یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که در چند دوره قبل، یک جریان سیاسی توانست با حاد کردن فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات، به اکثریت در مجلس شورای اسلامی دست یابد.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی معتقد است در چند دوره قبل، یک جریان سیاسی توانست با حاد کردن فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات، به اکثریت در مجلس شورای اسلامی دست یابد.

متن کامل یادداشت سلیمی‌نمین به شرح زیر است:

آیا تند کردن فضای رقابت‌های سیاسی انتخاباتی از طریق ایجاد تنش‌های ابهام برانگیز یک بار دیگر می‌تواند دستیابی آسان به آراء اکثریت را رقم زند؟

اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم در چند دوره قبل، یک جریان سیاسی توانست با حاد کردن فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات، به اکثریت در مجلس شورای اسلامی دست یابد، اما آیا این تجربه به ظاهر موفق قابل تکرار خواهد بود؟

اقداماتی همچون تعرض به برخی نیروهای برجسته یک جریان سیاسی، برهم زدن تعدادی از جلسات انتخاباتی، نوارسازی‌های بدون شناسنامه علیه حزب رقیب، طرح ادعای آتش‌افروزی در ستاد انتخاباتی توسط رقیب و ... در مقطعی موجب غلبه احساس بر تفکر در آستانه برگزاری انتخابات شد و جریانی با بهره‌گیری از احساسات به غلیان آمده و هدایت آن به آسانی به نتیجه دلخواه دست یافت. آن چه موجب شد در چند دوره بعد دیگر این شیوه‌های جنجال‌ساز و غبارآلودکننده فضای سیاسی کاربرد نداشته باشد، دست‌یابی جامعه به اطلاعاتی در مورد عقبه آن تنش‌ها بود.

از آن جمله صاحب این قلم که در آن روزگار مدیریت یک رسانه را بر عهده داشت، پس از بررسی و تحقیق بسیار از طریق خبرنگاران به پیوندهای غیرقابل تصوری پی برد و آن این که جریان سیاسی به ظاهر مورد تعرض قرار گرفته خود طراحی پشت صحنه را به عهده داشته است. اگر خاطر خوانندگان گرامی باشد در آن سال‌ها گروهی نیمه علنی به نام " انصار حزب‌الله " مطرح بود که به دلیل عدم انسجام و ناشناخته بودن اعضای آن به سهولت قابل نفوذ بود. لذا یک جریان سیاسی از طریق مدیر یکی از شرکت‌های تابعه وزارت نفت (شرکت منابع دریایی ) به نام آقای " مهندس سلطان‌پور"  با صرف هزینه‌های چشمگیر توانسته بود برخی از افراد مرتبط با گروه انصار را به خدمت گیرد. لذا از این طریق بود که به سهولت مظلومیتی ساختگی برای یک جریان رقم خورد. این مظلومیت طراحی شده نیز صرفا" بر احساسات جامعه اثر می‌گذاشت. صاحب این قلم بعد از تکمیل و مستندسازی اطلاعات خود در یک مناظره با نماینده انصار حزب‌الله و با حضور نمایندگان قاطبه رسانه‌های مکتوب و تصویری، ارتباطات پشت صحنه این گروه با حزبی متعارض با خودش را عرضه کردم. به دنبال ارائه این مستندات به رسانه‌ها گروه انصار از اینجانب به دستگاه قضا شکایت کرد اما دادگاه شکایت را وارد ندانست و مرا تبرئه کرد.
 نکته حائز اهمیت این که حزب سیاسی مورد بحث که توانسته بود در چارچوب بازی‌های چندوجهی به توفیقات دست یابد، کاملا سکوت کرد و ترجیح داد این موضوع شفاف‌تر نشود. متأسفانه در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی بار دیگر یک جریان سیاسی با تصور اینکه تجربیات گذشته از ذهن‌ها پاک شده است به جای فراهم‌سازی زمینه‌های شناخت جامعه از عملکرد و برنامه‌ها و به تبع آن رشد فکری و سیاسی آحاد مردم ایجاد فضای احساسی را بر فضای تعقلی ترجیح می‌دهد.

اخیرا" در واکنش به دو مورد اخلال‌های ناپسند و نامعلوم در فعالیت انتخاباتی یک طیف سیاسی در ورامین و یاسوج، یک چهره نوظهور سیاسی در مصاحبه‌ای قبل از اینکه مسئولان دولتی تحقیق و اعلام موضوع بنمایند این اتفاقات را به جناح رقیب نسبت می‌دهد: معمولا" در تحلیل‌ها، بعضی‌ها همچنان اصرار دارند بگویند که گروه‌های خودسر این کارها را انجام می‌دهند، اما معتقدم که این گروه‌ها به هیچ‌وجه خودسر نیستند و دارای مرکز فرماندهی خاصی هستند و بسیار سازمان‌یافته کار می‌کنند. کسانی هستند که به نوعی طیف سیاسی خاصی را تشکیل می‌دهند و این اقدامات آن‌ها نیز کاملا" حساب شده است. ( روزنامه شهروند، دوشنبه 9 آذر 94، صفحه 2 )

حرکت‌های سطحی که صرفا بهانه برای مظلوم‌نمایی به کس یا کسانی می‌دهد صرفا" در یک صورت قابل فهم است و آن اینکه گروهی عناصری را به طُرق مختلف تحریک یا تشویق کند تا برایش چنان مظلومیتی را رقم بزند، وگرنه کدام گروه سیاسی است که نداند چنین اقداماتی صد در صد علیه‌اش تمام می‌شود؛ لذا مناسب‌تر آن است اجازه دهیم مقامات مسئولی که گرایش سیاسی‌شان کاملا" معلوم است نظر رسمی خود را در این زمینه منتشر سازند و سپس شتاب‌زدگان به بهره‌برداری سیاسی از آن مبادرت ورزند؛ ضمن اینکه اطمینان داشته باشیم دیگر با این شیوه مردم در فضای احساسی رأی نخواهند داد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    اتفاقا مردم هم احساسی رای دادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس