کد خبر 506715
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱

دانمارک هم به دنبال رای منفی شهروندان این کشور نسبت به پیوستن به ساختار قضایی اروپا، راه انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا را در پیش گرفته است.

به گزارش مشرق، رای منفی شهروندان دانمارکی نسبت به پیوستن به ساختار قضایی اروپایی عواقب و تبعات سختی در معادلات سیاسی این کشور به همراه خواهد داشت. اخیرا نخست وزیر دانمارک اعلام کرده است که ممکن است تصمیمی مشابه تصمیم انگلیس در قبال اروپای واحد اتخاذ کند.

انگلیس قرار است سال 2017 میلادی و حتی زودتر طرح خروج از اتحادیه اروپا را به همه پرسی عمومی بگذارد. با توجه به وضعیت فعلی و روند رو به رشد بد بینی نسبت به نهادهای اروپایی، برگزاری این همه پرسی در دانمارک می تواند منجر به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا شود.

در این خصوص لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم:

1- اظهارات اخیر لارس لوک راسموسن نخست وزیر دانمارک در خصوص احتمال برگزاری همه پرسی خروج از اروپا (چنانچه از سخنان وی برداشت می شود )، به معنای آغاز روند فراگیر شدن همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا در میان سایر اعضای این مجموعه است. طی ماههای اخیر تقابل میان کشور انگلیس و سیاستمداران اروپایی خصوصا آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر سر  امتیازات درخواستی انگلیس وارد مرحله ای جدی و بحرانی شده است. بر این اساس پیش بینی می شود اروپای واحد با امتیازات خاصی که انگلیس از این مجوعه جهت باقی ماندن در اروپا می خواهد مخالفت کند. این مخالفت تاکنون نیز وجود داشته و دارد و در آینده نیز ابراز آن کاملا امکان پذیر است. از سوی دیگر، نظرسنجی های موجود نشان می دهد در صورت برگزاری همه پرسی خروج انگلیس از اروپا، اکثر شهروندان این کشور به این موضوع رای مثبت خواهند داد. بدیهی است در این صورت تروییکای اروپایی از هم خواهد پاشید و اروپا یکی از موثرترین اعضای اقتصادی و سیاسی خود را از دست خواهد داد.

2- یکی از مواردی که سیاستمداران اروپایی بر روی آن تاکیدی ویژه داشته اند، تنها بودن مواضع انگلیس در تقابل با اروپا بوده است. اما با وجود اظهارات اخیر راسموسن و تهدید وی نسبت به خروج از اروپای واحد  این معادله بر هم ریخته است. هم اکنون دیگر انگلیس در مسیر تقابل با اروپای واحد تنها به نظر نمی رسد.اگرچه دانمارک تصمیم خود مبنی بر برگزاری همه پرسی خروج از اروپا را عملی نکرده کرده است اما حتی کلیت بیان آن از سوی راسموسن نگرانی های سختی را در میان مقامات اروپایی بر انگیخته است. اصلی ترین نگرانی صاحبان قدرت در اروپا، عادی سازی پروسه خروج از اتحادیه اروپاست. طی سالهای اخیر و در جریان وقوع بحران یونان و حتی پیروزی حزب سیریزا در انتخابات سراسری این کشور، سران اروپایی سعی کردند به هر نحو ممکن مانع از خروج یونان از منطقه یورو شوند.با وجود اینکه بارها تهدید اخراج یونان از منطقه یورو مطرح شد، اما این تهدید عملی نگردید. اصلی ترین نگرانی سران یورو در این خصوص عادی سازی خروج از یورو توسط دیگر اعضا بود. این قاعده در خصوص مجموعه ای گسترده تر از منطقه یورو یعنی اتحادیه اروپا نیز صادق است. در صورتی که تنها یکی از اعضای اتحادیه اروپا از این مجموعه خارج شود ، دیگر اعضا نیز ممکن است این پروسه را در دستور کار قرار دهند.

3- وضعیت بحرانی اتحادیه اروپا و منطقه یورو و نارضایتی شهروندان اروپایی از نهادهای موجود در این منطقه سبب شده است تا در اکثر همه پرسی ها و نظرسنجی ها، نتیجه‌ای مغایر با خواست و میل سران فعلی اتحادیه اروپا رقم بخورد. یکی از این موارد همه پرسی اخیر در دانمارک بود. رای 53 درصدی شهروندان دانمارکی به استقلال از ساختار قضایی اروپا موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. دانمارکی ها از اصلی ترین مخالفان منطقه یورو محسوب می شوند. حتی دولت راسموسن در دور قبلی حضور خود در قدرت بر سر کنترل مرزهای خود نیز مشکلاتی را بر سر اجرایی شدن مشترک پیمان شنگن ایجاد کرد که منجر به اعتراض شدید مقامات اروپایی شد. بنابراین در داخل دانمارک ظرفیت زیادی برای ابراز مخالفت با کلیت حضور در اتحادیه اروپا وجود دارد.

همه پرسی اخیر این نگرانی را در میان مقامات اروپایی تقویت کرده است. این نگرانی می تواند جنبه تازه تری به خود بگیرد. بدون شک طی روزهای اخیر مقامات اروپایی رایزنی هایی را با مقامات دانمارکی بر سر عدم برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا صورت خواهند داد. با این حال اگر کار در نهایت به همه پرسی بکشد، بحران در اتحادیه اروپا جدی تر می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس