در حالی که بسیاری تحلیلگران منتظر پاسخ نظامی و کوبنده روسیه در برابر ساقط شدن یک فروند هواپیمای این کشور توسط ترکیه بودند به نظر می رسد مقامات کرملین ترجیح داده اند پاسخ این اقدام را با اعمال مجازات های اقتصادی بدهند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، روسیه ترکیه را به تلافی اقتصادی تهدید و اعلام کرد که منتظر توضیحی منطقی در مورد ساقط شدن جنگنده اش است، اما ترکیه این تهدیدات را  احساسی و نا به حق خواند و رد کرد.

در حالی که جنگ لفظی بین مسکو و آنکارا بالا گرفته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به اتهامات روسیه مبنی بر خرید نفت و گاز از داعش، بشار اسد و متحدانش از جمله روسیه را منابع واقعی تامین مالی و نظامی داعش خواند.

الکسی یولیکایف، وزیر اقتصاد روسیه گفت مسکو ممکن است محدودیت هایی در زمینه پروازهای مسافربری به مقصد و مبدا ترکیه اعمال کند،آمادگی ها برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مشترک را متوقف کند و پروژه های مهم از جمله لوله گازی ترک استریم و نیروگاه هسته ای 20 میلیون دلاری ای که روسیه در حال ساخت آن در ترکیه است را با محدودیت هایی مواجه کند.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که تمام همکاری ها با ارتش ترکیه را به حالت تعلیق درآورده که از جمله شامل یک خط امن برای تبادل اطلاعات در مورد حملات هوایی روسیه در سوریه می شود.

اردوغان در سخنانی در آنکارا گفت: «ما شرکای استراتژیک هستیم... پروژه های مشترک ممکن است متوقف شوند، روابط ممکن است قطع شود. آیا چنین رویکردهایی برای سیاستمداران مناسب است؟»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت، روسیه همچنان منتظر یک پاسخ منطقی از آنکارا در مورد علت سرنگون کردن جنگنده روسی است. مسکو اصرار دارد که جنگنده روسی هرگز از حریم هوایی سوریه خارج نشده، اما آنکارا می گوید این هواپیما به رغم هشدارهای مکرر وارد حریم هوایی ترکیه شده است.

وزارت امور خارجه ترکیه گفته، مقرهای دیپلماتیک و منافع تجاری ترکیه در روسیه هدف حمله قرار گرفته و در اعتراض به این اقدامات سفیر روسیه در آنکارا احضار شده است.

رئیس آژانس گردشگری روسیه (روس توریزم) اعلام کرد، همکاری با ترکیه مشخصا متوقف خواهد شد. حداقل دو اوپراتور بزرگ تورهای گردشگری در روسیه اعلام کرده اند که فروش بسته های سفر با ترکیه را پس از توصیه مقامات روسی در مورد عدم سفر اتباع روسی با این کشور متوقف کرده اند.

روس ها پس از آلمانی ها دومین تعداد بالای گردشگران عازم ترکیه را دارند و سالانه حدود 4  میلیارد دلار درآمد عاید بخش گردشگری این کشور می کنند.

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفته روسیه ممکن است در روزهای آینده محدودیت هایی در زمینه واردات مواد غذایی از ترکیه اعمال کند.

مسکو در سال 2014 در واکنش به تحریم های غرب علیه این کشور در زمینه بحران اوکراین، واردات اکثر محصولات غذایی غربی را ممنوع اعلام کرد.

تنش ها بین روسیه و ترکیه همچنین موجب توقف انعقاد قراردادهای خرید و فروش گندم بین دو کشور شده است. روسیه یکی از بزرگترین صادر کنندگان گندم جهان است و ترکیه بزرگترین خریدار گندم روسیه محسوب می شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس