کارگردان نفس گرم گفت: هنگام انتخاب بازیگران خانم گلچین برای نقش اصلی به ذهنم رسید . در نشست هایی که با عوامل داشتم همه ازاین انتخاب تعجب کردند ولی حسم این بود با توجه به توانایی هایی که ازایشان سراغ دارم ،می توانداز عهده اش بر بیاید .وقتی این نقش را به وی پیشنهاد کردم متعجب شد و کمی هم زمان برد تا با نقش کنار بیاید اما نتیجه کار قابل قبول بود .

به گزارش مشرق، محمد مهدی عسگرپور علاوه بر کارگردانی در عرصه سینما در سوابق اجرایی اش چهره ای نام آشناست و دبیری جشنواره های فیلم فجر و کودک و مدیرعاملی بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینمارا در کارنامه دارد . وی  همچنین سریال هایی چون «گل های گرمسیری» ،«شیدایی» و «جراحت» را برای تلویزیون ساخته است. جدیدترین ساخته اش "نفس گرم" این شب هامخاطبان  شبکه یک راپای خود نشانده است . همین بهانه ای برای گفت و گو با این کارگردان نام آشنا شد .

*   چرا در «نفس گرم»  باز هم موضوعی زن محور را انتخاب کرده اید؟

** موضوعات مربوط به زنان ،گستره وسیعی دارد و بسیاری از مسائل جامعه امروز نتیجه تبیین جایگاه زن در جامعه است. دربسیاری مواقع نقش زن در جامعه امروزبه درستی تبیین یا ایفا نشده است اما چون مدیریت خانواده برعهده زنان است این نقش کم اهمیت و اغراق آمیزنیست که آن را  شعاری به نمایش بگذاریم . زنان سرزمین ما استعداد بسیاری درمدیریت جامعه دارند. اگر چه گاهی به اشتباه این مدیریت را با  مدیریت  زنان در وزارتخانه یا سازمان  یا مشاغل یکی فرض می کنند. در حالی که تربیت وزیر یا مسئول مملکتی در دامان مادر شکل می گیرد. انسان گاه در موقعیتی قرارمی گیرد که دیگران را موعظه می کند ولی زمانی برای خودش مشکلی پیش می آید و مشخص نیست تا چه حد می تواند بر اساس آموزه هایی که تدریس کرده عمل کند .این ها مبنای کارم در «نفس گرم» بود.

* در ابتدای سریال "مرتضی " آدمی متفاوت به نظر می رسید اما او هم کاری انجام داده که به نظر خیانت می آید.
**من ازآدم ها یی نیستم که به  این موضوع نگاه فمینیستی داشته باشم چون فکر می کنم جایگاه زنان در کشور ما مخدوش شده است.وقتی در باره جایگاه زنان صحبت می شود با  واگذار کردن مسئولیت های اجرایی به آن ها،شمایلی از زنان ذهنی خود را ارائه می کنیم. من منکر این بخش از حضور زنان نمی شوم .مهم این است که نقش زنان  را به عنوان اداره کنندگان خانواده فراموش کرده ایم . شکل و شمایل جامعه  نه بر مبنای فرمول های غربی و نه سنتی است. موقعیتی مخدوش شده است که باید به آن بیشتر توجه  کرد .باید دید نسلی که قرار است مسئولیت های جامعه را بر عهده گیرد ، تحت تعلیم وتربیت کدام مادران است.در طول تاریخ مردها موقعیتشان را راحت تر پیدا کرده اند، اما در مورد خانم ها این مسئله کمتر اتفاق افتاده  است.در «نفس گرم» سعی کرده ام تا حد امکان به این مسئله  بپردازم.

*مرجانه گلچین در سال های اخیر بیشتر ایفاگر نقش های طنز بوده است .انتخاب وسپردن چنین نقشی به وی برایتان ریسک نبود؟
** این  یک ریسک جدی بود .  هنگام انتخاب بازیگران خانم گلچین برای نقش اصلی به ذهنم رسید . در نشست هایی که با عوامل داشتم همه ازاین انتخاب تعجب کردند ولی حسم این بود با توجه به توانایی هایی که ازایشان سراغ دارم ،می توانداز عهده اش بر بیاید .وقتی این نقش را به وی پیشنهاد کردم متعجب شد و کمی هم زمان برد تا با نقش کنار بیاید اما نتیجه کار قابل قبول بود . پیش بینی می کردم در چند قسمت ابتدایی  سریال بیننده نمی تواند با نقش  کنار بیاید اما پس از این بیننده برایش سخت است خانم گلچین را در نقشی دیگر ببیند.

* چنین خانم هایی رادیده اید و به لحاظ نگرش با آن ها آشنایی دارید؟
* با نحوه زندگی این خانم ها تا حدی آشنابودم و در گفت و گو باآن ها سعی کردم  زندگی ، معیشت و نوع نگاه شان  را بیشتر بشناسم .می خواستم این خانم یک شخصیت دوست داشتنی شود. نقش هایی چون مسئول امور تربیتی و استاد دانشگاه در سینما تجربه شده اما این جا قرار بود ،اتفاق دیگری بیفتد؛ فردی که برای دیگران وعظ می کند وسعی در تحول  آن هادارد و برگزار کننده مجالس مذهبی است . البته این افراد در نگاه کلی ،بیشتر حالت مداحان را دارند که  البته نوع گفتار و ارتباطاتشان و مخاطبان و هوادارانشان به شدت با خانم هایی که  این مجالس را به صورت وعظ و سخنرانی اداره می کنند متفاوت است من به دلایل مختلف  از جمله ممیزی های صدا و سیما گزینه دوم را انتخاب کردم. یعنی خانمی که این جلسات را بیشتر با سخنرانی و وعظ اداره می کند.

*برخی مخاطبان و منتقدان معتقدند که با توجه به سبک متفاوت کارهایتان ، در این سریال افت داشته اید؟
**   اگرچه خودم بر این باور نیستم اما این نظرات را می خوانم واز این نقدها برای کارهای بعدی ام استفاده می کنم.البته فضای  «نفس گرم » متفاوت از کارهای  دیگرم وبیشتر متکی به حس و حال است . فکر می کنم بخش عمده ای از کسانی که این نظر را دارند، به قسمت های ابتدایی سریال اشاره کردند امیدوارم سریال که تمام شد، ارزیابی دقیق تری داشته باشیم .

*  دست کم من به عنوان یک خانم ،نمی توانم برخی از تحولات  آدم های سریال را بپذیرم  وبرایم به عنوان یک مخاطب باور پذیر نیست.
** ما در مورد یک خانم صحبت نمی کنیم ،بلکه  در باره مجموعه خانم ها هم صحبت می کنیم . هر کسی می تواند به این موضوع از دید خودش نگاه کند  بستگی به تحولات شخصی ما دارد. به همین خاطرسعی کردم داستان را به  نحوی پیش ببرم که به آموزه های دینی هم نزدیک باشد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    اتفاقاً خانم گلچین، بسیار عالی هم از پَس این نقش برآومدن. دستشون درد نکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس