به تصویر کشاندن موجودات عجیب و غریب در انیمیشن «خانه» برای کودکان در وهله اول جذاب به نظر می‌رسد؛ اما این دست از آثار با فرهنگ ما سازگار ی ندارد و با عادی‌سازی موجودات فضایی، به طور قطع در ذهن کودک ایرانی، «جهان بی‌خدا» تعریف خاصی پیدا می‌کند.

گروه جنگ نرم مشرق_ انیمیشن «خانه» (Home) با بودجه 135 میلیون دلار توسط «تیم جانسون» در سال 2015 برای کمپانی «دریم ورکس» (DreamWorks Animation) و با اقتباسی از کتاب «معنی واقعی اسمکدی» (The True Meaning of Smekday)، نوشته آدام رکس ساخته شده است که در کارنامه این کمپانی به انیمیشن‌هایی مانند «پنگوئن‌های ماداگاسکار»، «آقای پیبادی و شرمن» و «توربو» می‌توان اشاره کرد. جانسون قبل از ساخت این انیمیشن، کارگردانی انیمیشن‌هایی مانند «آن سوی پرچین» و «سندباد: افسانه هفت دریا» و «مورچه‌ای به نام زی» را برعهده داشته است.

تاریخچه کمپانی «SGK»

کمپانی «دریم ورکس» یا «SGK» سال 1994 توسط سه چهره شاخص هالیوود از خانواده‌هایی یهودی، «استیون اسپیلبرگ»، «جفری کاتزنبرگ» و «دیوید گفن» افتتاح شد. در واقع SGK مخفف نام فامیلی این سه تن است. کمپانی انیمیشن‌سازی SKG «دریم ورکس» به مساحت شش هکتار و با بیش از هزار و 400 کارمند در کالیفرنیا قرار گرفته و وظیفه ساخت انیمیشن‌های سینمایی و همچنین برنامه‌های تلویزیونی را به عهده دارد.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش

دیوید گفن «اولین نفر سمت چپ» در کنار «کاتزنبرگ» و «اسپیلبرگ»

ساخت هر انیمیشن در این کمپانی 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد؛ کمپانی انیمیشن‌‍سازی «دریم ورکس» اگر چه در ابتدا توسط «اسپیلبرگ»، «گفن» و «کاتزنبرگ» به عنوان زیر مجموعه‌ای از کمپانی «دریم ورکس» تأسیس شد اما از سال 2004 به طور کلی از این کمپانی مستقل شد و ریاست آن را «دیوید کاتزنبرگ» یهودی به عهده گرفت.

قصه انیمیشن «خانه»

داستان انیمیشن (Home) مربوط می‌شود به یک سری موجود فضایی به نام «بو» (Boov) به رهبری کاپیتان «اسمک» (Smek) با صداپیشگی «استیو مارتین» است که همیشه در حال فرار از دست موجود فضایی دیگر به نام «گرگ» (Gorg) هستند و از سیاره‌ای به سیاره دیگر نقل مکان می‌کنند که آخرین سیاره مقصد برای فرار، «زمین» انتخاب می‌شود. دلیل فرار «بو»ها هم دزدیدن اتفاقی! سنگ عصایی از «گرگ»‌ها است که در آن سنگ، نسل آینده این موجودات وجود دارد.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
داستان در رابطه با موجودات فضایی به نام «بو» است که همیشه در حال فرار از دست موجود فضایی دیگر به نام «گرگ» (Gorg) هستند

«بو»ها پس از ورود به زمین، مردم ساکن آنجا را به منطقه‌ای خاص در استرالیا منتقل می‌کنند و خود در زمین مشغول به زندگی می‌شوند. در این میان یک دختر باهوش و تند و تیز به نام «تیپ» (Tip) با صداپیشگی «ریحانا» با یکی از «بو»ها به نام «اوه» (Oh) با صداپیشگی «جیم پارسونز» آشنا می‌شوند تا به کمک او بتواند مادر خود به نام «لوسی» با صداپیشگی «جنیفر لوپز» را پیدا کند.

بررسی ایده فیلم‌نامه

«خانه» نتوانسته برای کمپانی «دریم ورکس» موفقیت‌های انیمیشن‌هایی مانند «شرک»، «پاندای کونگ فوکار» و «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید» را به ارمغان بیاورد؛ دلیل اصلی آن هم نبود ایده جذاب برای روند داستان است.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
در یک داستان تکراری موجود فضایی «گرگ» به خاطر «بو»ها درصدد نابودی زمین برمی‌آید

ایده هجوم آدم یا موجود فضایی به زمین و انسان‌ها تکراری است و فقط فرق آن با دیگر داستان‌ها آن است که «بو»ها برای فرار و سکونت به زمین آمده‌اند و نه حمله، اما با این حال موجود فضایی «گرگ» به خاطر «بو»ها درصدد نابودی زمین برمی‌آید.

شخصیت‌پردازی

در شخصیت‌پردازی انیمیشن «خانه»، تغییر رنگ «بو»ها به هنگام احساسات ایده نویی بود و شخصیت «اوه» (Oh) هم تا حدود خوبی معرفی شده بود اما روابط میان شخصیت‌‌ها به دلیل روایت بسیار سریع داستان درست پرداخت نشده است؛ شاهد مثال هم رابطه «تیپ» با «اوه» است که خیلی سریع شکل می‌گیرد و با سرعت وارد ماجرای فرار این دو با یکدیگر می‌شود. نمونه دیگر شخصیت «کایل» (Kyle) با صداپیشگی «مت جونز» است که با وجود اینکه در قسمت‌های انتهایی داستان نقش پررنگی دارد اما از خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی او اطلاعاتی ارائه نمی‌شود.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
معرفی نکردن خانواده «تیپ» از ضعف‌های شخصیت‌پردازی «خانه» به حساب می‌آید

اما بزرگ‌ترین ضعف شخصیت‌پردازی در داستان «خانه» برمی‌گردد به خانواده «تیپ» که فقط با مادر خود زندگی می‌کند و در پی یافتن او هست؛ مخاطب از پیشینه این خانواده فقط مادر را در یک کلیپ داخل گوشی «تیپ» می‌بیند که با دخترش در حال بازی است؛ اما این سوال برای کودک مخاطب این انیمیشن پیش می‌آید که پدر این خانواده کجا است و چرا به غیر از مادر، پدر نیز گمشده خانواده به حساب نمی‌آید؟ از طرفی همیشه پدر نماد استقامت و تکیه‌گاه جامعه یا خانواده است و او از همه محافظت می‌کند اما ما در این داستان دختر نوجوان (تیپ) را قهرمان می‌بینیم و آن هم به علت پیدا کردن مادر و نه نجات کره زمین از دست «گرگ»ها!

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
همیشه پدر نماد استقامت و تکیه‌گاه جامعه یا خانواده است اما در این داستان دختر نوجوان (تیپ) را قهرمان می‌بینیم و آن هم به علت پیدا کردن مادر و نه نجات کره زمین از دست «گرگ»ها!

گرافیک

گرافیک و جلوه‌های بصری نقطه قوت انیمیشن (Home) محسوب می‌شود؛ اجزا و وسایل معلق روی هوا در شهر و خانه‌های سوراخ شده بسیار جالب از کار درآمده است؛ ترکیب رنگ‌های متنوع و نماهای آسمان در روز و شب بسیار خوب به تصویر کشیده شده و نماهایی که از بالا از جمعیت انسان‌ها یا «بو»ها نمایش داده می‌شود، فضای زیبایی را به تصویر درآورده است.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
گرافیک و جلوه‌های بصری نقطه قوت انیمیشن (Home) محسوب می‌شود

در انیمیشن «خانه» بسیار به جزئیات اهمیت داده شده و در نماهای خانه یا شهر همه چیز به خوبی قابل لمس و مشاهده گردیده که البته این موضوع در کارهای قبلی کمپانی «دریم ورکس» نیز قابل مشاهده است.

نگاهی به محورهای انیمیشن «خانه»

انسان‌های کره زمین، منفعل دربرابر هجوم «بو»ها

پس از تصرف کره زمین توسط «بو»ها و گردآوری انسان‌ها در منطقه‌ای خاص که توسط این موجودات با امکانات رفاهی و تفریحی زیادی مجهز شده است، نه ارتشی برای جنگیدن نشان داده ‌شده و نه مقاومت خاصی از سوی انسان‌ها در برابر اشغال سرزمین خود دیده می‌شود. حتی در صحنه‌های مختلف مردم و به خصوص کودکان به شادی و پایکوبی مشغول هستند و به غیر از بلند کردن تابلوهای «ورود بوها ممنوع» اعتراض خاصی نسبت به وضعیت بوجود آمده نمی‌کنند.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
«تیپ» به مانند بقیه انسان‎‌ها هیچ ناراحتی و دغدغه‌ای از تصرف سرزمین خود ندارد و فقط پیدا کردن مادرش در اولویت قرار دارد که این روند داستانی به طور قطع هیچ ظرفیت جدیدی به نام «غیرت و مقاومت» را در ذهن کودک پدیدار نمی‌کند

شخصیت قهرمان داستان یعنی «تیپ» نیز همان‌طور که در سطور قبل اشاره شد، هیچ ناراحتی و دغدغه‌ای از تصرف سرزمین خود ندارد و فقط پیدا کردن مادرش در اولویت قرار دارد. این روند داستانی به طور قطع هیچ ظرفیت جدیدی به نام «غیرت و مقاومت» را در ذهن کودک پدیدار نمی‌کند و کودک را نسبت به اتفاقات سرزمین و «خانه»‌اش بی‌تفاوت بار می‌آورد.

 معرفی «جهان بی‌خدا» به کودکان

در بسیاری از بازی‌های کامپیوتری، فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها داستانی از موجودات فضایی به تصویر می‌کشند که به نحوی با زمین و انسان‌ها در ارتباط هستند و یا انسان‌ها با رفتن به سیارات دیگر با آنها به تعامل می‌پردازند؛ شاید در نگاه اول این نوع از داستان‌ها به دلیل خلاقیت در ژانر علمی- تخیلی مورد تحسن قرار بگیرد اما در متن بعضی از این داستان‌ها هیچ اشاره‌ای به وجود خدا نمی‌شود و جهان بی‌خدا به تصویر کشیده می‌شود. القای مفهوم آتئیسم (Atheism) یا «خداناباوری» در لایه‌های پنهانی این گونه آثار، اعتقادات دینی را به حاشیه کشانده و اصل پارادایم معنویت را نفی می‌کند.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
عادی‌سازی موجود موجودات فضایی، به طور قطع در ذهن حساس کودک ایرانی، «جهان بی‌خدا» تعریف خاصی پیدا می‌کند که این امر مراقبت والدین محترم را در زمان تماشای این کارتون‌ها می‌طلبد تا با گوشزد کردن موضوع وجود پروردگار به کودکان خود، خطر این شبهه فکری را از کودک دور کنند

خداناباوری یا بی‌خدایی یا خداانکاری در معنای عام، رد باور به وجود خدا است؛ واژه آتئیسم در زبان انگلیسی از واژه یونانی (atheos) گرفته شده است که به معنای بی‌خدایان است. این واژه در گذشته با دلالت ضمنی منفی، در اطلاق به کسانی به کار رفته که بی‌اعتقاد به خدایانی می‌شدند که در جامعه در سطح گسترده مورد پرستش قرار می‌گرفته ‌است، اما کاربرد این اصطلاح به مرور، محدودتر و هدفمند شد به گونه‌ای که نخستین افرادی که به طور رسمی خود را با واژه «بی‌خدا» تعریف می‌کردند، در قرن ۱۸ام بودند. البته آیین‌هایی مانند آیین چین و آیین هندو خداباور نیستند و این فرهنگ بی‌خدایی در غرب هم گسترش پیدا کرده است. در زبان فارسی، واژه «بی‌خدایی» به عنوان برابر آتئیسم، در سال‌های اخیر با توجه به کاربردهای اینترنتی رواج پیدا کرده‌است.

به تصویر کشاندن موجودات غیرطبیعی و عجیب و غریب مانند «بو»ها در انیمیشن «خانه» برای کودکان در وهله اول جذاب به نظر می‌رسد اما باید آگاه باشیم که این دست از آثار با فرهنگ و اعتقاد ما سازگاری ندارد و با عادی‌سازی موجود موجودات فضایی، به طور قطع در ذهن حساس کودک ایرانی، «جهان بی‌خدا» تعریف خاصی پیدا می‌کند که این امر مراقبت والدین محترم را در زمان تماشای این کارتون‌ها می‌طلبد تا با گوشزد کردن موضوع وجود پروردگار به کودکان خود، خطر این شبهه فکری را از کودک دور کنند.

«خانه»‌ای برای انسان‌های منفعل! / خانه‌ای با زیربنای تخیل /// در حال ویرایش
«خانه» یک انیمیشن متوسط است که با کمک بعضی شوخی‌های بامزه و موسیقی‌های باکلام، تحمل تماشا کردن فیلم را تا انتها به مخاطب می‌دهد

Home انیمیشنی متوسط

«خانه» (Home) را باید در ردیف انیمیشن‌های متوسط در نظر گرفت که تمام طیف سنی مخاطب خود را به وجد نمی‌آورد اما با کمک بعضی شوخی‌های بامزه و موسیقی‌های باکلام، تحمل تماشا کردن فیلم را تا انتها به مخاطب می‌دهد؛ البته نباید شانسی برای موفقیت در اسکار 2016 برای انیمیشن(Home) قائل شد زیرا که رقیبان سرسختی مانند انیمیشن «درون و برون» (Inside Out) را در مقابل خود دارند.


منبع: سینما رسانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    موجود فضایی باشه یا نباشه چه فرقی می کنه؟ تازه اگر باشه مساله آفریدگار اون موجود مطرح میشه. تحلیل ضعیف و دفاع بد به گفته شهید مطهری ضربه بزرگی میزنه مواظب باشید.
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    به نام یزدان بخشاینده بخشایشگر در حدیثی از پیامبر (ص) می‌خودنم که ایشون فرموده‌اند که (در آخرزمان) رومیان خواهند گفت که تا الان با مسلمانان می‌جنگیدیم ولی اکنون با "خدا" خواهیم جنگید خدا انواع بلاهای طبیعی غیره رو سر آمریکا و متحدان شیطان‌صفتش بیاره . عزت "خدا" رو دوباره احیا کنه
  • صبح ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    یکی از عیب های مهم دیگر انیمیشن های اینچنینی فارغ از اهداف مختلف ساخت آن ها ، خیالی سازی زندگی برای انسان هاست.
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    1 0
    به جای این تحلیل های صد من یه غاز اگه میتونید برید یه انیمیشن درست حسابی بسازید که کودک ایرانی نره دنبال هالیوود.
  • حمید ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    2 0
    والا این چیزایی که نوشتی به ذهن ما با ۳۵ سال سنمون نمیرسه بعد میگی اولین چیزی که به ذهن کودک میرسه... بچه ها رو چی فرض کردی! به اونا دیگه گیر ندین
  • محمد ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    از یه بعد هم در مورد تحکیم خانواده هم هست همین که دختر بچه کلی تلاش میکنه برای رسیدن به مادرش خیلی موضوع بهتر است از انیمشن هایی مانند سیندرلا و این انیمیشن هایی که دخترای ارایش کرده و جلف و که فقط موضوع فیلم بدست اوردن یک مرد هست ، است.انیمیشن دایناسور خوب نیز از این دست انیمیشن های خوب است
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    1 1
    شما که انیمیشناتون رو بچه ها نگاه نمیکنن چه گناهی دارن از بس که یک مشت داستان قدیمی انیمیشن کردید میدونم مغزتون خالی تر از اینه که حرفمون بفهمید شما برید با همون احمدی نژاد تون حال کنید
  • حسن ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    خداییش خیلی حوصله دارید میشینید این چیزها رو تماشا می کنید. اگه بخوایم طبق نظر شما پیش بریم که تمامی انمیشن ها که هیچ، تمامی مستند ها هم جهت بی دین کردن مردم ما ساخته میشوند. خوبه عشق به دین و نظام و سایر ارزش ها توی وجود آدم باشه که در اون صورت دنیایی از این برنامه ها هم نمیتونه خدشه ای به عشق آدمی وارد کنه. یا حق
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    خب از اینا که بیشتر توقعی نمیره اما من میخوام بدونم تو فیلم گذشته، تو اعترافات ذهن خطرناک یک مریض روانی به نام سیدی، تو غالب فیلمهایی که از طرف ارشاد خیلی تحویل گرفته میشن خدایی وجود داره؟!
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    با تشکر از گروه جنگ نرم مشرق. مطلب بسیار مهمی بود. از این مطالب بیشتر لازمهباید همه سایتها و خبرگزاریها در این زمینه اطلاعرسانی کنند.
  • وحید ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    خواهشا اینقدر نق نق نکن.
  • امیر علی ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 1
    طبق تعلیمات فراماسونی ، در آخر الزمان برای تشکیل حکومت ابلیس ، موجودات فضائی به رنگ آبی ، که همان اجنه ها هستند از آسمان وارد زمین خواهند شد....این انمیشین های چنددهه اخیر پر از همین موضوع(ورود موجودات فضائی به زمین در شکل و شمایل و رنگ یک مدلی) هستند و این چیزی نیست جز آماده کردن ذهن کودکان امروز برای فردای ایده آل امپریالیسم....
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    چرا بعضیا همش انیمیشن های پوچ و سطح پایین و خطرناک خارجی رو برای کودکان تهیه و فراهم میکنند؟؟!!! داداش من از این محصولات ضدفرهنگی خیلی میفروشه و اینطوری پول شبهه ناک و حرام درمیاره و به فرهنگ جامعه ضربه میزنه. الان در کشور ما گروه های انیمیشن سازی نسبتا جدیدی هستن که کارهای عالی دارن تولید میکنن. به عنوان یک نمونه مثلا گروه فاطمه الزهرا(سلام الله). اینترنت سرچ کنید سایت رسمیش هست ( من در سایت جستجوی فارسی پارسیجو parsijoo.ir عبارت «گروه انیمیشن سازی فاطمه الزهرا(سلام الله)» رو سرچ کردم اولین سایتی که بالاتر از همه اومد سایت رسمیشه ) انیمیشن های بسیار زیبا و فوق العاده و با کیفیتی دارن تولید میکنن ماشاءالله. فکرمیکنم حقیقتا مایه افتخار کشوره. اما از جنبه تبلیغاتی باید بیشتر کارکنن و نیاز به کمک دارن. تا نبینید حرف منو درک نمیکنید. کارشون از نظر من توی ایران کم نظیر و از بعضی جهات بینظیره. جا داره مشرق بهشون کمک تبلیغاتی کنه. جا داره یکی از دوستان عزیز این پیام منو به مدیریت محترم سایت مشرق نیوز برسونه.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    شما میدونی مادر نماد چیه؟ یا میدونی وقتی بچه ای ندونه مادرش کجاست و دنبالش میگرده اتفاقا دقیقا تضعیف خانواده است اینو میدونی یا لجنم از خارج بیاد فکر میکنی خارجیه خیلی خوبه!
  • محمد ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    دوست ناشناس کلا کج فهمیدی حرفم و
  • محمد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    اصلا لعنت به هر چی خارجیه خوبه آقای ناشناس دلت خنک شد .شما میگی همش نهی از منکر امر به معروف کجاست پس کوش انیمیشن خوب ایرانی این هارو هر کاری کنی می سازن بر ما ایرانیام میفرستن نمیشه جلوشو گرفت
  • صادق ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    و باز هم انیمیشنی دیگر. و باز هم تحلیل. و باز هم انتقاد. و باز هم فراموشی از اینکه آنها برای مبارزه با اسلام همه ارکان را به کار گرفته اند. و باز هم باقی ماندن این سوال؛ آنها خیلی خوب به وظائفشان عمل می کنند ما چه کرده ایم به جز انتقاد و تحلیل؟؟؟
  • رضا ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    کارهاشون خیلی ضعیفه. چه از لحاظ تکنیک و چه از لحاظ داستانپردازی. به حدی پروپاگاندا در اونا واضحه که میشه در فهرست آثار مبتذل رده بندیشون کرد.
  • صالح ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 1
    به آن ها که می گویند ما خوبش را نداریم باید گفت که آب معمولی سالم بهتر از شربت خوش عطری است که مقداری سم در آن اضافه شده.سرگرمی از نیازهای اصیل و ذاتی کودک است اما دیدن انیمیشن های خوش رنگ و لعاب غربی یک نیاز اصیل نیست بنابراین والدین و جامعه باید ذائقه کودک را به سمت سرگرمی های سالم سوق دهند که مقدمه اش آگاهی است و این تحلیل وسیله آگاهی
  • محمد ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    شاید به ذهن شما یا اون کودک نرسه اما نهالیه که بزرش کاشته میشه و خودتان هم بهش پی نمیبرین ودر 20 سال بعد نتیجه میده
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    1 0
    من به همه انتقاد کنندگان توصیه می کنم اول انیمیشن راببینند بعد قضاوت کنند ونتیجه گیری خود را مبتنی بر نوشته این مقاله نکنند
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    فکر می کنم این ایده خدا ناباوری بیشتر توسط این مقاله دارد القا می شود تا آن انیمیشن قبول ندارید اول انیمیشن راببینید بعد خودتان قضاوت کنید
  • @@ ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    نماد شیطان و جن آبی رنگ از تصاویر کاملا مشخصه و قهرمان بودن دختران نوجوان و تبدیل آنان به پشر نما و قهرمان نما برای در دسترس تر کردن و دور کردن افراد از هویت خلقی شون هم که توی سینمای ایران مدتها ست مد شده راستی راستی و پدر چند وقته در سینمای ما حذف شده؟ ابلیس پاره های صهیونیست که جای خود دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس