کد خبر 508278
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳

خبرگزاري فرانسه گزارشي را درباره گروه‌هاي مسلح اصلي در ليبي منتشر کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت گروههاي مسلح اصلي در ليبي، که با هرج و مرج و ناامني مواجه است و دو قدرت بر سر حکومت منازعه دارند، در زير آمده است:

- نيروهاي فجر ليبي:
ائتلاف گروههاي مسلح است، که در اصل گروههايي از شهر مصراته (۲۰۰ کيلومتري شرق طرابلس) را شامل مي‌شود که بهترين تسليحات را دارند. اين ائتلاف در ژوئيه (خرداد) ۲۰۱۴ در يک عمليات نظامي بر ضد شبه نظاميان زنتان تشکيل شد و توانست شبه نظاميان زنتان را از طرابلس بيرون براند و آن‌ها را به شهر خودشان در ۱۷۰ کيلومتري غرب طرابلس عقب براند.

در اين گزارش آمده است: «انقلابيون،» شهرهايي در غرب ليبي به ويژه آمازيغ‌ها و شبه نظاميان افراطي مانند اتاق عمليات انقلابيون ليبي، که در طرابلس مستقر است، به اين ائتلاف پيوسته‌اند.

نيروهاي فجر ليبي تقريبا همه شهرهاي ساحلي از مصراته تا مرز تونس و همچنين پايتخت و بخشي از کوههاي «نفوسه» در جنوب را در کنترل خود دارد و شهرهايي مانند الغريان، نالوت و جادو نيز به آن پيوسته است. اين ائتلاف در جنوب مانند سب‌ها نيز حضور دارد و مي‌گويد بخش بيشتر اين کشور را در کنترل خود دارد.

- ارتش ملي ليبي:
نيروهاي ويژه‌اي است که ژنرال خليفه حفتر و افسران سابق شرق ليبي که در آغاز انقلاب بر ضد نظام معمر قذافي در سال ۲۰۱۱ از ارتش جدا شده بودند آن را تاسيس کردند. نيروي هوايي بودند که تعداد اندکي از جنگنده‌هاي «مي‌گ۲۳» و «مي‌گ۲۱» و نيروهاي ويژه به رهبري ونيس بوخماد را در اختيار دارند نيروهاي اصلي که براي مبارزه با «تروريسم» به ائتلاف حفتر پيوست و از حمايت دولتي که جامعه بين المللي آن را به رسميت مي‌شناسد برخوردار است.

اين ارتش، که ژوئيه گذشته از بنغازي بيرون رانده شد، مجبور شد در شرق ليبي به شهرهايي که در آن‌ها طرفدار دارد مانند المرج و البيضا و طبرق در مرز با مصر برود؛ اما بعدا توانست کنترل مناطقي در بنغازي را بازپس بگيرد.

از اکتبر سال ۲۰۱۴، نيروهاي حفتر توانستند بخش گسترده‌اي از بنغازي، دومين شهر بزرگ ليبي، را به کنترل خود درآورند؛ اما هنوز با مقاومت برخي گروه‌ها مواجهند. در غرب نيز خليفه حفتر به قبايلي مانند ورشفانه و الرجبان و گروه زنتان تکيه دارد؛ که يک گروه ضد اسلامگرا‌ها است و پيوستن خود را به نيروهاي حف‌تر اعلام کرد. زنتاني‌ها مي‌گويند هسته اصلي ارتش ليبي را تشکيل مي‌دهند.

- شوراي انقلابيون ليبي:
ائتلاف گروههاي تندرو که براي مقابله با حمله نيروهاي حف‌تر تشکيل شد. رابطه اين ائتلاف با نيروهاي فجر ليبي مشخص نيست، اما دولتي، که پايتخت را با حمايت نيروهاي فجر ليبي در کنترل خود دارد و در عرصه بين المللي به رسميت شناخته نمي‌شود از آن حمايت مي‌کند و به ويژه گروه «درع ليبي»، «گردانهاي شهداي ۱۷ فوريه»، «گردان راف الله السحاتي» و گروه «انصار الشريعه،» که به سازمان القاعده نزديک است، را شامل مي‌شود.

- انصار الشريعه:
گروهي است که سازمان ملل متحد آن را «سازماني تروريستي» مي‌داند و شاخه‌هايي در درنه (شرق) و صبراته (غرب) دارد. به نظر مي‌رسد شماري از اعضاي آن جدا شده‌اند تا به سازمان (تکفيري صهيونيستي) داعش بپيوندند.

- شاخه داعش در ليبي:
از فوريه گذشته بر شهر ساحلي سرت (۴۵۰ کيلومتري شرق طرابلس) زادگاه قذافي سيطره دارد و تلاش مي‌کند به سيطره خود را به طرف مناطق اطراف اين شهر گسترش دهد. اين گروه همچنين در بنغازي و درنه پايگاه تاريخي تکفيري‌ها در ليبي نيز در کنار ديگر گروههاي تکفيري ديگر حضور دارد.

اين گروه، شبکه‌هايي نيز در طرابلس دارد که تاکنون مسئوليت چند انفجار، حملات مسلحانه و انفجار با خودروهاي بمب گذاري شده را برعهده گرفته است.

- نيروي برقه:
ائتلافي از مخالفان با اسلامگرا‌ها است که از قبايل محلي در شرق ليبي به رهبري «ابراهيم جدران» تشکيل شده است. آن‌ها نظام فدرالي را و خودمختاري را خواستارند.

نيروهاي برقه، بنادر نفتي در شرق را تعطيل کرده و مانع از صادرات از آن‌ها شده است. اين گروه تاکنون به صورت واضح پيوستن به نيروهاي خليفه حف‌تر را اعلام نکرده است، اما مشخص است که با نيروهاي فجر ليبي مخالف است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس