کد خبر 500455
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

بسیاری از زنان به منظور برخورداری از استقلال مالی و اطمینان خاطر داشتن از آینده خود، به دنبال یافتن یک منبع درآمد و شغلی متناسب هستند.

به گزارش مشرق، با ورود مدرنیته به کشور، بسیاری از تفکر و عملکرد مردم تغییر کرد و به نوعی سلبقه افراد رفته رفته تغییر شکل و به سمت و سویی جدید از زندگی سوق پیدا کرد. میل به شاغل شدن و داشتن استقلال مالی در میان بانوان با همین تغییر سبک زندگی، در میان خانواده‌ها رسوخ و جای خود را پیدا کرد.

این روزها دارا بودن یک شغل مناسب و داشتن فعالیت اجتماعی بیرون از منزل به یک پُز اجتماعی در میان برخی از خانواده‌ها بدل شده است تاجایی که هر شخصی خانه‌دار باشد و به فعالیتی بیرون از منزل مشغول نباشد، به فردی گوشه‌گیر محکوم می‌شوند.

*قوانین و مقررات بیمه زنان خانه‌دار چیست؟

بسیاری از زنان شاغل به منظور داشتن استقلال مالی و بیمه که در آینده از وضعیت مالی خود اطمینان داشته باشند به دنبال یافتن یک منبع درآمد و شغلی متناسب هستند.

زهرا 34 ساله در خصوص فعالیتی که بیرون از منزل دارد، می‌گوید: زمانی که بسیاری از بانوان به دنبال فعالیت بیرون از منزل نبودند، در دوران مجردی تصمیم گرفتم شغلی متناسب پیدا کنم که با گذشت زمان شغل دلخواهم را یافتم اما بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک همسرم به جد با شاغل بودنم مخالف بود و من به اجبار و عدم میل باطنی شغل خود را رها کرده و در منزل ماندم هر چند از این وضعیت و موقعیتم بنا به دلایلی ناراضی نیستم اما تنها دغدغه‌ای که فکرم را به خود مشغول کرده عدم داشتن بیمه و برخوردار نبودن از حقوق ماهیانه است.

با توجه به اینکه اکثر بانوان خانه‌دار به دلیل ترس از آینده و نداشتن اطمینان خاطر از تامین مالی خود ترجیح می‌دهند به فعالیتی بیرون از منزل مشغول باشند، از این رو بهتر است مسئولان مربوطه به ارائه طرح‌های مناسب، دلگرمی لازم را به این بانوان بدهند.

در همین راستا محمد حسن زدا معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در خصوص پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار و قوانین و مقررات آن بندهای زیر را اعلام کرد و گفت:

1-هیئت وزیران در جلسه مورخ66/07/29 بنا بر پیشنهاد شماره 8732 مورخ  65/12/24 وزارت بهداشت درمان، و آموزش پزشکی وقت آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح بند (ب) و تبصره 3 ماده 4 قانون تامین اجتماعی مصوب 65/06/30 مجلس شورای اسلامی مشتمل بر 10 ماده و 7 تبصره را تصویب کرد. بر این اساس سازمان تامین اجتماعی مکلف است با استفاده از مقررات عدم قانون تامین اجتماعی صاحبان حرف و مشاغل آزاد را به صورت اختیاری در برابر تمام یا قسمتی از مزایای قانون تامین اجتماعی بیمه کند.

2-براساس مصوبه به مورخ 78/01/22 هیئت مدیره وقت سازمان و به منظور حفظ مصالح تمامی بیمه‌شدگان تحت پوشش و همچنین لزوم صیانت از حقوق حقه آنان و ارائه مطلوب‌تر تعهدات قانونی و در نتیجه ایجاد تعادل نسبی بین منابع و مصارف مبتنی بر اصول محاسبات بیمه‌ای که لازمه ادامه حیات سیستم‌های بیمه‌های اجتماعی است، جهت پذیرش درخواست متقاضیان شرط سنی وضع شده است.


3- بر اساس رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 411-410 مورخ 81/11/13 تعیین شرایط مربوط به عقد بیمه بین سازمان تامین اجتماعی و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد از جمله در زمینه شرایط سنی داوطلبان بیمه اختیاری و تعیین میزان حق سرانه در باب شدگان مذکور و ضرورت استفاده بیمه شدگان از خدمات درمانی مراکز درمانی ملکی و متعلق و یا مراکز آموزشی درمانی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و نیروهای مسلح از وظایف و اختیارات قانونی این سازمان قلمداد شده است.

‌‌‌‌‌4- برابر ماده یک آیین‌نامه اجرای قانون بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد مصوب 66/07/29 هیئت وزیران مشمولین صاحبان حرفه و مشاغل آزاد در آیین‌نامه مذکور به افرادی اطلاق شده که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) یا خود به تنهایی (خویش فرما) به استناد مجوز اشتغال صادره از سوی مواجع ذی‌صلاح یا به تشخیص هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاص نباشد.

5- تمامی زنان خانه‌داری که تمایل به پرداخت حق بیمه بر اساس مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را دارند و فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با موسسات و کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی می‌باشند، می‌توانند در صورت احراز شرایط مقرر و با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت و یا اشتغال خویش و با اعلام شغل خود به صورت خود اظهاری مبادرت به ارائه تقاضا، انعقاد قرارداد بیمه و پرداخت حق بیمه‌ نمایند و به تبع آن حسب مورد مطابق ضوابط از تعمدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و خدمات درمانی سازمانی برخوردار شوند. حداکثر شرط سنی جهت پذیرش درخواست برای زنان 45 سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی از سن مذکور بیشتر باشد، می‌بایست معادل دو بر ابر آن سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد.

6- افرادی که به عللی غیر از علل مندرج در قانون تامین اجتماعی مصوب اریبهشت 39 و قانون تامین اجتماعی مصوب تیر ماه 54 از ردیف بیمه‌شدگان خارج شده یا بشوند، در صورتی که طبق قوانین فوق‌الذکر مشمول بیمه بازنشستگی باشند، با دارا بودن حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند با توجه به مقررات این آیین‌نامه بیمه خود را به صورت اختیاری ارائه دهند، حداکثر سن پذیرش درخواست این قبیل از متقاضیان 50 سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی بیش از سن مذکور باشد، معادل آن سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی لازم است.

7- در اجرای بند (ب) ماده (11) آیین نامه اجرایی ماده (7) قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به گروه‌های خاص جامعه شامل مددجویان و زنان سرپرست خانوار شهری تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، با توجه به اینکه پرداخت بخشی از بیمه این گونه افراد از محل منابع حاصله از هدفمندسازی یارانه‌ها تامین می‌گردد، در صورت معرفی از سوی مراجع یاد شده می‌توانند در قالب مقررات بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد خود را بیمه نمایند. ضمنا با توجه به توافق به عمل آمده فی‌مابین وزارت سابق رفاه و تأمین رفاه و تامین اجتماعی، سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها و سازمان تامین اجتماعی و با عنایت به تخصیص بهینه منابع مقرر گردیده است، اولویت بیمه برای افرادی باشد که از اقشار ضعیف جامعه و تحت پوشش نهادهای حمایتی( شامل زنان سرپرست خانوار و مددجویان) را داشته باشند.

گفتنی است؛ شرط برای پذیرش درخواست متقاضیان زن و مرد 50 سال تمام بوده و چنانچه سن متقاضی بیش از سن مذکور باشد، باید معادل آن دارای سابقه پرداخت حق بیمه نزد این سازمان باشند همچنین متقاضیانی که دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند، از احراز شرط سنی معاف خواهند بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس