الیوت بروکنر تحلیلگر رسانه، در مقاله اخیر خود می نویسد : ایران برای نفوذ بیشتر در آمریکای لاتین و تسخیر قلوب آنها، در دیپلماسی رسانه ای خود تلویزیون هیسپن(HispanTV) را به راه انداخته و با هوشمندی زبان اسپانیایی را برای آن انتخاب کرده است.

به گزارش مشرق، الیوت بروکنر نویسنده و تحلیلگر رسانه در مقاله اخیر خود نوشت: در سال 2008 ، سایت "لاتم تات" در مورد حضور ایران در آمریکای لاتین مطالبی نوشته بود. این موضوع در سال های اخیر مخصوصا با تلاش های ایران برای تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه ونزوئلا توجه زیادی را به خود جلب کرده است، و به یک عامل موثر در مذاکرات احتمالی بین ایالات متحده و بسیاری از کشورهای  منطقه تبدیل شده است.

وی در ادامه نوشت: مبارزه برای تسخیر قلوب  و اذهان از 3 مه ، زمانی که کوبا و ایران اعلام کردند که  قصد دارند همکاری رسانه ای خود را از طریق برنامه های اسپانیایی شبکه تلویزیونی هیسپن (HispanTV) گسترش دهند، وارد مرحله جدیدی شده است. تلویزیون هیسپن هفته گذشته، هشت ماه پس از اعلام اهمیت افزایش آگاهی از "مشروعیت ایدئولوژیک" ایران از سوی مقامات دولتی ایران در سپتامبر 2010، راه انداری شد.

اما چرا به زبان اسپانیایی؟ گزارش گاردین در این خصوص به نقل از عزت الله ضرغامی، رئیس تلویزیون دولتی ایران با کمی اغراق می گوید ، زیرا نیمی از مردم جهان به زبان اسپانیایی صحبت می کنند.

زبانهایی که در سطح جهان بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند

زبان

تعداد نفراتی که به آن تکلم می کنند

  1. چینی

1075000000

  1. انگلیسی

514000000

  1. هندی

496000000

  1. اسپانیایی

425000000

  1. روسی

275000000

  1. عربی

256000000

  1. بنگالی

215000000

  1. پرتغالی

194000000

  1. مالایی- اندونزیایی

176000000

  1.  فرانسوی

129000000

 

وی افزود: این پاسخ نشانه دهنده اهمیت مخاطبان در نظر گرفته شده می باشد. واضح است که این شبکه برای کشورهای اسپانیایی زبان که اکثر آنها در آمریکای لاتین واقع شده اند راه اندازی شده است.  راه اندازی این شبکه نمونه ای از تلاش های مبارزاتی دولتها در زمینه کسب قدرت نرم برای ارتقای سیاست، بهبود دیپلماسی عمومی و داشتن حرفی برای گفتن در این آشفته بازار اطلاعاتی است.  

میامی هرالد گزارش می دهد که هدف از این همکاری انتشار "اخبار معتبر  دست اول" می باشد. این یک  هدف مطلوب می باشد که به ندرت قابل حصول بوده و نیازمند سالها تلاش و همکاری است.

جالب اینجاست که در این مورد ، یک ایهامی در  هدف گفته شده، یعنی "اطلاع رسانی" وجود دارد: با توجه به خواست ایران برای نفوذ در آمریکای لاتین از طریق ارتباطات، ایجاد یک شبکه خبری - که به نظر می رسد راه درستی برای رسیدن به این هدف می باشد - اگر مخاطبان آن به منبع خبری اعتمادی نداشته باشند با شکست روبرو خواهد شد.

اما شاید، صحت اطلاعات اهمیت چندانی نداشته باشد. در جهان امروز ، یک روزنامه نگار موفق باید صاحب نظر باشد و این مساله بر این نکته دلالت دارد که اخبار با توجه به یک دیدگاه خاص ارائه می شوند.

این تحلیلگر رسانه در پایان افزود: دولت ایران فاقد دیدگاه و نقطه نظر نبوده و طبعا شبکه اطلاع رسانی آن نیز بدون دیدگاه نخواهد بود و این تلویزیون قدرت نرمی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس