پوتین هشدار داده که اقدام ترکیه علیه جنگنده روسی، بی‌پاسخ نخواهد ماند. اکنون آن‌چه که در آینده‌ای احتمالاً نه چندان دور مشخص می‌شود این است که پاسخ پوتین به اردوغان از چه جنس خواهد بود. اهرم‌های مختلف اقتصادی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده، قطعاً گزینه‌های زیادی را جلوی پوتین می‌گذارد تا رئیس‌جمهور روسیه مجبور به توسل به قدرت نظامی به عنوان یکی از گزینه‌های دم دستش نشود.

گروه بین‌الملل مشرق- روز سه‌شنبه 3 آذر، یک فروند جنگنده سوخو 24 روسیه، در حریم هوایی نزدیک مرز سوریه با ترکیه (یک کیلومتر داخل سوریه) توسط یک فروند اف-16 ترکیه هدف قرار گرفت[1]. این حادثه مهم چند ساعت بعد، واکنش پوتین را به دنبال داشت که در یک نشست خبری ترکیه را «هم‌دست تروریست‌ها» توصیف کرد که از پشت به روسیه خنجر زده است[2].

تیغ خودکشی اردوغان روی رگ حیات ترکیه
جنگنده روسیه در حال سقوط در آسمان سوریه

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که مسکو حواسش به جریان نفت از مناطق تحت کنترل تروریست‌ها در سوریه به ترکیه هست. پوتین گفت «ظاهراً داعش نه تنها از قاچاق نفت سود می‌برد، بلکه از حمایت ارتش یک کشور هم برخوردار است. همین ممکن است دلیل اقدامات متهورانه این گروه تروریستی در سراسر جهان باشد.»

به این ترتیب، به نظر می‌رسد پوتین انگشت اتهام عملیات‌های تروریستی نظیر حملات اخیر پاریس را به سوی ترکیه نشانه رفته است. ولادیمیر پوتین اشاره کرد که هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه توسط ترکیه «عواقب وخیمی برای روابط روسیه با ترکیه» خواهد داشت.

وی تأکید کرد: «این واقعیت که ترکیه پس از این حادثه، به جای آن‌که با روسیه تماس برقرار کند، به سرعت تقاضای تشکیل جلسه ناتو را مطرح کرد، جای نگرانی دارد. ظاهراً ترکیه می‌خواهد ناتو در خدمت منافع داعش باشد.» پوتین ضمن اشاره به احترامی که روسیه برای منافع منطقه‌ای سایر کشورها قائل است، هشدار داد که این وحشی‌گری ترکیه بدون پاسخ نخواهد ماند.

طی سال‌های اخیر سکه روابط ترکیه و روسیه دو روی کاملاً متفاوت داشته است. دو کشور که با هم اختلاف‌نظرهای جدی از جمله در زمینه سوریه دارند، در این سال‌ها رابطه دوستی خوبی برقرار کرده‌اند. به همین خاطر حادثه روز سه‌شنبه از جوانب مختلفی عجیب به نظر می‌رسد. ترکیه با این اقدام خود روابطی را به خطر انداخت که شواهد نشان می‌دهد قطع شدنشان می‌تواند برابر با قطع شدن رگ حیات آنکارا باشد.

اردوغان: از سکوت مقابل پوتین تا حمله به جنگنده روس

دشمنی اردوغان با اسد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بنابراین تصمیم پوتین برای ورود به جنگ سوریه در دفاع از اسد، مسلماً به مذاق اردوغان خوش نیامده است. اردوغان در دوراهی پذیرش یا رها کردن «اسد و پوتین با هم»، مجبور بود گزینه اول را انتخاب کند. وی در چند سال اخیر همه تلاش خود را کرده تا گروه‌های جهادی مخالف اسد را مدیریت و تسلیح کند. در مقابل، ولادیمیر پوتین از یک سو، یکی از قابل‌اتکاترین شرکای بشار اسد بوده[3] و از سوی دیگر، همه گروه‌هایی را که ترکیه به دنبال حمایت از آن‌هاست، «تروریست» خطاب کرده است[4].

آنکارا سه سال است تقاضای تعیین یک منطقه امن در شمال سوریه را دارد تا معارضین سوری در آن‌جا بتوانند آرام بگیرند. هم‌چنین تلاش کرده تا منطقه پرواز ممنوع بر فراز بخش‌هایی از سوریه اعلام شود تا معارضان از حملات احتمالی ارتش این کشور نیز در امان باشند. ظاهراً هدف از این اقدامات، تسخیر حلب و نهایتاً تصرف دمشق برای سرنگون کردن دولت اسد است. این در حالی است که تصمیم پوتین مبنی بر حمایت از بشار اسد، عملاً همه نقشه‌های ترکیه را بر باد داده است. با این حال، رئیس‌جمهور ترکیه مقابل این اقدامات پوتین، چاره‌ای جز سکوت و یا نهایتاً محکوم کردنِ لفظی آن‌ها نداشته است.

{$sepehr_media_1259039_400_300}

فرود خلبان‌های روس بعد از اجکت کردن از سوخو 24 - دانلود

اردوغان اصولاً سیاستمداری است که به ندرت در انتقاد از اتحادیه اروپا، آمریکا و اسرائیل، کوتاه می‌آید، اما به همان نسبت مقابل روسیه، نرمش به خرج داده است، به طوری که در چهار سال اخیر، کم‌تر دیده شده که رئیس‌جمهور ترکیه انتقاد سفت و سختی از پوتین کند. اما دلیل این سکوت نسبی چیست؟ دلیل را باید در ساختار اقتصاد و بخش انرژی روسیه و ترکیه جستجو کرد.

روسیه با اختلاف زیاد نسبت به کشورهای دیگر، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است[5]. از آن‌طرف، ترکیه دومین خریدار بزرگ گاز و از وابسته‌ترین کشورها در این زمینه است. آنکارا 57 درصد[6] از گاز طبیعی مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند. در عین حال، اوایل سال جاری میلادی اردوغان در اقدامی که بسیاری از کارشناسان و حتی شاید دولت‌ها را متعجب کرد، پروژه 20 میلیارد دلاری نیروگاه هسته‌ای «آکویو» را که هدف از ساخت آن، کاهش وابستگی ترکیه به گاز طبیعی بود، به خود روس‌ها داد.

طبق آمار، حجم روابط تجاری میان دو کشور[7] در سال 2014، معادل 31 میلیارد دلار بوده است[8] که البته سهم روسیه از این روابط 25 میلیارد دلار و سهم ترکیه، تنها 6 میلیون دلار بود. البته سنگینی کردن کفه ترازوی اقتصادی در روابط دوجانبه به ضرر ترکیه و وابستگی شدید این کشور به روسیه اگرچه عوامل مهمی در برخورد آرام اردوغان با پوتین بوده‌اند، اما تنها عوامل نبوده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه، پیش‌رفت‌های اخیر در صنعت ساخت و ساز کشورش و درآمد دست‌کم 600 میلیارد دلاری[9] شرکت‌های نزدیک به خودش از این صنعت را هم مدیون سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران ترک در روسیه[10] است. به علاوه، بسیاری از این درآمدها خرج تشکیل رسانه‌هایی شده که به طور متقابل از دولت اردوغان حمایت کرده‌اند. اگر روابط میان مسلمانان ترکیه و ترک‌های مسلمان در روسیه[11] را هم به این معادلات اضافه کنید، متوجه خواهید شد که روابط ترکیه و روسیه[12] پیچیده‌تر از آن است که اردوغان بتواند به راحتی آن‌ها را قربانی دشمنی‌اش با اسد و چه بسا حتی دوستی‌اش با آمریکا و اروپا کند.

چرا «خنجر از پشت»؟

تا پیش از سال 2011 که ترکیه در منطقه حرفی برای گفتن داشت (و اردوغان و اسد هم هنوز با هم دشمن نشده بودند)، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، در اظهاراتی معروف، سیاست کشورش را مبنی بر «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان» دانسته بود. این اظهارات ساده‌اندیشانه و نسنجیده پس از ورود مکرر جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی ترکیه باز هم به این شکل تکرار شد که «روسیه همسایه و دوست ماست و منافع ما با هم تناقض ندارد.»

{$sepehr_media_1259040_400_300}
عده‌ای از تروریست‌ها بالای سر یکی از خلبان‌های روس - دانلود

اردوغان که می‌دانست در مقابله با روسیه موفقیتی به دست نخواهد آورد، عملاً برتری ژئوپلتیک روسیه را پذیرفته بود و تلاش می‌کرد صرفاً به منافع اقتصادی خود در این رابطه اکتفا کند[13]. اما به نظر می‌رسد این‌بار (ظاهراً زمانی که سوخو 24 روسیه وارد حریم هوایی ترکیه هم نشده بود) ترکیه سیاست خود را زیر پا گذاشته است.

آن‌چه می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای هدف قرار دادن جنگنده روس توسط ترکیه باشد، این است که ترکیه از موشک‌های زمین به هوا و هوا به هوای روسیه در سوریه، احساس خطر می‌کند. ترکیه این موشک‌ها را هشداری علنی علیه خود می‌بیند چرا که اردوغان قبلاً به نیابت از معارضین و تروریست‌ها، اقدام به ساقط کردن جنگنده‌ها[14] و هلیکوپترهای[15] سوری کرده است. حمله اخیر ترکیه به سوخو 24 روسیه را هم شاید بتوان از همین دست عملیات‌ها ارزیابی کرد.

نکته جالب در واکنش پوتین به این حملات، استفاده رئیس‌جمهور روسیه از عبارت «خنجر از پشت» بود. این عبارت را شاید بتوان با اشاره به دیدار «مهم» حدود یک ماه پیش میان یک هیأت نظامی روس با «علی کمال آیدین» معاون وزیر خارجه ترکیه بهتر درک کرد[16]. اواسط ماه اکتبر امسال، هیأتی به سرپرستی «سرگئی درونوف» جانشین فرمانده نیروهای هوایی روسیه از این کشور عازم ترکیه شد و با کمال آیدین دیدار کرد.

این دیدار میان مسئولین بلندپایه نظامی ترکیه و روسیه که از نظر معاون وزیر خارجه ترکیه «یک گام مهم» تلقی می‌شد، با محوریت «جلوگیری از سوانح هوایی» و سوءتفاهم‌های مربوط به آن‌ها میان دو کشور انجام گرفت. داستان از این قرار بود که وزارت خارجه ترکیه 3 اکتبر با انتشار بیانیه‌ای، از ورود چند جنگنده روس به حریم هوایی این کشور اعلام نگرانی شدید کرده بود. البته وزارت دفاع روسیه هم در آن زمان، ضمن تأیید این مطلب، شرایط نامناسب جوی و اشتباه در مسیریابی را دلیل حضور چند ثانیه‌ای یک فروند جنگنده سوخو 30 در حریم هوایی ترکیه اعلام و از این اتفاق، عذرخواهی هم کرد[17].

به هر حال، بعد از دیدار میان مقامات نظامی دو کشور و تلاش برای این‌که از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود، اقدام اخیر ترکیه در سرنگون کردن جنگنده روس (حتی در صورت احتمالِ تأییدنشده ورود این جنگنده به حریم هوایی ترکیه)، بی‌مورد و در بهترین شرایط، بسیار سخت‌گیرانه، به نظر می‌رسد. پوتین هم با عبارت «خنجر از پشت»، ضمن اشاره به این‌که روسیه برای بمباران تروریست‌ها در سوریه است و به هیچ عنوان تهدیدی برای ترکیه محسوب نمی‌شود، احتمالاً همین اقدام بی‌مورد یا سخت‌گیری ترکیه را مدنظر داشته است، چرا که ظاهراً آنکارا از آن «گام مهمی» که همین یک ماه پیش برداشته بود، پشیمان شده است.

«پاسخ» پوتین به شکسته شدن سکوت اردوغان

هنوز نمی‌توان به طور قطع گفت که آیا جنگنده روسیه وارد حریم هوایی ترکیه شده است یا نه، اگرچه شواهد نشان می‌دهد که ادعای ترکیه صحت ندارد، چون هم لاشه جنگنده درون خاک سوریه سقوط کرده و هم خلبان‌های روس با فاصله چند کیلومتری درون مرزهای این کشور فرود آمده‌اند.

{$sepehr_media_1259041_400_300}
لحظه شلیک به خلبان‌های روس در حال فرود با چتر نجات - دانلود

همان‌طور که در ابتدای گزارش ذکر شد، پوتین هشدار داده (بخوانید «تهدید کرده») که اقدام ترکیه علیه جنگنده روسی، بی‌پاسخ نخواهد ماند. اکنون آن‌چه که در آینده‌ای احتمالاً نه چندان دور مشخص می‌شود این است که پاسخ پوتین به اردوغان از چه جنس خواهد بود. اهرم‌های مختلف اقتصادی که در این گزارش به آن‌ها اشاره شد، قطعاً گزینه‌های زیادی را جلوی پوتین می‌گذارد تا رئیس‌جمهور روسیه مجبور به توسل به قدرت نظامی به عنوان یکی از گزینه‌های دم دستش نشود.

این در حالی است که کرملین ممکن است توسل به گزینه‌های «سخت‌گیرانه» را هم حق خود بداند، به خصوص اگر صحت برخی گزارش‌ها در رسانه‌های معتبر غربی اثبات شود، مبنی بر این‌که خلبان‌های روس بعد از آن‌که خود را به خارج از جنگنده اجکت کرده و از حادثه جان سالم به در برده‌اند، هنگام فرود با چتر نجات، توسط شورشیان ترک درون خاک سوریه و به ضرب گلوله کشته شده‌اند[18].



[1] "Russian Su-24 fighter jet shot down over Syria - Russian MoD (VIDEO)" Link

[2] "Putin: Downing of Russian jet over Syria stab in the back by terrorist accomplices" Link

[3] "Why Turkey Aims for 'Zero Problems' With Russia's War in Syria" Link

[4] "Do Erdogan’s post-Moscow visit remarks indicate change in Syria policy?" Link

[5] "Modeling the Effect of Future US LNG Supply" Link

[6] "Natural Gas Exports from Iran" Link

[7] "Turkey-Russia Relations 'Should Not Be Sacrificed' to Interests in Syria" Link

[8] "Global economic crisis not to affect Turkish-Russian trade" Link

[9] "‘Major detention’ for Turkey's construction boom" Link

[10] "Turkish Food Exporters Still Eyeing Russian Market" Link

[11] "Russian Putin opens Moscow's largest mosque, warns against extremists" Link

[12] "Turkey Should Not Allow Politics to Stand in Way of Becoming Major Gas Hub" Link

[13] "Russia puts brakes on Turkey's truck traffic" Link

[14] "Turkey shoots down Syrian fighter jet" Link

[15] "Turkey shoots down Syrian helicopter" Link

[16] "Meeting Between Russian, Turkish Military Important Step" Link

[17] "Will Russian airstrikes in Syria derail Turkey relationship?" Link

[18] "Turkey shoots down Russian warplane on Syria border: Vladimir Putin warns of 'serious consequences' - latest" Link


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 248
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 71
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    دم شیر!!!خواهشا از روسیه بت نسازید
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ترکیه نگران قطع گاز از روسیه نیست چون ایران از اینور شیر گاز را تا اخر باز کرده و جبران میکند. یک مدافع حرم میخواهد که پاشو بگذاره روی این خط لوله و انرا منفجر بکنه.
  • مرصاد ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    اردوغان کثیف چون حامی تروریست هاست احساسه خطر کرده با پشتیبانی ناتو و امریکا غلط زیادی کرده اما روسیه کشوری نیس که ضعف نشون بده اردوغان گوره خودشو کند
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    متاسفانه پوتین اقدام نظامی که تقریبا اصلا نمیتونه بکنه،باقی اقدامات هم جواب قابل ملاحظه ای به حساب نمیاد..ولی روسیه خودش رو دست کم میگیره به نظرم...کشوری که دستش رو شیر گاز اروپا و ترکیه در فصل سرماست،و 11000 بمب اتمی فقط داره و صدها هزار موشک،نباس بذاره یه بوزینه مثل اردوغان ابهتش رو اینجور بشکنه.
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    علل حمله به هواپیمای روس : قطع کردن قاچاق نفت ازسوریه به ترکیه توسط روسیه . آمدن پوتین به ایران و تشکیل اتحاد قوی نسبت به گذشته باعث ناراحتی ترکیه و غرب .پیشرفتهای ارتش سوریه در زمین با پشتیبانی هوایی روس. بهانه قراردادن ترکمن ها برای حمیت از داعش زیر پرچم داعش در شمل سوریه .
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    عکس دوم که گذاشتین سوخوی -27 است نه سوخو -24 که البته عکسی بسیار قدیمی است
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    1 0
    شما مشرق نیوزی ها چقدر از روسها پول میگیرید که چنین نوکر و سر سپرده آنها شده اید ؟
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ترکیه ای ها فرزندان چنگیز مغول هستند و تو خونشونه که به همسایه های خودشون و به هر کسی که دستشون میرسه حمله کنند و طاقت و تحمل این رو ندارند که در صلح و آرامش زندگی کنند . جنگ و لشکر کشی تمام تاریخ ترک ها رو پر کرده . ضمنا آذری ها به غیر از زبان ترکی هیچ اشتراک دیگری با ترک ها ندارند و همیشه ساکن آذربایجان بوده اند و نه ساکن مغولستان و آسیای مرکزی ، اینو گفتم که هموطن آذری با ترک اشتباه گرفته نشود.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    پوتین گاز را به سوریه 24 تا 48 ساعت قطع کن. ایران هم همین کار را بکند . تا این اردوالاغ دیوانه سرعقل بیایید.
  • سیدعلیرضا ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    پخش انلاینتو درست کن هیچ کدوم ازویدئو هارونشد ببینیم.خبرگذاریه مثلا سایت
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    علل حمله به هواپیمای روس : قطع کردن قاچاق نفت ازسوریه به ترکیه توسط روسیه . آمدن پوتین به ایران و تشکیل اتحاد قوی نسبت به گذشته باعث ناراحتی ترکیه و غرب .پیشرفتهای ارتش سوریه در زمین با پشتیبانی هوایی روس. بهانه قراردادن ترکمن ها برای حمیت از داعش زیر پرچم داعش در شمل سوریه .
  • علی ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    ترکیه چون میبینه تروریست های مورد حمایتش دارن زیر بمباران روسیه له میشن با این حربه می خواد روسیه رو وارد معرکه دیگری کنه (رویارویی با ناتو) تا تروریستاش نجات پیدا کنند.پوتین نباید پاسخی بده. به نطر من بهترین پاسخ پوتین در وحله اول میتونه بمباران بسیار شدید مواضع تروریست ها در منطقه سقوط هواپیما (شمال لاذقیه) و یورش همه جانبه زمینی روس ها با همراهی ارتش سوریه به شمال سوریه تا مرز برای انتقام گیری باشه.اینطوری شدیدترین ضربه رو ترکیه وحامیان تروریست پرورش می خورند.مسئولین ما باید با زرنگی از این اتفاق به نفع محور مقاومت استفاده کنند و روسیه رو با یادواری کشته شدن سربازانشون به حمله زمینی ترغیب کنند
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    امیدوارم که ملت ها دوست و برادر! ترکیه! و روسیه! به جان هم بیافتند بهتره مقامات بزدل ترکیه نابود و به برادران عزیز داعشی خود ملحق شوند این ترکیه نجس همونه که مرزنشین ها ما رو بمبارون می کرد و تا همین 15 -20 سال پیش استانهای شمال غربی ایران رو ارث پدر نداشته اش میدونست صبح تا شب لاشخورهاش رو تو خاک ایران می فرستاد
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    نمیدونم چرا بعضیا روسیه رو اینقدر گتده کردن. اقا جان مطمئن باشید روسیه هیچ غلطی نمیتونه بکنه. اگه بازم به ترکیه نزدیک بشن جنگنده شون رو میزنه. دم اردوغان گرم. پوتین توهم زده بود از اینکه جنگنده هاش میتونن تو سوریه پرواز کنن. ترکیه رو با چندتا شورشی اشتباه گرفته بود. روسیه هنوز راه داره تا بشه انگشت کوچکه امریکا. الان هم اگه امریکا داعش رو نابود نمیکنه چون نمیخاد. والله 24 ساعته کل سوریه رو پاک سازی میکنه. حالا تازه تلفات روسیه تو سوریه شروع شده. منتظر بعدیاش هستم به امید خدا
  • عرفان ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قطعا خلبان هواپیمای ترکیه قبل از شلیک نه از ترکیه بلکه از کدخدا اجازه شلیک گرفته. چون روسیه از طرفی به اروپا و ترکیه گاز میفروشه و خط لوله اون هم از ترکیه میگذره و جدیدا قراردادی با ترکیه بسته برای تاسیس نیروگاه هسته ای پس اقدام اقتصادی انجام نخواهد داد. ولی از اونجا که روسیه همون سیستم کومونیستی رو داره و آقای پوتین هم از نیروهای کا گ ب/ بوده اقدام نظامی از جاسوسی و ترور گرفته تا ساقط کردن هواپیمای حاکمان ترکیه(مثل سرنگون کردن هواپیمای ریس جمهور لهستان) و مد نظر خواهد داشت . احتمال جنگ رو در رو هم نیست چون میدونه ترکیه از اعضای ناتو.
  • علی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه چون میبینه تروریست های مورد حمایتش دارن زیر بمباران روسیه له میشن با این حربه می خواد روسیه رو وارد معرکه دیگری کنه (رویارویی با ناتو) تا تروریستاش نجات پیدا کنند.پوتین نباید پاسخی بده. به نطر من بهترین پاسخ پوتین در وحله اول میتونه بمباران بسیار شدید مواضع تروریست ها در منطقه سقوط هواپیما (شمال لاذقیه) و یورش همه جانبه زمینی روس ها با همراهی ارتش سوریه به شمال سوریه تا مرز برای انتقام گیری باشه.اینطوری شدیدترین ضربه رو ترکیه وحامیان تروریست پرورش می خورند.مسئولین ما باید با زرنگی از این اتفاق به نفع محور مقاومت استفاده کنند و روسیه رو با یادواری کشته شدن سربازانشون به حمله زمینی ترغیب کنند
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه پوتین وقتی بهش گفتن جنگندش رو زدن دیدن داشته. لابد با خودش فکر کرده هیچ کشوری جرات نداره بهش بگه تو... بارکالله اردوغان. حالا من منتظر جواب روسیه هستم که مشرق و طرفداراش وعده ش رو دادن خخخخخخخخخخخ
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    امیدوارم ارتش ازاد روحیه ش هرچه بیشتر تقویت بشه
  • محسن ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    به نظر من جنگی بین ترکیه و روسیه رخ نمیده،چون اگه جنگی بشه این روسیه است که از خانه و کاشانه خودش دوره و در نزدیکی مرزهای کشور دیگه ای درگیر میشه،از طرف دیگه ترکیه هم از کشورهای مدرن نظامی هست و بعید هست که روسیه چنین ریسکی رو انجام بده،روسیه به پشتوانه قدرت هسته ایشه که حرفی برا گفتن داره وگرنه تجهیزات پیشرفته و خاص دیگه ای نداره
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تمام حرفهایت رنگ و بوی عقده داشت .
  • ناشناس ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تحلیل بسیار ساده انگارانه . ترکیه بدون ناتو هم توانایی مقابله با روسیه را چه در زمین چه در دریا و چه در هوا را دارد. تنها چیزی که به روسیه برتری می دهد سلاح اتمی است که دوران استفاده از آن به سر رسیده است. در مورد گاز نیز بیشتر از آنکه ترکیه به گاز روسیه نیاز داشته باشد این روسیه است که به پول گاز نیاز دارد.
  • پرستو ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان کثیف حامی تروریست هاست ایران نباید اجازه بده این همه جنس ترکی وارد کشور بشه اردوغان از عربستان خطرناک تره
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه که اعلام وضعیت قهوه ای کرده :) یعنی هیچ تحقیری و فحشی بدتر از تماسشون با ناتو نبود عملا ثابت کرد که ترکیه هیچی نیست ... به امید نابودی و خفت و ذلت هر چه بیشتر داعش و کشور دوست: ترکیه!
  • نرگس ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان ترسو سریع خودشو پشت اربابای کثیفش مثل ناتو مخفی کرده واقعا یه بوزینه به خودش چنین جراتی داده
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تو الان از کشته شدن تروریست ها ناراحتی؟!
  • ali ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آخرش همه چی به خوبی و خوشی تموم میشه کسی به کسی هم حمله نمیکنه
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    رفتار پوتین بسیار زیرکانه هست ترکیه یک رفتار عجولانه و احمقانه ای انجام داد ولی با برخورد زیرکانه ی روسیه با این موضوع کار اعتلاف حامی سوریه مشروعیت بیشتری پیدا میکنه ترکیه ی احمق با اینکار تروریست بودن خودشو نشان داد ولی روسیه زیرک تر از اینه که خودشو با رفتار عجولانه خراب کنه
  • عرفان ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    نظر کدخدا یا خودت؟ ناشناس ۰۰۵
  • ناشناس ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    يك مشت پان ترك هم مثل اينكه زبان فارسي ياد گرفتن و نظرات احمقانه ميدن و از اردوغان الاغ حمايت مي كنند كه در جوابشان بايد گفت اول پوتين فعلا هم پيمان ما و حامي متحدان ما يعني سوريه و لبنان ، و اردوغان الاغ دشمن بزرگ ما و حامي تروريست هاي داعش و دشمن متحدان ما يعني سوريه و طرفدار دشمنان ما يعني عربستان سعودي است! پس حمايت از اردوغان و خوشحالي از اين حركت به معني دشمني با ايران بوده و سرنوشتي مشابه آن كشتاري كه سليمان شاه شهوت پرست در گذشته بر سر ترك زبانان ايران در آورد خواهد داشت.
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اوج تهدید پوتین: گازتون رو قطع میکنیم... خخخخخ تازه میگن پوتین از همین حرفش پشیمونه. اخه یادش رفته بوده گاز رو قطع کنه ازگشنگی میمیره خخخخخخخ
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    الله اکبر به عظمت خدا که همه جوره تروریست ها را رسوا میکنه از ذوق تروریست ها در زدن یک خلبان شدت ضربه هایی که خوردن پیداست حالا از اینجا به بعدش دیدن داره زنده باد مقاومت مرگ بر امریکا و سگ هارش
  • یوسف ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ای خاک تو طرف کی هستی ...... طرف اردوغان تروریست وای برتو این روسیه مثلا متحد ماست بد.... تو داری از ترکیه گم و گور شده طزف داری میکنی به امید خدا تو و امثال تو که ترکیه باشن تلفات خواهین داد ونقشه های شوم عثمانی تون زیر خاک حواهد ماند روسیه واقعا هم گوندس ترکیه به گ... خوردن میوفته کافیه یه ماه گازش رو قطع کنن تا ملت عوام و بی فرهنگ ترکیه خودشون خودشونو نابود میکنن مرگ برترکیه
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    انگار یه عده رو عشق امریکا کورشون کرده نخیر عزیرم اونی که هیچ غلطی نمی تونه بکنه امریکاست اگه کسی توی ایران از روسیه حمایت می کنه عین بعضیا عاشق چشم و ابروی روسیه نیست بلکه بابت اینه که داره همسو با محور مقاومت و قطعا منافع خودش گام برمی داره شما ها بگید چرا اینطوری سرباز بی جیره و مواجب امریکا شدید بیچاره ها
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    انگار یه عده رو عشق امریکا کورشون کرده نخیر عزیرم اونی که هیچ غلطی نمی تونه بکنه امریکاست اگه کسی توی ایران از روسیه حمایت می کنه عین بعضیا عاشق چشم و ابروی روسیه نیست بلکه بابت اینه که داره همسو با محور مقاومت و قطعا منافع خودش گام برمی داره شما ها بگید چرا اینطوری سرباز بی جیره و مواجب امریکا شدید بیچاره ها
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 00:02 با خودت چند چندی من نه طرفدار روسم نه آمریکا جفتشون از یه قماشن فقط الان منافع ما با روس یکیه این همه آدم تو سوریه و عراق به دست تروریستها قتل وعام میشن باعث شادی برات حسابی درگیری با خودت همین آمریکای بوزینه هواپیمای مسافربری ما رو مگه نزد بی غیرت،این همون آمریکاست بازم منافعش ایجاد کنه دست به همچین کارایی میزنه اما در مورد ایران دیگه خوابشو ببینه
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    24 ساعته؟بسم الله بگو پاک سازی کنه
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا روشکر ورق برگشته عزیز جان...از خواب بیدار شو....ترکیه و عربستان و قطر تو کار خودشون موندن....امریکام که تمام پروژه و طرحاش تو خاور میانه شکست خورده
  • عابرپیاده به همراه پوتین ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ایران و اعضای پیمان شانگهای باید ترکیه رو محکوم کنند، روابط اقتصادی رو تنزل بدن، به سرعت مسیر انتقال نفت داعش رو به ترکیه نابود کنند،کردهای ترکیه رو مسلح کنند، علویان ترکیه رو ترغیب به مخالفت با انکارا کنند، و به طور اتفاقی پایگاه هوایی اف ۱۶ترکیه رو منهدم کنند، این منوی پیشنهادی ما به اردوغان است!
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اونا حالا با هر نیتی از مظلوم داشتن دفاع می کردن !
  • ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مواظب باش ندزدنت با این تحلیلهای کارشناسانه ات
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آمریکا داعش رو نابود نمی کنه چون خودش ساختش.بعلاوه این حداقل اطلاعات نظامی هم نداری که اینطوری در مورد قدرت نظامی آمریکا و روسیه حرف می زنی که اگر آمریکا اینقدر قدرتمند بود نه تنها روسیه که ما هم نابود می کرد ولی نمی کنه چون نمی تونه
  • پیروز ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    حالا تو چرا انقدر پاچه‌خواری امریکا و ترکیه رو می‌کنی؟ بیخیال جوون! شما نهایت تحلیل‌تون اینه که شمع بردارید و روی علمکٍ گازٍ درِ سفارتٍ فرانسه روشن کنید، فقط بپا دستت نسوزه!
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    عیب نداره بزرگ میشی یاد می گیری هیشکی هم به حرفات نمی خنده
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان قبر خودشو کند
  • پیروز ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه پوتین دیدن داشت -منکرش نیستم- لکن از قیافه شما وقتی که سربازاتون سال 2000 داشتن از لبنان خارج میشدن، یا وقتی که هواپیمای RQ170تون رو به زمین نشوندیم، یا وقتی که پدر معنوی‌تون -ملک عبدالله سعودی- به درک واصل شد، دیدنی‌تر بود...
  • ایرانی روسی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان منتظر پاسخ مان باش .....
  • سرباز وطن ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام مشرق جان باید به این دوستمون که از اردوغان خائن حمایت میکنه بگم که الان روسیه یکی از اعضای مقاومته وترکیه جزو دشمنان مقاومت پی لطفا از خیانتهای اردوغان حمایت نکن چون این حیوان رذل اگر فرصت بدست بیاره با ایران همان میکنه که با سوریه کرد همانطور که در واقعه منا از سگهای وهابی حمایت کرد
  • سرباز وطن ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام مشرق جان باید به این دوستمون که از اردوغان خائن حمایت میکنه بگم که الان روسیه یکی از اعضای مقاومته وترکیه جزو دشمنان مقاومت پی لطفا از خیانتهای اردوغان حمایت نکن چون این حیوان رذل اگر فرصت بدست بیاره با ایران همان میکنه که با سوریه کرد همانطور که در واقعه منا از سگهای وهابی حمایت کرد
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    داعشی هستی تو؟
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بیچاره داعشی. وقت مرگ شما فر ا رسیده
  • سعید ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خخخخخخ دم شیر حالا مشرق شما چرا روسیه منزوی رو اینقدر گنده میکنید فقط برای بمب اتم؟ یا فکر کردید روسیه عوض شده
  • تبریزی ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جیگر جان تویی؟ قرصاتو بشور بخور
  • مجتبی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تو ایران همه از اردوغان بدشون میاد...حواستون باشه عثمانی ها همونایی بودن که ترکای ایران و فقط به خاطر شیعه بودن و ایرانی بودن قتل عام کردن
  • راض ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    دلیل زدن جنگنده روسی این است که روسیه،چندی پیش در حمله ای هوایی تانکر های نفتی داعش که روانه ترکیه بودند منحدم کرده بود ای اقدام باعث
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه اردوغان دیدنی میشه در روزای اینده خخخخخ عجب غلطی کرد بدبخت شد رفت
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    منتظر پاسخ روسیه باش
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ملعون داعشی ، چی به تو و کشورت میرسه مزدور خانن
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مزدور بی جیره و مواجب ...، درک اینکه داعش برای کشور و ملت ایران خطر داره رو نداری.. ففط اراجیف ماهواره رو قبول داری و از خودت نطری نداری یعنی عقلت به چیزی فرا تر از تقلید از کاهواره قد نمیده
  • امیرعلی ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    احمق خان اگه نسنجیده حرف نزنی کسی بهت نمیگه لال هستی.روسیه هم تو هوا فضا و هم تو سلاح های هسته ای خیلی از امریکا سرتر هست و هنوز زوده که امریکا و متحدانش بتونن از پس مثلث روسیه و چین وایران بر بیاند
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    البغدادی خودتی؟ سلام من رو به عمت برسون!
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    فکر کردی ارتش روسیه یه ارتش معمولیه که هر اهانتی رو قبول کنه ؟ اونم از طرف اردوغان چلغوز ؟
  • ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    نمایی نزدیک‌تر از جنگنده سوخو 24 روسیه پس از هدف قرار گرفتن نیست فکر کنم سوخو 27 هست در حال نمایش نظامی که در حالی که به سرعت داشته به سمت جلو میرفته ناگهان خودشو بالا میکشه که یک توده ابر پشتش ظاهر میشه و همچنین فلر زده. flare
  • سیری ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بنده انصافا از روسیه و پیشینه تاریخی که باکشور ما داشته خوشم نمیاد،ولی اگه انتخاب بین بدو بدتر کنم به نظرم نفرت انگیزتر از ترکیه و اردوغان ریاکار وجود نداره.اگر پوتین و ارتش روسیه جوابی به این خردوغان داد که پوزش به خاک مالیده شود،بنده کاملا خوشحال خواهم شد.ترکهای ترکیه وحوشی هستند که سالها بر خاک ما دست درازی کردند،زنان و کودکان ارامنه را از گشنگی کشتندو کردها را به خاک و خون کشیدند.امیدوارم سیاست ما نیز به گونه ای باشد که هماهنگ با سوریه گاز را بر این حیوانات قطع کنیم.
  • User news ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مخاطب ٠٠:٠٢ فيلم هاليودي زياد ميبيني مثلا رمبو ؟ عزيزم مشخصه از قدرت نظامي روسيه خبر نداري تو دنيا الكي يه كشور عضو دائم شوراي امنيت نميشه و بهش حق وتو نميدن امريكاي مد نظر شما هموني بود كه تو باتلاق عراق گير كرد و با فضاحت و كلي تلفات از عراق فرار كرد براي گرفتن بن لادن و ملاعمر چندين سال علاف شد وكشته داد تو افغانستان و زاييد و طالباني رو كه مدعي بود عامل ١١ سپتامبر هست رو هنوز كه هنوزه نتونست نابود كنه !!!! انوقت شما ميگي اگه بخواد ٢٤ ساعته داعش رو.... خنده داره اين واسه تو فيلماس عزيزم فيلم هاي هاليودي زياد نبين يكم هم فيلم هندي ببين كارتون هم برات خوبه يه چيزي تو مايه هايه ملوان زبل...
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه با شرکت در برنامه غربی عربی براندازی دولت بشار اسد گور خود را کند.ترکیه اکنون رابطه حسنه ای با همسایگان خود جز گرجستان ندارد.از ایران و نفوذش در منطقه ودنیا مانند غرب وحشت دارد با ارمنستان و عراق وسو ریه رابطه خصمانه دارد با کرد های کشورش وارد جنگ شده.با دارودسته بارزانی در دزیدن نفت کشور عراق همدست شده با داعش هم در سوریه.اردوغان نوکرو دنا
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان یک آدم دورو و منافق و. بدکردار ولاییک
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه اردوغان وقتی با زوق و شوق بهش گفتن هواپیمای روسیه رو زدیم دیدن داشت خخخخخخ احتمالا کپ کرد گفت چه شیکری خوردین بدبخت شدیم زنگ بزن ناتو بدبخت اردوغان به روسیه گفته اگه به ترکیه حمله کنی انگار به ناتو حمله کردی خخخخخخخ مث سگ ترسیده ناتورو اورده وسط بیچاره هر غلطی میکنه به ضررش تموم میشه
  • محمد حیدریان ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام.بخدا ترکیه خودش رو بدبخت کرد با این کارش یاد بچگیام افتادم. با سنگ زدم تو کله رفیقم مادر رفیقم منو زد فرار کردم پشت مادرم قایم شدم بعد که ننم فهمید چه کردم تا تونستم کنک خوردم. یه سنگ زدم ، رفیقم از دست دادم ، از همسایمون کتک خوردم ، از مادرمم کتک خوردم. جان خودم خیلی شبیح داستان روسیه و ترکیه هست.
  • علیرضا ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    داعشی پست فطرت
  • احمد ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    واقعاً قدرت !!! آمریکا را تو ویتنام وعراق وافغانستان دیدیم،آمریکا داعش را نابود نمی کنه چون نمی خواد؟!!! بدبخت آمریکا خودش داعشو ایجاد کرده بعد بیاد نابودش کنه؟ یه سوال؟ آمریکا تا حالا چند تا گروه تروریستی را نابود کرده؟ آیا تونست طالبان والقاعده را نابود کنه؟مگر هدف حمله اش به افغانستان نابودی طالبان نبود؟ چون از پس طالبان بر نیومد مجبور شد باهاشون مذاکره کنه خخخخ در حالی که طالبان خیلی ضعیف تر از داعشه
  • کاکرو یوگا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سال 87 یادته چه بلایی سر گرجستان آورد؟؟؟؟
  • احمد ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چندی پیش یک جوانک مردنی قهرمان پرورش اندام ایرانو کشت ، آیا قهرمان پرورش اندام ضعیف بود؟ نه جوانک بزدل احمق نامردی ضربه زده بود حالا هم همین طور شده ، رویارویی مستقیم که نبوده نامردی زده ، حالا تو برای چی خوشحالی ، حتماً پیش خودت میگی دوستای داعشیم یه نفس راحتی می کشند، اما تو ودوستات کور خوندین ، نابودیتون نزدیکه
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جنگنده روسی رو زدن و سرنوشت دو خلبان نامعلوم و احتمالا کشته شدن اما پوتین چند جمله صحبت کرد و چند جمله دیگر از یکی دو مقام دیگه همین ، اما ترکیه بلافاصله با ناتو تماس گرفت و درخواست جلسه اضطراری کرد ، یک نامه به شورای امنیت و یک نامه به بان کی مون فرستاد ، اردوغان روسیه را تهدید کرد ، تظاهراتی خودجوش! مقابل سفارت روسیه در ترکیه شکل گرفت گفتن هواپیما ناشناس بوده زدیم ، گفتند 17 ثانیه وارد خاک ما شد و طی 5 دقیقه ! ده بار! تذکر دادیم ، نقشه منتشر کرد و ... غربی ها هم فقط درخواست آرامش داشتن ، این رفتارهای عصبی نشان دهنده ترس عمیق ترکیه از روسیه است ، تو موضوع اکراین هم غرب دوست نداشتن مستقیم با روسیه روبرو بشه و در نهایت کریمه برای روسیه شد ، پوتین در شمال و جنوب ترکیه از این به بعد کار داره شک نکنید که خرس عصبانی دنبال فرصته تا ترکیه رو بزنه ، این کارها روسیه رو مصمم تر می کنه .
  • بردیا ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اونی که از اردوغان کثیف حمایت میکنی و خودت رو امریکا پرست میدونی روسیه رو در حد امریکا نمیدونی روسیه اگه از قدرت ش استفاده نمیکنه بخاطر اینه که مثل امریکا خودشو کلانتر دنبا نمیدونه اگه جنگ جهانی دوم اتفاق نمیافتاد امریکا الان هبچی نبود الانشم در برابر روسیه عددی نیست فقط روسبه مثل اونا جنایتکار نیست امریکا اگه الانم قدرت داره بخاطر حمایتای غربه تو هم که این حرفارو میزنی یه طرز فکری داری مثل اون خر مغز داعشی فقط پیش اونا نیستی تا باهاشون بری درک(توسط جنگنده های روسیه) با دوتا جنگنده بی هوا زدن که هنر نیست هنر اونه که بری شر این کثافتارو از رو زمین ورداری نه اونی که داره با این آشغالا میجنگه بزنی.
  • افشین تهران ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    متاسفانه این شماها هستید که کدخدارو که حریف طالبان در افغانستان نشد و در عراق هم که با اردنگی انداختنش بیرون رو انقدر بزرگ میکنید.ترکیه با یک هجمه روسیه همه چیزش رو از دست میده و برای همین هم مثل بچه ننه ها رفته پشت ناتو قایم شده اما ناتو هم برای ترکیه منافع خودش رو به خطر نمیندازه و دنیا رو با اینکار درگیر نمیکنه.روسیه سر زمستون اگه شیر گازش رو ببنده خوده مردم ترکیه اردغان رو مثل زباله میندازن دور مخصوصا که در انتخابات اخیر به زور تونست دولت تشکیل بده.البته مجهز کردن پ ک ک هم گزینه ای دیگه هست .درست مثل کاری که دارن با سوریه میکنن رو میشه با ترکیه کرد هم کردها و هم علوی ها منتظر این مساعدت هستند.اما این ابلحانه ترین مقایسه ای هستکه شما داری میکنی یعنی ترکیه بچه ننه با روسیه!!!امریکا هم اگه غلطی بلد بود کنه در افغانستان میکرد حالا 24ساعته در سوریه انجام دادن پیش کش واما از همه بدتر اینه که شما از سقوط جنگنده متحد کشور خودت داری ذوق مرگ میشی!!!این خودش مصداق خیانت هست.امثال شما اگه روزی خدایی نکرده ایران درگیر بشه اولین کسانی هستید که سر تعظیم مقابل کدخدا پایین میارید و میشید عنصر دست نشانده.
  • افشین تهران ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    زهر مار خخخخخخخخخخ.بد بخت اگه پوتین و جان برکفان رزمنده ایران نباشند که شما باید دنبال ناموست تو بازار برده فروشهای داعش باشی.طرفداران مشرق طرفداران محور مقاومت هستند نه مثل تو طرفدار کدخدا بقیمت از دست دادن همه داشته ها و نداشته هایت که البته غیرت جزو دومی هست.
  • اهوازی ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این کار ترکیه برایی این بود که نشست چند روز پیش ایران را تحت تاثیر قرار دهد و افکار را منحرف کند.
  • اهوازی ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چی میگی برای خودت.اردوغان اگه عرضه داشت جلوی بمب گذاری ها کردها رومیگرفت.
  • اهوازی ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه اگه عرضه داره جلوی کردها و بمب گذاری ها رو بگیره.
  • ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تاوان جسارت به حریم هوایی ترکیه همین میشه،مرگ بر روسیه زنده باد ملت قهرمان چچن....
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس 05 شما منتظر باش، ما هم منتظریم،
  • hesam ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اخه مردتیکه احمق تو چی میدونی سیاست و نظام چیه چند بار تو پلی اسیشن اسکامبت بازی کردی فکر کردی الان خیلی میفهمی داری درباره یروسیه ای حرف میزنی که ابر قدرت دنیاست یه قطب بزرگ از جهان تو ترک پرست داری از ترکیه ای حرف میزنی که بخ خون ما تشنه هستن .جای دیگه این چرت و پرتارو نگو که بدجور ...
  • نادر ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا بزنه کمرت
  • سعید ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    میبینم که اعضای جنایتکار داعش و النصره اینجا هم حضور دارن!!! ...های داعشی زیاد رو اردوغان جنایتکار حساب نکنند
  • دوست البرت ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 1
    چون شیرش پاکتیه و هیچ غلطی نمیتونه بکنه!!!
  • رحیم کمالی ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    1 0
    تحلیلت خیلی آبکی بود . معلومه فیلم های هالیوودی زیاد نگاه میکنی که اینقدر روسیه رو کوچیک میبینی و آمریکا رو بزرگگگگگگگگ
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ای ترکیه اردوغان از حسادت بمیر..از پایداری اسد و محور مقاومت ذره ذره جان بکن و بمیر..دنیا جای اشغالای کودک کشی مثل شماها نیس
  • پارسا ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خدا بگم چکار اسد کنه..البته به خیر ...از بس مقاومت این شیر سوریه به اردوغان سخت اومده..که نگا داره چه خودزنی هایی میکنه..فک کنم هر شب بشار رو تو خواب میبینه...
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بسمه تعالی در پی کار احمقانه ی ترکیه که منجر به سقوط هواپیمای روسیه گردید باید عرض کنم ، آقای پوتین مرد سیاستمدار عاقلی است او به خوبی می داند که با طرف خود که یک ترکیه ای بی شعور وگوساله است چگونه برخورد کند .باالاخره روسیه وترکیه در گذشته مناسبات سیاسی واقتصادی و فرهنگی داشتند . حال که چنین مسأله ای رخ داده وطرف ترک نیز پایش را فراتر گذاشته ودر منطقه گردن کلفتی کرده ومی کند ؛دولت روسیه نیز با معامله ای خواهد کرد که نه تنها ترکیه بلکه کشورهایی هم که مرتکب این نوع اشنباهات شوند درس عبرتی گردد .ایران اسلامی هر نوع حرکتی که در منطقه رخ دهد وهرگونه تجاوزی که منجر به کشته شدن انسانی گردد آن را از ناحیه ی امریکا می داند وجهان نیز بدانند تمام این جنایاتی امروز در عالم رخ داده ومی دهد مقصر اصلی آن امریکا است که باید ریشه ی آنان را خشکاند .
  • ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    پان ترک احمق!ارزوت رو با اربابت عردوغان به گور میبری
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چون نفهمی عزیزم
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان خیانتکار این کارو برای خوش خدمتی به داعش انجام داد.بهترین پاسخ روسیه به نظرم تسخیر شمال سوریه با نیروی زمینی,و سرگونی چند فروند جنگنده ترک با موشک های اس ۴۰۰میتونه باشه
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تحلیلگران عزیز توجه کنند : بطور قطع ویقین آقای پوتین رئیس جمهور محترم روسیه در جریان سقوط هواپیمای خود آنچنان گوش این مردک میمون نما یعنی آقای اردوغان نجس را بپیچاند که تمام وجودش تا هفتاد دور پیچ بخورد .
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان میدانددندانهای این شیر چندسال پیش کشیده شده!!
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اتفاق خاصی نمی افتد. اردوغان و دار و دسته فرومایه اش که دیشب نخوابیدند، امشب هم نمی خوابند. چند دست پوشک هم عوض می کنند. مرز ترکیه با موشک بالستیک هدف قرار خواهد گرفت و کلی افسر سازمان میت که آنجا مشغول فتنه انگیزی هستند به بهشت وعده داده شده از طرف اردوغان اخوانی می روند و با مار و اغرب محشور می شوند.
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    انگار یه عده رو عشق امریکا کورشون کرده نخیر عزیرم اونی که هیچ غلطی نمی تونه بکنه امریکاست اگه کسی توی ایران از روسیه حمایت می کنه عین بعضیا عاشق چشم و ابروی روسیه نیست بلکه بابت اینه که داره همسو با محور مقاومت و قطعا منافع خودش گام برمی داره شما ها بگید چرا اینطوری سرباز بی جیره و مواجب امریکا شدید بیچاره ها
  • پويا ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چرا نميتونه اقدام كنه ، به راحتي ميتونه هواپيماهايي كه روي خط مرزي بين عراق و سوريه در حال گشت زني و حمله به پ ك ك هستند رو هدف بگيره، تركيه پررويي هم بكنه ، روسيه چهار تا موشك ميزنه توي خاك تركيه ، تركيه هم بي عرضه تر از اين حرفهاست كه بخواد غلطي بكنه ، ضمناً آمريكا با اون هم ادعا جرات نكرد كه به پر و پاي روسيه بپيچه اردولاغ كه جاي خود داره
  • رضا ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    افسوس - ان شاا... یکی دو تا بمب درست و حسابی دوباره تو ترکیه بترکه و یه چند تایی هم تو اروپا - و یه ترقه بازی مشتی داعش براشون انجام بده تا همه بفهمن چه خبره - شاید به رگ غیرتشون بر بخوره ! زرشک مثل فرانسه زدن دهنشو سرویس کردن از اون موقع تا حالا فقط یکی دوبار جنگنده هاش به داعش حمله کردن - جدا عجب مردمی داره اروپا - زرشک زرشک زرشک دم بروبچه های ایرانی گرم که اگه پاش بیفته هنور خون غیرتشون بجوش میاد
  • پويا ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تركيه براي اروپا و آمريكا فقط يه الاغه، براي خركاري. تركيه اين كار را با اختيار خودش نكرد ، براي آمريكا و دشمنان ايران خيلي سخت بود كه پوتين مستقيم از فرودگاه به ديدار رهبر انقلاب برود، واسه همين با اين اقدام ميخواستند ناراحتي خودشون رو يه جوري تخليه كنند كه اين كار را به تركيه، كارگر دم دستشون دادند...
  • ناشناس ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    2 0
    اینجاس که باید فکر کرد که میشه به روسیه بعنوان یک شریک اعتماد کرد یا نه
  • پويا ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اين كدخدا رو خوب اومدي
  • تلیاف ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جمع کن خودتو جو نگیره تو رو ترکیه نمیتونه ملت خودشو سیر کنه حالا جو گیر شده اگه صدقه سری ایران نبوده اردوغان کسی خر هم دستش نمیداد چه برسه به ریاست جمهموری ، در ضمن ادم نمک نشناس بالاخره چوبشو میخوره. امریکا از هم پاشیده و اوبامای ترسو و بزدل اگه راست میگه خودش به روسیه یا حتی ایران در بیفته ؟ توام وطن فروش نباش چیزی عایدت نمیشه.
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خون ناحق ریخته شده مردم بی گناه سوریه وعراق دامن کثیف اردغان وطرفداران وحشی وجاهل عرب وحامیان انترش را می گیرد خاک بر سر تفکر وهابی آقای ناشناس عرب سوسمار خور وشکم باره عربستان و کویت ناشناس داعشی تشریف دارند
  • تلتاف ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جمع کن خودتو میگن ادم سگ بگیره اما جو نگیره وصف حال شماهاست ها.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان سگ کیه که حالا تو داری براش دم تکون میدی
  • رضا ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اگه روسیه پاسخی ندهد معلوم می شود که هیچ قدرتی ندارد و فقط بادکنک است
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه همون خریه که داره خوب به آمریکا و غرب سواری میده با حمایت از داعش تو آمریکا خودش عرضه نداره مستقیم وارد جنگ بشه چند تا خر مثل اردغان و عربستان نیاز داره که اونها هم خوب سواری میدن!!!
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه از حریم هوایی خودش دفاع کرده هر کشور دیگه ای هم بود همین کار را میکرد!!
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    شما بهتره سوریه تشریف ببرید در کنار براداران تکفیری و داعشی تان تا سوز بمب های روسی رو بهتر بچشی
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه اردوغان هم وقتی 1000 نفتکش داعش را زدند دیدنی بوده ... یکی باید این اردوغان خر را آدم کنه بدجوری رم کرده
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جواب ابلهان خاموشیست
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    فقط این رو بدونید چه از نظر علوم نظامی و تسلیحاتی روسیه از غرب قویتره ولی در سکوت کار میکنه مثال بارزش کور بودن رادارها و سیستم های شنود ناتو در ترکیه به خاطر سیستم راداری در منطقه بندری سوریه و فرودگاه حمیم این رو خود ناتو هم بهش اعتراف کرد و اس ۴۰۰ توی ی ناو موشک اندازش داره که اومده تو ابهای سوریه ترکیه دستهاش بست بود دهنش هم بسته میشه
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    داعشی مفلوک
  • سحر ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بهترین پاسخ روسیه همان زدن مواضع داعشه که بدجوری حال سگ صهیونیستها اردوغان را میگیره
  • جاسم احمدی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اقدام ترکیه اقدامی احمقانه است که هیچ نفعی برایش نداشته و آلت دست غرب شده است
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق چرا داعش را به سایتت راه میدی ؟
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اون آمریکاست که هیچ غلطی نمیتونه بکنه و با کمک دست نشاندهاش به اهدافش میرسه و مطمئن باش اردوغان خیلی زود به غلط کردن می افته
  • جعفر ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق لطفا اون عکس دومی رو حذف کن ...فلانکرو جای فنسر جای زدی...ماهم گوشامون قهوه ایه
  • رضا ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    کدوم شیر روسیه منظورتون شیر خوردنی هست
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    فعلا که روسیه هیچ غلطی نکرده و شما منوهمین میسوزید
  • یاس ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردوغان داره همه کاری میکنه تا غرب آدم حسابش بکنن ... بدبخت اردوغان و بدبخت تر از اون مردمش هستند که رویای امپراطوری عثمانی که غربیها در مغز کوچک اردوغان انداختند را باور دارند
  • رامین ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آقا/خانم بریجینسکی ، سوابق و تلفات جنگ های آمریکا در ویتنام ، عراق ، افغانستان و حتی ایران در خاطر خیلی ها هست.این قدر ادعاهای شما بچه گانه ، مضحک و از روی عصبانیت هست که نیازی به پاسخ دادن نداره ، فقط همین قدر بدون که اگر فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا یک هزارم باورهای شما در مورد قدرت ارتش آمریکا رو داشت ، تا حالا صدبار به ایران حمله کرده بود! در مورد افرادی که حامی تروریسم هستن،تاریخ قضاوت خواهد کرد.نیازی به ذوق زدگی شما نیست.
  • خودم ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    با سلام ،خواستم بگم فقط یه احمق میتونه از تروریسمی حمایت کنه که خودی و غیر خودی حالیش نیست و همه رو از دم تیغ میگذرونه. با تشکر از سایت خوبتون
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این چشه دیگه
  • morteza ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    به نظرم بهترین عکس العمل روسیه اینه که تمام آرزوهای اردوغان رو بر باد بده، تا مثل کودکی هاش گریه کنان بره بغل مامانش و مثل یک بچه خوب سرجاش بشینه. تشدید حملات و ریختن موشکهای فراوان بر دوستان دولت ترکیه بهترین جوابه...
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خیلی بچه ای
  • فرهاد ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    غیرت مادرزادیه باید تووجودت ازبدوتولد باشه اکتسابی نیست باپول هم نمیشه خرید.هرکس اندازه نخود غیرت داشته باشه به دشمنان سرزمینش درود نمیفرسته وناموسشو به حراج نمیزاره
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خود باخته های امریکا پرست عجله نکنن معلوم میشه کی هیچ غلطی نمیتونه بکنه اون موقع قیافه وطن فروشا دیدن داره
  • هموطن ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ادوغان یک سیاسیت مدار احمقی است که اقتصاد کشورش را با ورود نابخردانه به قضیه سوریه نابود کرد و خواهد کرد . روسیه قطعا جواب اردوغان را خواهد داد اما شاید نه از طریق نظامی مطمئنا با هم فکری ایران شدت عملیات خود را در سوریه بیشتر خواهد کرد سعی خواهد کرد تا مرزهای ترکیه را از وجود تروریست ها پاک کند و بتواند در کمترین مدت ممکن مسآله سوریه را حل کند در این صورت دیگر طرح های آمریکایی و متحدانش مانند ترکیه و بلند پروازی های آنان با شکست کامل روبرو خواهد شد ( که از هم اکنون آثار آن مشخص است ) و این بهترین جواب اردوغان خواهد بود و قطعا مشکلات اقتصادی که خود منجر به نا آرامی و نارضایتی در کشور ترکیه خواهد شد این بار می تواند بساط اردوغان و حذبش را در کوتاهترین مدت جمع کند و مضافا تروریست ها هم ساکت نخواهند شد بخصوص که در ترکیه امروز هم حضور کسترد ه ای دارند و این موضوع بلای دیگر برای امنیت ترکیه خواهد بود . در هر حال روسیه اقدام عجولانه نخواهد کرد.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    می دونی بت چیه اصلا؟؟
  • sanaz ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    عربستان (وهابیت ) و ترکیه ( نئوعثمانی ها ) دو ضلع کثیف شیطان بزرگ یعنی آمریکا در منطقه می باشند .
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مرگ بر ترکیه و اون احمق هایی که منفی می دن
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    از سانسور نظرات روسیه پرستی و سوزشتون و اینکه روسیه هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • علی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این قدری ساده‌اندیشی‌است که فکر کنیم پوتین مقابله به مثل نظامی بکنه. کلاً کلاس و پرستیژ پوتین با اراذل امریکایی فرق میکنه. بر فرض هم که روسیه یه نوع عملیات نظامی انجام بِده، ترکیه در اون حد و اندازه نیست که ناتو و کلاً اروپایی‌ها بیشتز از شعار و محکوم کردن روسیه در شورای امنیت پای خود رو فراتر بذارن و پشتِ اردوغانِ مُنگول دربیان. کما اینکه ترکیه چندین ساله داره خودشو میکشه که در اتحادیه اروپا پذیرفغته بشه ولی قابل نمی‌دوننش!! چه بسا اردوغان ابله برای پاچه‌ خواری و خودشیرینی دست به این حماقت زده باشه!!
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    احتمالا شما دانش اموز دوره اول راهنمایی باید باشید با این سطح تحلیلتان!!! امیریکا در مقابله با روسیه هنوز تعداد بمب های اتمیش کمتره می دونستی ؟!! ثانیا روسیه مثل امریکا هنوز تو باتلاق کشورهای غرب اسیا نیفتاده پس نتیجتا امریکا با وضعیت بودجه ای ودرگیری های جنگی منطقه ضعیفتره و احتمالا طرف روسیه را در مقابل ترکیه خواهد گرفت !
  • بشردوست ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس محترم دم شیر اصطلاح است ! در مقایسه ترکیه با روسیه ، روسیه بسیار قوی نر از ترکیه است.
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تو با مائی یا با گرگه؟؟؟
  • رضا ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    با جمله آخر شما خیلی موافقم پوتین نامسلمان بهتر از بوزینه پلیدی مثل اردوغان است که به خاطر باور های متحجرانه و عقب مانده اش و با حمایت داعش دستش به خون هزاران انسان آلوده است
  • امیر ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    فکر کنم اطلاع دقیقی از وضعیت روسیه و ترکیه نداری.. ترکیه تقریبا مثل سگ دست چندم اسراییل و آمریکاست و روسیه از قدیم و ندیم رقیب قدرتمند نظامی و سیاسی آمریکا بوده... از نظر تسلیحاتی و موشکی و خیلی مسائل دیگه روسیه در دنیا ابرقدرته و ترکیه ماجراجویی احمقانه ای مرتکب شده... بدبخت زودی هم رفته به ناتو پناهنده شده در حالی که ناتو و غرب نمیاد بخاطر ترکیه با روسیه درگیر بشه... ترکیه مثل یه دستمال کاذی میمونه که وقتی ارش استفاده کردن میندازنش سطح آشغال...
  • بابک ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سوخو 24 به سیستمها ای سی ام بسیار خاصی مجهز است که قادر است قفل راداری موشکهای آمرام و اسپارو را که اف 16 های ترکیه پرتاب میکنند را بشکند این خیلی عجیب است که جنگنده روس هیچ واکنشی به شروع حمله به خود نشان نداده است؟ اصولا سرنگونی سوخو 24 از را ه دور و آنهم با موشکهای هوا به هوا کار بسیار مشکلی است
  • امیر ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ساده لوحانه هست اگه فکر کنیم روسیه بخاطر سوریه اومده وممکن هس با آمریکا ومتحدانش رقابت بی مورد داشته باشه اومدن روسیه با هماهنگی امریکا وخاست خود روسیه بیشتر برای تضعیف ترکیه و.. هست که امریکاهم به حمایت نکردن متحدانش محکوم نشه و بیشترمتحدان خود رو تو منطقه ازدست نده.غربیهاقبلا ترکیه رو قلقلک دادن که از داعش حمایت کرده که با این عملش تو دام روسیه ومتحدانش بیفته تاضعیف شه واین بخاطر دم جنبوندن این اواخر ترکیه هس وتازه ازدید غربیها نبایدکشور اسلامی و خاورمیانه نسبتا قدرتمندتر باشه.احتمالا چند سال دیگه ترکیه فدرالی شه
  • امیر ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ساده لوحانه هست اگه فکر کنیم روسیه بخاطر سوریه اومده وممکن هس با آمریکا ومتحدانش رقابت بی مورد داشته باشه اومدن روسیه با هماهنگی امریکا وخاست خود روسیه بیشتر برای تضعیف ترکیه و.. هست که امریکاهم به حمایت نکردن متحدانش محکوم نشه و بیشترمتحدان خود رو تو منطقه ازدست نده.غربیهاقبلا ترکیه رو قلقلک دادن که از داعش حمایت کرده که با این عملش تو دام روسیه ومتحدانش بیفته تاضعیف شه واین بخاطر دم جنبوندن این اواخر ترکیه هس وتازه ازدید غربیها نبایدکشور اسلامی و خاورمیانه نسبتا قدرتمندتر باشه.احتمالا چند سال دیگه ترکیه فدرالی شه
  • امیر ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ساده لوحانه هست اگه فکر کنیم روسیه بخاطر سوریه اومده وممکن هس با آمریکا ومتحدانش رقابت بی مورد داشته باشه اومدن روسیه با هماهنگی امریکا وخاست خود روسیه بیشتر برای تضعیف ترکیه و.. هست که امریکاهم به حمایت نکردن متحدانش محکوم نشه و بیشترمتحدان خود رو تو منطقه ازدست نده.غربیهاقبلا ترکیه رو قلقلک دادن که از داعش حمایت کرده که با این عملش تو دام روسیه ومتحدانش بیفته تاضعیف شه واین بخاطر دم جنبوندن این اواخر ترکیه هس وتازه ازدید غربیها نبایدکشور اسلامی و خاورمیانه نسبتا قدرتمندتر باشه.احتمالا چند سال دیگه ترکیه فدرالی شه
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بعضی از شما نظر دهندگان سایت مشرق اولا چیزیاز الفبای اوایه سیاست را نمی دانید و متأسفانه حرفهایی می زنید که دست آخر به خودتان بازگشت پیدا می کند . اکثر شما دارید به یکدیگر اهانت وتوهین می کنید آن هم بر سر اظهار نظر واین حرکت بسیار بد وزشت وزننده است . کمی باید دیدتان را نسبت به مسائل در منطقه بالا ببرید ،آقای اردوغان یک رئیس کشور است مثل آقای پوتین اما همین آقا برای اینکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه نشود مرزهای خود را باز کرد تا آدمکشها وتروریست ها از آن عبور کنند وکشور سوریه را تخریب وآدم کشی کنند ، به نوامیس ملت مسلمان سوریه تجاوز کنند اما نوامیس ملت خودشان در آسایش باشند . با امریکا دست دوستی داد وقراداد های گوناگون امضاءکرد تا همیشه غلام ونوکر امریکا باشد . همین آقای اردوغان از بی شرف ترین انسانهای تاریخ است که کسی تا به حال ندیده .حقش هست که آقای پوتین بزند مادرش را در آورد . درود بر آقای پوتین مرد شماره یک و قهرمان سیاست در روسیه .
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چطوره یکی هم بره چاه های نفت رو منفجر کنه تا خیال روسیه راحت تر بشه؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق معنی دم شیر چیه؟! روسیه مگه کشورمون هست اینطوری ازش شما داری تعریف میکنی؟ به جای اینکه رو جو و احساسات مقاله بنویسین کمی تحقیق کنین حداقل راجع به جنگنده های قدیمی این کشور ترکیه با استناد به قدرت ناتو جنگنده های روسیه رو ساقط کرد روسیه مطمئنا توان مقابله با ناتو رو نداره اینکه به خاطر بعضی کارای دولت ترکیه زیاد ازشون خوشمون نیاد درسته اما اینکه مقاله نظامی سیاسی میزارین بی منطق باشه هم درست نیست
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آقای ناشناس به توثابت می کنم که روسیه آنچنان غلطی می کند که دهانت از تعجب باز باز باز بماند و خودت پشیمان شوی از مزخرف حرف زدنت .
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آقایان شب دراز است وقلندر بیدار . بایستید وببینید که روسیه چگونه پدر اردوغان را درمیاره.. .
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    من اگر جای آقای پوتین بودم دو تا از منطقه های تأسیساتی بسیار حساس ترکیه را با خاک یکسان می کردم .
  • محمد جواد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این بچه منظورش بت منه! خخخخخخخخخخخ
  • ناشناس ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    آن شیطان بزرگ است که هیچ غلطی نمیتواند بکند انشاءالله روسیه جواب دندان شکنی به ترکیه خواهد داد و داعش رو هم نابود میکند .
  • مرگ بر آمریکا ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    با دیدن این قبیل کامنتها آدم تازه متوجه میشه ، چقدر آدمهای جاهل و ساده لوح زیادند!! چون اطلاعات نداریم حرف مفت میزنیم! ساموئل هانتگتون به غرب توصیه کرده بعد از فروپاشی شوروی ، غرب باید بدنبال دشمن باشد تا با نابودی و ذلیل کردن آن خود را در موضع قدرت قرار دهدو هانتیگتون پیشنهاد کرد اسلام بهترین دشمن است چون با این تعداد پیرو، براحتی به چالش کشیده میشوند. بنابراین ابتدا طالبان و بعد از آن القاعده وبعد از آن جبهه النصره و بوکوحرام و الشباب و..... را ایجاد کرد تا به این واسطه مسلمانان را بجان هم بیندازد و با یک تیر 10 هدف را بزند: تسلط بر منابع نفتی غرب آسیا ایجاد هرج ومرج در منطقه فروش تسلیحات نظامی ساخت غرب نابودی فرهنگ و تمدن و اقتصاد و صنعت و مراکز علمی و.... در این منطقه رواج فساد و بی بندوباری () آواره کردن مردم منطقه ایجاد آرامش برا ی اسرائیل ضعیف کردن کشورهای اسلامی و.... آمریکا خودش داعش را ایجاد نمود ما که کتاب تاریخ نمیخوانیم که بگوئیم دروغ نوشته اند!!! اینها واقعیاتی است که هم اینک در حال وقوع است و اکثر ما در موهومات هستیم ویا خود را به خواب زده ایم.
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    نهایت کاری که روسیه میتونه بکنه اعتراضه: "هواپیمای روسی از مرز ترکیه عبور نکرده بود و تنها تأسیساتی در داخل خاک سوریه را هدف می گرفت. ما اقدام نیروی هوایی ترکیه را غیر دوستانه ارزیابی می کنیم" چون توان نظامی کافی نداره و قدرت دیپلماتیک به حدی که تو اروپا بتونه حرفش برش داشته باشه
  • طاهر ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تازه تنها راه ارتباطی دریایی روسیه با آب های گرم جهان و مدیترانه تنگه بسفر و داردانل در ترکیه است که اگه ترکیه ببنده دیگه روسیه هیچ غلطی نمی تواند بکند
  • ناشناس ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مطمئن باش پاسخ روسیه سخت و کوبنده خواهد بود و آنوقت قیافه تو دیدن داره ! خخ .
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اون جنگال شدید و اینکه اینجرلیک فلج شده و ... چی بود پس؟!
  • مرگ بر آمریکا ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    منظورت از ارتش آزاد همونهایی هستند که سرمیبریدند؟ یا قلب سرباز سوری را به دندون میکشیدند؟ یا صدها هزار نفر از مردم سوریه را کشته و مجروح وو آواره و یتیم کردند و به دختران و زنان سوریه و عراق رحم نکردند؟ کمی واقع بین باشیم و گرنه با حمایت های جاهلانه خود را در ظلم های این جنایت کاران سهیم کرده اید.
  • عادل ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    رجب كثيف اردوغان موذي صد چهره است كه علاوه برقلدري موذيانه يك دندگي خاصي از خود نشان ميدهد به احتمال زياد در آرزوي بازگشت امپراطوري عثماني ميباشد گرگ صفتي كه به راحتي به كشورهاي همسايه عراق وسوريه حمله ميكند ولي باادعاي تجاوز به حريم هوايي خودهواپيماي روس را ساقط مينمايد مزدور قصابي كه كشتار زن وكودك پيروجوان سوري برايش شيرين ميايد پولهاي مفت اهدايي آل سعود دلخوشش كرده لعنت بررجب رذل گرگ دوغان همسايه دو رو باد.
  • حسن ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي
  • ناشناس ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    صبر کن پاسخ قاطع و مقتدرانه روسیه رو خواهی دید .
  • ناشناس ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مرگ بر امریکا که هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • عادل ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    رجب كثيف اردوغان موذي صد چهره است كه علاوه برقلدري موذيانه يك دندگي خاصي از خود نشان ميدهد به احتمال زياد در آرزوي بازگشت امپراطوري عثماني ميباشد گرگ صفتي كه به راحتي به كشورهاي همسايه عراق وسوريه حمله ميكند ولي باادعاي تجاوز به حريم هوايي خودهواپيماي روس را ساقط مينمايد مزدور قصابي كه كشتار زن وكودك پيروجوان سوري برايش شيرين ميايد پولهاي مفت اهدايي آل سعود دلخوشش كرده لعنت بررجب رذل گرگ دوغان همسايه دو رو باد.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    حالا شما خود فروخته های امریکا پرست اگه خودتونو از ترس خیس نکنید و سقط نشدید میبینید که همین شیر به گفته ی خودتون پاکتی چه پدری از ترکیه , ناتو و امریکا دربیاره البته تا همین الانم بدجور زده سوزوندتشون درود بر مردان آزاده جاوید ایران
  • کاکرو یوگا ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    کسایی که میگن روسیه کاری نمیکنه یادشون نمیاد بعد از حمله گرجستان به ایالت اوستیای جنوبی روسیه چه بلایی سر گرجستان آورد و 48 ساعته گرجستانو سرو ته کرد؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    یادداستان دعوایی افتادم که کودکی که مقصراست وازپدرش خواسته تابه کمکش بیاید.حالا این ترکیه به بهانه ای هواپیمای روسیه راسرنگون کرده وازناتو هم کمک خواسته تاعکس العمل نشان بده !!
  • محمد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این یعنی خیانت به رزمنده های خودمان که عقبه اقتصادی قاتلین رزمنده هایمان را تامین کنیم
  • بردیا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اونی که از اردوغان کثیف حمایت میکنی و خودت رو امریکا پرست میدونی روسیه رو در حد امریکا نمیدونی روسیه اگه از قدرت ش استفاده نمیکنه بخاطر اینه که مثل امریکا خودشو کلانتر دنبا نمیدونه اگه جنگ جهانی دوم اتفاق نمیافتاد امریکا الان هبچی نبود الانشم در برابر روسیه عددی نیست فقط روسبه مثل اونا جنایتکار نیست امریکا اگه الانم قدرت داره بخاطر حمایتای غربه تو هم که این حرفارو میزنی یه طرز فکری داری مثل اون خر مغز داعشی فقط پیش اونا نیستی تا باهاشون بری درک(توسط جنگنده های روسیه) با دوتا جنگنده بی هوا زدن که هنر نیست هنر اونه که بری شر این کثافتارو از رو زمین ورداری نه اونی که داره با این آشغالا میجنگه بزنی.
  • ناشناس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جالبه که ترکیه میخواست اس-300 هم از روسیه بخره!!! روسیه مطمئنن وارد جنگ نمیشه نه به خاطر ترس از ناتو چون ناتو اصلا به خاطر ترک ها خودشو وارد نمیکنه؛ به دلایل دیگه ولی مطمئنن در روزهای آینده یکی از جت های ترکیه رو سرنگون میکنه. البته اقدامات دیگری مثل ترور خاموش داوود اوغلو یا اردوغان هم برای ماموران ک گ ب سابق کار راحتیه.
  • رهگذر ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    یه تست حافظه هر از چندی بدی بدک نیست.قدرت نظامی روسیه اونجایی معلوم شد که کاسه و کوزه ی تروریست ها رو در عرض چند هفته به هم ریخت.پسرخاله ها و پسرعمو های اردوغان و داوداغلو رو فرستاد به جهنم(خود اردوغان اقرار کرد که روسیه اقوامش رو کشته!).ترکیه ای های تروریست هم از کشته شدن اقوامشون توسط روسیه به شدت عصبانی هستن.ترکیه ضربه ی اساسی رو از روسیه خورده شازده.
  • آرمین ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    1- نمی دونم چرا بعضی ها از اردوغان حمایت میکنه - اردوغانی که دوست صمیمی آمریکا و اسرائیل، دشمن شیعه سوریه، دشمن شیعه یمن و دوست صمیمی وهابیانت عربستان 2- دوستان توجه کنید روسیه گرجستان رو تجزیه کرد غرب هیچ غلطی نکرد، روسیه اکراین رو تجزیه کرد غرب هیچ غلطی نکرد -- الان نوبت ترکیه است 3- ترکیه برای غرب یه موش آزمایشگاهی است که فرستادن جلو واکنش روسیه رو ببینه
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    داداش به جای واژه انفجار باید می نوشتی،بستن شیر فلکه گاز این درسته.
  • پويا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    صبر كن
  • یک سرباز از مرز برگشته ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ناشناس جان! یک سوال؟ عراق اگه سقوط کرد فقط به خاطر این بود که مردمش با حکومت نبودن،با این حال عوض3000 کشته برج های دوقولو 1000000 میلیون آدم و تو عراق و افغانستان کشت.ماقبول داریم آمریکا وحشین اما چاقو هرگز دستش رو نمیبره...واقعا با چه کسایی شدیم80 میلیون ایرانی.
  • پويا ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    پيشنهاد ميدم كه مواظب خودت باشد كه دزديده نشي ، نظري دادي كه توي قوطي هيچ عطاري پيدا نميشه...
  • رهگذر ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    توهم هم عالمی دارد برای خودش.
  • پويا ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    به خدا خيلي راحتي، خوش بحالت خدا بهت عقل درست و حسابي نداده داري صفا ميكني !!!!!!!!!!!!!
  • مرگ بر آمریکا ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    داعش پیاده نظام شیطان بزرگه! ترکیه با این حماقتش دل اربابانش در کاخ سفید را شاد کرد. ترکیه با این کارش موجب شد تا اسرائیل یه نفس راحت بکشه! ترکیه با این حماقتش باعث افول و سقوط کشورش شد! حالا ببینید چه بلایی سر ترکیه میاد!
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    عقرب
  • پويا ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تا گوني ارزونه برو بمير ، حيف كفن
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مرسي دوست عزيز. بوي سوزش عجيبي مياد ببينيم گنده لات هواردارن اين سايت چه غلتي ميكنه...
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    چرا اين سيستمهاي راداري پيشرفته مانع موشك f16 نشدند؟
  • طاهر ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    کدام دم شیر مشرق جان...
  • امید ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    کمتر از پولیه که تو از امریکا میگیری برای نوشتن همچین مزخرفاتی...!!!
  • سرباز وطن ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام مشرق جان دوستان چطونه با هم میجنگید یکیتون طرفداری از روسیه میکنید یکی دیگه ار ترکیه دوستان فقط ایرانو عشقه در این زمان فعلا روسیه پشته ایرانه وما باید پشته روسیه باشیم چون همین ترکیه داره از داعش واسراییل وعربستان حمایت میکنه که دشمنان ایرانند
  • طاهر ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق جان چرا ناقص منتشر کردی کدام دم شیر مشرق جان روسیه در نامردی و جنایتکاری بله مثل شیر عمل می کنه و در مردی از شغال هم نامرد تره و بیشتر شغاله تا شیر همین تاریخ معاصر ایران را بخوانید چقدر ظلم و جنایت در حق همین کشور خودمون مرتکب شدن چقدر خاک ایران را اشغال بعد جدا کردن چقدر جنایت در همین تحریمهای ظالمانه به هر پنج قطعنامه ویرانگر بر علیه اقتصاد و کشور ما رایی مثبت دادند و بقول شما و دیگر دوستان با کدخدا هم نوا و هم صدا شدندالبته برای چاپیدن کشور عزیزمون آخه چرا بعضی ها اینقدر فراموشکاراند مر گ بر هم آمریکای جنایتکار و هم روسیه که با سیاستهایشان برای منافعشان خاورمیانه را به آتش کشیدند و هر روز چقدر از امت محمد به خاک و خون کشیده می شوند اگر به همین روسیه شغال بود الان صدام در کاخ هایش در عراق احمقانه نعره می کشید و روسیه هم دوست همیشگی و دیرین دیکتورها برایش کف میزد و تجهیزات جنگیش را تدارک می دید . بهتر است کمی فکر کنیم
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    پوتین اقدامات زیادی میتواند بر علیه ترکیه انجام دهد ، یقین بدانید که ناتو خود را درگیر نخواهد کرد و حمایتش فقط در حد حرف است کار ترکیه آخر حماقت بود
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    وقتی با سوخو 34 هاش تو حریم هوایی ترکیه 5 دقیقه روی اف 16 ترکیه قفل راداری کرد اونموقع میفهمی روسیه عددی هست یا نه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مدرن نظامی ... تجهیزات خاصه دیگه ای نداره ... بهترین بالستیک های دنیا رو داره ... بهترین سپر دفاع موشکی رو و در مقایسه با ترکیه بهترین نیروی هوایی رو
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این مسئله زدن جنگنده همینجا خاک میشه.اردوغان معذرت خواهی میکنه.و همه چیزبه نفع مقاومتو ایران تموم میشه.ونقش ترکیه و خیانتش به همسایگانش روشن میشه
  • علی ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    ترکیه به حمایت از داعش این کار را کرد این سگهای وحشی آنقدر برای ترکیه مهم بودند که منافع اقتصادی خود را هم زیر پا گذاشت و احمقانه ترین عمل را انجام داد مهم بودن این سو های وحشی برای ترکیه از این جهت است که شاید قصد دارد بوسیله همین وحشی گری ها بار ديگر امپراطوری عثمانی را سامان دهد اهمیت این سگهای وحشی برای ترکیه شاید به این خاطر باشد
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    میشه یه مقدار از توانایی های منحصر به فرد ترکیه چه در دریا و چه در هوا برامون بگی ... ببین این هواپیمایی که با اف 16 زد بمب افکن بود نه جنگنده برتری هوایی مطمئن باش اف 16 از پس سوخو 34 روسیه بر نمیاد بماند که بمب افکن های استراتژیک و تجهیزات جنگ الکترونیک روسیه کلا n کلاس بالاتر از ترکیه هست ... بماند که موشک های روسیه زبانزد خاص و عام هست ... نیروی زمینی و تانک که اصلا تکیه حرفی برای گفتن نداره در ردیا هم که موشک های ضد کشتی روسیه برترین در جهانه حتی بالاتر از موشک های آمریکایی ... اطلاعاتتو بالا ببر بعدا حرف از تحلیل ساده انگارانه بزن ...ممکنه روسیه با ترکیه درگیر نشه اما دلیلش این چیزایی که گفتی نیست کافیه یه Father of all bombs تو ترکیه بزنه بدون تلفات همشون هلاک بشن
  • احمد ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اونایی که از کلمه دم شیر ایراد میگیرن احتمالا طرفدار اردوغان وحشی و داعش وحشی هستند درود بر روسیه که مقابل کثیف ترین و وحشی ترین انسان های روی زمین ایستاد و مرگ بر ترکیه که از وحشی ترین انسان های روی زمین حمایت کرد
  • علي ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بعضي دوستان حرفهاي عجيب ميزنند مثل زدن بمب اتم، روسيه کاري خواهد کرد اينه که به شوراي امنيت شکايت کنه تازه اگه اثبات بشه که حريم هوايي ترکيه را نقض نکرده، چون اگه اثبات بشه که به حريم هوايي ترکيه تجاوز کرده تازه بايد عذر خواهي هم بکنه.
  • User news ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مخاطب ٠٠:٠٢ فيلم هاليودي زياد ميبيني مثلا رمبو ؟ عزيزم مشخصه از قدرت نظامي روسيه خبر نداري تو دنيا الكي يه كشور عضو دائم شوراي امنيت نميشه و بهش حق وتو نميدن امريكاي مد نظر شما هموني بود كه تو باتلاق عراق گير كرد و با فضاحت و كلي تلفات از عراق فرار كرد براي گرفتن بن لادن و ملاعمر چندين سال علاف شد وكشته داد تو افغانستان و زاييد و طالباني رو كه مدعي بود عامل ١١ سپتامبر هست رو هنوز كه هنوزه نتونست نابود كنه !!!! انوقت شما ميگي اگه بخواد ٢٤ ساعته داعش رو.... خنده داره اين واسه تو فيلماس عزيزم فيلم هاي هاليودي زياد نبين يكم هم فيلم هندي ببين كارتون هم برات خوبه يه چيزي تو مايه هايه ملوان زبل...
  • parsa ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    احتمالا این اقای ناشناس منافعش در گرو بقای اردوغان تروریستای داعش هست و یا شایدم از نظر عقلی تعطیله و شایدم ایرانی نیست اگر ایرانی بود عقل در این برهه زمانی حکم میکرد از روسیه حمایت کند و اما ی اقدام دیگ روسیه در مقابل ترکیه میتونه تجهیز پ ک ک به سلاح های پیشرفته باشه تا ترکیه رو مستاصل کنه و درمانده نا تو هم هیچ غلطی نمیتونه بکنه.و حتی تحریک مخالفان اردوغان و متشنج کردن اوضاع داخلی ترکیه هم میتونه یکی از گزینه ها باشه
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    دم اردوغان گرم... دهن روسیه رو اسفالت کرد! تازه خبر رسیده اون هلیکپوتری که فرستاده بودن برای جستجوی خلبانو هم مخالفین زدن :) خخخخخخخخخخخخخ یعنی ادم پنچر گیری قطار بکنه ولی اینطوری ضایع نشه
  • مرگ بر آمریکا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این وضعیت عین بازی شطرنجه! باید بتونی تا چندتا حرکت بعدی حریف را پیش بینی کنی. خیلی خامی اگه فکر میکنی به خوبی و خوشی تموم میشه! شیطان بزرگ برای 100 سال آینده ما خواب دیده! دیگه روز خوشی برای کسی نمیگذارن! تا 10 سال پیش غرب آسیا اینقدرها درهم و برهم نبود اما امروز میبینیم همه چیز بهم پیچیده! حاکمان کشورهای منطقه مثل عربستان و اردن و ترکیه و قطر مثل پیینوکیو فریب خوردند! هرکدام به طمع تصاحب یک موقعیتی برای خودشون، نقش پیاده نظام شیطان بزرگ را بازی کردند. اردوغان به طمع احیاء امپراتوری عثمانی و بارزانی به طمع ریاست بر کشوری با نام کردستان بزرگ شامل مناطق کردنشین عراق و سوریه و ترکیه و ایران و ملک عبداله اردنی و ملک سلمان و... به طمع ژانذارم شدن در منطقه آب به آسیاب شیطان بزرگ ریختند و روزگار میلونها مردم منطقه را سیاه کردند.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اردغان باید با دم خر بازی کند یعنی با دم یکی مثل خودش
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اون لهستانت دیگه تهمت بود .....اشتباه خلبان بود ......اونم برای فشار روانی که مقامات لهستانی روش گذاشته بودن.....
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    قیافه غمگین برای سربازهای کشورت افتخار داره نه خجالت.....نه مثل بعضی سیب زمینی های ایرانی که متوجه نیستن امنیتشون از کجا میاد جلو سفارت فرانسه شمع روشن کنن.....
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    شما نگران لجستیک روسها نباش .....من خودم تامین میکنمش.....تازه کلی شغل در مملکت هم ایجاد میشه.....
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تو غلط اضافی نخور
  • ناصر ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    وزارت دفاع روسیه گفت هیچ پاسخ نظامی به اقدام ترکیه نخواهیم داد!!...دم شیر!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    شوری و روسیه به زباله دان تاریخ پیوسته در موزه ها باید اون رو پیدا کزد دادش وگرنه هیچ کشوری جرات زدن جنگنده های امریکا رو نداره
  • دکتر ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تاریخ مصرف بمب و موشک و فشفشه بازی خیلی وقته گذشته شرق گرایان عزیز...روسیه به اون 40 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی سالانه نیاز داره
  • لازمی ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    متاسفم برات مشرق...لعنت بر اردوغان.
  • دانشجوی حقوق ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    روسیه واکنش نمی ده چون اقتصادش خراب هست ارزش پول ملی روسیه نصف شده جوری که وزیر خارجه اش امروز اعلام کرد حتی پاسخ نظامی و اقتصادی به این حمله نمی دیم!!...شما جهان سومی های احساساتی زود پر میشید زود هم خالی... برادر عزیز روسیه دهها میلیارد دلار قرار داد انرزی در گاز همینطور ساخت نیروگاه هسته ای علمی صنعتی حتی دفاعی با ترکیه بسته فقط 40 میلیارد دلار حجم مبادلاتشون هست...مگه دیوانه هست اینها رو لغو کنه بیاد ایران رو بچسبده که پول خرید یه سامانه 800 میلیون دلاری رو هم به زور تامین می کنه....
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خیلی عزیز ولی وقتی امریکا هم دم شیر نیست که یک اسکداران رپتورش کل نیروی هوایی روسیه رو زمین گیر می کنه روسیه و چین هم نیست...کلا تاریخ مصرف بمب اتمی از 1930 به بعد گذشته...
  • نصیر ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مگه وقتی هواپیماهای ترکیه آسمان روسیه رو نقص کردن کسی زد!؟
  • نصیر ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جالبه همین ترکیه بارها آسمان ایران عراق سوریه و حتی چند وقت پیش یونان و روسیه رو هم نقص کرده بود ولی هیچ واکنشی نشان ندادن بهش
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    این نقل قول سید حسن نصرالله را خطاب به اردوغان باید گفت: بکلمتین جهزوا ملاجئکم(پناهگاههایتان را آماده کنید)
  • ali ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    من نمیدونم یعنی جماعت تا الان نفهمیدن خیلی از اونایی که اینجا نظر میدن ؟ بازم بحث میکنن بابا ول کنید دیگه
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اتفاقا چچن ها دنبال ناموس تو هستن تا باهات فامیل شن تا بتونن تو ایران هم نسلشون رو زباد کنن و قویتر بشن
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    تو هم یه جمله یاد گرفتی چند سالته نمیدونی این شعار چیه واسه چیه برو یه کمی بزرگتر شدی بیا نظر بده باشه عزیزکم پسر گلم افرین
  • alireza ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    جناب ما هم قبول داریم که ترکیه هیچ وقت با ایران رابطه خوبی نداشته و همیشه دشمن ایران بوده ولی اذری ها هم ترک حساب میشن ، لطفا تاریخ رو بخون به قومیت کسی توهین نکن
  • alireza ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    خخخ خردوغان مثلا خیلی قویه؟ روسیه فقط کافی چندتا از اون بمب هسته ایاشو بزنه ترکیه ، ترکیه در حد و اندازه ای نیست که برای روسیه شاخ بشه ، بعد اون اقدام هم سریع وضعیت قهوه ای اعلام کرد و با ناتو تماس گرفت ، این حرکت یعنی گوه خوردم زدم
  • ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    بله داداشم همه دنبال پول هستند وقتی منافع روسیه در این باشه که پول بدست بیاره به ترکیه اخ هم نمی گه 40 میلیارد دلار را واسه از دست دادن یک هواپیما قربانی نمی کنه
  • ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    حمایت کردن از روسیه که فعلا از خیلی نظر ها با ما هم فکره و در مسئله سوریه عملا داره کمک میکنه نشانه سر سپردگی و نوکری نیست. مسئله اونقدرا سنگین نیست که نفهمی دوست گلم!
  • منوچهر ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    من شنیدم روسیه امروز اس 400 فرستاده سوریه لاذقیه
  • علی ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    هم ترکیه و هم روسیه دشمن همیشگی ایران بودن و هستن . همون بهتر که بزنن همدیگه رو نفله کنن
  • علی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    لعنت به هر دوتاشون
  • محمد ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    حالا امثال شما از آمریکا بت میسازین کار درستیه؟ ما زمان جنگ هم تونستیم آمریکایی ها رو تو خلیج فارس شکست بدیم ولی نمیدونم یه سری از آقایون همیشه از آمریکا بت میسازن در حالی که فقط آمریکا یه دشمنه قویه... منم قبول دارم دست کم گرفتن دشمن کار اشتباهیه ولی از اون بد تر از دشمن بت ساختن کاره خیلی اشتباهیه
  • حسین ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    مطمان باشید پوتین مرد میدانهای سخته و جوری اسد رو تقویت کنه که اردوغان تو خوابشم ندیده باشه و ضربشو تا ته وارد میکنه به سینه داعش و ارباباش...
  • حسین ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    دکتر گرامی اولا 25میلیارد دلار سهم صادرات روسیه در ترکیه هست ووارداتش مواد کشاورزی وگوجه و... که براحتی و ترانزیت آسان جایگزین داره اما صادرات روسیه گازه یعنی شریان حیاتی برا ترکیه از شما که دکتری توقع اشراف و تحلیل بهتری میره.
  • حسین ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اهوازی عزیز و اضافه کن ترکیه با این کارش عملیات انتحاری بخودش رو انجام داد
  • حسین ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    عزیزان برید فولکلور ترک ها و آذریها رو بدقت مطالعه کنید و بهتون بر نخوره من بعنوان یک آذری با سابقه 7هزارساله تمدن کجا ترکان مغول خونریز کجا! درسته در چند گویش شباهتهائی هست که البته در همه زبانها این شباهتها وجودداره اما جنگ ترکان مغول با آذریها خواندنیه که2بار مغول رو شکست دادن
  • حسین ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    اشتباهی بجای ترکیه سوریه بینوا رو نوشتی
  • حسین ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    علی جان ورود ارتش روس مساویه با ورود ارتش غرب و کشته شدن میلیونها سوری بیچاره چرا برنامه های آبکی توصیه میکنی بهترین جواب پاسخ متناسبه و نه اضافه
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    ترکیه خودزنی وعملیات انتحاری برا خودش کرد به رسم فرزندان نامشروعش و در راه دفاع از اونا آبروی نداشتشو بر باد داد. فقط با کمی صبر عواقب این کارش رو توسط کردهای معترض خواهد چشید.
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    البته خود امریکا هم پاکسازی میشه 100درصد مطمان باش به غلط کردن میوفتن و دنبال سوراخ موش میگردن مگه منطقه بی صاحبه که هر غلطی دلش خواست بکنه .با اونهمه دبدبه و کبکبه 8سال تو عراق دووم نیاورد الان که ابتکار عمل دست اتحاد ماست
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تو هم مثل اردوغان از چیز دیگه سوختی!
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    تا حالا 36 نفر در پاسه بهت چیز میز گفتن کمبود توجه داری؟
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اردوانم عین حماقت عربستان جهودی رو کرد. اگه اونا الان حس خوبی دارن و تو گل گیر نکردن این نیز! مگه هر لاتی یه تیر بندازی میشه قهرمان؟! جوجه رو آخر پاییز میشمارن. منتظر باش
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    اللهم اشف مرضانا
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    توان داشت داخل خودشو جمع میکرد که تا الان اینهمه انفجار از داخل ظرف یکروز ترکوندتش
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    ایران نباید خیلی کارها بکنه ولی وقتی با کامیونهامون اینطوری کردن چی شد؟ هیچی!
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    بنده خدا اوج قدرت بقول حضرت علی فرو بردن خشم و واکنش به موقع است نه مثل اردوغان کوچولو که از چیز دیگه حرصش گرفت درجا یه غلطی کرد بعد نمیدونه از این گندی که زده به کجا پناه ببره به ناتو التماس میکنه! مگه ایران وقتی به کشتی آمریکایی که وارد مرزهایی آبی ایران شد چه واکنشی نشون داد. چند تا غواص رفتن خیلی شیک و تمیز رو پرچم آمریکا پرچم ایرانو چسبوندن. که یعنی چی یعنی بچه جان انقد قدرت داریم تا خود کستی اومدیم نفهمیدی میخواستیم حالتو بگیریم که یه یه موشک خرجت میکردیم. اونام از ترس نجس کاری کردن!
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۵
    0 0
    بینی اردوغان به خاک مالیده شده و خواهد شد
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    طاهر اول برو پستونکت رو بنداز تو سطل زباله بعد برو مدرسه بعد برو دانشگاه بعد
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    زیاد فیلمهای آمریکایی نبین کوچولو
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ناشناس آمریکایی 13:35 تو از اردوغان هم عردوغانتری خخخخخخخخخخخخ خیلی هم بی ادبی چه کسی بهت توی خونه اسفالت رو یاد داده ؟
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر هدايت كنندگان سياست كشور مثل اكثر كامنت گذاران مشرق نيوز باشند كه به نظر ميرسد در سطوح عالي همينطور است ايران تنها ابرقدرت دنياست .
  • حسین ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    محسن خان اول نقشه رو خوب یاد بگیر بعد بگو این دو همسایه نیستن !!! دریای سیاه بالاش روسیه و پائینش ترکیه هست.ضمنا تسلیحات روسیه رو اصلا ضعیف ندون که حرف خنده داری میشه.برو یکم دیگه رو تسلیحات روسی مطالعه کن از زیر دریائیها تا موشکای بالستیک که امریکام ازش وحشت داره چون توان نابودیشونو نداره اما اس500 روسی هر نوع موشکیو میزنه این یعنی برتری و قس علی هذا... قفل سوخو34 رو اف16 ترکیه رو هم اضافش کن
  • حسین ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    ترکیه40ساله از برخورد با کردهای معترض عاجزه واقعا مقایسش با روسیه اشتباهه مطمان باشید حتی امریکا تو نبرد همطراز با روسیه کم میاره هم در روحیه و هم در تنوع سلاح در نهایت میشه اتمی که روسیه اس500داره با اون کیفیت و امریکا با پاتریوت ناقصش از عهده موشکهای اسکاد روسیه بر نمیاد تا چه برسه به اسکندر...
  • حسین ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    جواب به ا طاهر 1.روسیه از شمال با زیردریائیهای عظیم که از زیر یخها تا چند سال نیازی به بیرون آمدن ندارن.2.ازسمت شرق دریای ژاپن و پهنه بزرگ شرق کره زمین.3.از جنوب غرب دریای سیاه که ترکیه اگه جلوشو بگیره دیگه بسفر وداردانلی باقی نمیمونه الان حرف اول رو موشکهای کروز میزنن که ضد رادارن و از خزر هم شلیک میشن خلاصه توانمندیهای روسیه بسیار متنوعه ونمیشه براحتی محدودش کرد و ترسوندش با زدن چند هواپیماش.
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    0 0
    باز هم بهتر از اینه که مثل تو نوکر بی جیره و مواجب باشه
  • حسین ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    آقا حسام خونتو کثیف نکن جواب بده اما عصبی نشو سطح معلومات هر کسی عین دیگری که نیس.انگار دارن فیلو با شغال مقایسه میکنن
  • حسین ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    میشه بگی تا ماهم بدونیم این حریم ترکیه محدوده اش تا کجاست اسمان عراق ایران سوریه قبرس یونان که نیست درسته؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس