سیب زمینی‌های دفن شده استان فارس زوایای بسیاری از نظر اقتصادی دارد چرا که ارزش واقعی آبی آن بیش از 14 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش مشرق ، با توجه به بهای واقعی 10 هزار تومانی هر متر مکعب آب که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است می توان گفت 1700 تن سیب زمینی دفن شده در استان فارس 14 میلیارد و 620 میلیون تومان آب خورده است که البته دولت هر ساله هزینه‌های سنگینی را به عنوان یارانه به کشاورزان متحمل می‌شود تا تولیدات کشاورزی برای کشاورزان و مصرف کنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.

به عنوان مثال برای پرداخت آب بها از کشاورزان، اگر آن محصول مانند سیب زمینی مشمول قانون تعیین نرخ خرید تضمینی باشد از یک تا سه درصد آن قیمت را به ازای هر کیلوگرم تولید از کشاورزان بابت آب بها دریافت می کند یعنی دولت بابت خرید تضمینی 1700 تن سیب زمینی‌های مدفون استان فارس از کشاورزان حدود 612 میلیون تومان باید به تولیدکنندگان پرداخت کند که یک تا سه درصد آن را بسته به مدرن بودن یا نبودن سیستم آبیاری و میزان برداشت محصول در واحد سطح از کشاورز به عنوان آب بها دریافت می کند که در بهترین حالت کشاورزان حداکثر 18 میلیون و 360 هزار تومان آب بها به دولت می دهند و در این میان دولت بیش از 97 درصد ارزش واقعی آبی این محصول را به عنوان یارانه تولید از کشاورزان دریافت نمی کند.

گرچه اگر ارزش واقعی 1700 تن سیب زمینی های پر حاشیه استان فارس را بخواهیم محاسبه کنیم باید به قیمت تمام شده حدود هزار تومانی هر کیلوگرم این محصول توجه کنیم که بر این اساس بهای مجموع آن ها به یک میلیارد و 700 میلیون تومان می رسد که البته اگر قیمت دو هزار تومانی و بیشتر آن را حساب کنیم رقم زیان و خسارات وارده به کشاورزان و کشور بیشتر هم می شود.

با همه این عدد و رقم‌ها و یارانه هایی که دولت در چنین وضعیتی از نظر آبی برای تولید سیب زمینی پرداخت کرده و می کند می توان گفت همه این 14 میلیارد و 620 میلیون تومان به راحتی خاک شد و سرمایه های کشوری که قطره قطره آبش در چنین شرایط بحرانی می تواند مهم و حیاتی باشد، از بین رفت.

البته بماند که این هزینه ها و یارانه ها از منظر اقتصاد آبی به صرفه است یا خیر و اینکه اصلا چرا باید آنقدر سیب زمینی تولید کنیم که حتی با وجود صادرات حدود 400 هزار تنی در هر سال باز هم در فصولی کمبود باشد و در مقاطعی هم از شدت ازدیاد محصول دست به دامن خاک شویم تا خود دسترنج فاسد شده کشاورزان را ببلعد.

اما باید گفت دولت که هزینه های سنگین میلیارد دلاری را برای اصلاح زیر ساخت های آب و خاک در نظر گرفته وبرون رفت کشور از بحران آب برایش بسیار حائز اهمیت است، باید بیش از پیش به پارامترهای اقتصاد آب برای تولیدات کشاورزی توجه کند چرا که به گفته کارشناسانی مانند عیسی کلانتری – وزیر اسبق جهادکشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز- در چنین شرایطی حداقل درآمدی که می توان برای تولید و صادرات یک محصول کشاورزی متصور بود حدود 2 دلار به ازای هر کیلوگرم است که البته برای سیب زمینی کمتر از بیست سنت بوده و ارزش اقتصادی ندارد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    آقای رئیس جمهور این چهارده میلیارد را میدادی ملت این قدر گله و شکایت نمیکردین که پول یارانه ملت را ندارید
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ای کاش لااقل می دادند در مراسم پیاده روی اربعین مصرف بشه ... یا می دادند به کشور های فقر نشین آفریقا و ... بابا ما آمریکا رو تقبیح می کنیم که چرا گندم هاش رو در دریا می ریزه بعد خودمون ...
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    به جای دفن کردن میدادن مثلا گرسنگان سومالی
  • محمد ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    لااقل میدادید یا کمیته امدادیا به بهزستی یابه نهادهای شبانه روزی تقسیم میکردید بین مردم ازدفن کردن که بهتر بود زنده به گورشان کردید
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    1700تن سیب زمینی را دفن کرده بعد که تبدیل به کود شد از رویش رد شده و با افتخار اعلام کنیم از «رو کود» رد شدیم
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    گویا برخی به «امحا» و «برچیدن» علاقه‌مندند، چه سانتریفیوژ باشد چه سیب‌زمینی
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    پیدا کنید رابطه اقتصاد مقاومتی و دفن کردن سیب زمینی را!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    آن مرد که سیب زمینی رایگان میداد رفته است و حالا سیب زمینی ها را چال میکنند که مردم نخورند ! عجب تدبیری ! عجب امیدی
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    از قدیم گفته اند: خلایق هر چه لایق
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    غرضی رای می آورد وضع مملکت بهتر از حالا بود
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    خدمت به مردم توفیق می خواهد
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    آقای روحانی: از شما می خواهیم در این مورد به طور شفاف توضیح دهید هر چه سریع تر
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    آقای روحانی آقای ظریف ای حقوق دان ها پس چی شد این ترک خوردن دیوار تحریم ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ما هم که کلا بیسوادیم و باید بریم جهنم
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    پس چی شد این وعده: "سانتریفوژها باید بچرخد چرخ زندگی مردم هم باید بچرخد"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس