سجاد مردانی علی رغم مصدومیت با کسب مدال طلای جایزه بزرگ مکزیک و شکست تکواندوکار ازبک که در 2 سال اخیر تمام رقبای ایرانی خود را از پیش روی برداشته بود شاهکاری بزرگ در کارنامه ورزشی‌اش رقم زد.

گروه ورزشی مشرق - تیم ملی تکواندوی مردان ایران با کسب یک طلا، یک نقره و یک برنز توسط مردانی، عاشورزاده و حجی زواره در مسابقات گرند پری مکزیک که آخرین مرحله گزینشی المپیک هم به حساب می آمد موفق به کسب سه سهمیه المپیک شد.

در آخرین روز این مسابقات در بخش مردان سجاد مردانی تکواندوکار وزن (80+) کشورمان با شکست حریف فرانسوی در فینال به مدال طلا دست یافت و سهمیه المپیک خود را قطعی کرد. (مبارزه مردانی در فینال را اینجا ببینید)

اما کار بزرگی که مردانی انجام داد شکست «جسور بایکوزیوف» ازبک بود که تا کنون هیچ تکواندوکار ایرانی موفق به شکست وی نشده بود. سجاد در نیمه نهایی موفق شد این تکواندوکار را که نفر دوم رنکینگ وزن چهارم المپیکی هم هست شکست دهد و به فینال راه یابد.

شاهکار بزرگ تکواندوکار ایرانی +عکس
جسور بایکوزیوف ازبکی که در جایگاه دوم رنکینگ المپیکی وزن چهارم قرار دارد، عنوان نایب قهرمانی جهان 2015، مدال نقره و طلای آسیا در سال 2012 و 2014، قهرمانی بازیهای آسیایی 2014، دو مدال نقره و یک برنز در گرندپری 2014 را در کارنامه دارد.

* همه ایرانی های ناکام
بررسی کارنامه جدال‌های بایکوزیوف که در مسابقات جهانی در وزن 87- مبارزه می کند، با هوگوپوشان ایرانی نشان می دهد این ازبک تا قبل از رویارویی با مردانی 5 بار موفق به شکست نمایندگان کشورمان شده بود.

یوسف کرمی در آخرین سال ورزش حرفه ای خود 2 بار به مصاف جسور 29 ساله رفت و هر دو بار مغلوب شد. در فینال مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند یوسف 13-7 نتیجه را به حریف خود واگذار کرد. چند ماه بعد در مرحله یک هشتم نهایی بازی های آسیایی اینچئون کاپیتان تیم ملی تکواندوی ایران بازهم از پس این ازبک برنیامد و 5-4 مغلوب شد.

سال گذشته و درست در مرحله نیمه نهایی گرندپری منچستر سجاد مردانی شکست 5-1 را مقابل بایکوزیوف متحمل شد تا یک سال برای انتقام انتظار بکشد.

شاهکار بزرگ تکواندوکار ایرانی +عکس
امید عمیدی هم 2 بار طعم شکست را مقابل جسور ازبک چشیده است. یک بار با نتیجه 9-5 در فینال مسابقات اوپن کره در سال 2015 و یک بار هم در فینال اوپن قزاقستان که عمیدی به علت آسیب دیدگی ادامه نداد.

* 3 سهمیه برای ایران
به گزارش مشرق، مردانی که از مدت ها قبل با آسیب دیدگی های کهنه دست و پنجه نرم می کرد اما در این رقابتها عملکرد فوق العاده ای را از خود به نمایش گذاشت و توانست در مبارزه با قدرت های مطلق سنگین وزن، تنها مدال طلای کشورمان را بدست آورد و سهمیه المپیک ریودوژانیرو برزیل را نیز کسب کند.

این مسابقات فینال گرندپری G8 بود و به نفر اول هر وزن 80 امتیاز، نفر دوم 48 امتیاز و نفر سوم 28.8 امتیاز در راستای افزایش امتیازات رنکینگ برای کسب سهمیه ریو 2016 تعلق گرفت. در اين رقابتها 8 تکواندوکار برتر رنکينگ المپيک مجوز حضور داشتند و اين مسابقات آخرين رويدادي بود که امتياز آن براي رنکينگ المپيکي ورزشکاران محاسبه شد و با پايان اين رقابتها، نفرات اول تا ششم سهميه المپيک ريودوژانيرو 2016 را بدست آوردند. تیم ملی تکواندوی کشورمان در 3 وزن 58-، 80- و 80+ کیلوگرم توسط فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی سهمیه المپیک را کسب کرد.

در بازیهای ریو 2016، در مجموع 128 تکواندوکار زن و مرد مجوز حضور دارند که در هر وزن (4 وزن زنان و 4 وزن مردان) 16 تکواندوکار برروی شیاپ چانگ خواهند رفت که 6 ورزشکار از طریق «رنکینگ سیستم» و 9 ورزشکار از طریق مسابقات قاره ای (مدال طلا و نقره قاره آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و مدال طلا قاره اقیانوسیه) راهی برزیل می شوند و یک سهمیه هم به کشور میزبان و یا سهمیه آزاد تعلق می گیرد.

تیم ملی تکواندوی زنان کشورمان نیز که از طریق «رنکینگ سیستم» موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و در مسابقات فینال گرندپری بدلیل عدم حضور در بین 8 تکواندوکار برتر شرکت نکرد، اردیبهشت ماه 95 با شرکت در مسابقات المپیک قاره آسیا می تواند شانس خود را برای کسب 2 سهمیه المپیک امتحان کند.

فیلم مبارزه سجاد مردانی مقابل بایکوزیوف ازبک را در زیر ببینید:

{$sepehr_media_1278890_400_300}
دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 0
    خداقوت پهلوان ، درد و بلات بخوره توسر اون دکترهایی که به خاطر پول بخیه ی پسربچه رو از چانه اش در آوردند
  • مسعود ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
    0 1
    دمت گرم گل گفتي . خداوكيلي رئيس بيمارستان و رئيس حسابداري هم مقصرند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس