گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

این چه اعتدالی است که در زمین افراطیون بازی می‌کند؟!



عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید اصولگرایان معتدل از تندروها فاصله بگیرند تا اصلاح‌طلبان با آنها ائتلاف کنند!
محمود میرلوحی عضو جریان ورشکسته افراطیون مدعی اصلاحات در روزنامه آرمان نوشت: خواست ما از اصولگرایان این است که با تندروهای جبهه پایداری مرزبندی کنند؛ چرا که ائتلاف با تندروها باعث شکست اصولگرایان می‌شود. طبیعی است که اگر آنها پایداری را بپذیرند، اصلاح‌طلبان از اصولگرایان میانه‌رویی که حاضر نشده‌اند در کنار تندروها قرار گیرند، استقبال و دعوت به همکاری می‌کنند. به نظر می‌رسد که مراد آقای کرباسچی از اصطلاح «یارگیری»  از اصولگرایان این باشد. به همین خاطر است که ایشان به اصولگرایان توصیه می‌کند  که جریان اصولگرایی اصیل را با پیوند خوردن با تندروهای پایداری تضعیف نکنند.
روزنامه اجاره‌ای آرمان همچنین از قول بهروز نعمتی نماینده مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت، مدعی پایه‌گذاری جریان سوم شد. نعمتی با اشاره به همکاری اعضای رهروان با برخی اصلاح‌طلبان در مجلس که آنها را معتدل خوانده، می‌نویسد: تعداد هیئت موسس رهروان از لیستی که چند روز پیش به عنوان اعضای موسس اعلام شد، بیشتر خواهد بود و از دوستان خارج از مجلس هم به عنوان عضو استفاده خواهیم کرد. قطعا ما دیگر در کنار اصولگرایان تندرو و تمامیت‌خواهانی که همه‌چیز را در انحصار خود می‌بینند، قرار نخواهیم گرفت، اما با اصولگرایان معتدل که دل در گرو عمران و آبادانی کشور دارند، مطمئنا همکاری خواهیم کرد.
همچنین غلامعلی جعفرزاده دیگر عضو جمعیت رهروان در مصاحبه با آرمان گفته است: بخشی از اصولگرایان از جامعه عقب می‌مانند.
وی درباره تعریف اصولگرایی می‌گوید: همان هشت‌بندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند من فکر می‌کنم رهروانی‌ها انصافا تا اینجای کار اصولگرای واقعی بودند. همه کسانی که در چارچوب قانون اساسی زیر چتر رهبری حرکت می‌کنند و مصالح نظام را در نظر می‌گیرند و شناسنامه‌دار هستند از نظر رهروان مشکلی ندارند. آنها مجوز دارند، شناسنامه‌دار هستند و در چارچوب قانون اساسی و اطاعت از رهبری عمل می‌کنند.
معلوم نیست افراطیون ساختارشکن و فتنه‌گری که 2 آشوب بزرگ را در تیرماه 1378 و 8 ماهه پرتلاطم 1388 ترتیب دادند، چگونه می‌توانند مدعی اعتدال و خردورزی شوند و نسبت به طیفی از اصولگرایان اظهار دلسوزی و نگرانی کنند یا نسخه بپیچند. در این سو نیز معلوم نیست چرا مدعیان اصولگرایی معتدل اصرار دارند همه مرزبندی و تندی و موضع‌گیری خود را صرف جریانی از درون اصولگرایان کنند اما کمترین موضع‌گیری نسبت به ارکان اصلی جریان مدعی اصلاح‌طلبی که دست بر قضا مجاری نفوذ دشمن و ارکان فتنه‌انگیزی و آشوب‌طلبی و ساختارشکنی علیه انقلاب و نظام بوده‌اند نداشته باشند هیچ،  که حتی در زمین و نقشه نشریات زنجیره‌ای مأموریت‌دار بازی کنند. آیا این به مفهوم ملعبه دست افراطیون شدن نیست؟!


مسکن با اقساط 4 میلیونی چه ربطی به طبقات ضعیف و متوسط دارد؟


فروش قسطی مسکن راهی برای خانه‌دار شدن اقشار پایین جامعه است یا شیوه‌ای در خدمت اقشار بهره‌مند؟
روزنامه اعتماد در گزارش تیتر اول خود نوشت: آنچه وزیر راه و شهرسازی  در موردش سخن گفت، مردم را به خانه‌دار شدن‌شان امیدوار می‌کند. وی از بررسی طرحی برای فروش قسطی واحدهای  مسکونی ساخته شده توسط انبوه‌سازان خبر داد؛  به طرحی که قرار است با همکاری بانک مسکن اجرایی شود و امکان خانه‌دار شدن قسطی را فراهم کند. بازار مسکن طی دو سال گذشته زیر سایه رکود نفس کشیده است به گونه‌ای که انبوه‌سازان مسکنی در برهه‌های مختلف از عدم فروش واحدهای تکمیل شده خود صحبت کردند و حتی برخی کاهش قیمت مسکن در یک سال واندی گذشته را موجب زیان‌های وارده به بخش انبوه‌سازی عنوان کردند؛  موضوعی که ظاهرا مورد توجه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی  قرار گرفته و موجب شده تا یکی از طرح‌های خانه‌دار کردن مردم را استفاده از طرح  مشترک بانک مسکن وانبوه‌سازان اعلام کند. در قالب این طرح بانک مسکن پرداخت اقساط توسط خریداران به فروشنده را تضمین می‌کند.
به نوشته اعتماد در عین حال که وزیر از طرح جدید برای بازار مسکن صحبت کرده است اما سید محمد پژمان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه پولی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی نداریم، گفته است: «برای رکن اصلی این قضیه یعنی تامین مالی چه در بخش سهم دولت و چه بخشی که مربوط به تسهیلات بانکی است، اقدامی صورت نگرفته است. هنوز بخش قبلی مسکن اجتماعی یعنی تامین مالی حل نشده است.
در همین حال خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا گزارش داد: در شرایطی که تسهیلات حمایتی نتوانست در بازار مسکن تقاضا را تحریک کند و زمانی که پیش‌بینی می‌شد، تقاضاهای موجود در بازار منجر به خرید شود؛ طبق اعلام اتحادیه املاک استان تهران میزان معاملات خرید و فروش مسکن از ابتدای نیمه دوم سال با افت قابل توجهی مواجه شد. با توجه به اینکه اقدامات اخیر بانک مرکزی و دولت نشان می‌دهد؛  برای بالا بردن قدرت خرید خانوار، مسکن در اولویت نیست، سیاست وزارت راه و شهرسازی هم افزایش راهکارها و گزینه‌ها برای بالا بردن قدرت خرید مردم است و از این رو پیشنهاد انبوه‌سازان برای فروش اقساطی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.
براساس این پیشنهاد؛  قرار است که بخشی از مبلغ خرید خانه برای خریدار قسط‌بندی شود و یک موسسه معتبر هم ضمانت پرداخت اقساط را برعهده بگیرد. حال بانک مرکزی پذیرفته است که تحت شرایطی تا ضمانت پرداخت اقساط تا سقف 100 میلیون تومان را قبول کند.
اما نکته جالب اقساط این تسهیلات 100 میلیون تومانی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، عضو هیئت مدیره انبوه‌سازان مسکن گفته است: طرح فروش قسطی مسکن برای مشتریانی است که در طبقه متوسط و بالا قرار دارند و تا مدت 5 تا 7 سال بتواننداقساط وام 100 میلیون تومانی را بازپرداخت کنند.
ایرج رهبر درباره نرخ پیشنهادی سود از جانب انبوه‌سازان افزوده است: این سود 2 درصد بیش از تورم است؛ به اضافه اینکه بانک مسکن 4 درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می‌کند.
در همین حال، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز دوشنبه گفته است: در طرح فروش قسطی مسکن، انبوه‌ساز بخشی از ثمن معامله را به صورت پیش پرداخت از خریدار می‌گیرد و مابقی را طی اقساط سه تا پنج ساله دریافت می‌کند.
به گزارش مهر، حال اگر وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 5 ساله و با نرخ سود حدود 20 درصد (نرخ تورم 14 درصدی مورد تایید بانک مرکزی به علاوه 2 درصد سود یعنی «16 درصد سود انبوه‌سازان» +4 درصد کارمزد بانک مسکن) را محاسبه کنیم، مبلغ ماهانه اقساط 3 میلیون و 333 هزار تومان برای مدت 60 ماه می‌شود.
به عبارت دیگر، وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 60 ماهه و با نرخ سود حدود 20 درصدی برای متقاضیان در مجموع 200 میلیون تومان (100 میلیون تومان اصل وام +100 میلیون تومان سود) تمام می‌شود.
در همین حال، اقساط وام 100 میلیون تومانی با بازپرداخت 3 ساله (36 ماهه) ماهانه 4 میلیون و 444 هزار تومان، با بازپرداخت 4 ساله (48 ماهه) 3 میلیون و 750 هزار تومان، با بازپرداخت 6 ساله (72ماه) 3 میلیون و 55 هزار تومان و با بازپرداخت 7 ساله (84 ماه) 2 میلیون و 857 هزار تومان می‌شود.
معلوم نیست خانواده‌های کم‌درآمد یا حتی متوسط چگونه می‌توانند قسط 3 یا 4 میلیون تومان در ماه را برای 3 یا 4 سال بپردازند و اگر این پرداخت مقدور نباشد، آن وقت تکلیف ضمانت بانکی  خریدار مسکن چیست؟!


دیپلمات آمریکایی: کار تمام بود ایران بازی را در سوریه به هم ریخت


سفیر سابق آمریکا در دمشق اذعان کرد، دولت سوریه دو سال پیش در حال سقوط بود اما نقش‌آفرینی ایران وضعیت را تغییر داد.
رابرت فورد در گفت‌وگو با نشریه الشرق‌ا‌‌لاوسط  و در پاسخ این سوال که چه چیزی بازی در سوریه را تغییر داد، دخالت روسیه یا عملیات تروریستی در پاریس؟ گفت: فکر نمی‌کنم هیچ یک از این دو بازی را تغییر داده باشند، دخالت روسیه در میدان عمل تغییر زیادی ایجاد نکرد و جنگ فرسایشی ادامه دارد. فکر می‌کنم تغییردهنده اساسی بازی در سوریه دخالت ایران بود که شبه نظامیان شیعه حزب‌الله را در آوریل و می سال 201‍3 به سوریه فرستاد. یعنی زمانی که در القصیر دخالت کردند، اگر ایران دخالت نمی‌کرد کار بشار اسد در جنگ تمام بود.
وی می‌افزاید: در سال‌های جنگ فرسایشی، ارتش سوریه ضعیف شد و برای جبران این ضعف، جنگجویانی از شیعیان لبنان و عراق و افغانستان (افغانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند) به سوریه اعزام شدند.
فورد درباره استقلال رأی سوریه از روسیه گفت: آنچه من شاهد بودم، پس از اینکه پوتین گفت، باید انتخابات در سوریه برگزار شود، بشار اسد و مقامات وزارت امور خارجه‌اش گفتند؛ قبل از بیرون راندن همه تروریست‌ها از سوریه انتخاباتی در سوریه برگزار نخواهد شد. پس به پوتین «نه» گفت. فکر نمی‌کنم دولت سوریه در همه زمینه‌ها با دولت روسیه توافق کامل داشته باشد.
فورد افزود: در برخی مواقع ضعف شما را قوی می‌سازد. این را در عراق بین دولت عراق و آمریکائی‌ها در زمینه راه‌حل‌های دشوار سالهای 2005 و 2006 دیدید. همه فکر می‌کردند آمریکائی‌ها بر دولت عراق سلطه کامل دارند اما در واقع سلطه‌شان بسیار کم بود. عراقی‌ها با مخالفتشان با درخواست‌های ما با هوش بودند زیرا فهمیدند آمریکایی‌ها نیاز به تحقق پیروزی دارند. روسها نیز به پیروزی در سوریه نیاز دارند.


بسته خروج از رکود یا بسته انتخاباتی با هزینه تورمی سنگین؟!


«بسته دوم خروج از رکود در تخصیص هدفمند پول به تولید در خور تقدیر است اما به دلیل عدم توجه به وضعیت بد نظام بانکی و عدم تمکین بانک‌ها از سیاست‌های اقتصادی دولت، در عمل و در مدت کوتاهی به ضد خود تبدیل شده و با ایجاد تورم تمامی تلاش‌های انجام شده برای مهار تورم را از بین خواهد برد.»
به گزارش سایت فردا اوایل مهر ماه بود که 4 وزیر (وزیر اقتصاد، دفاع، صنعت، معدن و تجارت و کار و رفاه اجتماعی) در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور نسبت به ادامه رکود در اقتصاد ایران هشدار دادند. این نامه بهانه‌ای برای شکل‌گیری و اجرای بسته سیاستی جدیدی برای خروج اقتصاد از رکود شد. بعد از دو هفته مباحث رسانه‌ای درباره این نامه و در 27 مهر ماه ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت بسته جدید خروج از رکود را منتشر کرد.
از زمان طرح این بسته زمزمه‌هایی درباره تورم‌زا بودن این بسته مطرح شد. منتقدان نگران میزان نقدینگی تولید شده به واسطه اجرای این بسته بودند. اما دولتمردان از همان ابتدا تأکید داشتند که این بسته موجب ایجاد تورم نخواهد شد. اولین نفر نعمت‌زاده بود که گفت: تحریک تقاضا برای خرید خودرو و کالاهای با دوام داخلی با استفاده از تسهیلات بانکی تورم‌زا نخواهد بود.
وزیر اقتصاد دکتر طیب‌نیا نیز تأکید دارد که «علیرغم فشار شدید مالی و تنگنای مالی که دولت به دلیل کاهش درآمدهای ارزی در آن قرار داشته و دارد، به دنبال به کار انداختن ماشین چاپ پول بانک مرکزی نبودیم و شخص رئیس‌جمهور نیز بیش از هر کسی در غیر تورمی بودن سیاستهای مورد نظر تأکید و اصرار داشت.»
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «تحلیلی بر سیاستهای اقتصادی کوتاه مدت دولت» که در اواخر آبان ماه منتشر شده، تمامی استدلال‌های صورت گرفته از سوی دولتمردان را رد کرده و بسته خروج از رکود را تورم‌زا می‌داند. در این گزارش تأکید شده که این بسته یک نوع چرخش در سیاست‌های اقتصادی دولت است. «می‌توان بسته سیاستی اخیر را نوعی چرخش در نگرش دولت در اولویت‌بندی اهداف ارزیابی کرد. به معنای بازگشت به مسیر تجربه شده یعنی سوار شدن بر موج ایجاد شوک‌های تقاضا متکی به درآمدهای برون‌زا باشد که در پایان همان معضلات همیشگی اقتصاد ایران یعنی رشد نوسانی و تورم پایدار را نتیجه داده است.»
در گزارش مرکز پژوهش‌ها تأکید شده که تمامی منابع لازم برای اجرای بسته سیاستی که 16 هزار میلیارد تومان که قرار است از سوی دولت تحریک تقاضا صورت گیرد، همگی از طریق بانک مرکزی انجام خواهد شد و این به معنای افزایش پایه پولی خواهد بود.
همچنین در این گزارش به نقش مخرب نظام بانکی در خلق نقدینگی و هدایت نادرست آن به سمت بازارهای غیرتولیدی اشاره و تأکید شده است.
بازوی مشورتی مجلس شورای اسلامی نتیجه اجرای این بسته را تورم دانسته و می‌گوید: «برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت بسته پولی جدید دولت، موجب افزایش حدود 235 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در کشور و رسیدن آن به مرز 1/235 هزار تریلیارد تومان خواهد شد و افزایش این حجم از نقدینگی می‌تواند آثار تورمی در پی داشته باشد. این در حالی است که تمامی تدابیر دولت تنها برای هدایت 16 هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بخش‌های تولیدی در قالب وام‌های کم بهره خلاصه شده است. اما مابقی این وجوه که مبلغ 190 هزار میلیارد تومان است در اختیار سیستم بانکی قرار می‌گیرد.»
به نظر می‌رسد بسته دوم خروج از رکود دولت بیش از آنکه بسته‌ای با رویکردی اقتصادی باشد بسته‌ای با رویکرد انتخابات بوده و دولت تلاش دارد تا در ماه‌های آینده و همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، با ایجاد رونقی کاذب، بدنه اجتماعی برای خود ایجاد کند.


یاوه‌گویی‌ هاموند درباره سوریه حتی در BBC هم خریدار ندارد


وبسایت فارسی بی‌بی‌سی، جواب فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس درباره لزوم کناره‌گیری بشار اسد را داد. وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با کانال 4 تلویزیون این کشور مدعی شده بود: «در دنیا فقط یک نفر وجود داردکه می‌تواند به این بحران جنون‌آمیز پایان دهد. این کار شدنی است، اگر که آقای پوتین تلفن را بردارد و با آقای اسد تماس بگیرد و به او بگوید، بازی تمام شد.»
در قبال این اظهارنظر، پاسخ ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه جالب بود که در فیس‌بوکس نوشت: «بگذارید درباره این موضوع فکر کنیم. اگر ما قانع شویم و مسائل طبق سناریوی دوستان انگلیسی ما پیش برود و این بحران جنون‌آمیز با رفتن اسد پایان یابد، به نظر شما داعش به کجا می‌رود؟ آیا کسی با داعش تماس می‌گیرد و به این گروه می‌گوید، بازی تمام شد. لطفاً به این سؤال توجه کنید چه کسی با داعش تماس می‌گیرد؟»
اما به جز این پاسخ طعنه‌آمیز، وبسایت بی‌بی‌سی فارسی تحلیلی نیز درباره جنایت‌های داعش و توسعه ناامنی از طریق این گروه منتشر کرده که می‌تواند پاسخی به هاموند باشد. بی‌بی‌سی با اشاره به گسترش ناامنی در لیبی و مصر و عراق و سوریه از سوی گروه‌های تروریستی نظیر داعش می‌نویسد: اما سقوط هواپیمای مسافربری روسیه بر فراز سینا و اندکی پس از آن قتل عام پاریس و کشف شبکه‌ای از نیروهای عملیاتی داعش در فرانسه، اتریش و حتی سوئد حاکی از این است که پتانسیل قابل توجهی وجود دارد برای اینکه در آینده نه چندان دور سوریه نیز به مدلی بدتر از لیبی دچار شود. تا قبل از حملات پاریس، تمرکز اصلی در بحران سوریه بر این نکته متمرکز بود که بشار اسد را چگونه می‌توان کنار گذاشت. اما اکنون با وحشتی که داعش به راه انداخته و سراسر اروپا در وضعیت فوق‌العاده امنیتی قرار گرفته است بحث آینده سیاسی بشار اسد به حاشیه رفته و در واقع این موضوع تهدید جهانی داعش است که به صورت فراگیر همه جا مورد بحث قرار دارد. اکنون احتمال می‌رود صدها عضو داعش در اروپا پراکنده شده باشند.
بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: «ماندن بشاراسد در قدرت را باید با نگاه جدیدی مورد ارزیابی قرار داد. با این نگاه که سوریه تکه پاره شده در صورتی که همین سازمان نیم بند فعلی را از دست بدهد بعید است بتوان یک نظام دیگر را جایگزین آن کرد. حضور دهها گروه تروریستی در سوریه چنان شرایطی را در این کشور به وجود آورده است که شاید کشورهای درگیر مذاکره پیرامون آینده سوریه در وین مجبور شوند راه حل بحران سوریه را از ابتدا مرور کنند و ببیند آیا واقعاً راهکار خروج از بحران سوریه هنوز حذف بشار اسد از قدرت است یا مهار گروههایی که داعش سرآمد آنهاست؟ و نیز اینکه حتی اگر بشار اسد حذف شود در شرایط فعلی آیا اساساً امکان برگزاری یک انتخابات سراسری در سوریه وجود دارد؟ آن هم سوریه‌ای که با پنج سال جنگ داخلی و ده سال خشکسالی و فرار همه سرمایه‌داران و تحصیلکرده‌ها و فروپاشی نظام اجتماعی اقتصادی خود به خود و در بهترین شرایط یک نظام باخود درگیر است. و نهایت اینکه آیا خلا قدرت در سوریه بعد از حذف بشار اسد پر شدنی است یا اینکه، سوریه با وجود بشار اسد قابل تحمل‌تر از سوریه‌ای است که داعشی‌ها آن را اداره کنند و کارخانه صدور وحشت به سراسر جهان باشند؟».

** وطن امروز

مراسم عزاداری اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی

مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) با حضور پرشور هیأت‌های دانشجویی در حضور رهبر حکیم انقلاب اسلامی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اصحاب با وفای ایشان، حسینیه امام‌خمینی(ره) میزبان هیأت‌های دانشجویی از سراسر کشور بود. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در سخنانی، مساله ریزش‌ها و رویش‌ها و جدا شدن منافقان از صف مؤمنان را از مقدمات قطعی ظهور حضرت ولیعصر(عج) خواند و گفت: افراد در جامعه ایمانی باید تلاش کنند که درون خود را اصلاح کنند تا در غربال قبل از ظهور و آشکار شدن سر درونی انسان‌ها، جزو ریزش‌ها قرار نگیرند. وی امتحان ولایت‌پذیری را مهم‌ترین و دشوارترین امتحان دانست و گفت: کربلا با اسرار درونی انسان‌ها سر و کار دارد و اربعین فراخوان رحمت الهی برای جذب و اصلاح انسان‌هایی با سیرت نیکوست و علت کینه و بغض نظام سلطه و عوامل آن از راهپیمایی عظیم و ده‌ها میلیونی اربعین نیز همین قدرت و عظمت اربعین در نجات انسان‌هاست. همچنین در این مراسم آقای مهدی سلحشور به ذکر مصائب آل‌الله و نوحه‌خوانی پرداخت. در پایان این مراسم، دانشجویان نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای اقامه کردند.

نامه دوم رهبر انقلاب به جوانان غرب برای شناخت اسلام واقعی

آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی، امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه دیروز تهران، با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، اظهار داشت: این نامه شامل دو محور می‌شود که محور اول ایدئولوژی دینی و محور دوم نیز ایدئولوژی سیاسی است. به گزارش تسنیم، وی ایدئولوژی دینی را مربوط به تفکر اسلامی دانست و گفت: از این طریق همه با تفکر دنیای اسلام آشنا می‌شوند. اکنون که تمام جهان به یکدیگر وصل شده‌اند بزرگان ادیان و دانشمندان در رشته‌های مختلف باید به گفتمان دینی بپردازند و فرهیختگان باید درباره مسیحیت، یهود و اسلام به بحث و گفت‌وگو بپردازند. آیت‌الله امامی‌کاشانی با بیان اینکه نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی حاوی نکات مهمی برای شناخت اسلام واقعی بود،  تصریح کرد: اینکه رهبر ما جوانان را خطاب قرار دادند، دلیل آن را می‌توان در حدیثی یافت که در این حدیث آمده شیطان وقتی به آدم 40 ساله رسید و دید او هنوز خود را اصلاح نکرده، او را در آغوش می‌گیرد و می‌بوسد و می‌گوید من به فدای تو شوم که دیگر روی سعادت را نمی‌بینی، چون جوانیت در گناه سپری شده است. پس اگر انسان در جوانی متوجه خدا شود امید هدایت در او به وجود می‌آید.

اربعین پرشور حسینی در ایران

مردم ایران روز چهارشنبه مصادف با اربعین شهادت امام حسین(ع) پیاده‌روی نمادین انجام دادند. راهپیمایی اربعین حسینی(ع) صبح روز چهارشنبه و با وجود باران شدید در پایتخت ایران از میدان امام حسین(ع) تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در شهرری برگزار شد. مراسم راهپیمایی روز اربعین حسینی به سنت سال‌های گذشته از ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه در تهران آغاز شد و تا رسیدن کاروان به شهرری ادامه داشت. به گزارش مهر، در این مراسم که با وجود بارندگی شدید با حضور گسترده مردم همراه بود، عزاداران تهرانی با تجمع در میدان امام حسین(ع) تهران به سمت میدان شهدا و میدان خراسان و در ادامه به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به راهپیمایی پرداختند. شهروندان تهرانی همچنین از مسیرهای دیگری از سمت میدان آزادی، بزرگراه نواب صفوی، خیابان قزوین و آستانه مبارکه امامزاده حسن(ع) نیز به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پیاده‌روی کردند. مراسم راهپیمایی اربعین در تهران در مسیری به طول ۱۵ کیلومتر انجام و عزاداران پس از تجمع در شهرری به اقامه نماز ظهر و عصر پرداختند.  سازماندهی مراسم راهپیمایی امسال از سوی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران انجام پذیرفت. راهپیمایی اربعین البته در بیشتر شهرهای ایران برگزار شد. در قم عزاداران حسینی پس از اقامه نماز ظهر و عصر از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به سمت مسجد مقدس جمکران پیاده‌روی کردند.

** خراسان

اعلام نتیجه بررسی های دولت برای آزادسازی قلیان

بر اساس نامه یکی از اتحادیه های صنف قهوه خانه داران و سفره خانه های سنتی که توسط یکی از معاونان رئیس جمهور به کارشناسان حقوقی نهاد ریاست جمهوری ارجاع شده، درخواست شده است برای بررسی ابعاد حقوقی و قانونی موضوع محسوب کردن قهوه ‌خانه ‌ها به عنوان اماکن عمومی و امکان استعمال دخانیات در آن با توجه به دو مصوبه دولت سابق در سال های 90 و 91 اقدام شود که پس از بررسی این مصوبات، مشخص شده است که هر دوی آن هارا دیوان عدالت اداری ابطال کرده است.

درخواست یک وزارتخانه برای خرید 30 خودروی خارجی

بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، در حالی که موضوع مدیریت ارزی در کشور و لزوم استفاده بهینه از امکانات و تولیدات داخلی، بارها محور توجه و تاکید مسئولان ارشد کشورمان قرار گرفته، مسئولان یکی از وزارتخانه های مهم با ارسال نامه ای به نهاد ریاست جمهوری خواستار صدور مجوز خرید ۳۰ دستگاه خودروی خارجی برای یکی از دستگاه های استانی خود شده اند، در حالی که علاوه بر ممنوعیت قانونی خرید خودروی سواری خارجی بر اساس ضوابط اجرایی بودجه 94، ضرورت ارائه این درخواست نیز قابل بررسی و تامل است.

** رسالت

تهاجم بي ‌شرمانه به اربعين

«نمي‌دانم اصرار بر ايراني نشان دادن و ايراني کردن محرم و عاشورا و پيوند زدن آن با تشيع چقدر از نظر تاريخي درست است. جداي از آنکه چنين پيوندي از نظر تاريخي محل اشکال است و از منظرافزايش اختلاف ميان شيعه و سني هم عمل درستي نيست ... مشکل «ايرانيزه» کردن محرم و عاشورا به کنار، چند سالي است که شاهد به‌ راه افتادن سنت رفتن پياده به کربلا در اربعين شده‌ايم. سنتي که صداوسيماي ماهم اصرارو تبليغات زيادي براي آن به‌راه انداخته‌اند وتلاش مي‌شود تا هرچه بيشتر بر تعداد زوار اربعين افزوده شود.» آنچه خوانديد بخشي از اظهارنظر يک فرد غيرمسلمان و بهايي و يا بخشي از يادداشت يک رسانه‌ ضد انقلابي با داعيه و پرچم مخالفت با اسلام نيست. اين بخشي از يادداشت روزنامه‌ اصلاح‌طلب قانون به قلم صادق زيباکلام است. روزنامه‌اي که ظاهرا هيچ ادعايي در مبارزه با نمادهاي مذهبي مردم ايران ندارد اما روند طي شده در اين نشريه نشان از «نفوذ» جرياني خطرناک و تجديدنظرطلب در ارکان آن دارد. به گزارش خبرگزاري دانشجو، نويسنده‌ اين روزنامه همصدا با وهابيون تکفيري تلاش دارد با وصل کردن شور حسيني مردم ايران به «حکومت صفوي»؛ اعتبار اين شور و شعور عاشورايي را به زير سوال برده و راهپيمايي بي‌نظير اربعين را کاري بيهوده معرفي کند، آنجا که مي‌نويسد: «محرم و عاشورا از زمان صفويه بود که يک شور و حال ديگري پيدا کرد.» از طرفي اين روزنامه با مغالطه‌اي کثيف، سعي مي‌کند تا مراسم پرشکوه عاشورا و اربعين حسيني را اقدامي عليه اهل سنت تعريف کند تا بهانه‌اي براي ابراز بغض و کينه‌ نسبت به اين مانور قدرت عظيم بيابد. در حالي که وصل کردن اهل سنت مخصوصا سني‌هاي ايران به جنايتکاران خونخواري مانند يزيد ملعون و معاويه بي‌شک بزرگترين ظلمي است که مي‌تواند درحق آنان صورت گيرد. نويسنده‌ تجديدنظرطلب و تندروي اين روزنامه يا آن قدر ناآگاه است که نمي‌داند تعدادي از مديحه سرايان حادثه‌ عظيم و بي‌‎مانند کربلا، سني مذهب بوده‌اند و يا ماموريت محول شده از سوي اتاق‌هاي فکر ناتوي فرهنگي، او را واداشته که همچون کبک سر به زير برف کرده و خود را به ناآگاهي بزند.

سياست‌هاي بي ‌رحمانه آمريکا فاش شود

انتشار دومين نامه مقام معظم رهبري خطاب به جوانان غرب در خصوص تروريسم و ريشه هاي آن بازتاب وسيعي در رسانه هاي مختلف جهان و در نزد انديشمندان و آزاديخواهان جهان داشته است. «استفن لندمن» نظريه پرداز معروف آمريکايي در گفتگو با خبرگزاري مهر در اين زمينه گفت: شمار افرادي که در جوامع غربي قادر به درک ريشه هاي مشترک مسيحيت، يهوديت و اسلام که مبلغ عشق، صلح و کمک به ضعيفان هستند و با تنفر و جنگ مخالفند، بسيار کم است. اسلام نه تنها تعليم خشونت نمي دهد بلکه برعکس آموزش عشق و محبت مي دهد. تبليغات غرب بر خلاف اين حقيقت چيز ديگري را اشاعه مي دهد و دروغ هاي بزرگ و کج فهمي هاي زيادي را در خصوص اسلام منتشر مي کند. اهداف امپرياليسم امريکايي که با اسرائيل و ديگر ملت ها شريک شده است ريشه جنگ هاي بي پايان امروز جهان هستند. آمريکا براي فروش سياست دائمي جنگ طلبي خودش در نزد افکار عمومي همواره نيازمند دشمن است. براي انسانهاي خوب در سرتاسر جهان ضروري است تا سياست هاي بي رحمانه آمريکا و ديگر شرکايش را فاش کنند، سياست هايي که اگر متوقف نشوند جهان را به سوي يک جنگ هسته اي پيش مي برند که حيات را در روي زمين نابود خواهد کرد.

اقدام پوتين براي سرکوب فتنه داعش ستودني است

رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با افتخارآميز خواندن اقدام پوتين در سرکوب فتنه داعش براي مردم روسيه گفت: اين اقدام نشان داد روس ها از رهبري آينده نگر و دورانديش برخوردار هستند. به گزارش روابط عمومي کل سپاه، سردار فيروزآبادي گفت: رشادت و هوشمندي آقاي پوتين - رهبر روسيه - در اقدام عملي براي سرکوب فتنه داعش ستودني و اقدامي افتخارآميز براي مردم روسيه به شمار مي رود. وي افزود: اين اقدام نشان داد که روس ها از رهبري آينده نگر و دورانديش برخوردارند که خطرات تروريسم پرورش يافته به دست امپرياليسم، صهيونيسم و ارتجاع براي امنيت ملي روسيه را به خوبي دريافته است. وي با بيان اينکه پوتين در اين ماجرا سزاوارانه عمل کرد و نام نيکي از خود در تاريخ مبارزه با تروريسم در برابر شقي ترين تروريست ها، در روسيه و جهان به جاي گذاشت تصريح کرد: اميد مي رود کشورهاي منطقه و زخم خورده هاي تروريسم به ويژه مردم فرانسه به تصميم جدي براي مبارزه با تروريسم کور برسند و فارغ از نگاه تبليغاتي و تعاريف غلط «تروريسم خوب و بد» وارد عمل شوند.

دبه جديد آمريکايي ها؛ تحريم ايران از طرف ايالت ها

دو حزب عمده آمريکا لايحه‌اي را براي تصويب به سنا ارائه کرده‌اند که در آن از تداوم تحريم‌هاي اعمال شده بر ايران در سطح ايالت‌ها و دولت‌هاي محلي اين کشور حمايت شده است. پايگاه اينترنتي سناي آمريکا متن قطعنامه ارائه شده از سوي دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه اين کشور براي تداوم يافتن تحريم‌هاي ايران توسط ايالت‌ها و دولت‌هاي محلي آمريکا را منتشر کرد. در اين قطعنامه بر حمايت کنگره از حق ايالت‌ها و دولت‌هاي محلي آمريکا براي حفظ تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده عليه ايران تأکيد شده است. در اين قطعنامه در تشريح علت حمايت کنگره از ايالت‌ها و دولت‌هاي محلي آمريکا عنوان شده است که «ايران کشوري پيشرو در زمينه حمايت از تروريسم در جهان محسوب مي‌شود و به حمايت‌هاي خود از حزب‌الله، حماس و نظام بشار اسد ادامه مي‌دهد. ايران مسئول نقض شديد حقوق بشر مردم ايران از جمله زنداني کردن، ارعاب و شکنجه مخالفان و مدافعان، وکلا، فعالان حقوق بشر و اقليت‌هاي قومي است.»


** جمهوری اسلامی

انتقاد امام جمعه قزوین به استاندار جدید این شهر

امام جمعه قزوین در خطبه نماز جمعه این شهر، به اقدامات استاندار جدید در جا به جائی مدیران سیاسی این استان انتقاد کرد. استاندار جدید قزوین، طی دو هفته گذشته، رئیس دفتر خود و سه فرماندار جدید را منصوب کرده است. گزارش خبرنگار ستون جهت اطلاع از قزوین حاکی است این اظهارات می‌تواند آغاز اختلافات و دخالت‌های سیاسی در قزوین باشد درحالی که در شرایط کنونی این استان نیازمند وحدت و آرامش است.

هشدار خانواده های زندانیان ایرانی در ترکمنستان

خانواده‌های زندانیان ایرانی در ترکمنستان با انتشار نامه‌ای ضمن هشدار درباره وضعیت جسمی این زندانیان، به مسئولین کشور اعلام کردند منتظر ورود جنازه‌های ایرانیان زندانی در کشور ترکمنستان باشند. در این نامه آمده است: متاسفانه مطلع شدیم تعداد 270 نفر از زندانیان زندانی در کشور ترکمنستان که در یکی از بدترین و مخوف‌ترین زندانهای این کشور بنام «زندان سیدی» زندانی می‌باشند از تاریخ 9/9/1394 اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند و حال آنها به هیچ عنوان مساعد نمی‌باشد و بسیاری از آنها دچار صدمات روحی و روانی و افسردگی‌های شدید شده‌اند و طبق گزارش بسیاری از خانواده‌های این زندانیان که بارها با مسئولین سفارت ترکمنستان در ایران صحبت داشته‌اند آنها بارها گفته‌اند وقتی مسئولین کشور شما (ایران) هیچ تمایلی به پیگیری وضعیت زندانیان شما در کشور ما (ترکمنستان) ندارند چرا ما باید به فکر زندانیان شما باشیم؟ خانواده‌های این زندانیان از رئیس‌جمهور این سوال را دارند که در سفری که جنابعالی در اسفند ماه سال 93 به کشور ترکمنستان داشتید تفاهم نامه‌ای توسط وزیر دادگستری با مسئولین آن کشور امضاء گردید درخصوص طرح تبادل بین زندانیان دو کشور که در آن زمان باعث بوجود آمدن روزنه امید در بین خانواده‌های این زندانیان شد ولی متاسفانه پس از گذشت حدود 10ماه از آن توافق و عدم اجرای آن و عدم پیگیری آن از سوی دولت محترم تدبیر و امید آن روزنه امید تبدیل به یاس و ناامیدی شده است. اکنون انتظار از وزیر امور خارجه کشورمان که توانست گره کور هسته‌ای را باز کند اینست که این 270 زندانی را نیز نجات دهد.

امضای قرار داد نفتی بین افغانستان با روسیه و آذربایجان

افغانستان دو قرارداد جدید برای خریداری 222 تن گاز مایع با کشورهای روسیه و آذربایجان به امضاء رساند. مقامات وزارت تجارت افغانستان می‌گویند: براساس این قرارداد که میان افغانستان و آذربایجان به امضاء رسیده، 150 هزار تن گاز مایع از این کشور خریداری می‌شود که بخشی از گاز خریداری شده به کشور رسیده است. همچنین برای خرید 72 تن گاز مایع نیز با کشور روسیه توافق صورت گرفته است. نیاز سالانه افغانستان به گاز مایع بین 200 تا 300 هزار تن برآورد شده که بخش عمده آن از کشورهای همسایه مانند ایران و ترکمنستان وارد می‌شد. سخنگوی وزارت تجارت افغانستان گفت: قیمت گازی که افغانستان طی این دو قرارداد اخیرا خریداری می‌کند، پایین‌تر از قیمت گازی است که از ایران و ترکمنستان در سال‌های گذشته وارد می‌کرد و این می‌تواند به کاهش بهای این ماده سوختی در آستانه زمستان در بازارهای داخلی کمک کند. حجم ذخایر گاز طبیعی افغانستان به بیش از450 میلیارد متر مکعب می‌رسد اما تا به حال نتوانسته از این ذخایر به صورت قابل توجهی بهره‌برداری کند.

** ایران

پاسخ ایران به ادعای «اردوغان»: نزاکت را رعایت کنید

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهوری ترکیه، کشورهای همسایه را به «رعایت نزاکت و احترام متقابل در روابط و پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی» دعوت کرد.

حسین جابر انصاری افزود: «جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست ها و همراهی همه کشورهای منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری استقبال می‌کند و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اخیراً ادعا کرده که به روحانی هشدار داده است چنانچه صحبت درباره خرید نفت داعش در ترکیه ادامه یابد، ایران هزینه‌های آن را پرداخت خواهد کرد و ایرانی‌ها نیز حرف خود را پس گرفته‌اند. اردوغان، همچنین پنجشنبه گذشته در همایش سندیکاهای کارگری ترکیه ادعا کرد 10 روز پس از هشدار به مقامات ایران، ایرانی‌ها حرف خود را پس گرفته‌اند.

درخواست اصلاح‌طلبان از قوه‌ قضائیه و وزارت کشور


«شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» از «رفتارهای غیرقانونی اخلالگران نظم» انتقاد کرد. در بیانیه این شورا که از 18 حزب اصلاح‌طلب تشکیل شده، از قوه ‌قضائیه خواسته شده تا در برابر «اخلاگران نشست‌های سیاسی»، تصمیم قاطع بگیرد. این شورا همچنین از وزارت کشور خواست که «به وظیفه حفظ نظم و امنیت عمومی پایبند باشند و با برنامه‌ریزی از بروز این گونه اتفاقات جلوگیری کنند.»

به گزارش «ایلنا»،  در بخشی از بیانیه  «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات»  آمده است: «از همه صاحبان اندیشه و دلسوزان نظام می‌خواهیم با اتخاذ مواضع صریح رفتارهای غیرقانونی اخلالگران نظم اجتماعی را محکوم نمایند تا فضای کشور به جای برخوردهای حذفی به سمت عقل‌گرایی و تبادل افکار سوق یابد.»
 

روسیه تحویل «اس-300» به ایران را آغاز کرد


یک مقام دولت روسیه تأیید کرد که این کشور تحویل سامانه دفاع هوایی S-300 به ایران را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، «ولادیمیر کوژین»، مشاور تجارت تسلیحات «ولادیمیر پوتین»، روز پنجشنبه اعلام کرد: «اجرای قرارداد فروش سامانه‌ دفاع هوایی موشکی S-300 به ایران آغاز شده و روسیه تحویل این سامانه‌ به ایران را آغاز کرده است.» وی به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره نکرد.


تشکیل کمیته‌ای فرا قوه‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری


مشاور معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در رابطه با تدابیر اندیشده شده توسط این ستاد برای مقابله با پدیده زمین‌خواری در کشور بخصوص پیرامون 2 پرونده بزرگ گردنه حیران و روستای زیارت در استان‌های گیلان و گلستان گفت: «برای مقابله با پدیده زمین‌خواری و شناسایی ریشه‌های به وجود آمدن این تخلفات گسترده، کمیته‌ای فرا قوه‌ای برای مبارزه با زمین‌خواری در کشور تشکیل شده است.»
به گزارش «تابناک»، کاظم پالیزدار همچنین در رابطه با برخی آمارهای مربوط به مالکیت 80 درصدی آقازاده‌ها در زمین‌خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز گردنه حیران گفت: «از حدود 500 مورد تخلفی که در منطقه گردنه حیران صورت گرفته شاید تنها حدود 30 مورد مربوط به آقازا‌ده‌ها باشد.»


** شرق

سركوب هرگونه تحرک ضدامنیتی در مرزها


تسنیم: امیر «کیومرث حیدری»، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، با بیان اینکه هرگونه تحرکات ضدامنیتی در مرزها را از سوی هر دیوانه‌ای که بخواهد کاری احمقانه انجام دهد، سرکوب خواهیم کرد، گفت: ارتش ظرفیت بالگردی و پهپادی خود را در نقاطی که زوار به کشور وارد می‌شوند به‌کار گرفته است و تاکنون هیچ‌گونه تهدید و مورد ضدامنیتی‌ای در مرزها نداشته‌ایم. او با اشاره به بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور، گفت: هم‌زمان با بازگشت زائران اباعبدالله الحسین(ع) به میهن اسلامی، یگان‌های نیروی زمینی ارتش ظرفیت و امکانات خود را برای آسایش و رفاه زائران به‌کار گرفته‌اند. او افزود: یگان‌های نزاجا در مرزهای مهران، چذابه و شلمچه مستقر شده و با عشق به امام حسین(ع) و برای خدمت به زائران همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌‌اند.

غفوری‌فرد: حضورم برای گرم‌کردن تنور انتخابات بود


باشگاه خبرنگاران جوان: حسن غفوری‌فرد، گفت: حضورم در هر دو دوره  انتخابات ریاست‌جمهوری به پیشنهاد بزرگان و مسئولان نظام بود و شخصا تمایلی به این مسئله نداشتم. سال ٦٠ مرحوم املشی‌ربانی به من گفتند: «شما باید وارد عرصه انتخابات شوید» و دلایلشان هم را مطرح کردند، دلیلی که بنده را متقاعد کرد این بود که مرحوم آیت‌الله املشی‌ربانی تأکید کردند: «اگر شما به‌عنوان کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوید، خطر ترور آیت‌الله خامنه‌ای کمتر خواهد شد»، سال ٨٠ من بدون هیچ شانسی و فقط برای گرم‌کردن تنور انتخابات در عرصه حاضر شدم. در سال ١٤٠٠ نیز کاندیدا خواهم شد.

 تعبیر قالیباف از احمدی‌نژاد: «بلاتکلیفی»

باشگاه خبرنگاران جوان: محمدباقر قالیباف شهردار تهران، گفت: مسیری که در واقع آقای روحانی با ١+٥ رفتند این ریلش و مسیرش قبل از دولت آقای روحانی گذاشته شد؛ یعنی اینکه مذاکرات در سطح وزیر خارجی ادامه پیدا کند مربوط است به دولت قبل، نه مربوط است به این دولت. طبیعتا هرکسی در دولت قرار می‌گرفت حتما تضمینی مسیر را ادامه می‌داد اگر من هم می‌آمدم حتما همین مسیر مذاکرات را به این شکل دنبال می‌کردم. قالیباف درباره شایعاتی در ارتباط با فرزندش هم گفت: اینها واقعا دروغ‌هایی است که عجیب و غریب است. عکس هم که از فرزند من گذاشته بودند اصلا عکس فرزند من نبود اینها همه بداخلاقی‌هایی است که هست. هیچ‌کدام از فرزندان من فعالیت اقتصادی ندارند و در کار اقتصادی نیستند. قالیباف همچنین از محسن هاشمی با لفظ «همکار» یاد کرده و در برابر نام احمدی‌نژاد از عبارت «بلاتکلیفی» استفاده کرده است.

محسن رضایی: چرا صداوسیما مناظره چهارم را برگزار نکرد؟


شرق: محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به میزان گفت: مستشاران ایران در سوریه از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ‌ارائه و انتشار است. او همچنین به تسنیم گفت: اگر سیاست‌های انقلابی ما نبود، مذاکرات ما در وین تبدیل به یک فاجعه ملی می‌شد و چیزی مانند ترکمانچای اتفاق می‌افتاد. همین سیاست‌های انقلابی بود که موجب شد برجام با همان دستاوردهای در جهت منافع ملی ما سمت‌وسو پیدا کند؛ برجام محصول دورشدن سایه جنگ از کشور است، پس سیاست انقلابی ما این دستاوردها را داشته است؛ چرا می‌خواهیم پلکانی را که با آن بالا رفته‌ایم، نادیده بگیریم؟ رضایی همچنین با گلایه از مناظره‌های انتخاباتی سال ٩٢، گفت: در درجه اول گله‌ای از مسئولان صداوسیما دارم که مناظره چهارم را برگزار نکردند؛ یعنی در مناظره سوم صحنه رقابت مشخص شد، ولی شکل نگرفت، با مناظره چهارم بود که رقابت می‌توانست شکل بگیرد. احتمالا صداوسیما به‌دلیل حوادث تلخ مناظرات دوره قبلی احتیاط کرده است. اگر مناظره چهارم صورت می‌گرفت شاید شرایط انتخابات چیز دیگری می‌شد. میزان نوشت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به‌زودی اخبار مهمی از انهدام تکفیری‌ها و داعش به گوش مردم خواهد رسید.

هادی خامنه‌ای: به سرلیستی معتقد نیستم


تسنیم: حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره)، گفت: اصلا به سرلیستی معتقد نیستم و معنای آن را متوجه نمی‌شوم. درباره نامزدی احتمالی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در انتخابات آتی، گفت: من در این باره توصیه و نظری ندارم. او در پاسخ به «چه کسی را برای سرلیستی انتخابات مجلس مناسب می‌دانید؟»، گفت: من اصلا به سرلیستی معتقد نیستم و معنای سرلیستی را متوجه نمی‌شوم.


** آرمان

شوخي با شوراي نگهبان

شنیده شد که محسن اسماعيلي يكي از حقوقدانان عضو شوراي نگهبان در جديدترين پست اينستاگرامي خود، تصويري منتشر كرده كه به نوشته وي، يك «عزيزي» آن را براي او فرستاده است. اين تصوير، بريده‌اي از يك برگه امتحاني است كه از دانش‌آموزان پرسيده شده «شوراي نگهبان چند نفر هستند و وظيفه هر كدام چيست؟». در پاسخ اين پرسش، آمده است: «شوراي نگهبان 12 نفر هستند كه 6 نفر از آنها صبح نگهباني مي‌دهند و 6 نفر از آنها شب نگهباني مي‌دهند.»

ثبت «فاجعه منا» در گينس

شنیده شد که چهره كشته‌شدگان ايراني «فاجعه منا» 28 ماه صفر در رويدادي براي ثبت در كتاب ركوردهاي «گينس» قلم مي‌خورد. ايسنا نوشت؛ شهرداري منطقه 12 تهران در نظر دارد، همزمان با سالروز رحلت پيامبر اكرم (ص) ورك‌شاپي را با هدف طراحي پرتره چهره كشته‌شدگان «فاجعه منا» براي ثبت در كتاب گينس، با عنوان «قرباني غريب» برگزار كند. اين رويداد محدوديت تكنيك ندارد و هنرمندان مي‌توانند با سياه‌قلم، ذغال، مدادرنگي، رنگ روغن و اكريليك به نقاشي و طراحي بپردازند.

روحاني به شريف مي‌رود نه تهران

شنیده شد که رئيس‌جمهور براساس اخبار اعلام شده در روز دانشجو (16 آذرماه) به دانشگاه صنعتي شريف خواهد رفت و در جمع دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه سخنراني مي‌كند. براساس اين گزارش، دکترحسن روحاني از ابتداي رياست‌جمهوري خود همزمان با روز دانشجو 3 بار در نزد دانشگاهيان حاضر شده كه سال اول در دانشگاه تهران، سال دوم در دانشگاه شهيد بهشتي و سال گذشته نيز در دانشگاه علوم پزشكي رازي حضور يافت. پيش از اين برخي رسانه‌ها اعلام كرده بودند كه حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور خواهد يافت، اما رئيس‌جمهور در روز دانشجو در دانشگاه صنعتي شريف حضور خواهد يافت.

معلم سردشتي به رگبار گرفته شد

شنیده شد که چند روز گذشته مردم منطقه سردشت استان آذربايجان غربي شاهد حادثه‌اي مرگبار در يكي از ميدان‌هاي اين منطقه بودند. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ به گفته شاهدان عيني دو موتورسوار در حالي كه به سلاح گرم مجهز بودند به مرد سالخورده‌اي نزديك شده و با شليك چندين گلوله وي را در ملا عام از پاي در آوردند. بر اساس اين گزارش، مردم سريعا اين حادثه را به اورژانس و پليس اطلاع دادند و سپس ماموران بررسي صحنه جرم در محل حضور يافتند و تلاش پزشكان نيز براي احياي اين قرباني 60 ساله بي‌نتيجه ماند. گفتني است، قرباني 60 ساله معلم بازنشسته بوده و پليس كماكان به دنبال دستگيري عاملان اين جنايت است تا پرده از راز اين اتفاق هولناك بردارد.

گزارش وضعیت مشکوک‌التابعین

شنیده شد که حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور از ارائه گزارش وضعیت مشکوک‌التابعین از سوی وزارت کشور خبر داد و گفت: معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور پس از بررسی این موضوع پاسخ مجلس را به صورت مستدل خواهد داد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ وی افزود: در این راستا شورای عالی امنیت ملی مقرراتی را وضع کرده که بر اساس آن مقررات کارها انجام خواهد گرفت.لازم به ذکر است، در جلسه علنی روز یکشنبه اول آذر، 155 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور درباره مخالفت این وزارتخانه با تصویب قانون تعیین تکلیف مشکوک‌التابعین با این استدلال که قانون کافی وجود دارد، انتقاد کردند.

قتل يك زن ايراني در استانبول تركيه

شنیده شد که يك زن ايراني در استانبول تركيه كشته شد. ايرنا به نقل ازخبرگزاري «آناتولي» تركيه نوشت؛ اين زن بامداد چهارشنبه در هتلي در استانبول به قتل رسيده است. بر اساس اين گزارش، پليس تحقيقاتي را در اين زمينه آغاز كرده است. اين زن كه به همراه همسر و فرزند خود در هتلي در محله «جهانگير» استانبول اقامت داشته است، در حمام اتاق خود به ضرب چاقو كشته شده است. ظاهرا همسر اين زن در زمان وقوع حادثه در بيرون از هتل بوده است. جسد اين زن به پزشكي قانوني منتقل شده و پليس تحقيقات خود را آغاز كرده است.

تعبیر یک اصلاح‌طلب برای لباس شخصی‌ها

شنیده شد که یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دولت روحانی یک ماموریت تاریخی دارد که از رأی مردم صیانت کند.آنا نوشت؛ نشست «معمای اسفند» با حضور ابراهیم اصغر‌زاده و محمدرضا خاتمی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم اصغر‌زاده گفت: آیا واقعا مملکت نیاز به لباس شخصی دارد؟ نظام نیازی ندارد که یک عده در خیابان راه بیفتند و به سخنرانی حمله کنند و در مقابل دولت مشروع و قانونی بی‌نظمی ایجاد کنند. وی تاکید کرد: لباس شخصی‌ها یک پارازیت در نظام قانونی هستند. دولت آقای روحانی در مقابل نیروهای پارازیت که می‌خواهند انتخابات سالم را مخدوش کنند چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟

۳۰ تخلف گردنه حیران متعلق به‌آقازاده‌هاست

شنیده شد که کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در رابطه با تدابیر اندیشیده شده توسط این ستاد برای مقابله با پدیده زمین‌خواری در کشور به‌ويژه پیرامون 2 پرونده بزرگ گردنه حیران و روستای زیارت در استان‌های گیلان و گلستان گفت: برای مقابله با پدیده زمین‌خواری و شناسایی ریشه‌های به وجود آمدن این تخلفات گسترده، کمیته فرا قوه‌ای مبارزه با زمین خواری در کشور تشکیل شده است. پالیزدار همچنین در رابطه با برخی آمارهای مربوط به مالکیت 80 درصدی آقازاده‌ها در زمین‌خواری و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز گردنه حیران گفت: از حدود 500 مورد تخلفی که در منطقه گردنه حیران صورت گرفته شاید تنها حدود 30 مورد مربوط به آقازا‌ده‌ها باشد.

بازداشت داعشي‌هاي جعلي در شهريار

شنیده شد که پنج سارق خشن كه با معرفي خود به عنوان اعضاي گروهك تروريستي داعش، به يك ايستگاه هلال احمر در اتوبان قم- تهران حمله كردند، ساعاتي پس از سرقت دستگير شدند. فر ارو نوشت؛ روز چهارشنبه پنج سارق خشن به يكي از ايستگاه‌هاي جمعيت هلال احمر در كيلومتر 35 اتوبان قم - تهران حمله كرده و با معرفي خود به عنوان عضو گروه تروريستي داعش در تهران اقدام به سرقت آمبولانس، يكدستگاه سواري پرايد، وجوه نقد و تجهيزات هلال احمر كرده و متواري شدند. پس از اين اقدام شايعاتي مبني بر فعاليت داعش در منطقه ايجاد شده و موجب نگراني مردم شده بود و از اين رو تيم ويژه‌اي از كارآگاهان پليس آگاهي با محوريت اداره يكم پليس آگاهي تهران بزرگ رسيدگي به موضوع را در دستور كار خود قرار داد و بلافاصله به شواهد و نشانه‌هايي از متهمان رسيد كه نشان مي‌داد آنان هيچ ارتباطي با گروهك تروريستي موسوم به داعش ندارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بیوک ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    جونم به تحلیل های مشرق( ببخشید کیهان!)
  • بهرام ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    خوبه دارید خلاصه تر می نویسید
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    بازم طولانیه...
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    ای خدا این همه کاغذ حروم میشه برای چی؟؟
  • رامبد ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۴
    0 0
    سی تا ماشیــــــــــــــــــن؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس