جیمز کامی مدیر اف‌بی‌آی روز جمعه در اظهاراتی اعلام کرد که اگر چه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد مظنون، عضو یک شبکه یا هسته تروریستی بوده یا توسط یک سازمان خاص هدایت شوند اما این جنایت فعلاً به عنوان یک اقدام تروریستی تلقی می‌شود.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روزی از حادثه خونبار سن‌برناردینو در یک سالن جشن که توسط مؤسسه‌‌ای خدماتی به معلولان اجاره شده بود، می‌گذرد و در این مدت، خبرهای متفاوتی از پایگاه‌های خبری به کسانی که به ویژه در آمریکا و اروپا نگران تکرار این حوادث هستند، مخابره شده است. آخرین خبر به امروز شنبه برمی‌گردد که شبکه رادیویی وابسته به داعش در بحث پیرامون حادثه سن برناردینو به جای عاملان حادثه از عبارت «دو نفر از پیروان دولت اسلامی» استفاده کرد. پایگاه اینترنتی روزنامه تلگراف این خبر را با تیتر «دولت اسلامی ادعا کرد پیروانش به سن‌برناردینو حمله کرده‌اند» منتشر کرد اما واقعیت آن است که داعش مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است. حالا بپردازیم به اخبار دیگر که کم‌اهمیت‌تر نیستند.

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش

واشنگتن‌پست با ارائه تصاویر، شرحی از زندگی و ویژگی‌های قربانیان ارائه داده تا داغ آنها را بیشتر بر دل مردم بگذارد. این روزنامه به نزدیکان آنها صحبت کرده و قربانیان را افرادی پرکار، خانواده‌دوست و «آدم‌حسابی» نامیده است



ناامنی به امکان خلوت و شهرهای کوچک آمریکا سرایت کرده است

خانم جفرسون از شهروندان عادی آمریکا در مورد اقدامات تروریست‌ها به خبرنگار آسوشیتد‌پرس می‌گوید «ممکن است شما فکر کنید که آنها به اماکن شلوغ می‌روند. اما جاهای کوچک ممکن است راحت‌تر باشد». آنیتا که پیش از این اصلاً سن‌برناردینو را نمی‌شناخت، به تدابیر امنیتی ضعیف در امکان خلوت و شهرهای حاشیه‌ای‌تر اشاره می‌کند و معتقد است اصلاً بعید نیست که این حادثه، تروریستی باشد چون تروریست‌‌ها احتمالاً در شهرهایی چون پاریس و نیویورک باید زحمت بیشتری برای عملیات تحمل کنند. چرا در حومه آلاباما، پایین‌شهر لویزویلا یا نقاط مشابه چنین کاری نکنند؟

 آقای هرینگتون از شهروندان آمریکایی در فلوریدا نیز همین نظر را دارد و می‌گوید «اگر صادقانه بگویم، من احساس امنیت نمی‌کنم». البته برخی دیگر از شهروندان چنین نظری ندارند اما حقیقت آن است که زندگی در آمریکا تا حدودی از وضعیت عادی فاصله گرفته است و تا وقتی که هر از چندی چند نفر در کشورهای غربی قربانی کمک‌های دولت‌شان به تکفیری‌ها می‌شوند، همین احساس ناامنی نه تنها در شهرهای بزرگ، بلکه در اماکن خلوت نیز ادامه دارد.

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش
تصاویر سید فاروق و همسرش تشفین مالک که در عربستان ازدواج کرده‌اند، در میان رسانه‌‌ها دست به دست می‌شود تا فضای پس از 11 سپتامبر برای خیلی‌ها زنده شود


خویشاوندان "تشفین مالک" از نزدیک‌شدن او به افکار تکفیری می‌گویند


بتول از خویشان زنی که در حمله تروریستی سن‌برناردینو دست داشته است، می‌گوید که او چند سال در عربستان زندگی کرد و در آنجا با افکار (اصطلاحاً) اسلامی آشنا شد. او از حدود سه سال پیش به تدریج پوشش آزاد را کنار گذاشت و برقع یا پوشیه می‌زد. بتول همچنین تأکید کرده که خانواده تشفین ثروتمند بودند و این یعنی او نه به دلیل نیاز مالی بلکه بواسطه عقایدش دست به چنین اقدام ناجوانمردانه‌ای زده است.

تحقیقات پیرامون حادثه سن‌برناردینو، «فدرال» و پرونده آن «تروریستی» است

جیمز کامی مدیر اف‌بی‌آی روز جمعه در اظهاراتی اعلام کرد که اگر چه هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد مظنون، عضو یک شبکه یا هسته تروریستی بوده یا توسط یک سازمان خاص هدایت شوند، اما پرونده این جنایت نه در اداره ایالتی بلکه در اداره مرکزی و فدرالِ پلیس باز شده و فعلاً به عنوان یک اقدام تروریستی تلقی می‌شود. او ادامه داد به احتمال زیاد، مجرمان در اثر تبلیغات سازمان‌های تروریستی خارجی، تحریک شده و به افکار و رفتارهای رادیکال کشیده شده‌اند. او همچنین خبر داد که فاروق تلاش کرده تا یک روز قبل از انجام عملیات، همه مدارک را نابود کند، اما از مکالمات تلفنی او اطلاعات زیادی به دست آمده است. کامی همچنین به ترسی اشاره کرد که بر اثر این حادثه ممکن است زندگی آمریکاییان را مختل کند.

{$sepehr_media_1276494_400_300}
دانلود
در یک رخداد تقریباً‌ بی‌سابقه، پلیس به رسانه‌ها اجازه داد تا از داخل آپارتمان سید فاروق و همسرش فیلم و عکس تهیه کنند. اشاره این رسانه‌ها (از جمله ABC که در اینجا قرار دادیم) به وجود قرآن کریم و کتاب‌های دینی در جای‌جای خانه، آمریکاییان را از مسلمانان افراطی می‌ترساند. در حاشیه این اتفاق، تصاویری که شبکه MSNBC از برخی کارت‌های شناسایی و عکس چهره افراد منتشر کرد به اعتراض کارشناسان و اعتراف این شبکه به اشتباهش منجر شد

«تروریستی‌» دانستن این واقعه از آنجایی بالا گرفت که تشفین مالک در فیس‌بوک، دقیقاً در روز انجام عملیات در پیروی از گروه تروریستی داعش سوگند خورده بود. اف‌بی‌آی تا پیش از این حادثه نیز صدها نفر را به عنوان مظنون به دارای ارتباط با داعش مورد تعقیب قرار داده و حداقل 60 نفر را به این جرم بازداشت کرده است اما هیچ‌کدام تا به حال، این‌گونه ابعاد ملی نگرفته است.


مسلمانان هم داغدار حادثه سن‌برناردینو هستند


حسام آیلوش، رئیس دفتر شورای روابط آمریکایی- اسلامی در لس‌آنجلس با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد و گفت:«ما شانه به شانه دیگر آمریکاییان هرگونه سیستم عقیدتی را که مدعی توجیه این افکار مریض و خشونت‌آمیز است، محکوم می‌کنیم.» فرحان خان از خویشان سید فاروق در کنفرانس خبری این شورا حاضر شد و ضمن محکوم‌نمودن این حادثه گفت:«من نمی‌دانم او چرا این کار را کرده است». او که آخرین تماسش با مظنون به یک‌ هفته قبل از حادثه برمی‌گردد از انگیزه قاتل ابراز بی‌اطلاعی کرد.

پدر فاروق نیز با ابراز شگفتی از واقعه گفت:«او فقط سر کار می‌رفت و به عبادت می‌پرداخت. او خیلی مذهبی بود». البته جای تعجب ندارد. شاید همین عدم ارتباط با دیگران، منشأ رفتار افراطی او شده است.

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش

مردم در استادیوم سن‌ ‌مانوئل به سوگ عزیزان خود نشستند. حضور مسلمانان جالب توجه بود

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش


احتمال بروز حوادث مشابه بخاطر آزادی حمل سلاح، وجود دارد

کارشناسان ضدتروریست و مسئولان آمریکایی می‌گویند طبیعت پیچیده این حادثه، یعنی قرارگرفتن یک عقیده افراط‌گرای دینی در کنار شکایت‌ از مافوق در محل کار به علاوه اسلحه‌ای که به صورت قانونی در اختیار فرد قرار گرفته است، تهدید اثرگذار و دامنه‌داری را متوجه بسیاری از نقاط آمریکا می‌کند.

 کامی مدیر اف‌بی‌آی نیز در این مورد گفته است:«از آنجایی که اینترنت به مردم این اختیار را می‌‌دهد که مشتری افکار زهرآگین شده و فقط با یک وسیله ارتباطی در دست‌شان یا در منزل‌شان، در محیط خصوصی خود به دور از چشم دیگران به سمت رویکردهای افراطی حرکت کنند، اشراف ما بسیار محدود است. بنابراین ما همیشه نگرانیم».


اوباما: ما به مجرمان ممنوع‌الخروج،‌ سلاح می‌فروشیم!


اوباما در نطق رادیویی خود،‌ امروز صبح با اشاره به حوادث خونبار چهارشنبه گذشته و اینکه تحقیقات همچنان برای یافتن انگیزه این افراد ادامه دارد، گفت:«ما می‌دانیم که دولت اسلامی و سایر گروه‌‌های تروریستی فعالانه به تشویق مردم در سراسر جهان و در کشور ما برای انجام جنایت‌های خشونت‌آمیز می‌پردازند، حتی تنهایی شبیه گرگ‌ها. ما برای جلوگیری از این حملات تلاش می‌‌کنیم اما علاوه بر آن باید همه ما یعنی دولت، پلیس، انجمن‌ها و رهبران دینی با همکاری هم جلوی افتادن افراد در دام این ایدئولوژی‌های نفرت‌انگیز را بگیریم. این افراد هم به نوعی قربانی هستند

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش
اسلحه‌ای که مجرمان را قادر به قتل 14 نفر ساخت

اوباما سپس خطاب به کنگره در مورد روزنه‌های قانونی برای حمل و خرید اسلحه هشدار داد:«الآن مجرمانِ تحت تعقیب، ممنوع‌الخروج هستند اما می‌توانند در داخل کشور به مغازه رفته و اسلحه بخرند. این احمقانه است. اگر شما اینقدر خطرناک هستید که نمی‌توانید با هواپیما سفر کنید، طبق تعریف، همان‌قدر نیز خطرناک هستید که نمی‌توانید سلاح بخرید.»

اوباما در سال 2013 تلاش بسیاری کرد تا قوانین حمل و خرید اسلحه در آمریکا را بعد از وقوع فاجعه نیوتاون که در آن 20 دانش‌آموز دبستانی و 6 نفر از کارکنان و معلمان به قتل رسیدند، تغییر دهد،‌ اما تلاش او توسط جمهوری‌خواهان با ائتلاف تعدادی از دموکرات‌ها شکست خورد.

{$sepehr_media_1276492_400_300}
دانلود
ویدئویی از InfoWars که تلاش می‌‌کند حادثه سن‌برناردینو را به گروه‌‌های اسلامی و اصطلاحاً جهادی منتسب کند و معتقد است اوباما بیهوده یا با قصد خاصی در تلاش برای «تروریستی» ندانستن این فاجعه و نسبت‌دادن آن به اختلاف یک فرد با مافوقش در محل کار است


جمهوری‌خواهان: مردم باید در برابر تروریست‌ها سلاح داشته باشند

نامزدهای جمهوری‌‌خواهان، این‌گونه انتقادات اوباما به کنگره را نوعی فرافکنی قصور رئیس‌جمهور در مبارزه جدی‌تر با داعش می‌‌دانند و می‌گویند اوباما به جای بی‌سلاح‌کردن مردم آمریکا، به فکر نابودی مسلمانان افراطی باشد.

پرونده سن‌برناردینو همچنان باز است:‌ از سوء‌استفاده نامزدهای جمهوری‌خواه تا برعهده‌گرفتن مسئولیت آن در رادیو داعش
تد کروز سناتور جمهوری‌‌خواه از تگزاس و نامزد ریاست‌جمهوری

تد کروز نامزد جمهوری‌خواه و سناتور تگزاسی روز جمعه به فروشگاه و باشگاه تیراندازی CrossRoads رفت تا نشان دهد حادثه اخیر، عزمش را برای حفظ قوانین حمل سلاح بیشتر کرده است. او در حالی که یک کلت دستی را امتحان می‌کرد، گفت:«شما نمی‌توانید آدم‌های بد را با کنارگذاشتن اسلحه‌تان متوقف کنید. بلکه برای این کار باید از اسلحه‌تان استفاده کنید». او وعده داد اگر رئیس‌جمهور شود، کاری می‌کند که هر «جهادی» یا «دیوانه»، خودش اسلحه‌اش را غلاف کند. او در ماه آگوست در اقدامی عجیب، یک نوار گوشتی را دور مسلسل پیچید و آن قدر شلیک کرد تا گوشت بواسطه گرمای لوله مسلسل پخته شد. پایگاه‌های خبری این گونه رفتارها را «حال‌کردن با سلاح» نامیده‌اند، به جای «دفاع از حق حمل سلاح»!

{$sepehr_album_34055}


منابع:



http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_CALIFORNIA_SHOOTINGS_TERROR_FEARS?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2015-12-05-03-38-45

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/U/US_CALIFORNIA_SHOOTING_THE_LATEST?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2015-12-05-06-06-21

https://www.washingtonpost.com/politics/gun-rights-try-gun-pride-gop-candidates-display-firearms-machismo/2015/12/04/1f24fa12-9ab5-11e5-94f0-9eeaff906ef3_story.html?hpid=hp_no-name_hp-in-the-news%3Apage%2Fin-the-news

http://www.usatoday.com/story/news/nation/2015/12/04/suspects-family-shocked-killings/76773382

http://www.usatoday.com/story/news/politics/2015/12/05/obama-san-bernardino-shootings-act-of-terror/76817646

http://www.firstpost.com/world/san-bernardino-shooting-suspect-syed-farooks-family-in-shock-say-they-have-no-idea-about-motive-2531528.html

http://www.theguardian.com/us-news/2015/dec/04/san-bernardino-shooting-tashfeen-malik-isis-connection

https://www.washingtonpost.com/national/fbi-investigating-san-bernardino-shooting-as-an-act-of-terrorism/2015/12/04/fd1d5fb2-9ac9-11e5-94f0-9eeaff906ef3_story.html

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/live-broadcasts-inside-san-bernardino-shooters-home-unnerve-experts/2015/12/04/7929b4de-9aca-11e5-b499-76cbec161973_story.html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    زیر تیتر اصلی واشینگن پست دقت بفرمایید که چگونه تحریک آمیز علیه ایران نوشته.
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    0 0
    هیچکس علت آدم کشی این دو نفر را نمی داند اما دولت تروریستی آمریکا از فرصت استفاده کرده و با "تروریست" خواندن این آدمکشی که در آمریکا رواج دارد و معمولی شده است را به مسلمانان کشانده و تنور مسلمان ستیزی را بیش از پیش گرم کرده تا افراد بیشتری از آمریکاییان بره و کودن را برای پیاده کردن عملیات تروریستی و راه انداختن جنگ علیه مسلمانان برای دزدیدن منابع کشورهای اسلامی و تجزیه این کشورها بنفع "اسراییل بزرگ" همراه داشته باشد. آمریکا یک کشور پلیسی است که خشونت در آن بسیار زیاد است. گول ژست های پوچ مشتی تروریست را نخورید. شما هر روز می بینید که پلیس نژادپرست سیاهپوستان را با کمال وقاحت می کشد و بعد صحنهه سازی می کند. اخیرا صحنه سازی پلیس نژادپرست در ویدئوها افشا شد. پلیس که ادعا کرده بود پسر جوان سیاهپوست به او حمله کرده است ویدئو خلاف آن را نشان می داد. یا سیاهپوست دیگری که توسط پلیس نژادپرست از پشت با گلوله به زیر انداخته شد و سپس پلیس دستهای جسد را از پشت دستبند زد و ادعا نمود که او با دستهای زنجیر شده به او حمله کرده و او مجبور به تیراندازی شده است که ابتدا او از هر گونه خلافی مبرا شد اما مدتی بعد ویدئو آن نشان از دروغ سیستم تروریستی آمریکا می کرد که مجبور شدند پلیس را بگیرند. مگر دنیا جنایت های این وحشیان را در ابو غریب ندید؟ فاروق در آمریکا متولد وبزرگ شده است و تحت تاثیر خشونت های اجتماع خود است. اما آدمکشان آمریکایی با کمک این حادثه کمپین ضد مسلمانان را گرم تر کرده اند تا جنایت های خود در سوریه و منطقه را به پیش ببرند. در غرب بعد از کشته شدن یک یا چند نفر کمپین بین المللی راه می اندازند. اما همین جنایتکاران روزانه بیش از صد نفر را در منطقه با کمک دوستانشان داعش به قتل می رسانند و هیچ رسانه ای هم در غرب منعکس نمی کند. حتی قتل عام مشتی شهروند سوریه با کمک داعش و سلاح شیمیایی که ترکیه از همدستان اوباما و اسراییل را به بشار اسد نسبت می دهند و به ریش همه می خندند. چرا روسیه تاکنون در دادن ویدئوهای اخیر کوتاهی کرده بود؟ روسیه می دانست که داعش دست پرورده آمریکا و همدستان آن ترکیه ، اسراییل و عربستان است چرا مدارک را زودتر در معرض دید جهان قرار نداد و با ترکیه معاملات بلیاردی بست؟ روسیه قابل اعتماد نیست. هم اکنون آمریکا و ترکیه در عراق و سوریه پایگاه می سازنند و روسیه و چین ساکت اند. خاک بر سر کشورهای پتی و پست . هند را هم شامل می شود. باید جبهه ای محکم علیه جنایتکاران آمریکا و همدستان آن امروز تشکیل شود. چین و روسیه و هند اگر همکاری نکنند خود تروریست هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس