين مي نگرد که براي آينده خود چه چيزي را فرستاده است و بهترين توشه اين است که خالصانه به محضر حق تعالي رجوع کنيم.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس