کد خبر 504234
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸

دور دوم از مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر نیز با مشارکت ضعیف واجدین شرایط رأی‌دهی برگزار شد؛ این سطح مشارکت هم با دریافت رشوه‌های خوب از نامزدها محقق شد تا مردم مصر پس از 3 سال منتظر اولین جلسه پارلمان کشورشان باشند.

 به گزارش مشرق، برگزاری دور دوم از مرحله دوم انتخابات پارلمان مصر در حالی روز پنجشنبه به پایان رسید که مثل مرحله اول انتخابات با استقبال ضعیف شهروندان واجد شرایط رای دهی در مناطق محل برگزاری روبرو شد.

میزان مشارکت ثبت شده در مرحله دوم 29.83 درصد بوده است و با توجه به اینکه نامزدها نتوانسته بودند اکثریت مطلق را به دست آورند، از رأی دهندگان 99 حوزه انتخابیه از مجموع 102 حوزه انتخاباتی خواسته شده بود که در دور دوم انتخابات مرحله دوم که طی روزهای اول و دوم دسامبر برگزار می شود شرکت کنند.

علی رغم شیوع رشوه و انواع ترفندهای تبلیغاتی نامزدها، بی میلی واجدان شرایط رأی بویژه جوانان نسبت به مشارکت در انتخابات، در همه حوزه‌های اخذ رأی قابل رؤیت بود و غالب رای دهندگان را زنان و افراد سالخورده شامل می‌شدند.

دوایر انتخاباتی که از آنجا اخبار موثق حاکی از پرداخت رشوه به رای دهندگان برای حضور پای صندوق‌های رای گزارش شده شامل مناطق المطریه، الزاویه الحمراء، شبرا الخیمه و برخی از استان‌های به ویژه الشرقیه و الدقهلیه  است.

مدرسه نمونه دولتی دخترانه در منطقه مرفه نشین «مصر الجدیده» قاهره نیز روز چهارشنبه شاهد حضور عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در پای صندوق رای بود اما همین امر نیز اهالی این منطقه را برای بیرون آمدن از منزل و حضور در حوزه انتخابیه نکرد به گونه‌ای که این منطقه با حضور ضعیف و تا حدی متوسط مردم در برخی دوایر همراه بود و طبق معمول هم مشارکت زنان سالخورده نمود داشت.
این در حالی است که اتاق‌های عملیات احزابی همچون «الموتمر» و «مستقبل الوطن» (آینده میهن) با اذعان به استقبال ضعیف واجدین شرایط از دور دوم مرحله دوم انتخابات در بیش‌تر دوایر انتخاباتی تاکید کردند که پول‌های سیاسی حرف اول را در تعیین سرنوشت رقابت انتخاباتی مصر می‌زند.

در استان قاهره و به طور مشخص در «جمالیه» و «دویقه» یکی از نامزدها جمعیت زیادی را با تعداد زیادی مینی بوس‌های کرایه‌ای به حوزه‌های رای‌گیری منتقل کرده بود و به خیلی‌ها به ازای هر رای 350 جنیه و در برخی حوزه‌ها تا 400 جنیه پرداخت شده بود.

این در حالی است که کمیته‌های انتخابات در 13 استان محل برگزاری انتخابات گزارشی از بروز خشونت و درگیری و هر گونه اتفاق ناخوشایندی دریافت نکردند.
منابع آگاه خبر دادند طرفداران نامزد «ع ت» فى الشرقیه رشوه‌های غیرنقدی روغن و شکر دریافت کرده بودند و در استان قلیوبیه طرفداران نامزد «ع أ» با دریافت 200 جنیه به او رای دادند.

این در حالی است که «شریف اسماعیل» نخست وزیر مصر طی سه روز برگزاری دور نهایی انتخابات دستور کاهش ساعات کاری اداری در وزارتخانه ها و نهادهای دولتی داده بود اما این اقدام دولت هم تاثیری در بهبود چهره آن و راضی کردن شمار بیش تری به نسبت دور قبل برای حضور در انتخابات نداشت.

با پایان یافتن دور دوم انتخالات پارلمانی مصر مردم این کشور منتظر برگزاری اولین نشست نمایندگانشان آن هم پس از گذشت قریب به سه سال از انحلال پارلمان پیشین کشورشان هستند.

این در حالی است که هنوز تکلیف 28 کرسی پارلمان مصر که قرار است صاحبان آن را رئیس جمهور این کشور برگزیند، نامشخص است اگرچه اسامی افراد شناخته شده‌ای نزد عبدالفتاح السیسی مطرح است.

گفته می شود که رئیس پارلمان هم از بین نمایندگان منتخب رئیس جمهور و آن هم شخصیتی شناخته شده خواهد بود نه اینکه با توافق احزابی که بیش‌ترین کرسی را در پارلمان دارن انتخاب شود.

فهرست نامزدهای مطرح برای تصدی ریاست پارلمان شامل «عدلی منصور»، رئیس دادگاه قانون اساسی و رئیس جمهور موقت این کشور پس از انقلاب ژوئن، «احمد زویل»، رئیس شورای امنای شهر زویل و برنده جایزه نوبل، «کمال الجنزوری»، نخست وزیر سابق، «عمروموسی»، رئیس کمیته پنجاه نفره تدوین قانون اساسی سال 2014، «جابر جاد نصار»، رئیس دانشگاه قاهره، «هاله السعید»، مدیر گروه دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه قاهره، «احمد الزند»، وزیر دادگستری، «اسامه الزهری»، مشاور دینی رئیس جمهور، «بهاء زیاد الدین»، معاون نخست وزیر سابق و «میرفت التلاوی»، رئیس شورای ملی زنان مصر است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس