حميدرضا عمادي، مدير نيوزروم شبكه پرس‌تي‌وي در اين زمينه مي‌گويد: روزي كه خواستم مناظره زنده ترتيب بدهم، بعضي مسئولان به من هشدار دادند كه اين كار خطرناكي است؛ زيرا در تاريخ برنامه‌هاي زنده ايران سابقه نداشت؛ اما من گفتم مسئوليت كامل را مي‌پذيرم، چون اعتقاد دارم اين كار باعث ايجاد اعتماد نزد مخاطب مي‌شود و همين‌طور هم شد.

به گزارش مشرق، برنامه"مناظره”(The Debate) در شبکه پرس تی وی به علت آنکه نظرات موافق و مخالف را بطور منصفانه کنار هم می گذارد طرفدار زیادی در جهان پیدا کرده است.

”مأموريت مشكوك”، "بحران”، "سركوب”، "جنگ ساختگي”، "قدرت مردم”، " روابط رو به وخامت” و... اين‌ها واژه‌ها و عباراتي است كه اگر بيننده شبكه پرس‌تي‌وي باشيد، هر شب از ساعت 19 به بعد در تيزر برنامه‌اي با عنوان "مناظره”(The Debate) چند ساعت قبل از پخش، شما را به ديدن برنامه‌اي زنده دعوت مي‌كند كه در نوع خود يكي از جذاب‌ترين و به تعبير برخي، جذاب‌ترين برنامه شبكه خبر انگليسي است. در اين برنامه، يك تحول مهم روز در عرصه بين‌المللي، به‌ويژه مسائل مرتبط با جهان اسلام، موضوع مناظره بين دو كارشناس است؛ يكي موافق و ديگري مخالف. علاوه بر جذابيت‌هاي بصري كه محصول تلاش كارشناسان هنري برنامه است و با استفاده از فناوري‌هاي نوين ارائه مي‌شود، شايد مسئله ديگري كه بر جذابيت برنامه مي‌افزايد، اين باشد كه كارشناسان برنامه آزاد هستند و حدود نيم ساعت، هر آنچه را به نظرشان مي‌رسد بيان مي‌كنند؛ آن‌هم بدون محدوديت. همه بخش‌هاي اين برنامه با نظارت محتوايي سردبير ارشد شيفت اجرا مي‌شود.

 داريوش باورصاد، سردبير ارشد پرس‌تي‌وي مي‌گويد: برنامه «مناظره» فرصت مناسبي براي ايجاد تعامل ميان شبكه و مخاطبان آن است، زيرا هر شب قبل از پخش اين برنامه، موضوع آن از طريق شبكه‌هاي اجتماعي پرس‌تي‌وي به اطلاع بيندگان مي رسد و تعدادي از اين نظرهاي موافق و مخالف بدون دخل و تصرف در برنامه پخش مي‌شود.

 حميدرضا عمادي، مدير نيوزروم شبكه پرس‌تي‌وي در اين زمينه مي‌گويد: روزي كه اين فكر به ذهنم رسيد كه يك مناظره زنده ترتيب بدهم با شركت كسي كه خيلي مخالف و كسي كه خيلي موافق موضوع برنامه است، بعضي مسئولان به من هشدار دادند كه اين كار خطرناكي است؛ زيرا در تاريخ برنامه‌هاي زنده ايران سابقه نداشته و ممكن است كسي حرف نامناسبي بزند و دردسرآفرين شود؛ اما من گفتم مسئوليت كامل را مي‌پذيرم، چون اعتقاد دارم اين كار باعث ايجاد اعتماد نزد مخاطب مي‌شود و همين‌طور هم شد.

 وقار رضوي، از مجريان غير ايراني برنامه مناظره، مي‌گويد: مباحث پخش شده در برنامه‌هاي مناظره، مسائلي است كه ساير رسانه‌هاي جهان به‌دليل انواع فشارهاي اعمال شده از لابي‌هاي مختلف دولت‌هايشان يا سانسور غير قانوني و ترس از اهانت به اشخاص، اغلب نمي‌توانند به سراغشان بروند.

 [براي جذب بينندگان از فضاي مجازي هم استفاده مي‌شود. حدود سه ساعت قبل از پخش برنامه، موضوع آن به‌همراه توضيح مختصر در حساب كاربري فيس‌بوك شبكه منتشر مي‌شود و از بينندگان علاوه بر دعوت به ديدن برنامه، يك سؤال مرتبط با موضوع مناظره پرسيده مي‌شود. پاسخ‌هاي مخاطبان فيس‌بوكي نيز با توجه به تنوعات آن، فضايي از مناظره را بر آن‌ها حاكم مي‌كند. تعدادي از ديدگاه‌هاي مخاطبان فيس‌بوكي به تشخيص سردبير ارشد شبكه، انتخاب مي‌شوند و در قالب نريشن‌هاي يك تا دو دقيقه‌اي در مي‌آيد. اين بسته‌ها كه حاوي نظرهاي متفاوت مخاطبان فيس‌بوكي است، در اواسط برنامه مناظره پخش مي‌شود و در آن، نام كامل مخاطبان همراه ديدگاه‌هايشان، به‌صورت مكتوب نيز در صفحه تلويزيون به‌نمايش درمي‌آيد. تعداد متوسط «Like»هاي هر موضوع مناظره در فيس‌بوك 400 و آمار متوسط ديدگاه‌هاي مخاطبان نيز 150 مورد است].

به‌گفته رضوي، از نظر بسياري افراد، شايد اجازه دادن به صداهاي ضد ايراني براي پخش نظراتشان از يك شبكه ايراني، غير سازنده باشد، اما اين اقدام، تبليغ براي يك آرمان خوب است. اين مسئله كه به افرادي با ديدگاه كاملاً مخالف اجازه مي‌دهيم درباره مسائل بسيار مهم دنيا نظرهايشان را در شبكه‌هاي ما پخش كنند، نشان مي‌دهد كه چقدر اسلام و جمهوري اسلامي واقع‌گراست، زيرا دين ما يكي از اديان كاملاً عدالت‌طلب است.

[قطعاً يكي ديگر از ابعاد جذاب برنامه در بخش فيس‌بوك رقم مي‌خورد، زيرا ديدگاه‌هاي مخاطبان فيس‌بوكي، يك‌طرفه نيست، بلكه مواردي از ديدگاه‌هاي مخالفان نيز بايد انتخاب و پخش شود].

عمادي در اين‌باره مي‌گويد: پس از اين برنامه، هيچ‌كس ديگر نتوانست پرس‌تي‌وي را به يك‌جانبه‌گرايي و جانبداري متهم كند، زيرا كارشناسان مخالف، آزادانه به‌صورت زنده در پرس‌تي‌وي هر شب صحبت مي‌كنند و دوباره هم به برنامه دعوت مي‌شوند. در پخش مجدد برنامه هم، كلامي سانسور نمي‌شود حتي اگر با بعضاً بي‌احترامي‌هاي بي‌سابقه كارشناسان پخش شده‌باشد. در اين صورت است كه مخاطب مي‌داند پرس‌تي‌وي به آن‌ها  احترام مي‌گذارد و برايشان تصميم‌گيري نمي‌كند.

[برنامه با يك بسته خبري مرتبط با موضوع، به مدت دو تا سه دقيقه، شروع مي‌شود و پس از آن، مجري سؤالاتش را مطرح مي‌كند و كارشناسان پاسخ مي‌دهند. گاهي اوقات كه موضوع مناظره بسيار جنجالي است و از طرفي براي سوق‌دادن بهتر مخاطب به فضاي موضوع مناظره، به‌جاي بسته‌هاي خبري آغازين برنامه، يكي از خبرنگاران  شبكه درخارج از كشور و يا تهران، بينندگان را از آخرين مسائل مرتبط آگاه مي‌كند. اين مسئله به‌ويژه در جنگ‌هاي غزه تجربه شده‌است.

ارتباط زنده با كارشناسان از طريق اس‌ان‌جي و يا اسكايپ با كيفيت بالا صورت مي‌گيرد كه البته در مواردي به دلايل فني ممكن است اين امر حتي هنگام پخش برنامه، دچار مشكل شود. در اين صورت، ارتباط به مكالمه تلفني تغيير مي‌يابد. عموماً كارشناسان در خارج از كشور مستقر هستند، اما در مواردي هم از كارشناسان داخلي يا خارجي مستقر در تهران، در استوديوي شبكه استفاده مي‌شود. البته هماهنگ كردن با كارشناسان برنامه، كار ساده‌اي نيست. تصور كنيد يك مسئول هماهنگي مانند مهدي فرهمند، بايد در فرصتي كوتاه دو ميهمان كارشناس پيدا كند؛ كاري كه مشكلاتي را نيز همراه دارد].

مهدي فرهمند مي‌گويد: ميهمانان برنامه تحليلي بايد به‌طور كامل در مورد يك موضوع با يك‌ديگر مخالف باشند و بتوانند از مواضع خود دفاع كنند. لذا پيدا كردن ميهماناني كه بتوانند در همه زمينه‌ها درباره يك موضوع خاص كاملاً با هم مخالف باشند، كار بسيار سختي است.

از ديگر مشكلات برنامه تحليلي، بايد به مشكلات فني اشاره كرد كه ممكن است قبل از برنامه و يا در طول برنامه اتفاق بيفتند. به‌دليل اينكه بيش‌تر ميهمانان از شهرهاي مختلف آمريكا در اين برنامه شركت مي‌كنند، دريافت سيگنال، هماهنگي‌هاي خاصي نياز دارد كه در برخي موارد به‌دليل مشكلات فني، سيگنال مورد نياز به‌موقع دريافت نمي‌شود يا داراي اشكالاتي در خصوص صدا و تصوير است.

[كساني‌كه نمي‌توانند برنامه مناظره پرس‌تي‌وي را به‌صورت زنده و يا در بازپخش دنبال كنند، كافي است به اين نشاني مراجعه كنند تا برنامه‌ها را در وب‌سايت شبكه، ملاحظه كنند: «15057/http://www.presstv.com/Default/Section»

برنامه مناظره در نيمه نخست سال، هر شب ساعت 23 به‌وقت تهران (بر اساس مخاطبان خاورميانه و اروپا) شروع و در ساعات هفت صبح (مختص آمريكا در نيمه شرقي و غربي) و 14 (نيم‌روز اروپا) در روز بعد، بازپخش مي‌شود.

اين برنامه در نيمه دوم سال، يك ساعت زودتر پخش و بازپخش مي‌شود. مناظره، تنها يك برنامه از سلسله برنامه‌هايي است كه پرس‌تي‌وي در چارچوب شعار معروف خود «Voice of the Voiceless» آن را به مخاطبان عرضه مي‌كند و در اين مسير تمام سختي‌ها و مشكلات موجود را به جان مي‌خرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس