کد خبر 499762
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: نرخ باروری در ایران از سال ۸۵ تا ۹۰ کمتر از ۲.۱ درصد بوده و هم اکنون نیز به ۱.۸ درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، محمد اسماعیل مطلق بعدازظهر دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در یاسوج افزود: در دهه ۶۰ میزان نرخ باروری در کشور حدود ۶.۴ درصد بود که با سیاست های کنترل جمعیتی این میزان باید تا سال ۹۰ به حدود چهار می رسید.

وی بیان کرد: این در حالی است که از سال ۷۱نرخ باروری در کشور به رقم کمتر از ۳.۶ درصد رسید و از آن زمان تاکنون نیز میزان کاهش نرخ جمعیت و باروری با شتاب چشمگیری اتفاق افتاده که در صورت ادامه این روند نرخ رشد جمعیت در کشور به صفر و حتی منفی خواهد شد.

مطلق با اشاره به افزایش شش ساله میانگین سن ازدواج در کشور طی یک دوره ۴۵ ساله در کشور، گفت: در برخی استان ها همچون گیلان، مازندران، تهران و اصفهان سن ازدواج بیش از ۱۰سال افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه روند شتاب افزایش سن ازدواج در کشور تا سال ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید و کشور نیز با بحران کمبود جمعیت مواجه می شود.

مطلق کاهش میزان ازدواج و افزایش طلاق را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری دانست و گفت: افزایش آسیب های اجتماعی، اعتیاد و گرایش روزافزون به مواد مخدر، ایدز و تمایل به تک فرزندی از جمله عوامل دخیل در کاهش میزان باروری در کشور است.

معاون سیاسی امنیتی کهگیلویه و بویراحمد در این همایش با اشاره به ارتباط و نقش جمعیت در حوزه قدرت ملی، گفت: امروزه جمعیت به عنوان اصلی ترین عامل تولید قدرت محسوب می شود.

فتاح محمدی با بیان اینکه مبحث جمعیت، یک مبحث استراتژیک است، افزود: قدرت نظامی، علمی، تکنولوژیک یک کشور همگی در گرو داشتن قدرت و منابع نیروی انسانی آن کشور است.

وی اظهار داشت: تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، بیانگر یک آسیب و تهدید جدی در جامعه خودش را نشان می دهد، لذا به جهت این ارتباط که نقش اساسی در سیاست، قدرت ملی و تولید کشوری در ابعاد مختلف ایفا می کند، جمعیت به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار محسوب می شود.

محمدی بیان کرد: قدرت یک کشور چه در سطح داخلی و بین المللی مدیون و مرهون عنصر جمعیت خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۲
    0 0
    نرخ باروری میانگین تعداد فرزندان یک زن در طول عمر وی تعریف می شود و عددی بدون درصد است.
  • احمد عع ع ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    تا زمانی که وصعیت اقتصاد کشور این چنین باشد و از طرفی هزینه های بارداری اینهمه سر سام اور باشد. و کاری بچه های اینده ای نباشد و وصعشه کار و کاسبی این باشدازدباد جمعیت هم از این بدتر خواهد شد. وفقط حرف باشد و از مسئولین عملی نبینند. همینه. الان هزینه های دوران بارداری. عادی. بسیار سرسام او ره از ازمایشات گرفته تا سونوگرافی گرافیها و ویزیتهای انچنانی. حی الکی هم برای مردم بدبخت فلسفه نچینید که بچه بیاورند. اول این هزینه ها را درست کنید بعد. حرف بزنید
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 0
      مشکل شماها اینه که خدارو تحقیر کردید و البته رای کنسرتی دادید و آخرش از جمهوری اسلامی ایران طلبکارید
  • داود ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
    0 0
    احمدی نژاد میگفت!مسخرش کردیم.حالا دو دستی باید بزنیم تو سرمون!ترکیب جمعیت مذهبی هم تا ده سال دیگه خیلی عوض میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس