طبق برآوردهای اولیه از وزارت کشور فرانسه در مجموع 13 منطقه، جبهه ملی به حدود 28% آرا دست یافت. حزب جمهوری‌خواه به رهبری سارکوزی رئیس‌جمهور پیشین حدود 27%‌ و حزب حاکم به رهبری فرانسوا اولاند حدود 23.5% آرا را کسب کردند.

گروه بین‌الملل مشرق- حزب جبهه ملی به رهبری «مارین لوپن» توانست دست‌کم در 6 منطقه به پیروزی دست یابد و حزب سوسیالیست و جمهوری‌خواهان را پشت سر بگذارد. طبق برآوردهای اولیه از وزارت کشور فرانسه در مجموع 13 منطقه، جبهه ملی به حدود 28% آرا دست یافت. حزب جمهوری‌خواه به رهبری سارکوزی رئیس‌جمهور پیشین حدود 27%‌ و حزب حاکم به رهبری فرانسوا اولاند حدود 23.5% آرا را کسب کردند. همچنین سایر احزاب از جمله حزب سبزها و جبهه تازه‌تأسیس چپ‌ها نیز روی هم 10% آرا را به خود اختصاص دادند.

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

آیا یک بانوی دیگر به باشگاه سران کشورها راه می‌یابد؟

انتخابات منطقه‌ای در فرانسه برای برگزیدن مجامع منطقه‌ای برگزار می‌شود و هر مجمع در جایگاه پارلمان محلی، فردی را به عنوان مدیر اجرایی در آن منطقه یا اصطلاحاً regional president برمی‌‌گزیند. سال گذشته مرزبندی جدیدی در مناطق فرانسه صورت گرفت و تعداد آن به 13 منطقه کاهش یافت. همچنین طبق قانون جدید انتخابات فرانسه که از سال 2004 میلادی اجرا می‌شود، انتخابات تنها برای سه‌چهارم از کرسی‌ها در هر مجمع منطقه‌ای برگزار می‌شود و یک‌چهارم‌ِ باقی‌مانده پس از مشخص‌شدنِ نتایج به حزبی می‌رسد که اکثریت آرا را کسب کرده باشد. اگر هیچ حزبی در دور اول نتواند اکثریت مطلق را کسب کند، تمام احزابی که بیش از 10% آرا را به دست آورده باشند به دور دوم می‌روند تا سرنوشت یک‌چهارم باقی‌‌مانده از کرسی‌ها تعیین شود. دور دوم، یکشنبه آینده برگزار می‌شود.

مجامع یا شوراهای منطقه‌ای به خودی خود قدرت سیاسی ندارند و مسئولیت آنها عمدتاً به حوزه‌هایی چون حمل‌ونقل، آموزش، گردشگری و برخی فعالیت‌‌های مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی محدود می‌شود اما با توجه به اینکه هر فردی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری نیازمند جمع‌آوری 500 امضا از مقامات منتخب است (که تعداد دقیق آن در فرانسه 45543 نفر است)‌ و اصلاً فارغ از این، پیروزی یک حزب در هر منطقه شبیه کسب آرای الکترال در انتخابات کشورهای فدرال مانند آمریکا است، بنابر این انتخابات منطقه‌ای از اهمیت سیاسی برخوردار است.

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

اوج برگزاری کنفرانس جهانی آب و هوا زمان بدی برای شکست سنگین
حاکمان پاریس بود. در تصویر بالا، فابیوس وزیر خارجه سرگرم اهدای سیب‌های منقش به لوگوی همایش به کریستینا فیگرس (دبیر اجرایی همایش) و بان‌کی‌مون دیده می‌شود


چرا جبهه ملی پیروز شد


مهاجرت، تروریسم و رکود اقتصادی،‌ موضوعات اصلی بود که اعضای جبهه ملی روی آن مانور می‌دادند. نرخ بیکاری بالا و رشد اقتصادی کم‌رمق، شرایط رکود را بر اقتصاد فرانسه حاکم کرده است.

گر چه مارین لوپن برخی از مواضع افراطی حزب خود را اصلاح کرده است و حتی گاهی با پدرش ژان مارین لوپن که بنیانگذار جبهه ملی بوده است در ملأ عام به مخالفت و مجادله پرداخته است، اما همچنان در مورد سیاست برخورد با مهاجران، غیرقابل انعطاف نشان داده است. او در مورد مهاجران گفته بود «غذا و جای گرم به آنها بدهید و بلافاصله آنها را به جایی که از آن آمده‌اند، برگردانید» و پس از حوادث 13 نوامبر در پاریس، او خیلی خوب توانست موضوع مهاجرت را به آن ربط دهد.

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

نتایج دور اول انتخابات در فرانسه نشان از تغییر شگرف در پایگاه اجتماعی احزاب سه‌گانه می‌دهد. تصویر پایین نتایج انتخابات گذشته در سال 2010 است

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

«برونو ژودی» سرویراستار نشریه فرانسوی Paris Match به خبرنگار France 24 در این باره می‌گوید «لوپن کمپینی را به راه انداخت که تمرکز اصلی آن بر مهاجرت بود. سپس حملات پاریس رخ داد و این موج جدید و غیرمنتظره‌ای به راه انداخت. حمایتی که پیش از این از وی وجود داشت، 10 برابر شد».

لوپن از ماه گذشته همه تلاش خود را در این باره انجام داده است تا نشان دهد اگر به سخنان او علیه مهاجران عمل می‌شد، 130 فرانسوی کشته نمی‌شدند. او در یکی از سخنرانی‌های خود گفت «گروه دولت اسلامی بر عهد و قرار خود هستند. آنها فرمان حمله داده بودند و دیدید که حملاتی در فرانسه رخ داد. آنها گفتند که در میان مهاجران ، افراد قاتلی وجود دارند و دیدید که واقعاً وجود داشت. سیاستمداران ما فقط کافی است چشمان خود را باز کنند. ارتباط روشنی میان سه مسأله وجود دارد: مهاجرت گسترده، ناکامی ما در حفظ یکپارچگی برای اقدام و وجود اسلام‌گرایی افراطی».

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

راست‌گراها در یکی‌دو هفته گذشته، دو کشور دیگر یعنی آرژانتین و ونزوئلا را نیز فتح کرده‌اند. شاید پیروزی‌ آنها به تحولات بین‌المللی بیش از تحولات داخلی مرتبط است یا به بیان بهتر، سیاست در کشورها جهانی‌تر شده است

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی


مارین لوپن و خواهرزاده‌اش آریون مارشال-لوپن که تنها 25 سال سن دارد، رکوردی تاریخی برای این حزب به ثبت رساندند. لوپن در واکنش به نتایج اولیه، آن را نشان‌دهنده «برتریِ‌ بی‌منازع حزب جبهه ملی» خواند. او که در شهر اینان‌بومونت در میان هواداران سخن می‌گفت، اضافه کرد «ما بلدیم چگونه آن وحدت ملی که کشورمان به آن نیاز دارد، به دست آوریم». او از همه «وطن‌پرستان» خواست تا در دور دوم انتخابات نیز از او پشتیبانی کنند و «به طبقه‌ای که آنها را فریب می‌دهد،‌ پشت کنند».

با این حال برخی معتقدند این جبهه ملی است که در حال فریب مردم است و فارغ از تبلیغ علیه رکود اقتصادی و ورود مهاجران، برنامه واقعی خود را پس از برسرکارآمدن اجرا می‌کند، شفاف نساخته است. آلن آلپرن از اعضای محلی حزب سبزها و سوسیالیست، چنین نظری دارد.


{$sepehr_media_1280941_400_300}


لحظه رأی‌دادن رهبران سیاسی، واکنش نمایندگان احزاب در لحظه اعلام آرا، سخنان مارین لوپن پس از پیروزی و پاسخ دو حزب سوسیالیست و جمهوری‌خواهان به پرسش از سیاست‌ آنان برای پیروزی در دور دوم از بخش‌های جالب توجه در گزارش‌های شبکه France 24 از انتخابات فرانسه است

 
{$sepehr_media_1280946_400_300}


تبعات تلخ انتخابات یکشنبه برای اولاند و سارکوزی

سوسیالیست‌ها در انتخابات گذشته یعنی 2010 میلادی جز در یک منطقه به پیروزی دست یافته بودند و طبیعتاً نتایج انتخابات اخیر، هواداران و اعضای این حزب را نسبت به عملکرد اولاند ناامید کرده است. جالب است که این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که نظرسنجی‌ها نشان از رضایت مردم از سیاست‌های اولاند در واکنش به حادثه 13 نوامبر دارد.

اما شاید بیش از سوسیالیست‌ها این جمهوری‌خواهان باشند که به فکر تغییر سیاست‌ها و رهبران خود بیافتند. سارکوزی نه تنها نتوانست برای بار دوم به ریاست‌جمهوری فرانسه دست یابد، بلکه از نمد ضعف‌های حزب حاکم به رهبری اولاند هم نتوانست برای خود کلاهی بدوزد. حتی تغییر نام حزب UMP (اتحاد برای جنبش مردمی) که با هدف حل اختلافات داخلی و رهاکردنِ حزب از برخی رسوایی‌ها در گذشته بود، راه به جایی نبرد. در واقع شاید بیش از ضعف سوسیالیست‌ها، این ناتوانی جمهوری‌خواهان بود که منجر به گرایش مخالفان دولت به حزب جدید جبهه ملی شد و حالا دیگر مسابقه سیاسی در فرانسه نه با دو اسب‌سوار بلکه با یک اسب‌سوار و دو دونده ادامه می‌یابد.

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

زمانش فرارسیده که نیکولا آرزوی بازگشت به دفتر رئیس‌جمهور را از دل بیرون کند.

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی
آلن ژوپه نخست‌وزیر ژاک‌شیراک، یکی از گزینه‌های اصلی برای جانشینی سارکوزی در ریاست حزب است


اکنون علی‌رغم کسب آرای بیشتر توسط جمهوری‌خواهان نسبت به سوسیالیست‌ها، اگر همچنان اولاند احتمال نامزدی در سال 2017 را برای خود در نظر داشته باشد، سارکوزی باید به فکر شغل جدیدی باشد چون انتظار هواداران و اعضای حزب او بسیار فراتر از 27% بود. نه فقط او، بلکه سیاست‌هایی که بر حزب جمهوری‌خواهان حاکم کرد، نیاز به تجدید نظر دارد.

آلن ژوپه نخست‌وزیر پیشین فرانسه (1995-1997) یکی از رقبای سرسخت او برای نامزدی حزب در سال 2017 است. وی دیروز در واکنش به نتایج انتخابات، بدون اینکه مستقیماً به رهبر حزب خود اعتراض کند گفت روشن بود که در تبلیغات انتخاباتی، اصلاً پیام حزب ما «شنیده نمی‌شد». او گفت «ما تلاش می‌کردیم که به مردم فرانسه توضیح دهیم جبهه ملی راه‌حل‌های معتبری، چه در مسائل امنیتی، چه در بیکاری و مانند آن ندارد اما اصلاً در این شرایط شنیده نمی‌شدیم. چرا؟ باید چه بحث‌هایی می‌کردیم؟ باید چه خطی را دنبال می‌کردیم؟ من فکر می‌کنم وقتی که زمانش برسد (اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری) نیازمند یک مناظره واقعی هستیم».

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی

عملکرد اقتصادی فرانسه به ویژه در مورد شاخص رشد اقتصادی و نرخ بیکاری اصلاً رضایت‌بخش نیست

برتری معنادار جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی


برخی چون «ایروه ماریتون» بسیار صریح‌تر موضع گرفتند. او که نماینده مجلس و عضو حزب جمهوری‌خواهان است در یک شبکه رادیویی اظهار کرد «ما نمی‌توانیم با قراردادن کسی که مردم فرانسه وی را در سال 2012 پس زدند، در جایگاه رهبر اپوزسیون، اعتماد آنها را مجدداً کسب کنیم».

دور دوم انتخابات،‌ یکشنبه آینده برگزار می‌شود. حزب سوسیالیست اعلام کرده قصد دارد یک «ائتلاف تاکتیکی» انجام دهد یعنی در مناطقی که نامزد این حزب کمتر از دو حزب دیگر رأی آورده است، نامزدهای خود را به نفع حزب جمهوری‌خواهان کنار می‌کشد تا مخالفان جبهه ملی با تجمیع آرا بر آن پیروز شوند. اما سارکوزی و برخی دیگر از اعضای حزب جمهوری‌خواهان از جمله آلن ژوپه چنین تصمیمی ندارند. البته افرادی چون «ناتالیا کاسیسکو» (نفر دوم در این حزب) یا «ژان پیر رافارین» از نخست‌وزیران پیشین (2002-2005) در برخی مناطق که جمهوری‌خواهان جایگاه سوم را به دست آوردند، چنین پیشنهادی داشتند اما در شورای حزب، رد شد.

نکته دوم این است که تنها 50% در انتخابات شرکت کرده‌اند و این یعنی هر کدام از احزاب سه‌گانه احتمالاً به فکر جلب آرای فرانسویانِ ممتنع می‌افتند. باید دید تبلیغات احزاب تا در هفته جاری تا دور دوم چه تغییراتی خواهد داشت.

منابع
:




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق جان سلام
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    هر سگی بیاد رو کار تو فرانسه به حال ایران فرقی نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس