به گزارش وبلاگستان مشرق، محمد مهدی تهرانی در مطلب اخیر وبلاگ "میثم تمار" نوشت: در راستای تقویت عقلانیت سیاسی و شفافیت هر چه بیشتر فضای کنونی، گروه اینترنتی محراب اندیشه در نظر دارد مجموعه مقالاتی مشتمل بر حدود 20 مطلب با موضوع "انحراف و برخورد با جریان انحرافی" را طی یک جزوه الکترونیکی یا کتابچه منتشر نماید. نگاه اولیه در خصوص این جزوه این بود که موضوع با تعداد محدودی از چهرههای اصلی جریان دانشجویی یا چهرههای سیاسی کشور در میان گذاشته شود و مقالات تبیینی و راهبردی آنها در قالب این جزوه منتشر شود. به منظور دریافت نقطه نظرات بیشتر متن فراخوان به صورت عمومی تر نیز منتشر میشود. تقاضا می کنیم دوستانی که آمادگی دارند طی نوشتاری به صورت مستدل و منطقی به موضوع مورد بحث بپردازند، مطالب خود را نهایتا تا 27 خرداد ماه به آدرس ایمیل زیر ارسال نمایند:
mehrabeandishe@gmail.com
لطفا در ایمیل قید نمایید که مطلب مربوط به این فراخوان است. بدیهی است تنها مطالبی که از غنای کافی برخوردار باشند، امکان انتشار خواهند داشت. این مطالب نباید صرفا یک مطلب وبلاگی ساده که قبلا هم منتشر شده است، باشند! در جزوه فوق الذکر دنبال مطالبی تحلیلی و با غنای بالا هستیم.
توضیحات بیشتر
به نظر میرسد در فضای کنونی سیاسی کشور در خصوص ماجرای اخیر میبایست به دو پرسش پاسخ روشن داد. نخست چیستی جریان انحرافی است. آیا واقعا این جریان، جریان انحرافی است و اگر هست چرا هست؟ به نظر میرسد تا کنون کمتر به صورت مستدل اطلاق صفت انحراف به جریان انحرافی را مورد بررسی قرار دادهایم و فضای رسانهای هم به جای تبیین منطقی مسئله دستخوش افراط در انتشار اخبار غیر مستند شده است. اخباری که آسیب هایی چون تکذیب دفتر مقام معظم رهبری و امثالهم را نیز در پی داشته است. علاوه بر این به نظر میرسد همه کسانی که از جریان انحرافی سخن میگویند، تصویر یکسانی از این جریان و علت خطرناک بودن آن ندارند. فهم آنچه با آن مواجه هستیم واجد اهمیت است و طبعا مددکار ما برای تبیین موضوع برای سایرین. در واقع بناست حاصل این جزوه مجموعه مقالاتی مستدل و منطقی در باب جریان انحرافی باشد. الزامی هم بر یک نتیجهگیری خاص نیست. دوستان میتوانند آنچه را قبول دارند و مستدل میدانند مطرح کنند. میتواند الفاظ انحراف و جریان را هم مورد بررسی قرار دهد و امکان یا عدم امکان اطلاق این عناوین به جریان انحرافی را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
مسئله دومی که مطرح است "نوع" مواجهه ماست. نوع مواجهه موضوعی غیر از فهم ماجراست. بدین جهت که در برخورد میبایست ملاحظات مختلفی را در نظر گرفت. باید مصالح کشور، مواضع رهبری و ملاحظات مختلف سیاسی و اجتماعی را مد نظر قرار دهیم. برای خواص به گونهای باید مسئله را طرح کرد و برای عوام و قشر خاکستری به گونهای دیگر. عدم دقت ما در طرح به جا و درست مسائل میتواند برای خط انحراف ایجاد مظلومیت کند. به نظر میرسد ما اکنون با انحرافی در نقد جریان انحرافی نیز مواجه هستیم که طبعا نقطه نظرات دوستان در این حوزه نیز میبایست مشخص شود. در واقع دوستان باید توضیح دهند که با فهم و درکی که از جریان انحرافی دارند، چه نوع برخوردی را با این جریان مطلوب و مطابق دستور رهبری تلقی میکنند. باید توضیح دهند که در خصوص قشر خاکستری و مردم چه باید کرد و به همین ترتیب در خصوص سایر اقشار جامعه.. در حوزه برخورد تفکیک یا یکی تلقی کردن احمدی نژاد و مشایی هم موضوعیت دارد
از دوستان تقاضا میشود حول دو محور فوق الذکر مطالب خود را تنظیم کنند. مطالب میبایست فاقد اخبار غیر مستند و محفلی و حداکثر 3000 کلمه باشد.
سایر محورهای جزئیتر پیشنهادی که در مطالب میتواند مورد اشاره قرار بگیرد:
نشانه های ظنی یا شواهد یقینی و مستندات انحراف فکری در مشایی و اطرافیان منسوب به وی
مشابهت های احتمالی مشایی با جریان های فکری منحرف یا التقاطی در ایران و غرب و بررسی منشا تفکرات وی
بررسی سوابق مشابه انحرافات احتمالی در جریانهای سیاسی و نوع مواجهه حزب الله با آنها در قیاس با مشایی
ابعاد و زمینه های خطرسازبودن-خطرسازنبودن پدیده مشایی از حیث میزان نفوذ در دولت یا مردم
تببین مبانی و روشهای مواجهه رهبری با بروز و ظهور مشایی در سه سال گذشته
آسیب شناسی مواجهه جریان های مختلف سیاسی و رسانه ها با پدیده مشایی در سه سال گذشته
راهبردهای رسانه ای صحیح برای تعامل-تقابل با پدیده مشایی
راهبردهای صحیح برای تعامل-تقابل غیررسانه ای نسبت به پدیده مشایی
مشایی؛ مسئله اصلی یا فرعی؟
صحت اطلاق «فتنه» به تحرکات مشایی و اطرافیان منسوب به وی
بررسی عملکرد روحانیت و علما در رویارویی با پدیده مشایی
قرائت صحیح از نسبت مشایی و احمدی نژاد در عالم واقع و نیز سیاست رسانه ای صحیح نسبت به این ارتباط
بدیهی است پرداختن به اغلب این محورها ابتدا نیازمند تبیین اصل ماجرا یعنی اصل انحراف می باشد. از دوستان تحلیلگر و دست به قلم خود نیز میتوانید برای شرکت در این فراخوان دعوت کنید.
تذکر: هر گونه نسبتی که در نوشتار داده می شود می بایست مستند باشد. مثلا اگر معتقدیم آقای مشایی دارای تفکراتی است شواهد و قرائن مدعای خود را هم باید ذکر کنیم. این شواهد و قرائن خیلی اهمیت دارند. طرح یک سلسله نسبت ها کافی نیست. برای خواننده هم طبعا اقناع کننده نخواهد بود. می خواهیم مباحثی که اکنون بیشتر شکل ادعا پیدا کرده است را تبیین کنیم. نه اینکه ادعاها را تکرار نماییم.
(میثم تمار)