کد خبر 501126
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

در ابتداي ناآرامي‌هاي سوريه احزاب ترکمن سوري زير نظر ترکيه تحت عنوان تجمع ترکمن‌هاي سوريه يکپارچه شدند و توانستند به ائتلاف نيروهاي مخالف حکومت سوريه وارد شوند.

به گزارش مشرق، با سقوط جنگنده روسي توسط جنگنده هاي ترکيه و کشته شدن خلبان روس نجات يافته از اين حادثه توسط گروهي موسوم به گروه مسلح ترکمن ها، صحبت از گروه تازه اي به ميان آمده که پيش از اين نامي از آنها شنيده نمي شد؛ گروه مسلح ترکمن هاي سوريه که علاوه بر کشتن خلبان روس يک بالگرد روسي را نيز هدف قرار داده اند. گروه مسلح ترکمن هاي سوريه دقيقا کيستند؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي ايلاف، ترکمن هاي سوريه ترک هايي هستند که در سوريه، عراق و ايران از قرن يازدهم ميلادي زندگي مي کنند. اما تمرکز اصلي آنها عموما در شمال سوريه، در کوه هاي ترکمان در منطقه لاذقيه نزديک مرز ترکيه – سوريه است. همچنين بخش هايي از آنها در حلب، ادلب، حمص، طرطوس و بعضي از محله هاي دمشق زندگي مي کنند. تا کنون رقم دقيقي از جمعيت آنها در دسترس نيست، اما تخمين زده مي شود بين 1.5 ميليون تا 3.5 ميليون جمعيت آنها باشد.

در دوران حکومت بشار اسد و حتي قبل از آن، قبل از اين که حوادث اخير در سوريه آغاز شوند، ترکمن ها حق نداشتند به زبان مادري شان يعني ترکي صحبت کنند، بنويسند يا اثر مکتوبي را منتشر کنند. براي همين اين گونه تعبير مي شد که حکومت تمايل ندارد آنها را به رسميت بشناسد. البته بر اساس ايده هاي حزب بعث اقليت در کشور معنا ندارد و بر اساس وحدت عربي دولت قُطري حرف اول و آخر را مي زند.

وقتي که درگيري هاي مسلحانه در سال 2011 در سوريه آغاز شدند، ترکمن ها نيز دست به سلاح بردند و عليه حکومت دمشق عمليات مسلحانه را آغاز کردند، ترکيه در اين مبارزه از آنها حمايت قاطع مي کرد و در عين حال از آنها عليه کردها نيز استفاده مي کرد.

در همان ابتداي ناآرامي هاي سوريه احزاب ترکمن سوري زير نظر ترکيه تحت عنوان تجمع ترکمن هاي سوريه يکپارچه شدند و توانستند به ائتلاف نيروهاي مخالف حکومت سوريه وارد شوند. اين احزاب همچنين نيروهاي مسلح مختلفي را تشکيل دادند که آموزش هاي نظامي را در ترکيه مي ديدند. ترکيه از آنها بريگادهاي مسلحي متشکل از 10 هزار نيروي جنگجو تربيت کرد که عملا در سال 2012 تشکيل شدند. اين بريگاد در لاذقيه بيش از هر جايي فعاليت مي کند و مهمترين آنها بريگاد موسوم به «جبل الترکمان» است که در سال 2013 تشکيل شد که متشکل از 12 گردان شبه نظامي مسلح است که در کنار ديگر گروه هاي مسلح در شمال لاذقيه فعاليت مسلحانه مي کند.
در ابتداي سال جاري ميلادي فرقه اي موسوم به «فرقه ساحلي دوم» تشکيل شد که وابسته به غرفه عملياتي ارتش آزاد سوريه بود. اين فرقه همچنان فعال است. گزارش ها حاکي از آن است که فرقه ساحلي دوم و ديگر مجموعه هاي ترکمني با گروه هاي مسلح ديگر در شمال لاذقيه مثل جبهه النصره که با القاعده بيعت کرده و وارد فهرست گروه هاي تروريستي شده و همچنين جبهه احرار الشام اسلامي ارتباطات تنگاتنگي دارد. براي همين وقتي که در مناطقي که جبهه النصره و احرار الشام اسلامي در حال مبارزه هستند و درگيري هاي سختي مشارکت دارند گروه هاي مسلح ترکمني نيز در کنار آنها مي جنگند. از جمله در مناطقي که نبرد با ارتش سوريه و نيروهاي وابسته به ايران و گروه هاي شبه نظامي لبناني و عراقي با حمايت هوايي جنگنده هاي روسي در جريان است. در درگيري هايي که احيانا ميان جبهه النصره و احرار الشام اسلامي با داعش صورت مي گيرد نيز ترکمن ها در کنار جبهه النصره و احرار الشام مي جنگند.

در اين ميان بريگادي موسوم به «سلطان سليم» متشکل از افراد ترکمني تشکيل شده که مورد حمايت کردها است و در اطراف کوباني حضور دارد. اين بريگاد با نيروهاي «واحد حمايت ملت کرد» متحد است و حتي پيوستن خود را به پيمان کردستاني که مورد حمايت ايالات متحده و نيروهاي موسوم به نيروهاي دموکراتيک سوريه است نيز اعلام کرده است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 1
    همینایی هستن که کردها بهشون حمله کردن.؟ شماها دل براشون سوزوندین هههه
  • ایرانی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 2
    اینها همش حرفه. ترکمنهای زیادی (به جز ترکمنهای شیعه) عضو داعش و النصره هستن. حتی اونهایی هم که عضو این گروه ها نیستن، عملا با اونها همکاری میکنن. برای همین خلبان روسی رو که در حال بمباران داعش بود، کشتن. و همه شون هم از ترکیه سلاح و مهمات دریافت میکنن. اما احتمالا روسیه در روزهای آینده لهشون میکنه.
  • ایرانی ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ترکمن های طوز خومارلو و امرلی ترکمن شیعه هستند نه مانند اینها نوادگان تیمور لنگ وسنی افراطی عثمانی وحشی
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 2
    روسيه بايد خدمت همشون برسه
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    حکومت سوریه حق داشته که اینها رو به رسمیت نمی شناخته! اگر شما حاکم سوریه بودید هم جمعیت ترکمن ها الان چند برابر بود و هم جمعیت نیروهای مسلحشون! امروز سوریه رو ببینید بعید نیست که آینده ی شما باشه!
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 0
    زبان محلی هر قومی قابل احترام است و این اشتباه است که کسی را از فرهنگ و زبان خود محروم کنیم مطمئنا حکومت سوریه اشتباهاتی داشته است ولی به تحریک کشورهای خارجی این اتفاقات رقم خورد اسد امروز با شناسایی اشتباهات نسبت به رفتارهای قبل باید تغییر کند و گرنه هیچ حکومتی تنها با نیروی نظامی موفق نخواهد بود
  • ترکمن سنی ایرانی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    2 0
    حرف دهنتو مزه مزه کن
  • ترکمن غیور ایرانی ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 0
    حرف دهنتو مزه مزه کن.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    3 0
    زنده باد ترکمن
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    2 0
    کردها که از هر کی هر کی ایجاد شده نهایت استفاده رو کردند و دارند برای خودشون کشور درست می کنند . کلی عرب و ترکمن رو هم از خونه هاشون بیرون ریختند .
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    همه اشان مزدورند درود بر ارتش سوریه و حزب الله و رزمندگان مظلوم فاطمیون و مجاهدین عراقی و متحدین جبهه مقاومت
  • ترکمن ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 0
    در مورد تروریست های کرد که دارن پاسازی قومی انجام میدن چیزی نمینویسی؟ از تل ابیض که کرد ها تمام اعراب رو کشتن چیزی نمینویسی؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    1 0
    در فیلم انهدام هلیکوپتر روسی توسط ترکمن های سوری ذکر خدا و الحمدلله از دهانشان نمی افتاد این ها داعشی نیستند شاید توسط اردوغان فریب خورده اند روسیه باید به رقه متمرکز شود
  • بختیاری ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    به نظر من هر قومیتی که در یک کشور زندگی میکنه باید اولویتش کشورش باشه بعد قومتیتش.مثلا ما بختیاریها و لرها با ااینکه بزرگتریت قوم ایران هستیم و مساحت سرزمینهای لر و بختیاری بزرگترین مساحت کشور است ولی هیچگاه ادعای جدایی طلبی نداریم و شدیدا به ایرانی بودن و حفظ اراضی کشور کشور اعتقاد داریم.بنظر من هرقومی که خودش را جزئی از کشورش نداند و با سایر دشمنان کشورش همدست باشد خیانتکار و وطن فروش است و باید اشد مجازات و تحریمهارو ببینه.زنده باد ایران
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    2 1
    ترکمن هرگز شکست نمی خوره به زودی خواهید دید
  • مخالف ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ایرانی باهات موافقم, ناشناس 11:44 داعشیه وبنف داعش سفسطه میبافه
  • علی ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    اینها نوادگان مغول ها هستند و الان با دواعش و تروریست ها همکاری می کنن....روسیه و سوریه باید اینها رو بفرستند پیش اربابشون اردوغان
  • علی ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 1
    اینها نوادگان مغول ها هستند و الان با دواعش و تروریست ها همکاری می کنن....روسیه و سوریه باید اینها رو بفرستند پیش اربابشون اردوغان
  • علیزاد ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 1
    به نظر من با هرکس باید مثل خودش رفتار کرد. نیاکان این ترکمنها و اون ترکیه‌ای‌ها و... به هیچکس رحم نمی‌کردند. زن و بچه و پیر و جوان رو می‌کشتند(تاریخ اروپا را بخوانید، تاریخ ایران باب میل یک دسته نیست). به نظر من روسیه باید کل جبال الترکمان را سمپاشی کنه و نسل اینها رو منقرض کنه وگرنه باز زاد و ولد میکنند و باز همین آش و همین کاسه است
  • محمد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    1 0
    اگه بشار از اول حقشون رو میداد امروز سوریه به اینجا نمی رسید دیکتاتوری آخرش همین میشه قتل هزاران نفر واواره شدن ملیون ها انسان سوای خسارات مادی وعاطفی و...
  • پاپی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    من گزارشی از آر تی روسیه دیدم که هویت فرمانده گروهی که خلبان روسیه رو در شمال سوریه کشتند شناسایی کردند. این شخص ترک تبار هست و قبلا در عراق می جنگیده که الان رهبری شورشیان ترکمن رو بعهده گرفته و فرزند یکی از شخصیت های سیاسی ترکیه و نزدیک به حزب حاکم ترکیه است.
  • محمد ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    اقا نظرات مارو گذاشتن براتون خیلی سخته
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 0
    حرف دهنتو مزه مزه کن
  • علی ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
    0 1
    آزادگی ربطی به قومیت نداره . بعضی از همزبون های تاجیک و افغان شما هم الآن عضو داعشن ولی خیلیاشونم گردان فاطمیون تشکیل دادن . بعضی از ترک ها هم عضو داعشن خیلیاشونم از ایران اعزام میشن واسه مبارزه با داعش . آزادگی ربطی به قومیت نداره مثلا این که تو نژاد پرستی دلیل بر نژاد پرست بودن برادران فارس زبان نیست. مشرق اگه نظرمو منتشر نکنی مطمئن میشم که نژاد پرستی
  • علی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 1
    زنده بادایرانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس