کد خبر 509171
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹

وزیر بهداشت با اشاره به بیماری آنفلوانزا در کشور، گفت: افرادی که واکسن های زیادی انبار کرده اند، قصد نشان دادن اپیدمی آنفلوانزا را دارند.

به گزارش مشرق، دکتر سید حسن هاشمی در ششمین همایش سراسری بهداشت، امداد و درمان نیروهای مسلح که امروز در مجموعه فرهنگی غدیر برگزار شد، با اعلام این مطلب، اجرای طرح تحول سلامت را خدمت  مضاعفی علاوه بر بر اقدامات انجام گرفته در گذشته در نیروهای مسلح  عنوان کرد و گفت: شیرینی این طرح به دلیل افزایش رضایتمندی مردم از خدمات بهداشت و درمان که خدمات نظام است، بیش از دشواری ناشی از اضافه شدن بار این طرح بر خدمات گذشته نیروهای مسلح است و کارنامه آن مربوط به قوه خاصی نیست بلکه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

 
طرح تحول نظام سلامت افتخار دولت است

 
وی، طرح تحول نظام سلامت را افتخار دولت دانست و گفت: این طرح برای تمام مردم ایران شیرین و خوشایند بود چرا که در سراسر کشور، بیش از دو هزار خانه بهداشت ساخته شد و دسترسی دارو افزایش یافت، در تمام شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر پزشک حضور دارد، بیش از ۷ هزار متخصص و فوق تخصص در سراسر کشور توزیع شد، ماندگاری آنها افزایش یافت و کلینیک های ویژه راه اندازی شد اما باید اعتراف کنم در قالب طرح تحول نظام سلامت تا کنون برای نیروهای مسلح، اقدام خاصی را انجام نداده ایم.

 
هاشمی با بیان اینکه امیدواریم سازمان های درگیر در خصوص بدهی های انباشته کمک کنند تا شما به نقطه تعادل برسید، گفت: تعرفه ها نیز در یک ماه گذشته در هیئت وزیران پذیرفته شد که اصلاح شود و شاید دیگر با این تصمیم شاهد تراز منفی بیمارستان ها نباشیم.

 
وزیر بهداشت اظهار امیدواری کرد که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دولت برای سال آینده به نحوی تصمیم گیری شود که واحدهای بهداشتی و درمانی به ویژه در نیروهای مسلح بتوانند بدون بدهی روی پای خود بایستند.

 
باید از ظرفیت نیروهای مسلح در حوزه سلامت استفاده کنیم

 
هاشمی گفت: دولت افتخار می کند که در حوزه آموزش و پژوهش و همچنین بهداشت و درمان از نیروهای مسلح حمایت کند چرا که کمک به نیروهای مسلح، کمک به حوزه سلامت است البته درست است که نیروهای مسلح، برای شرایط خاص آمادگی دارند اما در شرایط آرامش کشور نیز می توانند به مردم کمک زیادی کنند و هنر ما باید در این باشد که از این ظرفیت استفاده کنیم.

 
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت می تواند بخشی از بیمارستان ها و تخت های موجود نیروهای مسلح را خرید خدمت کند، خاطرنشان کرد: برای چندمین بار است که آمادگی وزارت بهداشت برای خرید خدمت از نیروهای مسلح را اعلام می کنم .

 
هاشمی تصریح کرد: آمادگی داریم در هر شهری که ظرفیت خالی تخت و بیمارستان نیروهای مسلح وجود داشته باشد، از آن استفاده کنیم به عنوان نمونه بیمارستان شهید بقایی اهواز ممکن است چندین تخت خالی داشته باشد که می تواند برای مردم مورد استفاده قرار گیرد.

 
وی خرید خدمت از نیروهای مسلح را باعث بهره مندی مردم از خدمات و تحقق مأموریت های وزات بهداشت عنوان کرد و گفت: حتی برای تجهیز برخی پروژه هایی که تا کنون معطل مانده است ، وزارت بهداشت می تواند اقدام کند.

 
وزیر بهداشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مبنای توسعه باید در خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان باشد، گفت: در قالب تضمین خرید خدمت از نیروهای مسلح با تعرفه ای که به تصویب رسیده، است اگر مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به ویژه در نقاط محروم و مرزی که شروع به بیمارستان سازی کنند وزارت بهداشت از آنها با تعرفه های مصوب خرید خدمت می کند.

 
اعطای مجوز به دانشگاه های نیروهای مسلح برای تربیت نیروهای تخصصی

 
هاشمی افزود: در خصوص تربیت نیروی انسانی، وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام خواهد داد و افتخار می کنیم که دانشگاه های علوم پزشکی ارتش و بقیه الله نیروهای تخصصی و یا فوق تخصص تربیت می کنند و به هر میزان که در این دانشگاه ها استعداد وجود داشته باشد حاضریم برای تربیت نیروی انسانی به آنها مجوز اعطا کنیم.

 
وزیر بهداشت افزود: اگر دانشگاه های نیروهای مسلح مراکز جدیدی را اضافه کنند می توانند در ارایه خدمات به جامعه موثر باشند چرا که این دانشگاهها  صرفا برای نیروهای مسلح نیست بلکه برای کل کشور کشور است.

 
هاشمی خاطرنشان کرد: در مواقعی که حوادث و بلایای طبیعی در کشور رخ می دهد، اگر نیروهای مسلح حضور نداشته باشد وضعیت نامناسبی پیش می آید.

 
وزیر بهداشت افزود: در دوران گذشته، در کشور جهاد سازندگی فعالیت می کرد که بعدها تبدیل به وزارتخانه شد و پس از ادغام، دیگر اثری از آن نیست.

 
هاشمی با اشاره به باقی ماندن روحیه سازندگی در قالب بسیج سازندگی، اظهار داشت: ممکن است فعالیت آنها حرفه ای نباشد اما باید توجه داشت که آنها در حال خدمت به مردم هستند البته باید روحیه  سازندگی و خدمت به مردم را در نیروهای مسلح از طریق راه های مختلف از جمله اعطای مجوز، ایجاد دانشکده و توسعه رشته ها در نیروهای مسلح تقویت کنیم.

 
وزیر بهداشت ضمن تأکید بر اینکه می توان از ظرفیت نیروهای مسلح در طرح های بزرگ و ملی استفاده کرد، افزود: در حال حاضر همانند دوران گذشته اپیدمی مانند فلج اطفال در کشور وجود ندارد اما برخی اوقات مانند امسال، افرادی که واکسن های زیادی را انبار کرده اند، قصد نشان دادن اپیدمی آنفلوانزا را دارند.

 
وی از عملیات های روانی که در حوزه سلامت در چندین ماه گذشته انجام گرفته ابراز تعجب کرد و گفت: امیدواریم که این عملیات را به قصد قربت و برای رضای خدا انجام دهند.

 
اپیدمی خاصی در کشور وجود ندارد

 
هاشمی گفت: خوشبختانه اپیدمی خاصی در کشور وجود ندارد و اگر شاهد اپیدمی باشیم، پس از خدا، امید ما به کمک و حمایت نیروهای مسلح و بسیج است چرا که این نیروها در شرایط بحرانی می توانند کمک های بسیار خوبی به نظام سلامت داشته باشند.

 
وزیر بهداشت با بیان اینکه پس از چندین دهه، یک دولت پذیرفت که سلامت باید جزء اولویت های اساسی باشد، افزود: دکتر روحانی توجه به حوزه سلامت را آغاز و مجلس نیز از آن حمایت کرد و مقام معظم رهبری نیز از طرح تحول سلامت حمایت کردند و در دو سال گذشته شرایط بسیار خوبی به وجود آمده است.

 
کاهش قیمت تجهیزات پزشکی در طول دو سال گذشته

 
هاشمی با اشاره به کاهش قیمت تجهیزات پزشکی در طول دو سال گذشته، گفت: به عنوان نمونه برای خرید یک دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستانها باید ۵ میلیارد تومان هزینه می شد اما در حال حاضر قیمت آن حدود یک میلیارد است و دستگاه ام آر آی نیز با ۵۰ درصد کاهش قیمت در بازار عرضه می شود.

 
وی، برنامه های آینده حوزه تجهیزات پزشکی و دارو را بسیار مهم دانست و با تاکید بر ضرورت ساماندهی و الکترونیکی شدن  این حوزه گفت: حتما تا پایان سال با کمک بیمه ها برنامه هایی را خواهیم داشت که نظارت ها جدی تر شود تا از فساد احتمالی جلوگیری کنیم.

 
وزیر بهداشت از  کنترل شدیدتر در بخش مصرف خبر داد و گفت: امیدواریم از منابعی که در اختیار بیمه هاست و ما به طور غیر مستقیم هزینه می کنیم، صرفه جویی بیشتری صورت گیرد.

 
ضرورت برنامه ریزی برای کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲۰۰ هزار پرستار

 
هاشمی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت جزء اولویت های اساسی نظام و دولت قرار گرفته است، به کمبودهای مربوط به زیرساخت های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: وقتی از کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی سخن می گوییم منظورمان نیاز بیمارستان های فعلی است و این نیازمندی در طول چندین دهه شکل گرفته و وقتی از کمبود ۲۰۰ هزار نفر پرستار می گوییم، به این معنی است که دو برابر میزان فعلی به پرستار نیاز داریم و با سخنرانی و اعلام از پشت تریبون نیز این مشکلات کاهش نمی یابد و باید برای حل آنها برنامه ریزی کرد.

 
ضرورت حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت

 
هاشمی اظهار داشت: تجربه و دانش در حوزه پزشکی نشان می دهد که کارها باید به مردم سپرده شود و لازم است تا بخش خصوصی در این حوزه حضور و سرمایه گذاری داشته باشد و این هم میسر نیست به جز مسیری که در سایر حوزه ها رفته ایم .

 
وزیر بهداشت افزود: در حوزه های نیروگاه و نفت و گاز، هزینه تمام شده خدمات به اضافه مقداری سود منطقی را محاسبه کرده اند و در صورت لزوم، تسهیلاتی را پیش بینی کرده اند و یا به عنوان نمونه وزارت نیرو در احداث یک نیروگاه، تضمین خرید کرده و به ازاء هر کیلو وات، برق تولید می شود مشخص است که چه میزان باید پرداخت شود اما در حوزه پزشکی چنین اقداماتی انجام نشده است.

 
وی ادامه داد: متاسفانه سیاستگذاران ما تصور کرده اند که حوزه پزشکی، هزینه ای است و قصد هزینه کرد در این حوزه را نداشته اند یا در صورت هزینه کرد، تصور می کنند این هزینه ها هدر رفت منابع است.

 
وزیر بهداشت در ارایه توضیحات بیشتر و با ذکر یک مثال در خصوص ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی اظهار داشت: عوارض اتوبان های کشور که بخش خصوصی آنها را احداث کرده است هر سال افزایش پیدا می کند و هزینه ساخت آن را ظرف چندین سال از طریق دریافت عوارض تأمین می کند و پس از تأمین هزینه های ساخت، اتوبان را به دولت تحویل می دهد که این در تمام دنیا نیز مرسوم است.

 
وی افزود:  اما دولت در نرخ گذاری و جزییات آن دخالت نمی کند و مجلس نیز  دولت را موظف نمی کند تا نرخ بعضی اقلام بخش خصوصی مانند انجام یک آزمایش را حتما در هیات وزیران و در حضور رییس جمهور و وزرا تعیین کنید بنابراین اگر انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی را داریم باید در برخی رویه ها مانند نرخ گذاری تجدید نظر کنیم.

 
وزیر بهداشت هدف از اجرای گام سوم طرح تحول نظام سلامت را واقعی تر کردن تعرفه ها عنوان کرد و اجرای آن را باعث چندین قدم پیشروی دانست و گفت: با اجرای این گام، در بیمارستانهای دولتی، هزینه ها سر به سر شد و برای نخستین بار، بیمارستان های دولتی با تراز منفی روبرو نیستند.

 
هاشمی افزود: اگر هیات وزیران و شورای عالی بیمه همت کنند می توانیم بیمارستان های خود را در قالب هیات امنایی و به عنوان یک واحد اقتصادی کوچک اداره کنیم اما اگر بخواهیم مشکلات کشور کاهش یابد حتما باید خرید خدمت کنیم چرا که به عنوان نمونه هر سال دولت می تواند دو هزار تخت بیمارستانی بسازد و با روال طبیعی نیاز امروز ما  تا ۵۰ سال آینده، تأمین می شود.

 
تحویل ۲۰ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت

 
وزیر بهداشت در عین حال گفت: تا پایان این دولت، ۲۰ هزار تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد.

 
وی با بیان اینکه بخش خصوصی مولفه های خاص خود را دارد، افزود: بخش خصوصی به سود و حفظ سرمایه خود توجه دارد وامیدواریم در برنامه ششم توسعه و خرید خدمت از نیروهای مسلح به نحوی تصمیم گیری شود تا برای سرمایه گذاری در این بخش تشویق شوند.

 
وزیر بهداشت گفت: معتقدم اگر این نقیصه برطرف شود، جاذبه خدمت در بخش پزشکی با توجه به فرهنگ و اعتقادات ایرانیان، به قدری زیاد است که ممکن است در طول یک دهه بتوان به یک نظام سلامت کارآمد دست یافت و به نقطه ای که مقام معظم رهبری تأکید دارند که بیماران جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند، برسیم و برای تحقق آن باید حداکثر تلاش های خود را به کار ببندیم.

 
وزیر بهداشت از توجه دولت به حوزه سلامت در دو سال گذشته ابراز خرسندی کرد و گفت: در عین حال از عدم پایداری منابع حوزه سلامت و اینکه در دولت ها و مجلس های آینده سلامت جزء اولویت های اساسی نباشد، نگران هستیم و امیدواریم دولت و مجلس هزینه تمام شده در بخش سلامت را مانند سایر حوزه ها بپذیرند.

 
هاشمی در پایان با تاکید بر عملی و اجرایی شدن سیاست های  کلی سلامت گفت: الان زمان تصمیم گیری است و بودجه نظام سلامت باید در بودجه سالیانه و برنامه ششم توسعه دیده شود و لازم است تا سیاست های مقام معظم رهبری اجرا شود.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس