کد خبر 50941
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۵

همه ما بعد از گذراندن يك روز بد و سخت و براي رهايي از احساس افسردگي به خوردني‌ها روي مي‌آوريم اما نكته مهم اين است كه در اين لحظه بايد خوردني‌هايي را انتخاب كنيم كه به جاي افزايش خستگي و كسالت، خلق ما را بالا ببرند و حال روحي ما را بهبود بخشند.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، روزنامه نيويورك تايمز در يك مقاله بهداشتي جديد فهرستي كوتاه از چند خوراكي موثر را ارائه كرده است كه مي‌تواند باعث افزايش خلق افراد شود. در اين مقاله توصيه شده است:

1-‌ ميوه‌ها، سبزي‌ها و ماهي را انتخاب كنيد. در يك مطالعه جديد كه روي 3500 مرد و زن انجام گرفت معلوم شد اشخاصي كه طي سال گذشته رژيم غذايي‌شان غني از اين قبيل مواد غذايي بوده در مقايسه با افرادي كه بيشتر از انواع دسرها، غذاهاي سرخ كرده، گوشت فرآوري شده، غلات تصفيه شده و محصولات پرچرب استفاده كرده خيلي كمتر دچار افت خلق و حالت‌هاي افسردگي شده‌اند.

بررسي‌هاي قبلي تاييد مي‌كند كه آنتي اكسيدانهاي موجود در ميوه‌ها و سبزي‌ها و همچنين اسيدهاي چرب امگا -3 در ماهي با كاهش خطر افسردگي رابطه مستقيم دارد. فوليت كه نوعي ويتامين B موجود در سبزيجات تيره رنگ مثل اسفناج و نخود است روي انتقال دهنده‌هاي عصبي مغز تاثير مي‌گذارد و اين تاثير مثبت موجب افزايش خلق مي‌شود. بر همين اساس مصرف تمام انواع گروه‌هاي غذايي سالم و مفيد به دليل دارا بودن تمام انواع ريز مغذي‌ها و املاح ضروري براي بدن راهكاري موثر براي مقابله با افسردگي است.

2-‌ كربوهيدرات‌ها را فراموش نكنيد. در بررسي جديدي كه در مجله آرشيو طب داخلي منتشر شده تاكيد شده است افرادي كه روزانه مقدار بسيار كمي كربوهيدرات مصرف مي‌كنند بيشتر دچار اضطراب، افسردگي و پرخاشگري مي‌شوند. در حالي كه بروز اين احساسات منفي در كساني كه رژيم غذايي كم چرب ولي غني از كربوهيدرات دارند به ميزان زيادي كاهش پيدا مي‌كند.

 متخصصان معتقدند كه كربوهيدرات موجب افزايش توليد سروتونين مي‌شوند كه ماده شيميايي نشاط ‌آور در مغز است.

3-‌ يك كمي شكلات بخوريد، نتايج يك مطالعه جديد در سوئيس نشان داد كه خوردن روزانه مقدار كمي (4/1 اونس) شكلات تلخ به مدت دو هفته موجب كاهش هورمونهاي استرس از جمله كورتيزول در افرادي مي‌شود كه استرس بالايي دارند.

شكلات تلخ حاوي آنتي اكسيداني موسوم به پلي فنول است كه در ميوه‌ها و سبزي‌ها نيز يافت مي‌شود و روي ايجاد تغييرات در استرس تاثير دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس