کد خبر 503759
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸

درحالي که روسيه در موضع انتقام از سرنگوني هواپيماي نظامي خود توسط جنگنده ترکيه، تحريم هاي شديدي را در عرصه هاي مختلف اعمال کرده است، مقامات ترکيه به تاثيرات منفي تحريم هاي روسيه بر اين کشور اعتراف و خواستار کوتاه آمدن طرف روسي در اين مورد شده اند.

به گزارش مشرق، مقامهاي ترکيه اميدوارند که با گفت وگو با طرف روسي از اين زيان هنگفت بر اقتصاد ترکيه که در وضعيت دشواري قرار دارد ؛ جلوگيري کنند.

«احمد داوود اوغلو» نخست وزير ترکيه ضمن دعوت از گردشگران روس براي ادامه سفر به اين کشور گفت که کشورش همچنان مقدم گردشگران روس را خوشامد مي گويد و از پذيرش آنها استقبال مي کند.

به دنبال اين دعوت نخست وزير ترکيه از گردشگران روس براي سفر به اين کشور که از نگراني آنکارا از ميلياردها دلار زيان براثر تحريم تورهاي گردشگري اين کشور از سوي روسيه حکايت دارد، وزير فرهنگ و گردشگري ترکيه هم از مردم روسيه خواست به سفرهاي گردشگري به ترکيه ادامه دهند.

«ماهر اونال» در پيامي در شبکه اجتماعي توييتر به زبان هاي روسي، انگليسي و ترکي گفت: به شهروندان روس مي خواهم بگويم که ترکيه از سطح بالاي امنيت برخوردار است و شما از اين واقعيت اطلاع داريد.

وي افزود: هر گاه که بخواهيد مي توانيد براي گذراندن دوران تعطيلات خود و استراحت در استراحتگاه هاي ترکيه ؛ به اين کشور سفر کنيد.

اين درحالي است که مقامهاي روس سفرهاي گردشگري به ترکيه را به عنوان يکي از تحريم هاي مسکو در مورد آنکارا در رابطه با سرنگوني هواپيماي نظامي روسي در سوريه منع کرده اند.

براساس اطلاعات رسانه هاي روسي، در 10 ماه نخست سال جاري ميلادي گردشگران روس 7.10 درصد کل گردشگران خارجي در ترکيه را تشکيل مي دادند و پس از آلمان با 15.56 درصد در مکان دوم گردشگران در ترکيه قرار گرفتند.

در سال هاي اخير سالانه تا سه ميليون گردشگر روس به ترکيه سفر کرده است و اين کشور از محل سفرهاي گردشگري روس ها بيش از هشت ميليارد دلار درآمد کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاري روسيا سگودنيا، بندر آنطاليا بيش از همه از تحريم گردشگري روسيه زيان مي بيند و در سال آينده ممکن است تا شش ميليارد دلار درآمد از دست بدهد.

روس ها اميدوارند با منع سفرهاي گردشگري به ترکيه، بخش بزرگي از گردشگران روس را به مراکز گردشگري داخل روسيه هدايت کنند به طوري که دميتري مدوديف نخست وزير روسيه به تازگي گفته است که توقف تورهاي گردشگري به ترکيه به شکوفايي صنعت گردشگري و مراکز و جاذبه هاي گردشگري روسيه کمک خواهد کرد.

براساس پيش بيني هاي کارشناسان، درآمد صاحبان رستوران ها و هتل ها در مراکز گردشگر پذير روسيه ممکن است در سال آينده با افزايش گردشگرهاي اين کشور 60 درصد افزايش يابد.

در همين حال 'اولگ سافونوف' رييس سازمان گردشگري روسيه اعلام کرده است که مطابق پيش بيني وي منع عرضه هاي تورهاي گردشگري به ترکيه درازمدت خواهد بود.

در همين حال رسانه ها از آغاز بازرسي هاي سازمان نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسيه در مورد شرکت هاي گردشگري براي رعايت ممنوعيت تورهاي مسافرتي به ترکيه خبر دادند.

کارشناسان بر اين باورند که ممنوع اعلام شدن سفر گردشگران روس به ترکيه در قانون تحريم اين کشور که توسط رئيس جمهوري روسيه امضا شد، ممکن است درآمدهاي ارزي ترکيه را از توريسم تا سالانه هشت ميليارد دلار کاهش دهد که ضربه سختي به اقتصاد اين کشور خواهد بود.

با امضاي قانون تحريم آنکارا به دست ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه، روابط گردشگري بين دو کشور تقريبا قطع شد.

همچنين نظام سفر بدون رواديد بين دو کشور لغو خواهد شد که آخرين ضربه به آنکارا در اين بخش محسوب مي شود.

پوتين با اشاره به ساقط کردن جنگنده سوخو 24 روسي توسط ترکيه بر فراز آسمان سوريه گفت: نمي توانيم امکان وقوع حوادث مشابه را ناديده بگيريم و اگر حادثه اي رخ دهد، مجبور هستيم، پاسخ بدهيم و آنگاه جان شهروندان ما در ترکيه به خطر مي افتد.

وي ادامه داد: ترکيه براي سفر روس ها خطرناک است و امنيت ندارد و هشدار منع سفر پس از رويداد غمناک ديروز و انهدام هواپيماي روسي و قتل خلبان ما، تدبير اجباري است.

مردم روسيه از سال 2000 با کاهش مشکلات مالي و اقتصادي ناشي از فروپاشي شوروي در سال 1991 و بويژه ممنوعيت سفر به خارج در دوران 74 ساله حاکميت کمونيستي، به سفر خارجي بيشتر علاقه مند شده اند و بر اساس آمارها ترکيه به عنوان مقصد بيش از دو ميليون گردشگر در سال، از اصلي ترين مقاصد روس ها براي سفر به خارج محسوب مي شود.

مردم روسيه به دليل شرايط خاص آب و هوايي سردسيري که در نيمي از سال بر بيشتر مناطق اين کشور حاکم است، برنامه هاي سفر خارجي را بيشتر در فصل سرما و به مقصد کشورهاي معتدل يا گرمسير برنامه ريزي مي کنند که با توجه به زيرساخت هاي توسعه يافته گردشگري در ترکيه و خطوط هوايي بسيار فعال، اين کشور در اولويت قرار دارد.

«ناتالي تور» بزرگترين شرکت فعال گردشگري روسيه که همچنين در بسياري از جمهوري شوروي سابق فعاليت مي کند با چندين شرکت زير مجموعه خود، برنامه ريزي اين سفرها را براي گردشگران روس و ديگر کشورهاي منطقه انجام مي دهد که اين موضوع سبب مي شود، قطع رابطه در اين حوزه، ضرر مسقيم غيرمستقيم ترکيه در بخش گردشگري را به بيش از هشت ميليارد دلار هم برساند.

البته بخش گردشگري مهم ترين عرصه همکاري مسکو و آنکارا است و در حوزه هاي مهم ديگر همچون صادرات محصولات کشاورزي از ترکيه به روسيه نيز با توجه به انتشار فهرست کالاهاي مشمول تحريم روسيه زيان هاي سنگين چندميليارد دلاري در انتظار ترکيه است.

در اين رابطه رجب طيب اردوغان با هشدار به روسيه اعلام کرده است که کشورش تحريم هاي روسيه را بدون پاسخ نمي گذارد و انتظار مي رود آنکارا نيز اقداماتي در اين راستا در پاسخ به مسکو و محدوديت هاي وضع شده انجام دهد.

با اين وجود مقامهاي ترکيه هنوز اميدوارند که با گفت و گو با طرف روسي از اين زيان هنگفت براي اقتصاد ترکيه که در وضعيت دشواري قرار دارد جلوگيري کنند.

در اين رابطه پس از اعلام موافقت سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه با ديدار با همتاي ترک خود در حاشيه نشست سازمان امنيت و همکاري اروپا در بلگراد ،«مولود چاوش اوغلو» وزير خارجه ترکيه ضمن استقبال از انجام چنين ديداري، اعلام کرد که بحران در روابط با مسکو از طريق گفت وگو قابل حل است.

وي خاطرنشان کرد: آنکارا همواره خواهان گفت وگو با روسيه در خصوص بحران پيش آمده در مناسبات دو کشور شده است.

با اين وجود تحليل گران بر اين باورند که با توجه به اصرار روسيه بر عذرخواهي طرف ترک بخاطر سرنگوني هواپيماي نظامي روسي و مخالفت آنکارا با اين خواسته و از سوي ديگر اختلافات عميق دو کشور در مسايل سوريه به ويژه روابط آنکارا با گروه هاي تروريستي و خريد نفت از داعش، ديدار وزراي خارجه دو کشور نتايج قابل توجهي به همراه نداشته باشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گیل مرد ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 1
    من اعترافی ندیدم شمهچی؟
  • علی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    اینا اقتصادشون از دزدی و غارت نفت کشورهای در حال جنگ و همینطور سواحلشون تامین میشه. اونوقت برا دنیا شاخ و شونه میکشند.
  • محسن ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    1 0
    همینکه گفته بیاین ترکیه یعنی اینکه ما به شما نیاز داریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس