کد خبر 509236
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

روبات دستيار پزشک با ادغام ربات چندضلعي و بازوهاي مکاترونيکي توسط محققان واحد علوم و تحقيقات در شانزدهمين نمايشگاه هفته پژوهش و فناوري رونمايي شد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومي واحد علوم و تحقيقات آرش احمدي نيا دانشجوي کارشناسي ارشد رشته مکاترونيک واحد علوم و تحقيقات و سرپرست تيم تحقيقاتي با بيان اينکه ربات چندضلعي در مقياس آزمايشگاهي و براي کودکاني با گروه سني 2 الي 10 سال طراحي شده است گفت: ربات چند ضلعي يک ربات چند منظوره در صنايع مختلف است که با ادغام دو بازوي مکاترونيکي به اضلاع آن مي توان در زمينه ي پزشکي و امداد رساني در سازمان هاي پزشکي بهره برد.

وي ادامه داد: ربات دستيار پزشک داراي شش ضلع اصلي است. هريک از اين اضلاع داراي يک درجه آزادي مي باشند که در مجموع در هر طرف ربات سه درجه آزادي وجود دارد. در انتهاي ضلع سوم و ششم يک جفت بازوي پنج درجه آزادي با عملگر ماژولار نصب شده است که به کاربر اين امکان را مي دهد تا مانند دو جفت بازوي انساني ، عمليات آناليز و بررسي نوع جراحت مسدوم را با 30 درصد پايين تر از ميزان توانايي انسان انجام دهد. اين عملکرد در مواردي همچون بيماري هاي واگير دار و ويروسي که حضور پزشک در آن محل درصد ريسک بالايي دارد بسيار مفيد خواهد بود.

احمدي نيا با اشاره به اينکه اين ربات توسط دوربين نصب شده بر روي بازوها تصاوير را براي پزشک ارسال مي کند، تصريح کرد: ربات دستيار پزشک داراي قابليت حرکت در محيط فعاليت خود، در تمامي جهت ها مي باشد که باعث افزايش کارايي ربات در محيط هاي پزشکي است. حرکت ربات در محيط به دو صورت نيمه اتوماتيک و دستي انجام مي شود، اما کنترل بخش بازوها از طريق دستکش است که توسط پزشک پوشيده مي شود. اين دستکش داراي سنسور حرکتي است و دستورات کنترلي به ربات از طريق اين سنسورها ارسال مي شود.

وي در ارتباط با نحوه عملکرد اين ربات گفت: عملکرد کلي ربات دستيار پزشک بر اين اساس است که در ابتدا ربات به محل حضور بيمار به صورت دستي هدايت خواهد شد سپس بيمار با دراز کشيدن بر روي صفحه تخت مانندي که بر پايه ي اصلي ربات قرار داده شده است به محل مورد نظر که وابستگي به نظر پزشک دارد منتقل خواهد شد.

احمدي نيا با بيان اينکه اين ربات به دليل تغيير در ساختار ظاهري خود از تمامي بخش هاي بيمارستان از جمله درب هاي ورود و خروج، آسانسورها و ... با ابعاد مختلف عبور خواهد کرد، افزود: در مرحله ي دوم که مهمترين بخش عملکرد ربات است، ربات در حالت جراحي (غير تخصصي) قرار مي گيرد که اين امر با توجه به نوع بيمار و نوع جراحت و مسدوميت بيمار متفاوت خواهد بود.
لازم به ذکر است ربات دستيار پزشک با همکاري مريم قناتي دانشجوي مهندسي هسته اي مقطع کارشناسي واحد علوم و تحقيقات طراحي و ساخته شده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس