آزمون استخدامی آموزش و پرورش وارد ابهامات جدیدی شده است که نشان از وجود گِره در طرح بومی گزینی وزیر آموزش و پرورش دارد.

 به گزارش مشرق، آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای پذیرش پنج هزار نفر در حوزه‌های آموزشی 27 شهریور ماه در سراسر کشور برگزار شد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه قرار شد تا 3700 نفر از طریق آزمون استخدامی وارد دستگاه آموزش و پرورش شوند و 1300 نفر با استفاده از سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران جذب شوند.

در آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش تعداد 178 هزار و 53 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد 147 هزار و 618 نفر در آزمون حاضر و 30 هزار و 435 نفر غایب بودند؛ از تعداد 147 هزار حاضر در جلسه آزمون 83 هزار و 75 نفر زن و 64 هزار و 543 نفر مرد بودند و ظرفیت پذیرش آزمون سه هزار و 704 نفر اعلام شده بود.

این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار و اسامی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت نیز از طریق سایت همین سازمان اعلام شد و از بین حدود 150 هزار نفر شرکت کننده، 10 هزار نفر به عنوان چند برابر ظرفیت در مرحله نخست و برای مصاحبه پذیرفته شدند.

از 16 آبان ماه تاکنون نیز فرایند مصاحبه علمی از پذیرفته شدگان آغاز و هم‌چنان ادامه دارد و علی‌رغم اینکه بارها و بارها مسئولان آموزش و پرورش خبر از اعلام نتایج نهایی این آزمون دادند، هنوز خبری از این موضوع نیست.

یکی از موضوعاتی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت، پذیرش بوم از بوم نیرو از شهرستان‌های مورد نیاز نیرو بود.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش پیش از برگزاری آزمون استخدامی کشوری با بیان اینکه نقشه ایران را برای موضوع بومی گزینی در نظر گرفته‌ایم، گفت: با هماهنگی و هم‌فکری استان‌هایمان مطالعات آمایشی دراین باره انجام داده‌ایم و گفته‌ایم یک شهرستان «یک بوم» یا اینکه دو شهرستان «یک بوم» باشند؛ یعنی کشور را به بوم‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم و گفته‌ایم از هر بوم برای همان بوم دانشجوی دانشگاه فرهنگیان بگیریم.

وی افزود: این دانشجو وقتی که درس هم خواند و زمانی که خواست استخدام شود می‌داند باید در همان بوم خودش استخدام شود؛ بدین وسیله نقل و انتقالات که ماه‌ها وقت می‌گرفت، کاهش خواهد داشت.

اکنون که وقفه نسبتاً طولانی در اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش افتاده است ظاهراً مشکلاتی در این آزمون وجود دارد که در واقع گره در کار بومی گزینی رخ داده است.

محمدحسین سلیمی جهرمی رئیس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه زمانی اعلام می‌شود؟»، اظهار داشت: پس از اینکه نتایج آزمون اعلام و مصاحبه انجام شد بعضی از ظرفیت‌ها به حد نصاب نرسید و بخشی از این ظرفیت خالی مانده است.

وی با بیان اینکه در حال تدبیر برای تکمیل این بخش از ظرفیتی که به حد نصاب نرسیده است، هستیم، گفت: دلیل اینکه نتوانستیم نتایج را تاکنون به سازمان سنجش اعلام کنیم تا نتیجه نهایی از سوی این سازمان اعلام شود، این است که برخی ظرفیت‌ها خالی مانده است و در حال اصلاح این موضوع هستیم.

اینکه بخشی از ظرفیت‌های پذیرش نیرو در برخی شهرستانه‌ا به حد نصاب نرسیده است نشان از این دارد که مشکلاتی در راستای پذیرش افراد وجود دارد.

حال بگذریم از فرایند پیچیده پیش از برگزاری آزمون استخدامی که ماه‌ها به طول انجامید و در نهایت فقط پنج هزار ردیف استخدامی آزاد شد.

با تمام اتفاقاتی که در فرایند این آزمون رخ داده است به نظر می‌رسد طرح بومی گزینی آقای وزیر آموزش و پرورش هنوز نتوانسته موفق باشد و اکنون نیاز به رایزنی مجدد با سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت جهت دریافت ما‌به‌التفاوت در آزمون استخدامی است.

به نظر می‌رسد که وزارت آموزش و پرورش با تدبیر شایسته تر در برخورد با برگزاری آزمون استخدامی می‌توانست مدیریت صحیح تری بر این آزمون داشته باشد تا امروز شاهد این تأخیرها در اعلام نتایج و مشکلات در خصوص خالی ماندن ظرفیت برخی نقاط نباشیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس