موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم اعلام کرد: تولیدکنندگان سلاح در آمریکای شمالی و اروپا همچنان تسلط کاملی بر فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۴ داشته‌اند ولی سهم این کشورها کاهش داشته و در برابر سهم روسیه و شرکت‌های آسیایی با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

به گزارش مشرق، موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم اعلام کرد: گردش مالی 100 شرکت بزرگ تولید کننده سلاح و خدمات نظامی در جهان برای چهارمین سال متوالی با کاهش همراه شده و طی سال 2014 با کاهش 1.5 درصدی نسبت به سال 2013 روبرو شده و به کمتر از 401 میلیارد دلار رسیده است.

در رتبه نخست این فهرست شرکت آمریکایی لاکهید مارتین قرار گرفته که فروش این شرکت در سال 2014 با 3.9 درصد رشد به بیش از 37.5 میلیارد دلار رسیده است.

شرکت‌های واقع در آمریکای شمالی و اروپا بیشترین سهم را در بین 100 شرکت بزرگ تسلیحاتی جهان داشته‌اند به طوری که 80 درصد کل سهم بازار را در اختیار گرفته‌اند. ولی فروش شرکت‌های اروپای غربی و آمریکایی در سال 2014 نسبت به سال قبل از آن 3.2 درصد کاهش داشته است.

36 شرکت تسلیحاتی جهان که خارج از منطقه آمریکای شمالی و غرب اروپا بوده اند، با افزایش 25 درصدی فروش روبرو شده اند. در این بین شرکتهای روسی با رشد فزاینده 50 درصدی فروش تسلیحات نظامی مواجه شده‌اند.

رشد درآمد 11 شرکت تسلیحاتی روسیه نسبت به سال 2013 میلادی بیش از 48.4 درصد بوده است. شرکت روسی آلماز آنتی بزرگترین شرکت تسلیحاتی این کشور به شمار می‌رود که با گردش مالی 8.84 میلیارد دلاری در رتبه یازدهم بزرگترین شرکت‌های تسلیحاتی جهان قرار گرفته است.

بخش زیادی از تسلیحات نظامی ساخته شده در روسیه به نیروهای مسلح این کشور عرضه می شود ولی مسکو مشتریان بزرگی نیز در سایر مناطق جهان دارد. هند و روسیه از مشتریان بزرگ تسلیحات نظامی روسیه به شمار می روند.

روسیه همچنین تسلیحات نظامی مورد نیاز سوریه را نیز تامین می کند. اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر الحاق کریمه به خاک این کشور نتوانسته است بر فروش تسلیحات نظامی روسی، تاثیر منفی بگذارد.

میزان فروش تسلیحات نظامی اوکراین نیز طی سال گذشته با افت شدید 37.4 درصدی روبرو شده است که علت اصلی آن بحران در شرق این کشور و تنش در روابط با روسیه بوده است.

شرکت اوکراینی "اوکرآبورون پروم" که در سال 2013 در جایگاه 58 قرار داشت در رتبه بندی سال 2014 میلادی در جایگاه 90 قرار گرفته است. فروش تسلیحات نظامی این شرکت نیز با 50 درصد کاهش به کمتر از 840 میلیون دلار رسیده است.

2 شرکت تسلیحاتی ترکیه نیز در بین 100 شرکت بزرگ جهان قرار گرفته‌اند. شرکت‌های نظامی کره جنوبی نیز در سال 2014 میلادی پیشرفت زیادی داشته‌اند و مجموع فروش تسلیحات این شرکت‌ها نسبت به سال 2013 بیش از 10.5 درصد رشد داشته است.

غیر از چین، 15 شرکت آسیایی در فهرست 100 شرکت بزرگ تسلیحاتی جهان قرار گرفته‌اند. موسسه تحقیقات صلح بین الملل استکهلم شرکتهای چینی را به خاطر عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در این رتبه بندی قرار نداده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    ایران چی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس