دو تکواندو کار کره ای و چینی از سوی فدراسیون جهانی تکواندو عنوان مبارز برتر سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص دادند.بررسی پیشینه این دو مبارز نشان می دهد که لی و جینگ تاکنون ۵ و ۳ مرتبه برابر رقبای ایرانی خود به میدان رفته اند و هرگز رنگ شکست را برابر آنها ندیده اند.

گروه ورزشی مشرق - از سوی فدراسیون جهانی تکواندو بهترین های تکواندو سال ۲۰۱۵ دنیا معرفی شدند. WTF در بخش مردان «لی دائه هون» دارنده مدال نقره المپیک ۲۰۱۲ را برگزیده و در بخش زنان «جینگیو وو» چینی در وزن ۴۹- کیلوگرم به این مهم دست یافته است.

بررسی پیشینه این دو مبارز کره ای و چینی نشان می دهد که لی و جینگ تاکنون ۵ و ۳ مرتبه برابر رقبای ایرانی خود به میدان رفته اند و هرگز رنگ شکست را برابر آنها ندیده اند.

* ۵ پیروزی هون برابر ایرانی ها
لی دائه هون ۲۳ ساله که چند روز قبل در گرندپری مکزیک قهرمان شد ۲ مدال طلای جهان و ۴ طلای آسیایی را در کارنامه اش دارد، اولین برخوردش با ایرانی ها در مرحله یک چهارم نهایی رقابتهای جهانی ۲۰۱۱ کره به وجود آمد. در مسابقات کیونگجو رضا نادریان تحت هدایت رضا مهماندوست برابر لی به میدان رفت که حاصل پیروزی ۱-۷ حریف کره ای بود. هون در نهایت هم قهرمان وزن ۶۳- شد.

دو تکواندوکاری  که هرگز به ایرانی ها نباخته اند
دومین حریف ایرانی لی محمد خمسه بود. در یک هشتم نهایی رقابتهای جهانی ۲۰۱۳ مکزیک خمسه ۳ امتیاز از هون گرفت با این حال سهم حریف از فعل و انفعالات داخل میدان ۱۰ امتیاز بیشتر از خمسه بود که آن زمان تحت نظر رحیم صالحی – در باشگاه جوانه – تمرین می کرد.

بهترین تکواندوکار جهان در سال ۲۰۱۵ در سومین برخورد ایرانی اش با بهنام اسبقی روبرو شد. بهنام که در جهانی ۲۰۱۳ مکزیک پدیده بی چون و چرای تیم ایران بود و قهرمان شد این بار در نیمه نهایی گرند پری ۲۰۱۴ سوژو چین با لی روبرو شد. در مبارزه مذکور اسبقی بد نبود اما این لی بود که میلی متری(۱-۲) از بهنام گوی سبقت را ربود.

بعد نوبت به تقابل کاپیتان تیم ملی تکواندو یعنی علیرضا نصر آزادانی بااخلاق رسید که در یک هشتم نهایی گرند پری ۲۰۱۴ مسکو بخت خود را برای شکست دادن هون کره ای بیازماید. علیرضا هم بد کار نکرد اما این لی بود که از باتجربه ترین مبارز تیم ایران ۶ امتیاز گرفت تا ۵ امتیازی که داده بود را جبران کند.

دو تکواندوکاری  که هرگز به ایرانی ها نباخته اند
و بالاخره برخورد آخر لی هون با یک مبارز ایرانی در گرند پری اخیر اندونزی به ثبت رسید. در یک سو ابوالفضل یعقوبی جوان و در سوی دیگر هون که راه و روش مبارزه با ایرانی ها را خوب می دانست. قابل پیش بینی هم بود. لی در پایان سوم طبق آنچه تابلو اعلام نتایج نشان می داد برنده شده بود در حالی که سهمش از رد و بدل شدن تکنیک ها ۱۶ بود و سهم یعقوبی تکواندو ایران ۷.

به این ترتیب کارنامه بهترین تکواندوکار جهان در سال ۲۰۱۵ با شکست دادن ۵ حریف ایرانی بسته شد در حالی که هون ۴۶ امتیاز از ایرانی ها گرفت و تنها ۱۷ امتیاز به آنها واگذار کرد.

دو تکواندوکاری  که هرگز به ایرانی ها نباخته اند

هت تریک جینگ برابر ایرانی ها

به گزارش مشرق، بهترین تکواندوکار سال ۲۰۱۵ جهان در بخش زنان نیز عملکردی کاملا موفق برابر رقبای ایرانی خود داشته است؟

جینگ‌یو وون که مثل هون چند روز پیش در گرند پری طلا گرفت از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ سه مرتبه برابر دو مبارز ایرانی روی شیاپ چانگ آمده و از قضا در هر سه مبارزه مذکور صاحب برتری شده است.

وو در مرحله یک چهارم نهایی المپیک لندن با سارا خوش جمال فکری روبرو شد. جینگ در آن دیدار موفق شد پیش چشم تماشاگران پرتعداد چینی خوش جمال را ۰-۲ شکست دهد. این مبارز در نهایت هم قهرمان المپیک پکن شد.

دو تکواندوکاری  که هرگز به ایرانی ها نباخته اند
وی یک سال بعد دوباره در رقابتهای جهانی دانمارک با خوش جمال روبرو شد. این بار در مرحله یک چهارم مسابقات کپنهاگ پیروزی خفیف ۶-۵ برابر بانوی تکواندوکار ایرانی عامل رسیدن به مدال جینگ شد. این چینی اگر چه مثل المپیک در دانمارک طلایی نشد اما در نهایت به مدال برنز رسید تا ثبت دومین پیروزی اش برابر یک ایرانی پایان خوشی برایش در پی داشته باشد.

جینگ در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۲ برای سومین و آخرین بار برابر یک مبارز ایرانی قرار گرفت. این بار سمانه شش پری که تا فینال مسابقات قهرمانی قاره کهن بالا آمده بود در تقابل با این چینی باتجربه راه به جایی نبرد تا جینگ در ثبت پیروزی هایش مقابل بانوان ایرانی هت تریک کرده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    اینها میرن برای جمهوری آذربایجان بازی کنن!؟؟
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 1
    متاسفانه ما در تکواندو و کشتی ووزنه برداری هیچکدام اقتداری خاص نداریم.برعکس قزاق ها که در رشته بوکس کاملا مقتدر و با غرور ظاهر می شوند و12مدال طلا بازیهای آسیایی را از آن خود می کنند.بنظرم ما بصورت حرفه ای از ورزشکاران کشور حمایت نمی کنیم
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    0 1
    دوپینگ در کشورهای شوری سابق و روسیه بیداد می کنه این رو خود غربی ها هم می دونن
  • مسعود IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
    0 0
    بسیار عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس