کد خبر 501367
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

دور جدید سرکوب شیعیان در جمهوری آذربابجان در آستانه اربعین حسینی با شهادت چهار شیعه در نارداران در حومه باکو آغاز شد

گروه بین الملل مشرق، روز 26 نوامبر  (پنجشنبه پنجم آذر) حدود یک هفته مانده به اربعین حسینی، نیروهای پلیس و امنیتی جمهوری آذربایجان برای برهم زدن مجلس عزاداری شیعیان در قصبه نارداران به این قصبه حمله کردند.

در این حمله دست کم، چهار تن از شیعیان در زمان حادثه شهید  شدند و نزدیک به 10 نفر نیز بر اثر اصابت گلوله های شلیک شده توسط پلیس جمهوری آذربایجان زخمی شدند.

بر اساس این گزارش مردم نارداران مجبور به مقابله با نیروهای  مهاجم پلیس شدند  که گفته می شود در میان آنها وهابی های جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند و تلاش کردند با کشته سازی از پلیس فضا را ملتهب سازند .

در این حمله نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان حجت الاسلام طالع باقرزاده رییس جنبش اتحاد مسلمانان و 16 تن از فعالان شیعیان جمهوری آذربایجان را دستگیر کردند. 

 اکثر دستگیر شدگان از فعالان یا طرفداران جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان می باشند که مواضع آشکار ضدصهیونیستی و ضد تکفیری دارند و در نوحه خوانی ها نیز بر پیروی از مکتب عاشورا در مقابله با صهیونیستم تاکید می کنند.  

حملات پلیس و وزارت امنیت جمهوری آذربایجان به حجت الاسلام طالع باقرزاده و جنبش اتحاد مسلمانان طی ماه های اخیر در پی آن تشدید شد که وی و چند روحانی دیگر در سفر حضرت آیت الله نوری همدانی به باکو به دیدار ایشان رفته و به نشانه احترام به مرجعیت، بر دست ایشان بوسه زدند.

در پی این اقدام ، شبکه های تلویزیونی باکو تبلیغات شدیدی را علیه جنبش اتحاد مسلمانان و مرجعیت شیعه به راه انداختند که در پی آن اداره پلیس یاسامال باکو نیز حجت الاسلام طالع باقرزاده را احضار و ضمن ضرب و شتم فیزیکی وی در هنگام نماز در باره فعالیت هایش هشدار داد و تهدید به حبس مجدد وی کرد. 

 همزمان با این تحولات مبارز قربانلی  رییس کمیته امور دینی دولت آذربایجان بدون اشاره به فعالیت های آزادانه  وهابی ها و تکفیریها در این کشور، تهدید کرد که با گروه های دینی که این کمیته به آنها مجوز رسمی نداده است برخورد شدیدی خواهد شد.

در پی این تهدید، گروههای شیعی آماج حملات قرار گرفته و همچنین  در  حمله به نارداران  حجت الاسلام حاج  ذوالفقار میکاییلزاده یکی دیگر از روحانیون مبارز جمهوری آذربایجان و حافظ قرآن کریم نیز دستگیر شد.

در شهر لنکران نیز پلیس این شهر با محاصره مسجدی که حجت الاسلام الهام آقایوف در آنجا سخنرانی مراسم اربعین داشت، عملیات ویژه ای   را برای دستگیری وی انجام داده است که هنوز اخبار دقیقی از نتیجه آن در دست نیست. 

این عملیاتها علیه شیعیان در جمهوری آذربایجان در پی ادعای بهبود مناسبات باکو و تهران توسط برخی از محافل خوشبین و همچنین  پی سفر اخیر مدیر اتاق ایران در وزارت خارجه آمریکا به باکو و توصیه هایش به مقامات جمهوری آذربایجان در مورد نحوه ارتباط با ایران در دوره پساتحریم شروع شده است.

وزارت کشور جمهوری آذربایجان در شرایطی در بیانیه خود شیعیان شهید وبازداشت شده را افراطیون خوانده است که طی هفته های اخیر و بدنبال برکناری الدار محموداف وزیر امنیت ملی آذربایجان ابعاد تکاندهنده ای از همکاری این وزارتخانه با وهابی ها و تکفیریها توسط برخی از مطبوعات باکو منتشر شد.

همچنین در سفر آویگدور لیبرمن رییس گروه دوستی پارلمانی اسراییل با پارلمان جمهوری آذربایجان به باکو برای نظارت بر انتخابات جمهوری آذربایجان نیز صهیونیست ها از آنچه سیاست  تساهل دینی در این جمهوری خواندند ابراز رضایت کرده بود.

این انتخابات توسط اغلب احزاب مخالف اعم از اسلامگرا و غیر اسلامگرا تحریم شده بود و اکثرا  احزاب وابسته به حزب حاکم در آن شرکت کرده بودند.

دور اول سرکوب شیعیان در جمهوری آدربایجان در سال 2010 و همزمان با اعتراض ها به ممنوعیت حجاب و بازداشت رییس حزب اسلام و دهها فعال اسلامی آغازشده بود.

جمهوری آذربایجان بیش از نه میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 85 درصد آنها را شیعیان تشکیل می دهند.



منبع:پایگاه اطلاع رسانی فاکت خبر جمهوری آذربایجان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اقایون با غیرت بشون بر نخورده عایا؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    خداوند پشت وپناه مردم مظلوم آذربایجان و بحرین
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر دولت دست نشانده آذربايجان
  • محسن از اصفهان ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    85% از 9 میلیون یعنی 7650000 نفر، چرا ساکت نشسته اند و به ظلم تن داده اند؟
  • amir ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    ازخداوند قهار خواهان نجات شیعیان علی ع در اذربایجان عزیز از یوغ حکومت فاسد ومزدور صهیونیستی الهام علی اف هستیم وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
  • تبریزلی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر بوز گوردی گری ومحافل پانترکیستی تاتار زاده
  • حسین فرزند تبریز ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    مرگ بر علی اف خونخوار صهیونیست ان شالله در اینده شر این مزدور جیره خور اسرائیل را از سر مردم باکو کم خواهیم کرد
  • رضا ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    عزیزان اذری به خدا اتکا کنید واز کربلا مدد .خدا یار ونگهدارتان مطمئن باشید ایرانیان پیوسته درکنار شما وبا شما خواهند بود همانطور که در طول تاریخ باهم بوده ایم . عمر تاریخ دراز است . دور نیست زمانیکه دوباره درکنار هم باشیم .برادران وخواهران عزیزم .
  • ناشناس ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    همه زیر آمریکا و صهیونیست است،چون آنها می دانند که تفکر شیعه مخالف سیاستهای ظالمانه آنها است.
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    مشکل این کشور با ساز و آواز و یورو ویژن حل نمیشه بلکه با دنباله روی از مکتب اصیل شیعه حاصل میشه
  • سیروس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    جمهوری آذربایجان بیشترین شیعه رو نسبت به جمعیت کشورش داره متاسفانه حکومت سکولار الیفها سالهاست که حکومتی شبیه حکومت رضاخان رو بر مردم آذربایجان تحمیل کردن خدا لعنت کنه الهام الیف و پدرش حیدر الیف ملعون (عمدا الیف رو با عین ننوشتم دوستان ایراد نگیرن)
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    ایران باید فعالتر عمل کنه واطرافشو از این کشورای وهابی زده پاک سازی کنه
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    95 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان هستند. 85 درصد جمعیت مسلمان جمهوری آذربایجان شیعه زشته به همچین کشوری توهین بشه و ایران ساکت باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس