گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

نگرانی آنکارا از توقف قاچاق نفت سوریه به ترکیه


ترکیه در کنار حمایت نظامی از گروه تروریستی داعش، خریدار عمده نفت قاچاق توسط این گروه‌ هم است.

انستیتوی مطالعات حقوق بشر دانشگاه کلمبیا در نیویورک در گزارشی تصریح کرد: ترکیه علاوه بر داد و ستد، نقل و انتقال تجهیزات نظامی، کمک‌های پزشکی و پشتیبانی لجستیکی با گروه داعش، یکی از خریداران عمده نفت خام استخراج شده از مراکز نفتی تحت کنترل این گروه هم هست.

فایننشال تایمز نیز در گزارشی درباره نحوه خرید و فروش نفت در مناطق تحت کنترل داعش نوشته، منطقه کزلداغ در جنوب ترکیه که هم‌مرز با سوریه است، یکی از گلوگاه‌های انتقال نفت خام از خاک سوریه به ترکیه به شمار می‌آید.
از 15 ماه گذشته، جریانات مخالف حزب حاکم ترکیه چه در داخل و چه در خارج از این کشور، اسنادی را مبنی بر همکاری ترکیه با داعش منتشر کرده‌اند؛ اتهامی که مقامات سیاسی ترکیه همواره آن را رد کرده‌اند.
فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان «سفر یک بشکه نفت»، معتقد است عمده نفت قاچاق از مناطق تحت کنترل داعش به خاک ترکیه منتقل می‌شود.
داعش بر اصلی‌ترین منطقه نفتی سوریه در شرق دیرالزور تسلط دارد و با تولید روزانه 40 هزار بشکه نفت، منابع مالی عمده خود را از این راه تامین می‌کند.
علاوه بر این، داعش با کنترل نفت چاه‌های منطقه العمر، به ازای فروش هر بشکه، 45 دلار به منابع مالی خود می‌افزاید.
داعش با سیستم سازماندهی شده اقدام به فروش نفت می‌‌کند. خریداران اصلی نفت داعش، قاچاقچیانی هستند که پای میادین نفت، در انتظار پر کردن کامیون‌ها می‌مانند. آنها گاهی بیش از یک هفته در انتظارند.
عمده نفت خریداری شده به مناطق شمالی تحت کنترل نیروهای داعش به مرز ترکیه منتقل می‌شود.
اما اینجا این سوال مطرح است، آیا ترکیه به دلیل حفظ مسیر کاروان‌های انتقال نفت ارزان از مناطق تحت کنترل داعش به خاک این کشور، دست به ریسک رویارویی نظامی با روسیه زده است؟

افت 65 هزار میلیاردی بازار سرمایه یعنی خروج از رکود؟!

بازار سرمایه در یک سال اخیر 65 هزار میلیارد تومان کوچک‌تر شد که به معنای تشدید رکود اقتصادی است.
رئیس‌جمهور شهریور یک سال پیش در مشهد به عنوان خبر خوش اعلام کرد که «از رکود خارج شده‌ایم» اما آمار از کوچک‌تر شدن بازار سرمایه به عنوان نشانه تعمیق رکود حکایت می‌کند. به گزارش مشرق براساس آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام در پایان شهریورماه سال گذشته 329 هزار میلیارد تومان بود که با حدود 20 درصد کاهش به رقم 264 هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه امسال رسید. مطابق آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام نسبت به رکود آن در آذرماه سال 1392، بیش از 161 هزار میلیارد تومان معادل 37 درصد سقوط کرده است.
ارزش بازار سهام در ابتدای دولت یازدهم یعنی در تیرماه سال 1392 حدود 265 هزار میلیارد تومان بود بنابراین با رسیدن این شاخص به 264هزار میلیارد تومان در شهریورماه امسال، می‌توان گفت بورس در 2 سال اخیر به نقطه اول بازگشته و بازدهی صفر داشته است.
شاخص‌های مهم دیگر بازار سرمایه نیز در نیمه اول امسال، منفی بوده‌اند به طوری که شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد و ارزش معاملات سهام 45 درصد کاهش یافته است.
لازم به ذکر است در ماه‌های اول دولت یازدهم شاخص بورس رشد چشمگیری داشت و حسن روحانی نیز بر حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید می‌کرد.
به عنوان مثال،  یکشنبه 5 آبان 1392 رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت عملکرد بازار سرمایه به هیئت دولت ارایه کرد که در آن به رشد 113 درصدی ارزش بازار بورس، افزایش 480 درصدی ارزش معاملات و 3 برابر شدن دفعات معاملات بورس اشاره شده بود.
در آن دوران که بازار سرمایه روزگار خوشی را می‌گذراند براساس گزارشی که هیئت دولت منتشر کرد، یکی از علل اصلی رشد بورس سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه عنوان شد. بنابراین در 2 سال اخیر که بورس روند نزولی طی کرده، این سوال مطرح است که آیا سیاست‌های حمایتی دولت متوقف شده است؟  به نظر می‌رسد همانطور که در دوران رشد و رونق بورس در اوایل دولت یازدهم، روحانی مشتاق حمایت از بورس بود، در شرایط طولانی مدت سقوط نیز بازار سرمایه نیازمند حمایت شخص اول دولت است.
در همین حال یک کارشناس مسایل اقتصادی ضمن هشدار نسبت به بازگشت روند افزایشی نرخ تورمی گفت:  دولت باید نسبت به هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی چاره‌اندیشی کند.
به گزارش ایسنا، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در حاشیه‌ نشستی در خصوص چالش افزایش نقدینگی با توجه به تغییر سیاست‌های پولی دولت گفت: طبق نظریات اقتصادی، مابین افزایش نقدینگی و رشد تورم رابطه مستقیم وجود دارد و از این رو پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی دولت نتواند همچنان روند کاهشی تورم را حفظ کند.

گزارش نیویورک‌تایمز از حمله سایبری به مقامات وزارت خارجه آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز از حمله سایبری به حساب‌های کاربری مقامات وزارت خارجه آمریکا خبر داد.
این روزنامه مدعی شد طی ماه‌های اخیر هکرهای ایرانی، گروهی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا  که بر پرونده‌ هسته‌ای و توافق اتمی با ایران کار می‌کنند را شناسایی کرده‌اند. سپس وارد ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.
یک مقام ارشد دولت  آمریکا به «نیویورک تایمز» گفته است حملات خیلی دقیق طراحی شده و در پی دستیابی به اطلاعات از مقام‌هایی بوده که در پی توافق اتمی، مسئول کار بر ادامه و اجرای آن هستند.
نیویورک‌تایمز می‌افزاید: عجیب این است که دولت آمریکا متوجه چنین عملیات گسترده و سازمان یافته‌ای نبود و  وزارت خارجه آمریکا پس از آن از ماجرا خبردار شده، که شبکه اجتماعی «فیس بوک» برخی افراد را از انجام حملاتی به حساب‌های کاربریشان مطلع کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز رخدادهای ماه‌های گذشته، در عین حال از تمرکز جدی ایران بر فضای مجازی حکایت دارد و اینکه دولت وکارکنان آمریکا آماده مقابله با چنین حملاتی نیستند.
پیش از این کارشناسان امنیت فضای مجازی، گروهی با نام «راکت کیتن» (بچه گربه موشکی) را شناسایی کرده بودند. اما ردپای فعالیت‌های این گروه به آغاز سال 2014 میلادی باز می‌گردد.
کسانی که هدف جاسوسی مجازی قرار گرفته‌اند طیفی گسترده، از مقام‌های کشورهایی مانند عربستان سعودی، پیمان آتلانتیک شمالی یا دانشمندان هسته‌ای اسرائیل و حتی مقام‌های کشور ونزوئلا، بودند.
روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید توانایی‌های هکرهای ایرانی هنوز در حد هکرهای روسی یا چینی نیست. اما حملات انجام شده علیه مقام‌ها، ابتکاری را نشان می‌دهد، شبیه حملاتی از سوی روسیه علیه سیستم ایمیل‌های غیرمحرمانه‌ مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که در سال گذشته انجام شد.
هکرها ظاهرا تلاش کرده‌اند با استفاده از حساب‌های کاربری اجتماعی کارمندان جوان، به دیگر دوستان آنها در این وزارت‌خانه دسترسی پیدا کنند.
به گزارش رادیو فردا وال‌استریت ژورنال، یک روزنامه آمریکایی دیگر، 13 آبان‌ماه، گزارش داده بود که ایمیل و صفحه شخصی «چند مقام در وزارت خارجه آمریکا» به دست نیروهای سایبری سپاه پاسداران هک شده است.

اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را با نظام و ضدانقلاب روشن کنند

اصلاح‌طلبان پس از 18 سال همچنان می‌گویند اصلاحات تعریف نشده و همین باعث سوءاستفاده از عنوان اصلاحات شده است.
روزنامه جوان با اشاره به اعترافات اخیر مشاور رئیس دولت اصلاحات نوشت: با گذشت نزدیک به 18 سال از دوم خرداد سال 76 صاحب‌نظران اصلاحات به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تعریف حداکثری از جریان اصلاحات به ضرر این جریان تمام شده است و آنها باید پاسخگوی عملکرد افرادی باشند که مدعی‌اند کوچک‌ترین منافع مشترکی با اصلاح‌طلبان ندارند و هر طور که توانسته‌اند به جریان اصلاح‌طلب ضربه زده‌اند. سخنان محمدرضا تاجیک درباره نداشتن مانیفست اصلاح‌طلبی اعترافی دیرهنگام به مواضعی است که بارها به عنوان یک ضعف اساسی در موضع اصلاح‌طلبان عنوان می‌شد.
مشاور خاتمی دراین‌باره می‌گوید: «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است. وقتی این اتفاق نیفتاده دیگر راه چاره‌ای باقی نمانده و باید هزینه هر گرایش و کنشی به نام اصلاحات را بپردازیم. از کسی که به نام اصلاح‌طلبی می‌رود و با فرح پهلوی ملاقات می‌کند تا کسی که با خارج از کشور می‌بندد، تا کسی که در پشت تریبون رسانه‌های خارجی می‌خواهد نظام را براندازی کند، همه‌اش را می‌اندازند گردن اصلاح‌طلبان، پس از ماست که برماست. جریان اصلاحات نباید هزینه هر کسی و هر حرفی و هر کنشی را بدهد. هر چه سریع‌تر باید مشخص شود که مرزهای اصلاحات کجاست. هر کسی و جریانی که از این مرز عبور کند اصلاح‌طلب نیست. باید معلوم شود که اگر کسی از این مرز عبور کرد دیگر عبور کرده و نام او اصلاح‌طلب نیست.»
سخنان تاجیک در حقیقت بازگویی چیزی است که دلسوزان انقلاب بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند مبنی بر این که بدون تعریف بودن اصلاحات تنها به این مسئله منجر می‌شود که از آن سوءاستفاده به عمل آید.
جوان می‌افزاید: البته این سخنان تنها محدود به تاجیک نیست و قبل از او برخی هشدار داده‌اند که جریان اصلاح‌طلب بی‌سر است. از جمله سعید حجاریان که به این نکته تأکید کرد اصلاح‌طلبی سر ندارد. این سخنان درست در بحبوحه انتخابات سال 92 انجام شد.
نکته مهم اینجاست که عدم صف‌بندی با عناصر ضدانقلاب  موجب شده است که صدمات فراوانی متوجه اصلاح‌طلبان شود. شاید زمان این باشد که اصلاح‌طلبان در مانیفست خود تکلیف همیشگی را با برخی مسائل روشن‌کنند؛ مسائلی همچون التزام به ولایت فقیه و همچنین فتنه سال 88 که همچنان از قبول مسئولیت خود در آن طفره می‌روند؛ روندی که به حمایت از هتاکان به زائران امام حسین(ع) نیز رسید.
عذرخواهی علنی از اتفاقات سال 88 کف انتظارات نظام از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات است و بدون آن امکان نقش‌آفرینی آنان در انتخابات وجود نخواهد داشت. اصلاحات باید به تناقضات درونی خود پایان بدهد و این مسئله در تعریف اصلاح‌طلبی مورد دقت قرار بگیرد.

مفسد اقتصادی باید مجازات شود بابک زنجانی باشد یا متهمان کرسنت

وزیر نفت گفت به مسئله کرسنت در یک دقیقه نمی‌تواند بپردازد.
به گزارش انتخاب، بیژن زنگنه در پاسخ به سؤالی در مورد ماجرای کرسنت گفت: به این مسئله نمی‌توان در یک دقیقه پرداخت، کسانی که کرسنت را با ترکمانچای مقایسه می‌کنند، توجهی به میلیاردها دلار ضرری که برخی به اسم خدمت به مردم زده‌اند ندارند.
وزیر نفت افزود: دیگران در این باره حرف می‌زنند اما من طبق قانون نمی‌توانم در این باره اظهار نظر کنم هر چند پرداختن به این موضوع نیازمند زمان طولانی‌تری است.
زنگنه همچنین با اشاره به ادعای بابک زنجانی مبنی بر اینکه در دوره تحریم به کشور خدمت کرد، گفت: این در حالی است که تحریم‌ها را به نفع خود دور زد و 2/7 میلیارد دلار پول مردم را خورده است و نمی‌دهد.
زنگنه افزود: علاقه ندارم درباره پول‌های بابک زنجانی صحبت کنم چرا که هر زمانی در این باره سخن گفتم مورد هجمه یک هفته‌ای همکاران شما قرار گرفتم. زنجانی دروغ زیاد می‌گوید البته در میان سخنانش کمی هم راست می‌گوید.
ادعای وزیر نفت درباره منع اظهارنظر بر سر قرارداد کرسنت در حالی است که وزیر ارشاد دولت یازدهم پیش از این با صراحت درباره کرسنت اظهار نظر کرده است. علی جنتی تصریح کرد ضرری که از طریق قرارداد گاز کرسنت به کشور وارد شده، بالغ بر 14/5 میلیارد دلار است.
براساس این قرارداد که در زمان دولت اصلاحات و وزارت زنگنه منعقد شد، گاز ایران برای 25 سال و 14 برابر زیر قیمت جهانی به طرف اماراتی فروخته شد و رشوه‌های هنگفتی برای انعقاد این قرارداد مبادله شد. آن زمان آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ضمن نامه‌ای به رئیس دولت وقت نسبت به فجایع ناشی از قرارداد کرسنت هشدار داده و پاسخگو نبودن وزیر نفت به شورا مورد اعتراض قرار گرفته بود.
با این اوصاف معلوم نیست چرا باید به بابک زنجانی به خاطر فساد 2/7میلیارد دلاری بد گفت، اما فساد و زیان 14/5 میلیارد دلاری را مسکوت گذاشت و بدتر از همه منتقدان را تخطئه و منکوب کرد؟ و پرونده برخی تخلفات نفتی بزرگ نظیر ماجرای شرکت استات اویل نیز داستان مشابهی دارد. بنابراین هیچ مغایرتی ندارد که گریبان امثال بابک زنجانی و برخی متهمان مفاسد اقتصادی نفتی در دولت اصلاحات و سازندگی و اعتدال را با هم گرفت.

** وطن امروز

فرستاد‌ه رهبری به اسد‌ چه گفت؟

مشاور مقام معظم رهبری د‌یروز یکشنبه 8 آذرماه د‌ر سفری رسمی به سوریه ضمن د‌ید‌ار با بشار اسد‌ د‌رباره تحولات منطقه‌ای و همکاری‌های د‌وجانبه به بحث و تباد‌ل نظر پرد‌اخت.  به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی د‌ر جریان سفر خود‌ به سوریه که د‌ر د‌و بخش خصوصی و عمومی برگزار شد‌ ضمن ابلاغ سلام مقام معظم رهبری و ملت و د‌ولت ایران به رئیس‌جمهور و د‌ولت و ملت سوریه از د‌ید‌ار د‌وباره بشار اسد‌ ابراز خرسند‌ی کرد‌. د‌ر ابتد‌ای این د‌ید‌ار رئیس‌جمهور سوریه ضمن تشکر از مواضع اصولی مقام معظم رهبری و همراهی د‌ولت و ملت ایران از پاید‌اری سوریه گفت: تحولات جد‌ی د‌ر منطقه د‌ر طول ماه‌های اخیر به وقوع پیوسته و اگر همراهی جمهوری ایران به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود‌ ند‌اشت حتماً شاهد‌ این پیروزی‌ها نبود‌یم و من از مواضع اصولی مقام معظم رهبری د‌ر این خصوص اطلاع د‌ارم و تشکر می‌کنم. مشاور مقام معظم رهبری د‌ر امور بین‌الملل نیز گفت: با حضور و شجاعت شما و ملت سوریه د‌وره‌ای افتخارآمیز و بی‌نظیر از سوریه د‌ر تاریخ به جای ماند‌ه است و به‌ د‌لیل اینکه مقابل د‌شمنان اسلام و این جنگ جهانی و جریانات افراطی و تکفیری ایستاد‌ه‌اید‌ مایه مباهات و افتخار هستید‌ و رهبر معظم انقلاب همواره از د‌ولت و ملت سوریه حمایت کرد‌ه‌اند‌ و برای پیروزی شما د‌عا می‌کنند‌ و ریاست محترم جمهور ایران نیز پیام محبت و سلام خود‌ را ابلاغ نمود‌ند‌ و همواره از این مسیر حمایت کرد‌ه‌اند‌ و مطمئن هستیم پیروزی نصیب مقاومت و مرد‌م سوریه خواهد‌ بود‌.  رئیس‌جمهور سوریه همچنین با تأکید‌ بر آگاهی کامل از حمایت مرد‌م ایران گفت: همه پیروزی‌ها و استقامت و پایمرد‌ی انجام شد‌ه مرهون حمایت‌های رهبری، د‌ولت و مرد‌م شریف ایران است و اگر این حمایت‌ها نبود‌ حتماً پیروزی محقق نمی‌شد‌.

ظاهراً آمانو د‌نبال مختومه کرد‌ن پروند‌ه پی‌ام‌د‌ی نیست

د‌بیرکل حزب موتلفه اسلامی از اظهارات مد‌یرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد‌ کرد‌.  محمد‌نبی حبیبی د‌ر پایان نشست د‌بیران این حزب د‌رباره د‌به کرد‌ن آژانس افزود‌: جمهوری اسلامی بارها اعلام کرد‌ه است ورود‌ به حوزه اجرای برجام منوط به حل پروند‌ه پی‌ام‌د‌ی است. آقای آمانو ظاهراً نمی‌خواهد‌ این مساله حل شود‌. با آنکه ایران اقد‌امات وسیعی د‌ر قبل و بعد‌ از برجام انجام د‌اد‌ه است اما آژانس همچنان بر اتخاذ مواضع د‌وپهلو اصرار د‌ارد‌. وی افزود‌: آمانو می‌گوید «نمی‌توانم نتیجه‌گیری کنم که تمام مواد‌ هسته‌ای ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز است»، این یعنی بازگشت به نقطه اول!  حبیبی خاطرنشان کرد‌: مقامات د‌ولت تاکید‌ کرد‌ه‌اند‌ اگر پروند‌ه پی‌ام‌د‌ی بسته نشود‌ اجرای برجام را متوقف می‌کنیم. باید‌ پرسید‌ پس این همه اقد‌امات اعتماد‌ساز چه می‌شود‌. وی د‌ر مورد‌ رفع تحریم‌ها اظهار د‌اشت: هنوز هیچ علامت مثبتی مبنی بر اراد‌ه غرب برای رفع تحریم‌ها د‌ید‌ه نمی‌شود‌. وزیر خزانه‌د‌اری آمریکا گفته است بخش زیاد‌ی از تحریم‌های ایران حتی بعد‌ از روز اجرای برجام پابرجا می‌ماند‌.

ضرب و شتم یک د‌ختر د‌انشجو د‌ر میتینگ انتخاباتی فتنه‌گران

د‌ر برنامه انتخابانی جریان فتنه د‌ر یاسوج، یک د‌ختر د‌انشجوی بسیجی مورد‌ ضرب و شتم قرار گرفت.  به گزارش خبرگزاری د‌انشجو، پیش از ظهر روز یکشنبه، آذر منصوری از محکومین فتنه ۸۸ به د‌عوت یکی از تشکل‌های تازه‌تأسیس و د‌م انتخاباتی د‌انشگاه آزاد‌ یاسوج، به این د‌انشگاه د‌عوت شد‌ تا به سخنرانی بپرد‌ازد‌. برخی د‌انشجویان به نشانه اعتراض د‌ر سالن اجتماعات محل برگزاری جلسه تجمع کرد‌ه و با سر د‌اد‌ن شعار «مرگ بر فتنه‌گر» اعتراض خود‌ را به حضور این شخص د‌ر د‌انشگاه اعلام کرد‌ند‌. د‌ر این بین یکی از د‌انشجویان عضو تشکل‌های همسو با این فعال فتنه، با حمله به د‌انشجویان معترض، جو را متشنج کرد‌.  یکی از د‌انشجویان د‌ختر که به حضور این فعال فتنه معترض بود‌ د‌و بار توسط حامیان این فعال فتنه مورد‌ ضرب و شتم و بی‌حرمتی قرار گرفت. عوامل فتنه این د‌ختر د‌انشجو را که به‌عنوان سخنران روی سن رفته بود‌ به پایین پرت کرد‌ند‌ که موجب آسیب‌د‌ید‌گی وی شد‌. پس از پرت شد‌ن این د‌انشجوی د‌ختر، د‌انشجویان معترض به د‌فاع از د‌انشجوی مضروب شد‌ت اعتراضشان را بیشتر کرد‌ند‌ که با حضور حامیان این فعال فتنه به د‌رگیری انجامید‌.

** خراسان

دستور دولت برای پرداخت 1.2 میلیون دلار به آژانس انرژی اتمی


بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر هیئت دولت به محمد جواد ظریف، مقرر شده با توجه به صدور مجوز پرداخت سهمیه و حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی، نسبت به پرداخت 953 هزار یورو و ۱۳۵ هزار دلار به آژانس بین المللی انرژی اتمی و 12 هزار پوند انگلیس به نمایندگی از سازمان انرژی اتمی به انجمن جهانی هسته ای اقدام و نتیجه را به دولت گزارش کند.

دردسرهای حذف یک ویرگول از مصوبه مهم مجلس

بر اساس گزارش یک نهاد مسئول به تعدادی از مدیران دولتی، اعلام شده است که اگرچه بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مقرر شده است "واحدهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری از مزایای قانونی مناطق آزاد در خصوص روابط کار، معافیت‌های مالیاتی و عوارض،‌ سرمایه ‌گذار خارجی و مبادلات مالی بین‌المللی برخوردار گردند"، در قانون ابلاغی، علامت (،) بعد از کلمه عوارض حذف و موجب شده معنای جمله تغییر کرده و به صورت «عوارض سرمایه‌گذاری خارجی» خوانده و توسط دستگاه های مسئول پیاده شود که این اشتباه ساده، تاثیر زیادی در فعالیت های شرکت های مذکور داشته است.

** رسالت

شايعه كشف حجاب دختر الله‌كرم!

سايت‌هاي ضدانقلاب تصوير دختر و پسري را در فضاي مجازي منتشر كردند و مدعي شدند دختر الله‌كرم كشف حجاب كرده و در كنار داماد وي در يك بندر اروپايي ديده مي‌شود. آنها گفتند كه اين اولين بار است كه اين تصاوير منتشر مي‌شود. حسين الله‌كرم در گفتگو با فارس در واكنش به اين شايعه گفت: من اصلا دختر ندارم كه بخواهم دامادي داشته باشم. او گفت: همسر من سالهاست فوت كرده و من تنها دو فرزند پسر دارم و اين اخبار رسانه‌هاي ضدانقلاب كذب محض است.

غفلت از اقتصاد مقاومتي

از الزامات مهم اقتصاد مقاومتي، کاهش وابستگي به نفت است. اما متاسفانه طبق گزارش گمرک ايران، صادرات غير نفتي کشور در 8 ماهه سال جاري به 29ميليارد و 632 ميليون دلار رسيد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهشي 48/10 درصدي مواجه شده است. طبق گزارش بذرپاش عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، مدتي پس از توافق ژنو که در آذر ماه 1392 بين ايران و 1+5 منعقد شد 180 هزار ميليارد تومان دارايي بورس ايران از بين رفته است و پس از توافق وين که در تير ماه امسال بين ايران و 1+5 منعقد گرديد، 8 الي 9 هزار واحد شاخص بورس ايران پايين آمده است. پايگاه تابش کوثر نوشت: در ماه‌هاي اخير اخباري از ورود هيئت هاي اقتصادي کشورهاي غربي در رسانه ها منتشر شد که القا کننده همکاري اقتصادي با اين کشورها بود اما با بررسي وضع موجود خواهيم ديد که اين هيئت هاي اقتصادي و تجاري تنها به ايران آمده و با مسئولبن ديدار کرده اند و به غير از چند مورد، در ساير ديدارها قرارداد قابل توجهي  به امضا نرسيده است. در واقع خوش بيني افراطي به توافق هسته‌اي باعث غفلت از مسائل مهم‌ تري همچون اقتصاد مقاومتي شده است.

عذرخواهي به خاطر رعايت قانون!

روزنامه ايران عکس چند بازيگر زن بدحجاب يکي از سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي را در شماره سه ‌شنبه هفته پيش اصلاح کرده بود. اين اتفاق که رسمي معمول و البته رويه‌ اي قانوني در ميان رسانه‌هاي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي‌شود، با واکنش تند بازيگران زن سريال مذکور مواجه شد. روزنامه جوان نوشت: احتمالاً از آنجايي که محمدهادي رضوي سرمايه‌ گذار اصلي اين سريال تاريخي، داماد معاون اجرايي رئيس ‌جمهور است، اين اعتراضات با سرعت بيشتري به مسئولين روزنامه دولتي ايران منعکس شده و خواستار جبران مافات و عذرخواهي اين روزنامه از عوامل سريال تاريخي مذکور مي‌شوند. روزنامه ايران در شماره روز پنج‌شنبه خود ضمن انتشار عکس‌هاي اصلي و اصلاح نشده اين نشست که حجاب سه زن بازيگر مذکور در آن برخلاف عرف و موازين شرعي بوده، در متني با عنوان «توضيح و عذرخواهي از عوامل سريال شهرزاد» مي‌نويسد: «روز سه‌شنبه سوم آذر در صفحه 23 روزنامه ايران، گزارش نشست خبري عوامل سريال «شهرزاد» به عنوان خبر اصلي صفحه منتشر شده بود و دو تصوير نيز از اين نشست خبري در اين گزارش درج شده بود؛ متأسفانه در دقايق پاياني ارسال روزنامه به ليتوگرافي، خطايي سهوي در اصلاح تصاوير خانم‌ها ترانه عليدوستي، پريناز ايزديار و گلاره عباسي از سوي پردازشگر تصاوير صورت گرفت که در اينجا از اين بازيگران عذرخواهي کرده و مراتب تأسف خود را از اين خطاي سهوي اعلام مي‌داريم...» روزنامه ايران در حالي به خاطر رعايت قانون و حفظ شعائر ديني از اين سه بازيگر زن عذرخواهي و ابراز تأسف کرده که به نظر مي‌رسد مديران اين نشريه بيشتر از اينکه مدنظرشان عذرخواهي از بازيگران، مردم يا عذرخواهي به خاطر قانون باشد، عذرخواهي از مسئولين دولتي و بستگان آنان است!

پيشنهاد هيئت انگليسي به ايران

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به سفر اخير هيئت پارلماني انگليس به ايران گفت:انگليس همزمان 9 هيئت پارلماني به کشورهاي مختلف فرستاده بود تا بتواند ائتلاف جديدي عليه داعش با محوريت خودش ايجاد کند. محمدصالح جوکار در گفتگو با مهر، گفت: هيئت پارلماني انگليس که اخيرا به ايران سفر کرده بود پيشنهاد تشکيل ائتلاف جديد عليه داعش با محوريت اين کشور را داشت. نماينده مردم يزد در مجلس ادامه داد: پشت پرده اين اقدام جديدانگليس مشخص نيست اما به نظر مي رسد با توجه به پيشرفت هايي که اخيرا ائتلاف ايران و روسيه در آزادسازي مناطق مختلف سوريه داشته است، غرب تلاش دارد تا اين پيروزي ها را به انحراف ببرد. وي با تاکيد بر اينکه ايران هم اکنون محور مبارزه با داعش در منطقه و جهان است گفت: هر کشوري اگر قصد دارد با داعش مبارزه کند بايد به ائتلاف فعلي که حول محور ايران شکل گرفته و روسيه نيز در آن عضويت دارد شرکت کند زيرا شکل گيري هر نوع ائتلاف جديد به معناي انحراف مبارزه با داعش است.

شعار تاسف بار در فوتبال

تماشاچيان تبريزي در ديدار تيم هاي فوتبال تراکتورسازي و سياه جامگان در ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز شعاري عجيب سر دادند؛ "خليج عربي” به گزارش خبرنگار شفقنا، تيم هاي فوتبال تراکتورسازي تبريز و سياه جامگان مشهد از هفته دوازدهم ليگ برتر فوتبال ايران در ورزشگاه يادگار امام (ره) شهر تبريز به مصاف يکديگر رفتند، ديداري که برخلاف نتيجه صفر - صفر، اتفاقات تلخ و غير قابل باوري را نيز به همراه داشت، از شعارهايي که بوي فوتبال نمي داد تا اتفاقاتي که قطعا نيازمند پيگيري و برخورد جدي مسئولين است. در فيلمي که موجود است به وضوح قابل مشاهده است تماشاچيان تبريزي در جايگاه هاي روبه روي ورزشگاه مقابل يکديگر ايستاده اند، يک سوي ورزشگاه شعار "خليج” سر مي دهد و سوي ديگر در پاسخ "عربي” را فرياد مي زند. مسئله اي که گويا براي اولين بار تا اين حد و با چنين شدتي در اين ورزشگاه رخ مي دهد. رئيس کميته برگزاري مسابقات ليگ با اشاره به شعارهاي داده شده "خليج عربي” توسط تماشاچيان تبريزي در ديدار تراکتورسازي و سياه جامگان، اظهار کرد: ضمن ابراز تاسف بايد بگويم که اين شعارها فوتبالي نبود و گرنه کجا مي بينيد که يک تماشاگر چنين شعارهايي سر دهد؟ تدابير خاصي در اين زمينه انديشيده و جلساتي نيز برگزار شده و خواهد شد، بايد فضا به گونه اي پيش برود که حساسيت ها را کم کنيم تا از رخداد چنين اتفاق هايي جلوگيري شود. غلامرضا بهروان گفت: گزارش هاي لازم به مقامات مسئول ارسال شده است و اطلاعات لازم را ارائه کرده ايم، منتظر هستيم تا تصميم گيرندگان در اين زمينه تصميم هاي لازم را اتخاذ کنند.

هداياي ميليون دلاري پادشاه سابق عربستان به خانواده اوباما

ياهو نيوز، بر اساس اطلاعاتي که وزارت خارجه آمريکا به تازگي از هديه‌هاي مقامات کشورهاي مختلف به اوباما منتشر کرده مي‌نويسد: «پادشاه عربستان خانواده اوباما را با 1/3 ميليون دلار هديه در سال 2014 پول‌باران کرده است.» به نوشته اين پايگاه خبري، نصيب ميشل، جواهرآلات الماس و زمردسبز، شامل گردن‌بند، گوشواره، حلقه و النگو بوده که 560 هزار دلار ارزش دارند. ميشل اوباما 15 آوريل 2014 هم يک ست ديگر جواهرآلات دريافت کرده که ارزش آن 570 هزار دلار است. «ماليا» و «ساشا» اوباما، دخترهاي اوباما هم بي‌نصيب نمانده‌اند. هديه‌اي که 14 ژانويه 2014 براي آنها ارسال شده ست جواهرآلاتي است که 80 هزار دلار قيمت دارد. وزارت خارجه آمريکا، در سندي که درباره اين هدايا منتشر کرده ذيل رديفي با عنوان «شرايط توجيه‌ کننده پذيرفتن هديه» نوشته است: «عدم پذيرش، شرمساري اعطا کننده و دولت آمريکا را به دنبال دارد.» همچنين وزير گارد ملي عربستان در سال 2014 بسته‌اي شامل عطريات گران‌ قيمت به ارزش 39915 دلار به خانواده اوباما هديه کرده که در قسمت مربوط به تاريخ پذيرش آن در سند وزارت خارجه آمريکا نوشته شده است: «دريافت شده متعاقب سياست سرويس مخفي ايالات متحده.» سرويس مخفي به درخواست ياهو نيوز براي توضيح درباره اين عبارت پاسخ نداده است. 

سريال هايي از جنس کشف حجاب

همين چند وقت پيش بود که خبري از کشف حجاب دو بازيگر زن ايراني منتشر شد و سروصداي زيادي به پا کرد و بعد از آن نيز به مهاجرت يک بازيگر مرد سينما ختم شد. باشگاه خبرنگاران نوشت: اما اين پايان کار نبود، در ادامه خبرهاي ضد و نقيضي مبني بر ساخت سريال ترکيه و حضور بازيگران ايراني به گوش رسيد تا اينکه اين خبر به واقعيت تبديل شد. دو سريال «آبي عشق» و «منو تنها نذار» با بازي چکامه چمن ماه و ماني کسرائيان اين روزها از شبکه ترکيه‌اي پخش مي‌شود. آن چيزي که از اين سريال‌ها مشخص شده به تصوير کشيدن بي‌بند و باري شديد است تا از اين طريق  اهدافي را که نتواستند در داخل، عملياتي کنند در خارج بتوانند به سرانجام برسانند. گفته مي‌شود اين اولين سريال کشف حجابي بعد از انقلاب است که اين تعداد بازيگر ايراني در آن حضور دارند. آنچه مسلم است حمايت جم تي وي از اين دو سريال است. شبکه اي که قبل تر با پخش فيلمها، سريالها وموزيکهاي لس آنجلسي، بي حيايي را کليد زده و ارزشهاي اسلامي ايراني را نشانه گرفته بود.

دشمنان به ‌دنبال نفوذ در مجلس  اند

آيت‌ الله مجتهد شبستري نماينده ولي‌فقيه در آذربايجان‌شرقي در خطبه‌ هاي اين هفته نماز جمعه تبريز با اشاره به 10 آذرماه، سالروز شهادت آيت‌الله مدرس و روز مجلس، گفت: مجلس در نظام اسلامي جايگاه رفيعي دارد و دشمنان جمهوري اسلامي براي نفوذ در بدنه کشور نقشه‌هاي متعددي از جمله نفوذ در مجلس شوراي اسلامي را مد نظر دارند. وي با تاکيد بر اهميت جايگاه مجلس شوراي اسلامي در کشور، تصريح کرد: دشمنان قصد دارند مجلس از انقلاب و ولايت به‌ دور باشد ولي مردم با آگاهي مي‌دانند چه کساني را به‌عنوان نماينده مجلس انتخاب کنند.

** جمهوری اسلامی

اوباما کتاب سلمان رشدی را خرید

باراک اوباما جدیدترین کتاب «سلمان رشدی» را خرید. به گزارش پایگاه هندی «ان دی تی وی»، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه به همراه دخترانش در یک کتابفروشی محلی در این کشور حضور یافت و چند کتاب خرید. یکی از این کتاب‌ها، آخرین اثر سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» است که امام خمینی به خاطر نوشتن آن کتاب، حکم ارتداد او را صادر کردند.


سخنرانی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با حواشی همراه شد

افراد خودسر روز گذشته مانع سخنرانی آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج شدند. قرار بود منصوری در آیین آغاز به کار انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج سخنرانی کند. دبیر انجمن سیاست و فرهنگ دانشگاه آزاد یاسوج به ایرنا گفت در حالی که بسیاری ازدانشجویان امکان ورود به سالن سخنرانی را نیافتند، سالن محل سخنرانی از افراد خودسر و تندرو پر شده بود. عارف یزدانی افزود: افراد خودسر قصد کتک زدن خانم منصوری را داشتند که با دخالت تعدادی از دانشجویان به این خواسته خود نرسیدند و خانم منصوری به دفتر معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هدایت شد. وی ادامه داد: افراد خودسر چند نفر از دانشجویان دانشگاه را کتک زدند. یزدانی گفت: تمام مجوزهای لازم برای برگزاری این نشست از شورای نظارت دانشگاه آزاد و شورای تامین شهرستان بویراحمد اخذ شده بود.

کمک مالی عربستان به قربانیان پاکستان فاجعه منا

عربستان به خانواده قربانیان پاکستانی فاجعه منا کمک‌های مالی می‌دهد. رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که دولت این کشور یک بسته حمایتی مالی ویژه برای خانواده‌های قربانیان و مجروحان فاجعه منا در نظر گرفته و قرار است مبلغ حدود پنج هزار دلار به خانواده‌های هر یک از قربانیان و مبلغ حدوداً دو هزار دلار به خانواده‌های مجروحان پرداخت شود. به نظر می‌رسد با توجه به بالا بودن این مبالغ و نیز افزایش تعداد قربانیان فاجعه منا، این کمک‌های مالی توسط عربستان در اختیار پاکستان قرار داده می‌‌شود. همچنین قرار است دو یا سه نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان بطور رایگان به سفر عمره اعزام شوند. وزارت بهداشت عربستان جان باختن 515 زائر پاکستانی را در فاجعه منا تایید کرده است.


** آرمان

بحرين بار ديگر كاردار ايران را احضار كرد

شنیده شد که وزارت خارجه بحرين «حميد شفيع‌زاده» كاردار ايران در منامه را احضار كرد. ايلنا نوشت؛ «عبدا... عبداللطيف عبدا...» معاون خارجه بحرين اعلام كرد كه در اعتراض به مواضع منطقه‌اي ايران و آنچه دخالت اين كشور در امور داخلي بحرين ناميده شده است، كاردار ايران را احضار كرده است. بر اساس اين گزارش، مواضع ايران در قبال انقلاب ۱۴ فوريه از ديگر دلايل احضار كاردار ايران اعلام شده است.

پلمب مغازه خواننده زیرزمینی در تهران

شنیده شد که مغازه پوشاک فروشی خواننده زیر زمینی در مجتمع اریکه ایرانیان پلمب شد. فارس نوشت؛ پلمب این مغازه پوشاک به دلیل نداشتن پروانه کسب،‌ استفاده از اسامی بیگانه و لفظ «والتون» در تابلو و همچنین فروش لباس‌های نامناسب و خارج از شئونات اسلامی و عرف عنوان شده است. پیش‌تر سردار حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در راستای ممنوعیت به کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه در تابلوهای مغازه‌ها هشدار داده بود.

سعيد مرتضوي ممنوع‌الخروج نيست

شنیده شد که معاون قضائی دادستاني كل كشور گفت: ممنوع‌الخروج بودن سعيد مرتضوي از سوي مرجع قضائی رفع شده و وي ممنوع الخروج نبوده است. ایسنا نوشت؛حسين ذبحي با بيان اين مطلب، گفت: وي پيش از اين ممنوع‌الخروج بود. همان مرجع قضائی كه مرتضوي را ممنوع الخروج كرده بود، متعاقبا نسبت به رفع ممنوع‌الخروجي وي اقدام كرد. وي ادامه داد: رفع ممنوع الخروجي وي مربوط به روزهاي اخير نيست و قبلا اتفاق افتاده بود. معاون قضائی دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: از نظر مرجع قضائی آقاي مرتضوي ممنوع الخروج نيست.

رد شایعه قطع یارانه دریافت‌کنندگان وام

شنیده شد که معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رد شایعه حذف یارانه اقشاری که از تسهیلات خرید خودرو استفاده کرده‌اند، گفت: افرادی که برای بار دوم نسبت به حذف یارانه خود اعتراض کرده‌اند، منتظر تماس باشند. سید احمد میدری در پاسخ به این سوال که آیا یارانه افرادی که با استفاده از تسهیلات، خودرو خرید کرده‌اند حذف خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد. اخیرا شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر حذف یارانه خریداران خودرو با تسهیلات دولتی منتشر شده بود که این موضوع توسط معاون وزیر تکذیب شد.

ثبت مراسم اربعین در یونسکو

شنیده شد که مراسم اربعین حسینی به عنوان میراث ناملموس در سطح ملی و جهانی به صورت مشترک با کشور عراق، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت خواهد شد. مهر نوشت؛ مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اربعین به عنوان بزرگترین تجمع مسلمانان در کربلای معلی و یکی از مکان‌های زیارتی مهم جهان به لحاظ معنوی، مسیرهای زیارتی و پیاده‌روی، سابقه طولانی، آیین و مراسم های ویژه با خاطرات مربوطه در طول تاریخ اهمیت و ارزش ویژه و بی‌بدیلی پیدا کرده‌است. وی ادامه داد: این شور، شوق و معرفت حسینی در تجمع میلیونی امروز تبدیل به یک رزمایش با عظمت برای پیروان و علاقه‌مندان اباعبدا... الحسین(ع) در میان مسلمانان و همه افراد آزادیخواه جهان شده است و آیین و مراسم با عظمت آن یک رویداد بی‌نظیر و معنوی جهانی را رقم زده است.

لغو اجرای سرود ملی، به خاطر حضور نوازندگان زن!

شنیده شد که منع نوازندگی زنان روی صحنه‌ اجرا در شهرستان‌ها به یک موضوع عادی تبدیل شده است، اما تا کنون در تهران ممانعتی در این زمینه وجود نداشت که بانوان نوازنده با حجاب کامل در کنسرت‌ها حضور پیدا کنند.تابناک نوشت؛ با این حال، اجرای ارکستر سمفونیک تهران در مجموعه‌ ورزشی آزادی لغو و اعلام شد که دلیلش این است که تقریبا نیمی از نوازندگان این ارکستر را زنان تشکیل می‌دهند. چندی پیش، رهبر ارکستر سمفونیک تهران اعلام کرد که قرار است، ارکسترش در افتتاحیه‌ رقابت‌های کشتی باشگاه‌های جهان اجرا داشته باشد و علاوه بر اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران، قطعه‌ «ای ایران» و «علمدار» را در این مراسم اجرا کند؛ اما خبر رسید که این اجرا بدون ارائه‌ توضیح مشخصی از سوی مسئولان لغو شده است.

واكنش‌ا... كرم به انتشار عكس‌هاي جنجالي

شنیده شد که اخيرا برخي سايت‌ها و رسانه‌هاي ضدانقلاب تصاويري از دختر و پسر بي‌حجابي را با اين ادعا كه آنها دختر و داماد حسين‌ا... كرم، منتشر كردند. اين رسانه‌ها با انتشار اين شايعه كه در شبكه‌هاي مجازي نيز در حال گسترش است، مدعي شدند: «اين براي نخستين‌بار است كه تعدادي از تصاوير خصوصي دختر حسين‌ا... كرم بدون داشتن حجاب منتشر مي‌شود، تصاوير منتشر شده از شميم دختر حسين‌ا... كرم، او را در يك بندر اروپايي، ‌ميهماني فارغ‌التحصيلي از يك دانشگاه در خارج از ايران و نيز در ايالت كاليفرنيا در غرب آمريكا نشان مي‌دهد». حسين‌ا... كرم در گفت‌وگو با ميزان با بيان اينكه تصوير منتسب شده به دختر وي در صفحات اجتماعي كاملا كذب است اظهار داشت: من تنها دو پسر دارم و خداوند متعال هيچگاه توفيق داشتن دختر را به بنده عطا نكرد.

علت نزديك شدن لاريجاني به اصلاح‌طلبان

شنیده شد که جواد اطاعت درباره شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان عنوان كرد: فكر مي‌كنم جريان اصلاح‌طلب در فراز ونشيبي كه اين سال‌ها با آن مواجه بوده به يك بلوغ سياسي خوبي رسيده است و ما بايد تشكيل اين شورا را به فال نيك بگيريم. ايلنا نوشت؛ وي با اشاره به اينكه قاعدتا جريان ريشه‌دار اصولگرايي در اين ميان دست بر‌تر را خواهد داشت كه‌‌ همان جريان ناطق و لاريجاني خواهد بود، عنوان كرد: الان به ويژه در بحث برجام شكاف ميان پايداري با جريان اصيل اصولگرايي كه لاريجاني در راس آن است به قدري عميق شده است كه در حال حاضر شخصيتي مانند لاريجاني به اصلاح‌طلبان نزديك‌تر است تا اصولگرايان.

ترك تحصيل ۱۸۰ هزارنفر در مقطع متوسطه

شنیده شد که معاون آموزش متوسطه گفت: ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان مانع از ادامه تحصيل دختران در برخي از استان‌ها شده است. علي زرافشان (معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش) با اعلام آخرين آمار ترك تحصيلكرده‌ها در مقطع متوسطه، توضيحي در اين باره داد و اظهار داشت: در اجلاس مديران كل آموزش‌و‌پرورش كه اخيرا برگزار شد، بررسي كرديم كه چه تعداد از دانش‌آموزاني كه در پايه سوم راهنمايي در سال ۹۰-۹۱ درس مي‌خواندند، در پايه اول و دوم و سوم متوسطه ثبت‌نام كردند و چه تعداد ثبت نام نكردند. وي افزود: در مجموع از ۱ ميليون نفر دانش‌آموزي كه در پايه سوم راهنمايي در سال ۹۰-۹۱ فارغ‌التحصيل شده‌اند، در سال ۹۳-۹۴، ۱۸۰ هزار نفر از آنها به پايان دوره نرسيده‌اند و به نوعي ترك تحصيل كرده‌اند. يعني در بين راه كم شده‌اند؛ به‌طور مثال سال اول ۴۰ هزار نفر كم شده‌اند و سال‌هاي بعد بيشتر.

** شرق

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:  نباید با اهداف باندی و جناحی مصالح ملی را مخدوش کرد


ایسنا: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار وزیر جهاد کشاورزی و معاونان او با اشاره به مانع‌تراشی‌های همیشگی تندروها در مسیر مذاکرات و توافقات هسته‌ای، اجرای برجام را خواست متقابل ایران و کشورهای ١+٥ دانست و درخصوص انتخابات اسفندماه، با تأکید بر اهمیت هر دو مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، گفت: «همه گروه‌ها اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل، باید به این نکته توجه داشته باشند که حضور پرشور مردم در انتخابات، آینده نظام را ترسیم می‌کند و نباید با اهداف باندی و جناحی، مصالح ملی را مخدوش کرد». او هرگونه دست‌اندازی در مسیر برگزاری انتخابات پرشور را ظلم به آرمان‌های امام و شهدا و همچنین ظلم به حق اجتماعی و سیاسی مردم ایران در نظام بین‌الملل دانست و گفت: «هیچ توجیهی نمی‌تواند خلق حماسه سیاسی دیگری را مخدوش کند».

یک مقام قضائی اعلام کرد:سعید مرتضوی ممنوع‌الخروج نیست


ایسنا: معاون قضائی دادستانی کل کشور گفت:‌ ممنوع‌الخروج‌بودن سعید مرتضوی از سوی مرجع قضائی رفع شده و وی ممنوع‌الخروج نبوده است. حسین ذبحی‌ با بیان این مطلب گفت: او پیش از این ممنوع‌الخروج بود. همان مرجع قضائی که مرتضوی را ممنوع‌الخروج کرده بود، متعاقبا نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی وی اقدام کرد. او ادامه داد: رفع ممنوع‌الخروجی مرتضوی مربوط به روزهای اخیر نیست و قبلا اتفاق افتاده بود. 

صدور «آیین‌نامه میانجیگری در امور کیفری»


اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه: آیین‌نامه میانجی‌گری در امور کیفری با ٣٨ ماده از سوی آیت‌الله آملی‌‌لاریجانی صادر شد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در اجرای ماده ٨٤ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ١٣٩٢ و اصلاحیه آن «آیین‌نامه میانجی‌گری در امور کیفری» را صادر کرد.


** ایران

«سعید مرتضوی» ممنوع‌الخروج نیست

معاون قضایی دادستانی کل کشور گفت:‌ ممنوع‌الخروج بودن سعید مرتضوی از سوی مرجع قضایی رفع شده و وی ممنوع الخروج نبوده است. حسین ذبحی در گفت‌وگو با ایسنا‌،‌ با بیان این مطلب گفت: وی پیش از این ممنوع‌الخروج بود. همان مرجع قضایی که مرتضوی را ممنوع الخروج کرده بود، متعاقباً نسبت به رفع ممنوع‌الخروجی وی اقدام کرد. وی  با بیان اینکه رفع ممنوع‌الخروجی مرتضوی مربوط به روزهای اخیر نیست و قبلاً اتفاق افتاده بود، تأکید کرد: از نظر مرجع قضایی، آقای مرتضوی ممنوع‌الخروج نیست.

تشکیل نخستین جلسه ستاد امر به معروف به ریاست آیت‌الله جنتی

آیت‌الله احمد جنتی با بیان اینکه «متأسفانه فریضه امر به معروف و نهی از منکردر عین اینکه به طور پراکنده عمل شده ولی بهای لازم به آن داده نشده است»، گفت: «با زحمتی که آقای زرگر کشیدند، آن موضوع به اینجا رسید که اول لایحه‌ امر به معروف را تهیه کردند و به آقای احمدی‌نژاد دادند و ایشان همان طور آن را کنار گذاشتند و هر چه پیگیری می‌کردند، توجهی نشد و همان گونه ماند.» به گزارش «ایسنا»، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در اولین نشست این ستاد ادامه داد: «لایحه امر به معروف و نهی از منکر سپس به مجلس رفت، دوستان‌مان در ستاد امر به معروف با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس زحمات زیادی کشیدند تا آن لایحه جنبه قانونی پیدا کرد اما به هر حال مخالفتی با آن می‌شد و نماینده دولت هم در مجلس با آن مخالفت می‌کرد. بعد هم که تصویب شد، دکتر روحانی نامه‌ای نوشتند و از اینکه این لایحه مشکلاتی دارد، انتظار داشت که آقا جلوی آن را بگیرد.» وی با بیان اینکه «رهبر معظم انقلاب آن لایحه را به هیأت حل اختلاف ارائه دادند»، افزود: «آیت‌الله شاهرودی نقش مؤثری داشتند تا این لایحه بالاخره تصویب شد.» دبیر شورای نگهبان با اشاره به قانونی شدن لایحه امر به معروف و نهی از منکر پس از طی مراحل مختلف گفت: «موضوعی که در جلسه امروز مطرح است، دستورالعمل قانون امر به معروف و نهی از منکر است.»

4 میلیون تن بیشتر است یا 1700 تن؟

امحای هزار و 700 تن سیب زمینی فاسد، به دستاویز جدید برخی رسانه‌های تبدیل شده است. این شبکه ها  با برجسته کردن این موضوع ادعایی می‌کوشند دولت را فارغ از دغدغه‌های معیشت مردم نشان دهند. به گزارش «ایران»، نکته قابل تأمل تلاش این شبکه ها، همزمانی امحای سیب زمینی‌های فاسد با دادگاه‌های متهم بزرگترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران است. این رسانه‌ها، خبر امحای سیب زمینی‌ها را در اولویت اول و دادگاه زنجانی را در اولویت چندم قرار می‌دهند. این در حالی است که اگر قیمت سیب زمینی سالم را به طور میانگین 2 هزار تومان محاسبه کنیم،
8 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی نفتی بابک زنجانی، معادل خرید 4 میلیون و 250 هزارتن سیب زمینی می باشد اما گویا به دلایل سیاسی، این رقم کلان در مقایسه با هزارو700 تن سیب زمینی امحایی ادعایی رنگ باخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    تحلیل فقط تحلیل های کیهان
  • بیز ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    امیدوارم اقای ولایتی خبر های خوشی برایمان بیاورد
  • بهرام ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    دردسرهای حذف یک ویرگول از مصوبه مهم مجلس یاد مثال بخشش لازم نیست اعدامش کنید افتادم
  • سیروس ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    چی بگیم والا
  • مارکو ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    چه برایمان آورده ای؟
  • لیلا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    اره.
  • بیوک ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    هیچی نگو والله
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    کفاشیان میخواد بازم کاندید بشه؟؟؟
  • باشناسنامه ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    سعيد مرتضوي ممنوع‌الخروج نيست ، چقدر شایعه پخش شد در فضای مجازی...
  • ناشناس ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۹
    0 0
    آن زمان که امکانات دستتان بود چرا موضوع کرنست و استات اویل را بررسی نکردید حالا در موضوع زنجانی یاد کرنست و ... افتاده اید؟
  • رضا ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 0
    اگه ما ملت خواب نباشیم اصلاح طلبان که تکلیفشون برا ما مشخص کردن اونا نیرو و مهره امریکا و غرب هستن اونا نماینده غرب هستن اونا مخان تمام مظاهر تجدد و غرب گرایی رو وارد کشور کنن و مظاهر اسلام و ارزشی را از کشور خارج کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس